Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اسفندیار اختیاری روز دوشنبه در مراسم نوزدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس و جشنواره برترین های پارک در سال ۹۹ و نیز نیکو داشت بیستمین سالگرد تاسیس این پارک افزود: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان که در دست بررسی سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و هنوز با توجه به گذشت یک دهه،  بخشی از این قانون اجرایی نشده است چرا که آیین نامه اجرایی آن را باید دولت بنویسد تا نهادهای مختلف آن را پیاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در توضیح تفاوت بین طرح و لایحه اظهار داشت: مهمترین فرق این است که طرح هایی که توسط نمایندگان در مجلس ارائه می‌شود بر اساس  اصل ۷۵ قانون اساسی اجازه ندارد بار مالی داشته باشد حال امیدواریم این طرح که در مجلس ارائه شده و برای آن بسیار زحمت کشیده شده است در شان شرکتهای دانش بنیان نوشته شود.

اختیاری گفت: طرحی که در مجلس ارائه شده شاید ۶۰ تا ۷۰ درصد از آن چیزی که توقع داریم را برآورده کند. موارد مختلف از ساختار شرکت های دانش بنیان گرفته تا حمایت هایی که باید دولت انجام دهد و حتی مسائل قضایی در آن دیده شده است .

وی  ابراز امیدواری کرد: دولت فعلی با حمایت رسمی که از این طرح انجام می دهد، نه حمایت شفاهی، طرح، تبدیل به لایحه شود تا بتوانیم از کل ظرفیت قانونگذاری استفاده کنیم.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این طرح تا چند هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد شور اول آن تصویب شده و شور دوم آن برا تصویب مطرح خواهد شد.

اختیاری افزود: از نظر من این قوانین و حمایت ها بسیار خوب است اما  کاری که ۲۰ سال گذشته همه شرکت ها با حمایت هیات امنای پارک انجام داده‌اند بسیار ارزشمند است قانون گذاری و حمایت خوب است و باید انجام شود اما فلسفه وجودی پارک ها کنار هم قرار گرفتن شرکت ها و رقم زدن تحولات عظیم برای کشور است.

وی بیان کرد: چیزی که در گزارش عملکرد های پارک ها کمتر دیده می‌شود تاثیر گذاری فعالیت های شرکت های دانش بنیان برای کشور است، در دوران کرونا اگر کسی نبود برای ما دستگاه تنفس درست کند در آن بحران کمبود که دنیا با آن مواجه شده بود چه باید می‌کردیم؟

وی با اشاره به اینکه شاید ارزش آن دستگاه ها یک میلیارد دلار هم نبود اما حتی کشورهای پیشرفته نیز خود به نوعی در فرودگاه ها دستگاه ها را به دلیل کمبود سرقت می‌کردند افزود: به همین دلیل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان بسیار ارزشمند است، بعضی از مواقع ارزش شرکت های دانش بنیان از چند صد میلیارد ارزشمند تر است.

رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۲۰ سال از وجود فلسفه پارک های علم و فناوری در کشور می‌گذرد هنوز فرهنگ پارک و اقتصاد دانش بنیان در کشور دربدنه های مختلف اجرایی کشور و  قانون‌گذاری و حتی قضایی با این فکر و ایده اقتصاد دانش بنیان آشنا نیست و هنوز هم باید در این خصوص کار کرد.

اختیاری ادامه داد: باید هنوز هم در خصوص تأثیر گذاری شرکت های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری برای بدنه اجرایی صحبت شود فکر نکنیم که همه این فرهنگ و اقتصاد را بلدند حتی افرادی در رده‌های بالای مدیریت کشور هنوز از اقتصاد دانش بنیان و پارک های فناوری اطلاعی ندارند.

وی تصریح کرد: وقتی از شرکت‌های دانش بنیان صحبت می‌کنیم فکر می کنند راجع به بخش‌های تحقیقاتی حرف میزنیم در صورتی که  از آن چیزی صحبت میکنیم که به دست مردم می‌رسد بنابراین هنوز باید بررسی اهداف شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان بیان و ارائه شود.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس دولت قانون اساسی دانش‎ بنیان ‎ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس دولت مجلس شورای اسلامی اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس دولت قانون اساسی دانش بنیان ها شرکت های دانش بنیان اقتصاد دانش بنیان پارک ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۵۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه (جداول) سال ۱۴۰۳ که از روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفته بود در دستورکار وکلای ملت در جلسه نوبت صبح امروز، سه‌شنبه، نیز قرار دارد.

آنگونه که تسنیم روایت کرده، وکلای‌ ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۴ درباره هدفمندی یارانه‌ها از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر با ۱۵۶ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع، موافقت کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ در این جلسه علنی در توضیح جزئیات بخش درآمدی جدول ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: همان مبلغی که دولت در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق و صحن علنی آن را تأیید کردند که ۳۱۵همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد، کار مهمی که مجلس انجام داد ۱۰ درصد به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد که در لایحه ۲۰ درصد بود و به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: ۴۲همت برای کمیته امداد، ۲۳همت برای بهزیستی، ۱۴۳همت برای یارانه نان و یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی برای وزارت بهداشت ۷۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اضافه کرد: مواردی همچون هزینه سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و همچنین شرکت گاز را مصوب کردیم و مبالغی را که دولت برای بحث واردات بنزین و گازوئیل نیاز داشت، تأمین کردیم که این موارد کلیات جدول ۱۴ است که آنچه دولت در لایحه گنجانده بود در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید.

در ادامه جلسه حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح جزئیات جدول ۱۴، گفت: هدفمندی یارانه‌ها حدود ۷۵۸همت در بخش درآمدها و ۷۵۸همت نیز در بخش هزینه‌ها است به‌دلیل اینکه توازن این جدول به هم نخورد ریالی در آن کم و زیاد نشده است حتی ریالی از هزینه‌های نفت نیز کم نشده است. قرار بود دولت ۶۳همت از محل فروش مشتقات به دست آورد که حذف شده است این ۶۳همت از طریق مدیریت منابع صورت می‌پذیرد بنابراین این جدول بدون هیچ تغییری ۱۰۰درصدی نظر دولت است. هرگونه تغییر در این جدول موجب تغییرات کلی می‌شود. در بحث صیادان و ملوانان نیز باید اصلاح شود، صیادان را نیز به آن اضافه می‌کنیم.

همچنین داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جلسه علنی حضور دارد درباره جدول ۱۴ یادآور شد: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است، سعی شده است با توجه به منابع و محدودیت‌ها تنظیم شود تا هدفمندی یارانه‌ها محقق شود، ۲ موضوع در آن مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی کالابرگ‌ها که از محل سایر درآمدها باید تعیین می‌شد همچنین در خصوص عنوان صرفه‌جویی انرژی که در این جدول آورده شده است، این عنوان با نظر کمیسیون تلفیق تبدیل به درآمدها شده است که مورد قبول دولت نیست. پیشنهاد می‌شود همان سایر درآمدها عنوان شود از طرفی کالابرگ‌ها باید به‌صورت نقدی و در جدول جداگانه‌ای مطرح شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901361

دیگر خبرها

  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • توضیحات وزیر بهداشت درمورد رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود
  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است