Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از وبدا، احمد حاجبی گفت: دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران در مکاتبه ای رسمی به اداره کل روابط بین الملل وزارت بهداشت اعلام کرده که خدمات حوزه سلامت روان ارائه شده در نظام سلامت کشورمان در ایام کووید ۱۹ مورد توجه سازمان های بین المللی حاضر در کمیته بین بخشی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کمیته بین بخشی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر سازمان ملل متحد از چهل سازمان بین المللی تشکیل شده است که سازمان جهانی بهداشت هم یکی از اعضای آن است، ادامه داد: این کمیته سالانه خدمات بهداشتی ارائه شده در حوزه های مرتبط با اهداف توسعه پایدار را از سوی نهادهای دولتی متولی سلامت در کشورها، سایر نهادهای دولتی و همچنین سازمان های مردم نهاد مورد بررسی قرار داده و از میان خدمات ارائه شده در حوزه بیماری های غیرواگیر و سلامت روان مانند دیابت، فشار خون، سرطان ها، حوادث جاده ای و اختلالات روانپزشکی، تعدادی از سازمان ها و خدمات آنها را به عنوان ارائه دهنده خدمات برتر مورد تقدیر قرار می دهد. 

 مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: در سال ۲۰۲۱، خدمات حوزه سلامت روان ارائه شده توسط وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از خدمات قابل توجه و برتر انتخاب شده است.

خدمات ارائه شده در حوزه سلامت روان 

حاجبی در مورد خدمات ارائه شده این حوزه عنوان کرد: در حال حاضر علاوه بر غربالگری مشکلات سلامت روان و ارائه خدمات پزشکی و روانشناختی به افراد و گروه های هدف در مراکز ارائه دهنده خدمات در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه، خدمات روانشناختی تلفنی از طریق سامانه ۴۰۳۰، خدمات مشاوره سوگ و خدمات سلامت روان برای بهبودیافتگان کووید ۱۹ ارائه می شود. 

وی افزود: همچنین سامانه خودارزیابی روانشناختی نیز از طریق پایگاه اینترنتی http://salamat.gov.ir قابل دسترسی است. افراد می توانند از طریق این سامانه به سوالات خودارزیابی روانشناختی پاسخ داده و بازخورد دریافت کنند و به محتواهای آموزشی خودمراقبتی در حوزه سلامت روان دسترسی داشته باشند.

حاجبی همچنین در مورد سایر حیطه های ارائه خدمات حوزه سلامت روان افزود: خدمات پیشگیری اولیه مانند آموزش مهارت های زندگی و مهارت های فرزندپروری نیز کماکان در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شود و خدماتی مانند تشخیص و مراقبت اختلالات روانپزشکی، پیشگیری از خودکشی و حمایت های روانی اجتماعی به دنبال حوادث غیرمترقبه و بلایا نیز در نظام بهداشتی کشور ادغام یافته و جاری است. 

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: این مداخلات در فهرست خدمات پایه حوزه سلامت روان هستند. علاوه بر این، خدمات پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد نیز از طریق کارشناسان حوزه سلامت روان معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه می شود.

وی خاطر نشان کرد: مردم می توانند برای دریافت خدمات سلامت روان با شماره ۴۰۳۰ تماس بگیرند و مستقیما به کارشناسان سلامت روان وصل شده و خدمات روانشناختی تلفنی دریافت کرده و یا برای دریافت خدمات حضوری به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

1071

برچسب‌ها ویروس کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خدمات حوزه سلامت روان وزارت بهداشت ارائه شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۵۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است

عباس عبادی در دومین روز از مراسم هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور در مشهد مقدس، با بیان اینکه کمبود پرستار یک‌ مسئله جهانی است، اظهار کرد: در جهان ۲۸ میلیون نفر کادر پرستاری داریم اما نیاز جهان ۳۴ میلیون نفر است یعنی با کمبود ۶ میلیون پرستار در جهان مواجه هستیم؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که گسترش خدمات سلامت از حوزه پرستاری تعمیق بیشتری پیدا کند تا عدالت در سلامت، محقق شود.

وی افزود: عدالت در سلامت در سرفصل‌های وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است؛ این عبارت به معنای دسترسی آسان و ارزن مردم به خدمات باکیفیت و ایمن است.

عبادی درباره آمار پرستاران فعال در کشور تصریح کرد: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری ۲۳۰ هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند و این عدد در بین جمعیت ۵۵۰ هزار نفری کارکنان وزارت بهداشت قابل توجه است و بنابراین پرستاران می‌توانند در سنجه‌های مختلف نظام سلامت اثرگذار باشند و رضایت آنها نیز به رضایت گیرندگان خدمت منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت پرستاران به لحاظ تعداد بعد از جمعیت معلمان در آموزش و پرورش دومین رتبه را در کشور دارد، بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بی توجهی به پرستاری بی توجهی به سلامت جامعه است و این موضوع نگاه ما به پرستاری را ویژه‌تر می‌کند و دغدغه ما در رابطه با سلامت مردم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر پرستاران نقش های متنوعی در نظام سلامت ایفا می کنند و با توجه به اینکه تا ۳۰ سال آینده یک چهارم جمعیت سالمند می‌شوند جایگاه آن‌ها در نظام سلامت باید ارتقا یابد.

عبادی با اشاره به اینکه در رشته‌های گروه پرستاری شامل اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی سالانه ۱۵ هزار نفر تربیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: همچنین ۱۳ رشته کارشناسی ارشد پرستاری داریم که شامل مراقبت‌های ویژه کودکان و نوزادان، اورژانس، بزرگسالان، سلامت جامعه، روان پرستاری و ‌.. است.

وی با اشاره به نقش پررنگ بانوان در شغل پرستاری بیان کرد: در دنیا ۹۰ درصد پرستاران را بانوان و ۱۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند اما در کشور ما پذیرش دانشجویان آقا افزایش یافته و ۷۵ درصد پرستاران بانوان و ۲۵ درصد آقایان هستند. جمعیت بزرگ بانوان در این حرفه نشان از تاثیرگذاری زنان در اجتماع دارد و نیاز به توجه خاص به این گروه را بیشتر می‌کند زیرا ماهیت پرستاری سخت است و شیفت‌های غیرمتعارف در آن وجود دارد و خدمت پرستاری یک لحظه نیز قابل متوقف شدن نیست.

وی ادامه داد: میانگین سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی در اکثر کشورهای جهان ۸ درصد است، این شاخص در برخی کشورهای پیشرفته به ۱۱ درصد نیز می‌رسد اما در کشور ما ۳ تا ۵ درصد بوده است. در دوره کرونا که نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت شد این عدد افزایش پیدا کرد و اکنون به ۳ تا ۴ درصد از سهم تولید ناخالص ملی رسیده است.

وی با بیان این‌که انسان سالم محور توسعه پایدار است، تصریح کرد: حوزه سلامت در توسعه هر کشوری اهمیت دارد. در صد سال گذشته نگرانی جامعه بشریت محدود به سلامت جسمانی بود اما بعد از توسعه فناوری‌ها و سرعت بیش از حد زندگی روزمره، به تدریج موضوع سلامت روان، سلامت اجتماعی و معنوی نیز مورد توجه قرار گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در دسترس بودن و ارزان بودن خدمت موانعی دارد، گفت: یکی از رویکردهایی که کشورها به کار گرفته‌اند استفاده از نیروهای چندکاره است. پرستاران این قابلیت را دارند که بر اساس برنامه‌های درسی‌شان در حوزه‌های پیشگیری، ارتقای سلامت، مراقبت و درمان و توانبخشی مشارکت کنند. برای مثال در کشورهای حوزه اسکاندیناوی نخستین مراجعه مردم به پرستاران و مراقبان سلامت است و برآوردها نشان داده ۸۵ درصد خدمات اولیه سلامت توسط این نیروها قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در توازن نیروی انسانی و به کارگیری نیروی انسانی نیاز به بازنگری داریم، تاکید کرد: ظرفیتی که به طور خاص و عام در پرستاری ایران وجود دارد می‌تواند بسیاری از خلاهای مراقبتی را پوشش دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • تغییر نام جزیره ابوموسی
  • تغییر نام جزیره ابوموسی!
  • ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز