Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@20:03:35 GMT

موضع جالب بولتون درباره اتفاقات افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۵۴۸۵۳

موضع جالب بولتون درباره اتفاقات افغانستان

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در مطلبی برای پایگاه خبری هیل گفت، پنداشت همگانی در واشنگتن در سال‌های اخیر به سمت "پایان جنگ‌های بی‌پایان" آمریکا در سراسر جهان، به ویژه در افغانستان گرایش داشت. نظرسنجی‌های اخیر هم حمایت از خروج نیروهای آمریکایی از "طولانی‌ترین جنگ ما" را نشان داد.

بولتون گفت: چه کسی می‌تواند با آن مخالف باشد، جز عده‌ای ناسازگار؟ دموکرات‌ها قطعا این حقیقت دریافت‌شده را زیر سوال نبردند و همچنین بسیاری از جمهوری‌خواهان که تحت تاثیر نفوذ ترامپ هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او، 'پنداشت همگانی و استدلال‌های آن ساده بود و این سوال را مطرح می‌کرد که چرا ۲۰ سال پیش آمریکا به افغانستان حمله کرد و از جان و سرمایه هزینه گذاشت؛ افغان‌ها باید از خودشان دفاع کنند و اینکه طالبان میانه‌رو شده و تمایل پذیرش از سوی "جامعه بین‌المللی" وجود دارد. طبق این استدلال، تهدید تروریستی جهانی دور شده و حساسیت به خاورمیانه باید پایان پذیرد تا روی آسیا تمرکز شود. بر اساس این استدلال، زمان تمرکز بر "ملت‌سازی" در داخل و تغییر اقلیمی است.'

بولتون گفت، بعد خروج واقعی پیش آمد و دولت کابل و ارتش ملی آن فورا سقوط کرد و طالبان به قدرت بازگشت و صحنه‌های مرگ و ترور در بحبوحه تخلیه شهروندان آمریکایی و افغان تکرار شد. بعد عقیده عمومی به واقعیت برخورد کرد و به سرعت ارتش ملی افغانستان از میان رفت.

این مشاور امنیت ملی دوران ترامپ گفت: اما نظر قاطبه چیزی جز انعطاف‌پذیری نیست. نظر جمع فورا نتیجه‌گیری کرد که غالب آمریکایی‌ها از نحوه اجرای خروج ناراضی بودند، اما همچنان با تصمیم خروج بایدن و ترامپ هم‌ رای هستند. بنابراین، دلیل قدرتمندی هست که باور کنیم عقیده عمومی دوباره سکندری خورده است، چون آمریکایی‌ها تازه متوجه می‌شوند که این خروج تبعات استراتژیک عمیق‌تری نسبت به خروج صرف نظامیان آمریکایی دارد.

به گفته بولتون، طالبان نه مدرنیزه شده است نه میانه‌رو و نمونه آن اینکه هیچ زنی در دولت جدید آن حضور ندارد. او همچنین گفت، تروریست‌هایی در سراسر خاورمیانه از "پیروزی" طالبان جرات گرفته‌اند و بنیادگرایان خارجی در حال بازگشت به افغانستان هستند.

بولتون گفت: چندین سال است که روسای جمهوری از دو حزب (اوباما، ترامپ و بایدن) نتوانسته‌اند زمینه را برای باقی‌ماندن در افغانستان مهیا کنند. آنها ظاهرا متوجه نشدند که جای ما با استقرار نیروها در آنجا امن‌تر است، تا اینکه بخواهیم صرفا مقابل حملات تروریستی احیا شده در خیابان‌ها و آسمان‌های آمریکا مقابله کنیم. وقتی شهروندان حمایت رهبرانشان را نبینند، از آن حمایت نمی‌کنند. دیدگاه بلندمدت پنتاگون این بود که حضور نظامی آمریکا در افغانستان یک سیاست حیاتی بیمه برای حفاظت مداوم از میهن بود. مساله فقط قابلیت‌های نظامی مستقر در آنجا نبود، بلکه مساله برنامه گردآوری اطلاعات است که کار مهمی روی تروریسم در افغانستان و خطرات سرچشمه گرفته از پاکستان و ایران در مرزهایش انجام می‌دهد.

این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی همچنین گفت، تبعات "مخرب" مذاکرات دولت ترامپ با طالبان که در فوریه ۲۰۲۰ به توافق دوحه رسید، در میان سیاستگذاران آمریکایی هم به خوبی درک نشد، چه رسد به افکار عمومی. به گفته او، سیاست ترامپ که به دست بایدن اجرا شد، موجب تضعیف روحیه و مشروعیت‌زدایی از دولت افغانستان شد.

بولتون گفت: ما با رسمیت‌زدایی از این دولت، موجب فروپاشی روحیه و از بین رفتن سال‌ها آموزش و تجهیز نیروهای افغان شدیم. در حالیکه بسیاری از حامیان خروج به سقوط سریع دولت افغانستان برای پشتیبانی از استدلالشان برای خروج اشاره دارند، این فروپاشی در حقیقت یک زخم خودکرده از سوی روسای جمهوری آمریکا بود که در فکر کسب منافع سیاسی از این خروج بودند. آیا افکار عمومی تهدیدات تجدیدشده از تروریسم را درک می‌کند یا خیر.    

جان بولتون افزود: سیاست امنیت ملی آمریکا باید بر پایاه منافع اساسی ما باشد نه سیاست داخلی آمریکا و قطعا نه بر پایه نظرسنجی‌ها. با این حال نظرسنجی سوپر پک (Super PAC) از تغییر در رویکرد عمومی پس از مشاهده خروج و اتفاقات پس از آن حکایت دارد. ۵۲ درصد معتقدند با اجرای این خروج، ایالات متحده کمتر امنیت دارد و شش درصد آن را امن‌تر دانستند و ۳۷ درصد هم نظری نداشتند. ۵۶ درصد مقابل ۲۶ درصد معتقدند که خروج از افغانستان ایده خوبی نبود. ۵۲ درصد معتقدند ما باید نیروهایی آنجا باقی می‌گذاشتیم یا اصلا از آنجا خارج نمی‌شدیم. در مقابل ۳۳ درصد موافق خروج کامل هستند. ۶۱ درصد معتقدند سقوط افغانستان بنیادگرایان سراسر جهان را ترغیب می‌کند و احتمال اینکه به ایالات متحده حمله کنند، بیشتر می‌شود و ۲۹ درصد با آن مخالفت کردند.    

به گفته این سیاستمدار دولت ترامپ، این آمار و ارقام هوشیارکننده هستند و نظر قاطبه قبلی را رد می‌کند. بولتون گفت: مهمترین نتیجه‌گیری این است که تبعات خروج از افغانستان فعلا تمام شدنی نیست و رویدادهای آنجا و در میانه تروریسم جهانی همچنان توجه ما را جلب خواهد کرد. بایدن هم نمی‌تواند در انتخابات ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ از لفظ پیروزی برای پایان دادن به یکی از جنگ‌های بی‌پایان استفاده کند. او در عوض توضیح خواهد داد که چرا آمریکا بار دیگر مقابل تروریسم آسیب‌پذیرتر شده است. شاید ما از افغانستان رفته باشیم، اما افغانستان ما را رها نکرده است. همینطور تروریست‌ها.

منبع: فردا

کلیدواژه: افغانستان جان بولتون درصد معتقدند بولتون گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۴۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

افسر اطلاعاتی بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درخواست اخیر دولت‌های چاد و نیجر برای خروج نیروهای عملیات ویژه آمریکایی از خاک این کشورها را یک شکست دیگر برای سیاست گسترش نفوذ آمریکا در قاره آفریقا می‌داند.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها اخیرا گزارش دادند نیروهای عملیات ویژه آمریکایی بعد از آنکه مقام‌های چاد حضور نظامیان آمریکایی در این کشور را غیرقانونی خواندند قرار است در روزهای آینده خاک این کشور آفریقایی را ترک کنند. این اتفاق بعد از آن می‌افتند که سربازان آمریکایی که در نیجر حضور داشتند نیز مجبور به خروج از این کشور شدند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، از مجموع ۷۵ نیروی ویژه ارتش آمریکا که در شهر «انجامنا»، پایتخت چاد حضور داشتند، قرار است ده‌ها سرباز پیش از فرا رسیدن موعد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ششم مه، خاک آنجا را ترک کنند.

رهبران چاد در ماه آوریل نامه‌ای را برای وابسته نظامی آمریکا در این کشور فرستاده و به او اطلاع دادند انجامنا به توافقش با واشنگتن که اجازه به حضور این نظامیان در چاد می‌داد موسوم به توافق وضعیت نیروها پایان می‌دهد. هنوز تعداد دقیق سربازان آمریکایی حاضر در این کشور آفریقایی مشخص نیست اما مقام‌های آمریکایی تاکید می‌کنند این تعداد بیشتر از ۱۰۰ سرباز نیست. به گزارش مطبوعات آمریکا، پنتاگون همچنان امیدوار به مذاکرات بر سر توافق جدیدی با دولت چاد و بازگرداندن سربازانش به این کشور بعد از انتخابات ششم مه است.

لری جانسون، مامور کهنه‌کار سابق سازمان سیا معتقد است ارتش آمریکا در صورت خروج از چاد دیگر هرگز به آنجا باز نخواهد گشت.

لری جانسون که مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز بوده در واکنش به برنامه خروج نظامیان آمریکایی از نیجر و چاد گفت: «آسان‌ترین شکلی که می‌توان این مساله را بیان کرد این است که این روند دارد شکست می‌خورد.»

او ادامه داد: «ارتش آمریکا در هر دوی این کشورها پایگاه‌هایی نظامی دارد که برای تعقیب عوامل القاعده و تلاش برای از بین بردن آنها طراحی شده‌اند. اما به وضوح دولت‌های محلی دارند اجرای این سیاست از سوی آمریکا را رد می‌کنند. این واقعا یک رسوایی برای آمریکا از این نظر که کلیت نفوذش را از دست می‌دهد محسوب می‌شود و من فکر می‌کنم روسیه قرار است جای آن را بگیرد.»

کشور چاد از ۱۹۰۰ تا ۱۹۶۰ میلادی تحت حاکمیت استعمارگر فرانسوی‌ها قرار داشت. بعد از آنکه این کشور آفریقایی استقلال یافت فرانسوی‌ها باز هم در چند مقطع در دهه‌های ۱۹۶۰، ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به بهانه حفاظت از دولت‌های حاکم در چاد سربازانشان را به این منطقه اعزام کردند. نیروهای فرانسوی در فاصله سالهای ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۴ یک حضور دائم را در چارچوب «عملیات قرقی» در این کشور آفریقایی حفظ کردند. بهانه اجرای این عملیات نیز حفاظت کردن از چاد در مقابل شبه‌نظامیان و نیروهای لیبیایی اعلام شد. بعد از سال ۲۰۱۴ فرانسه عملیات موسوم به «عملیات برخان» را جایگزین آن کرد. هر چند پاریس این عملیات را یک عملیات ضد تروریسم گسترده در منطقه ساحل در آفریقا خواند اما اکثر دولت‌های این منطقه آن را به عنوان تلاشی شکست خورده محکوم کردند.

روزنامه واشنگتن پست در ماه مه ۲۰۱۴ گزارش کرد آمریکا حدود ۸۰ سرباز را عازم چاد کرده تا از عملیات هواپیماهای شناسایی، اطلاعاتی و نظارتی برای ماموریت یافتن گروهی از دختران دانش‌آموز نیجریه‌ای ربوده شده توسط تروریست‌ها در شمال نیجریه حمایت کنند. کاخ سفید پس از آن اعلام کرده بود این نیروها «تا زمانی که دیگر نیازی به کمک آنها به حل‌وفصل این پرونده آدم‌ربایی نباشد» در چاد باقی خواهند ماند. پایگاه تام‌دیسپاچ در سال ۲۰۱۴ گزارش کرد که تحقیقات این پایگاه مشخص کرده آمریکا به شکلی بی‌سروصدا بعد از آنکه بمباران‌های ناتو، لیبی را به عصر حجر بازگرداند، مناطق نزدیک به آن را بی‌ثبات کرد و باعث جهش خشونت افراطگران و شبه‌نظامیان شد، حضور نظامی خود در چاد را افزایش داده است.

بعد از شکست عملیات برخان که هدفش قرار بود شکست دادن تروریست‌ها باشد کشورهای مالی، نیجر و بورکینافاسو به شکل پی در پی خواستار خروج سربازان فرانسوی از خاک این کشورها شدند. سربازان فرانسوی در بازه زمانی فوریه ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ خاک این سه کشور آفریقایی را ترک کردند و در این میان حدود ۱۰۰۰ سرباز فرانسوی به چاد منتقل شدند و تا همین امروز نیز در آنجا باقی مانده‌اند.

در این میان واشنگتن پست معتقد است ژنرال محمد ادریس دبی اتنو که از ۲۰۲۱ رهبر چاد بوده به زودی بعد از تکمیل خروج سربازان آمریکایی از خاک کشورش، سربازان فرانسوی را نیز وادار به خروج از چاد می‌کند. این روزنامه آمریکایی متذکر شد چاد به همراه مالی، نیجر و بورکینافاسو برای حل مسائل اقتصادی و امنیتی خود در حال گرایش به روسیه هستند.

چاد از مدتی پیش مشغول تقویت کردن روابطش با روسیه بوده است. مهمت ادریس دبی اتنو در ماه ژانویه سفری رسمی به روسیه داشت و در ماه ژوئیه گذشته نیز وزیر امور خارجه چاد در اجلاس روسیه-آفریقا در سن پترزبورگ شرکت کرد.

جانسون خاطرنشان کرد: «این روسیه نیست که سابقه به بردگی کشیدن سیاهپوستان آفریقایی را داشته باشد. در درجه دوم نیز روسیه هیچ روابط نزدیکی با امپراتوری‌های استعمارگر نداشته است. این فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها، هلندی‌ها و بلژیکی‌ها هستند که سابقه طولانی در به استثمار کشیدن آفریقا و مردم و منابعش داشته‌اند. بنابر این من صراحتا فکر می‌کنم هم روسیه و هم چین به عنوان واسطه‌هایی صادق دست‌کم خیلی صادق‌تر از آمریکا، توسط کشورهای منطقه در نظر گرفته می‌شوند.

این تحلیلگر سابق سازمان سیا نتیجه‌گیری کرد: «این اتفاقات را می‌توانیم بخشی از فروپاشی به اصطلاح نظم بین‌المللی قانون محور تحت رهبری آمریکا بخوانیم. تلاش‌های آمریکا برای سلطه یافتن بر جهان دارند خنثی می‌شوند. این تلاش‌ها به نوک قله خود رسیدند و حالا دارند از سراشیبی سقوط می‌کنند. بنابراین من هم فکر می‌کنم این یک نشانه دیگر از این است که سیاست‌های آمریکا دارند به بیراهه می‌روند.»

دیگر خبرها

  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • صادق بوقی در رختکن تیم ملی افغانستان!
  • موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست
  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا
  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا+ فیلم
  • جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید