Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قادری فر معاون وزیر جهاد و رئیس سازمان تعاون روستایی کشور گفت: با توجه به ظرفیت‌های دانشگاهی که در تربت حیدریه فراوان است باید نگاه به حوزه زعفران ابتدا در حوزه ارزش افزوده این طلای سرخ باشد و بر همین اساس لازم است مرکز رشد تربت حیدریه به مرکز نوآوری زعفران ایران تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: خوشبختانه تربت حیدریه به دلیل ورود بخش خصوصی و فعالیت کارخانه طلای سرخ و همچنین جامعه دانشگاهی ظرفیت راه‌اندازی این زنجیره ارزش افزوده را دارد و رسالت سازمان تعاون روستایی به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی در کنار بخش خصوصی حامی و ناظر فعالیت‌های اقتصادی روستاییان است تا بتواند درصد کسب و کار در روستا‌ها را با فعالیت‌های اقتصاد محور افزایش و آن را به نفع مردم و کشاورزان تغییر دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی کشور از برند سازی محصول زعفران توسط ایران به‌عنوان یکی از شاخصه‌های مهم ضریب نفوذ در بازار‌های جهانی یاد کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه قطب تولید این محصول ایران است باید با استفاده از برندسازی به‌نام ایران ضریب نفوذ در بازار‌های جهانی را در دست بگیریم.

قادری فر با اشاره به اینکه زنجیره هوشمند سازی زعفران با فناوری نوین باید به‌صورت هدفمند و قانونی دنبال شود، بیان کرد: مجموعه طلای سرخ در تربت حیدریه که با اوسک جهانی می‌شود بزرگترین افتخارش آن است که چراغ خانه کشاورز را روشن نگه می‌دارد و این ارزش ذاتی قابل تقدیر و رسالت نهاد‌های حاکمیتی آن است که از این جریان به نفع مردم استفاده کنند.

همچنین محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در این آئین گفت: به دو دلیل عمده نوسانات قیمت زعفران در بازار وجود دارد؛ نکته اول توهم پولی همراه با تورم و افزایش قیمت دلار و نکته دوم، مافیای شکل گرفته زعفران با استفاده از نهاد‌هایی که به آن وجهه قانونی داده شده بود و از فضای به‌وجود آمده سوء استفاده کردند را می‌توان دو دلیل عمده وضعیت زعفران در این سالها یاد کرد.

او افزود: اقتصاد یک امر دستوری نیست و باید مسیر درست را طی کند که سال گذشته برای زعفران با برخی به اصطلاح نهاد‌های دخیل در زعفران سر یک میز نشستیم که حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سبدگردانی افراد دور آن میز بود و به آن‌ها اعتماد کردیم، اما در ادامه مسیر متوجه شدیم روی دیوار این افراد نمی‌توان یادگاری نوشت.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه با بیان اینکه از سال گذشته بازار سرمایه را تحکیم کردیم، ادامه داد: اکنون قیمت نگین زعفران بیشتر از ۲۶ میلیون تومان است که بخشی از آن به دلیل کمبود محصول است، اما یک ماه قبل در وزارت جهاد کشاورزی سیاست بسته حمایتی زعفران و کف قیمت تضمینی یعنی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای نگین را اعلام کردیم که یک قیمت صیانتی و حمایتی است و چنانچه کشاورز نتوانست به قیمت بالاتر زعفران خود را بفروشد تا پایان شهریور سال آینده مکانی باشد که محصول او را با کف قیمت خریداری کند.

بیشتر بخوانید

در پیچ و خم‌های ثبت جهانی اوسک

زنگنه بیان کرد: از کشاورزان درخواست میکنم که به شایعات توجه نکنند چرا که حداقل ۵ هزار میلیارد تومان برای منابع مالی برای خرید حمایتی زعفران تامین شده و دولت مصمم و پای کار است.

زعفران باید به قیمت واقعی خود برسد

او با بیان اینکه زعفران باید به قیمت واقعی خود برسد، تصریح کرد: زعفران باید به قیمت واقعی خود برسد و زنجیره تولید و ارزش افزوده زعفران در این منطقه شکل بگیرد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه تاکید کرد: قیمت نگین زعفران اکنون هر کیلوگرم ۲۶ میلیون تومان خریداری می‌شود و سیاست‌های دولت را برای امسال تعیین و کف قیمت زعفران را مشخص کردیم و تا شهریور ماه سال آینده هر کشاورزی که نتواند محصول زعفران خود را به فروش برساند می‌تواند در مرکز خرید حمایتی زعفران، محصول خود را بفروشد.

زنگنه اظهار کرد: در ابتدای دهه ۹۰ و با افزایش قیمت دلار، زعفران کیلویی سه هزار دلار در ایران فروخته می‌شد، اما امروز این رقم کاهش یافته و به کیلویی ۵۸۰ دلار رسیده و با همین رقم صادر می‌شود و قیمت زعفران ثابت مانده است و مافیای زعفران هم از این شرایط استفاده و با استفاده از بعضی نهادها، وضعیت بدی را برای کشاورز ایجاد کرده است و کشاورز حتی توان تهیه محصول خود را هم ندارد.

او افزود: سال گذشته بازار سرمایه را برای حمایت از زعفران تحکیم کردیم، بخش خصوصی هم در قالب شرکت تعاونی سهامی عام ایجاد شده و از سال بعد زعفرانکاران تربت حیدریه نیازی به خرید دولت ندارند و خود تعاونی، محصول زعفران را خریداری می‌کند.


انتهای پیام//ا.غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زغفران مافیای زعفران جهاد کشاورزی تربت حیدریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۳۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط هدفمند و توازن‌محور بین صنعت و دانشگاه تقویت شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا جعفری، مدیرعامل شرکت گاز اکباتان در افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت؛ دانشگاه؛ راه اشتغال» که در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد با بیان اینکه دانشگاه مهد علم و دانش است، اظهار کرد: بی‌تردید ورود دانشگاه به صنعت منجر به واکاوی مشکلات برای حل مسئله می‌شود.

وی با بیان اینکه پیوند دانشگاه و صنعت باید در عرصه عمل محقق شود و شعاری نباشد، افزود: دانشگاه‌ها باید به دانشجویان خود اعتمادبه‌نفس بدهند انتقال یافته‌های علمی به صنعت مهم بوده و دانشگاه نسل دوم و سوم با رویکرد کارآفرینی کنار پژوهش دانش فنی تولید می‌کند که بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان تأکید کرد:‌ باید رویکرد پیوند علم و صنعت طوری باشد که دانش صنعتی از خارج کشور وارد نشود و نیاز کشور برطرف شود در همین راستا این شرکت نسبت به تولید کنتور هوشمند گاز ورود کرده است.

جعفری با بیان اینکه ۷۱ درصد خرید دانش فنی از بنگاه‌های خارج از کشور انجام می‌شود که دانشگاه با ورود خود باید آن را به کمترین میزان آن برساند، ادامه داد: ارتباط هدفمند و توازن‌محور بین صنعت و دانشگاه باید تقویت شود.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان بیان کرد:‌ این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات ایمنی، تنظیم و اندازه‌گیری گاز و از سازندگان مطرح قطعات بوده که در این شرکت ۲۰ محصول گازی تولید می‌شود و روی تولید یک یا چند محصول نماندیم؛ چراکه معتقدیم باید سیستم پویا باشد.

جعفری با اشاره به فعالیت ۳۵۰ نفر در این مجموعه بخش R&D و مهندسی را نقطه قوت و از موفقیت‌های این شرکت خواند، وجود نیروی انسانی فعال، ماهر و متخصص یکی از ظرفیت‌های آن شرکت برشمرد و مطرح کرد: چهار محصول دانش‌بنیان تولید کرده‌ایم و برای سه محصول هم اخیراً ثبت گواهی شده و هفت اختراع ثبت شده داریم. بخشی از این موفقیت‌ها ناشی از ارتباط با دانشگاه بوده و یافته‌های دانشگاه باید در عرصه بیرونی به‌ویژه صنعت و تولید نمود داشته باشد.

وی دانشجویان را به مطالعه کتاب«رنسانس اقتصادی آلمان» و «تکنوکراسی و سیاست گذاری توسعه اقتصادی در ایران» دعوت کرد و خواستار حل بروکراسی پیچیده در انعقاد تفاهم‌نامه‌ها شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • ادعای جذاب آروا در نمایشگاه بین‌المللی تبریز: ما رقیب بوش و متابو هستیم
  • عزت جمهوری اسلامی حاصل رشادت سپاه پاسداران و نیرو‌های مسلح است
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • آیین تشییع و خاکسپاری شهید گمنام دوران دفاع مقدس در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت
  • ارتباط هدفمند و توازن‌محور بین صنعت و دانشگاه تقویت شود
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان