Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@00:43:35 GMT

افزایش یونیت‌های رآکتور‌های هسته‌ای

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۵۵۹۵۰

افزایش یونیت‌های رآکتور‌های هسته‌ای

به گزارش جام جم آنلاین، سید‌محمود‌رضا آقامیری، کارشناس و دانشمند هسته‌ای کشورمان و رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با جام‌جم به تبیین ابعاد مختلف دلایل تأکید رئیس‌جمهور بر توسعه برق اتمی بوشهر و چگونگی تحقق این موضوع پرداخت که مشروح آن در ادامه آمده است:

با این‌که موضوع هسته‌ای کاملا علمی و تخصصی است، اما با کارشکنی‌های سریالی غرب، ابعاد سیاسی پرونده هسته‌ای کشورمان غالب بوده است، با وجود این، نظر شما درباره تولید برق تا ۱۰ هزار مگاوات از طریق صنعت اتمی چیست؟

مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۵ مصوبه‌ای داشت که طبق آن دولت موظف شد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعتا لازمه این موضوع ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای است و یکی از نیروگاه‌ها نیز همان نیروگاه بوشهر است، اما همزمان دو یونیت دیگر نیز قرار بود در بوشهر فعال شود و در جنوب گسترش پیدا کند تا بتوانیم حداقل نیازی را که مصوب شده است ایجاد کنیم.


موضوعی که آقای رئیس‌جمهور بر انجام آن تاکید داشت، منوط به این بود که نیروگاه‌هایی که قرارداد آن‌ها در سال ۱۳۹۵ بسته شده فعال شود، چرا که متاسفانه تا امروز هیچ گونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و قراردادی که با روسیه بسته شده بود پیشرفت زیادی نداشته است، لذا صحبت‌های رئیس‌جمهور در نیروگاه بوشهر ناظر به همین موضوع بود که ما باید حداقل به سمت ۲۰۰۰ مگاوات برق هسته‌ای برویم.


این توقف پنج ساله در افزایش ظرفیت تولید برق نیروگاه بوشهر ناشی از چه بوده است؟

یک بخشی به برجام باز‌می‌گردد که خیلی موثر نبود، اما یک بخش دیگر مربوط به این نکته بود که اراده‌ای در این زمینه وجود نداشت چرا که وقتی قرارداد بسته شده بود باید پیگیری‌های لازم انجام می‌شد تا کار را به سرانجام می‌رساند و ما یکی از مقصران این کم‌کاری را دولت قبل می‌دانیم.


یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های موجود در این حوزه، وابستگی بیش از حد صنعت برق کشور به انرژی ناشی از گاز طبیعی است، تولید برق هسته‌ای چه تاثیری در استفاده از این صنعت در زندگی روزمره دارد؟


گسترش برق هسته‌ای تنها یکی از فواید برخورداری از انرژی هسته‌ای است چرا که پایه و اساس بحث هسته‌ای همان رآکتور هسته‌ای است و طبیعتا به‌دنبال آن چرخه سوخت و کاربرد‌های مختلف ایجاد می‌شود و این امکان را به ما می‌دهد در زمینه‌های مختلفی همچون تولید رادیو‌دارو‌ها در پزشکی و استفاده از مولیبدن که به برق رآکتور نیاز دارد، پیشرفت کنیم؛ نکته دیگر این است که انرژی هسته‌ای کمترین آلودگی را در محیط دارد و در کنار آن می‌توانیم انرژی خورشیدی و انرژی بادی را هم داشته باشیم. جهان در حال تجربه این صنعت است و ما می‌توانیم در کنار برق هسته‌ای و نیروگاه‌های فسیلی، نیروگاه‌های دیگری را هم داشته باشیم، اما بهترین آن‌ها نیروگاه هسته‌ای است.

رئیس‌جمهور در بوشهر تاکید داشت که هزار مگاوات برق برای نیروگاه اتمی بوشهر کافی نیست و حداقل باید ۲۰۰۰ مگاوات برق دیگر به ظرفیت این نیروگاه اضافه شود.افزایش ۲۰۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه اتمی چگونه ممکن است؟


منظور آقای رئیس‌جمهور نیروگاه فعلی نبود بلکه گسترش و افزایش یونیت‌های رآکتور‌های هسته‌ای در کنار شرایط فعلی در بوشهر است؛ یعنی باید یکی دو نیروگاه دیگر با ظرفیت‌های مختلف به‌وجود بیاید تا بتوانیم با اطمینان برق را در بوشهر تولید کنیم، لذا صحبت اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر این بود که ما باید تولید برق را در بوشهر ۲۰۰۰ تا ۱۰‌هزار مگاوات افزایش دهیم؛ البته موضوع دیگر بحث آب‌شیرین‌کن‌هاست که جزو ضروریات نیاز‌های مردم در بوشهر است و نیروگاه و رآکتور هسته‌ای آنجا باید بتواند در این زمینه فعال شود و در این صورت می‌تواند حجم بالایی از آب‌شیرین را برای مردم این منطقه به ارمغان آورد.

 

مریم عاقلی گروه سیاسی / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کارشناس روزنامه جام جم هزار مگاوات برق هسته ای هسته ای نیروگاه ها رئیس جمهور مگاوات برق تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۵۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد

به گزارش صدای ایران از ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیاز‌های انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوز‌ها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشور‌هایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.


دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری