Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@21:57:07 GMT

نگاهی به اِشکال‌های گفتاری و نوشتاری امروز

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۵۵۰۰۸

نگاهی به اِشکال‌های گفتاری و نوشتاری امروز

ایسنا/قزوین دکتر هادی انصاری، تحصیلکرده دکترای زبان و ادبیات فارسی، در مقاله‌ خود با عنوان «درست بنویسیم و درست بخوانیم» که آن را در اختیار ایسنا قرار داده است، می‌نویسد: درباره درست خواندن و گفتن و نوشتن، تاکنون بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند و شنیده‌ایم و خوانده‌ایم؛ ولی کافی نیست. پاسداشت زبان فارسی و برطرف کردن اشکال‌ها، نمی‌تواند به چندنوشته، برنامه، کتاب و جزوه منحصر باشد و اگر هر روز هم یادآوری شود، تکراری نخواهد بود و تأثیرخود را خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین منظور بر آن شدیم تا برخی اشکال‌های رایج امروزی را که در گفتار و نوشتار مردم، فراوان دیده و شنیده می‌شود، یادآوری و اصلاح کنیم تا شاید بتوانیم در راه درست خواندن و درست نوشتن واژه‌ها، اصطلاح‌ها، عبارت‌ها و درنهایت برای پاسداشت زبان فارسی قدمی برداریم.

حرف ( ش)

شادُروان / شادرَوان

شادرَوان (شاد + روان)  یا روانشاد، واژه‌ای مرکّب است که برای احترام پیش از نام شخص متوفّی می‌آید و تقریباً مترادف با مرحوم است. مثلاً شادرَوان زرّین کوب؛ شادُروان به ضمّ (د) یا شادَروان به فتح (د)، از واژه‌های قدیمی است و امروزه کاربرد بسیار کمی دارد. یعنی پرده یا سراپرده و خیمه‌ی بزرگ و مجلّل بوده که در درگاه شاهان می‌آویخته‌اند. نیز به معنی فرش مُنقّش و گران‌بها آمده است. شهرت (نام خانوادگی) یکی از خوانندگان امروزی، آقای شادُروان است. روزی مجری محترم یکی از شبکه‌های رادیو فرمودند: خوب، حالا یک آهنگ از آقای شادرَوان بشنوید!

شب‌های اِحیا / شب‌های اَحیا

اِحیا  یا  اِحیاء، در عربی مصدر باب اِفعال است؛ یعنی زنده نگه داشتن یا شب زنده داری کردن.  اَحیا یا اَحیاء، به فتح همزه، جمع (حَیّ) است یعنی زنده‌ها. در فارسی همزه‌ی پایانی این گونه واژه‌ها حذف می‌شود. با این توضیح در ماه مبارک رمضان، آن شب‌های ویژه را باید شب‌های اِحیا خواند؛ نه اَحیا؛ چون بسیاری از مردم آن شب‌ها را تا سحرگاه زنده نگه می‌دارند و بیدار می‌مانند. لذا دراین باره، اِحیا درست است؛ نه  اَحیا.

شِفا /  شَفا

واژه‌های زیادی در فارسی وجود دارند که از نظر اِعراب و حرکت و تلفظ، با تلفظ واژه‌ی اصلی تفاوت دارند. و دیرزمانی است که تلفظ غیراصلی آن‌ها جا افتاده است.  مانند: (اِحیا و اَحیا)، (خَلط مبحث  و  خِلط مبحث)، (سُفته وسِفته)، (زُوّار  و  زَوّار)، و... . (شِفا) هم از آن واژه‌هاست. شِفا یا شِفاء، به کسر (س)  مصدر است و به معنی بهبود یافتن از مرض و تندرستی و بهتر شدن حال بیمار است. اسم فاعل آن، (شافی) است که یکی از اسم‌های حضرت حق است؛ یعنی شِفا دهنده از بیماری. شَفا، به فتح (ش) اسم است و معنی زیادی دارد از جمله: کنار، کناره، کران، کرانه و لبه. شِفا، در زبان مردم بیشتر (شَفا) به فتح (ش) در افعال شفا یافتن و شفا دادن تلفظ می‌شود. در واقع باید گفته شود: فلانی شِفا یافت. یا؛ خدا او را شِفا بدهد؛ نه شَفا بدهد.

شهیدِ بلخی / شهید، بلخی 

واژه‌ی شهید در طول تاریخ از واژه‌های خاصّ و مقدّس بوده و هست. شهید، عنوان یا لقب کسی است که به درجه‌ی شهادت نایل شود. مانند شهید مطهّری، شهید بهشتی، شهیدرجایی. در زبان فارسی واژه‌هایی مانند شهید برای نام بعد از خود به «شاخص» معروفند. واژه‌ی شهید در این حالت، بدون کسره نوشته می‌شود. مانند: شهید رجایی. گویی که بعداز شهید ویرگول وجود دارد.   

در اینجا نکته‌ی قابل ذکر این است که درگذشته واژه‌ی شهید، نامی مردانه بوده؛ مانند: سعید، مجید، حمید. نام یکی از شاعران برجسته‌ی ایران، شهید بوده است؛  ابوالحسن، شهیدِ بلخی. امروزه به سبب ناآشنایی با این مسأله، معمولاً  نام این شاعر را با ویرگول می‌خوانند: شهید، بلخی؛ و گمان می‌کنند که ایشان هم شهید شده و لقب شهید دارد! در صورتی که نامش شهید است و شهرتش بلخی است و معمولاً نام به نام خانوادگی اضافه می‌شود و کسره می‌گیرد. مانند: سید حسنِ غزنوی، سعدیِ شیرازی، عُمّانِ سامانی و... . ابوالحسن، شهیدِ بلخی نیز بدین‌گونه خوانده می‌شود؛ نه شهید، بلخی.  

انتهای پیام                                                                                                  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی قزوين زبان فارسی شاد روان واژه ها واژه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۵۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم استقبال از شهید گمنام در یزد

مردم یزد صبح امروز فرودگاه شهیدصدوقی یزد از پیکر شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس اسقبال کردند. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3078883 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ایجاد امید با روایت‌گری درست وظیفه همه مدیران است
  • مراسم استقبال از شهید گمنام در یزد
  • بیا در آغوشم؛ به یاد «حسین بختیاری» که بهار پر کشید
  • نگاهی به آخرین اخبار ورزشی سیزدهم اردیبهشت استان قزوین 
  • معلم به‌یادماندنی‌ترین واژه علم‌آموزی
  • نگاهی به صنعت کفش در مستند «پاپوش»
  • زندگینامه رابعه بلخی مادر شعر فارسی
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • اجرای ۶۰ عنوان‌برنامه به‌مناسبت هفته معلم در استان سمنان/ معلم، ماندگارترین واژه در هستی
  • برج بابل، برج سکوت؛ جستاری در ستایش سکوت و تنهایی