Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام حسن عسکری (ع) در یک روایت به دو علت دشمنی بنی‌امیه و بنی عباس با خاندان وحی اشاره کردند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ یکی از روش‌های اهل بیت وحی علیهم السلام در تبیین اندیشه مهدویت، بهره‌گیری از آیات قرآن بود. این دست آیات که بنا بر تأویل یا تفسیر معصومین با مضمون مهدویت صادر شد، با عنوان «آیات المهدی (عج)» شناخته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویکرد در بین تمام چهارده معصوم به وفور دیده شد و نشان‌دهنده این نکته بود که مهدویت یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خداوند است که گستره آن نه تنها از زمان ولادت امام عصر (عج) بلکه حداقل در برگیرنده کل تاریخ انبیای الهی تا عصر ظهور قائم عجل الله تعالی فرجه است. امام صادق علیه‌السلام در دعای ندبه به زیبایی این حقیقت را در قالب جملاتی کوتاه به تصویر کشیده‌اند؛‌ آنجا که از حضرت آدم (ع) آغاز کرده و پس از ذکر ماجراهایی از رسولان اولوالعزم، ایشان را حاملان امری معرفی می‌کند که به رسول خاتم صلی الله علیه و آله ختم می‌شود و ایشان نیز در روز غدیر با اقامه کردن امر ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، امرِ الهی را به ایشان و ذریه پاکشان واگذار کرده و از آن پس اهل بیت وحی به صورت رسمی به عنوان «اولُوا الأمر» یا «صاحبان امر» شناخته شدند.

با این رویکرد دو جریان در تاریخ جریان داشته است: جریان حق و جریان باطل. در این باره استنادات قرآنی زیادی وجود دارد. جریان حق به سردمداری انبیاء و رسولان سعی داشتند همواره برنامه‌های خدا را طبق شریعتی که در آن قرار داشتند پیاده کنند و بشریت را در صراطی که وحی بر آنها ترسیم می‌کرد حرکت دهند تا زمینه‌های حکومت الهی را با نعماتی که در دنیا جریان دادند فراهم کنند؛ مثلاً ابراهیم نبی (ع) از جمله رسولان اولوالعزمی بود که پایه‌های کعبه را رفعت داد و مناسکی را طبق وحی الهی برای آن طراحی کرد تا در نهایت پایگاهی برای مسلمانان حقیقی تا عصر ظهور امام عصر (عج) باشد. این مسجدِ مقدس، همان مکانی است که خود امام مهدی عجل الله تعالی فرجه هنگام ظهور بر دیواره آن تکیه می‌زنند و ندای «أَنَا بَقِیَّةُ اللَّه‏» سر می‌دهند. اما در مقابل این جریان،‌ سران باطل به سردمداری ابلیس و ایادی او از جن و انس، تمام همت خود را به کار گرفتند تا در برابر زمینه‌های شکل‌گیری حکومت الهی بایستند؛ چرا که ابلیس پس از اخراجش از درگاه خداوند، وقیحانه قول داد بر صراط مستقیم الهی بنشیند و بندگان را از آن دور کند. جریان باطل در زمان پیامبران تا جایی پیش رفت که بسیاری از آن بزرگواران را از دم تیغ گذراندند،‌ اما نتوانست مقابل اراده خداوند مبنی بر حرکت کاروان بشریت به‌سوی تحقق حکومت الهی را بگیرد. لشکر ابلیس در دوران زندگانی ائمه اطهار تحرکات خود را از جنبه‌های مختلف بیشتر کرد تا مانع ولادت امام عصر (عج) به عنوان منجی ادیان شود. تمام فرقه‌هایی که در بدنه جامعه اسلامی شکل گرفت و تمام دشمنی‌ها و غصب‌ها و قتل‌های ائمه درست در راستای مقابله با شجره پاک خلافت و عداوت با منجی عالم بود.

جالب است که امام حسن عسکری در روایتی این واقعیت را اینگونه تبیین می‌کند: بنى‌امیه و بنى‌عباس به دو دلیل به قتل و کشتار ما پرداختند: یکى اینکه آنها خود مى‌دانستند که خلافت، حقّ آنان نیست، لذا مى‌ترسیدند که ما ادعاى خلافت کنیم و خلافت در جایگاه [اصلى] خود استقرار یابد. دوم اینکه آنها، از طریق اخبار متواتر فهمیده بودند که حکومت جباران و ستمگران به دست قائم ما نابود خواهد شد و از طرفى در اینکه آنان از جباران و ستمگران هستند، شک نداشتند. از این رو، در کشتار اهل بیت رسول خدا و نابود کردن نسل او کوشیدند تا بلکه با این کار، مانع تولد قائم شوند یا او را به قتل رسانده باشند. اما خداوند نخواست که قضیّه او [قائم] حتى براى یک نفر از ایشان (خلفاى اموى و عباسى) معلوم شود تا آنگاه که نور خویش را کامل کند، هرچند کافران خوش نداشته باشند. (توبه 32) قَد وَضَعَ بَنو اُمَیَّةَ وبَنُو العَبّاسِ سُیوفَهُم عَلَینا لِعِلَّتَینِ إحداهُما: أنَّهُم کانوا یَعلَمونَ أنَّهُ لَیسَ لَهُم فِی الخِلافَةِ حَقٌّ فَیَخافونَ مِنِ ادِّعائِنا إیّاها وتَستَقِرُّ فی مَرکَزِها وثانیهِما: أنَّهُم قَد وَقَفوا مِنَ الأَخبارِ المُتَواتِرَةِ عَلى أنَّ زَوالَ مُلکِ الجَبابِرَةِ وَالظَّلَمَةِ عَلى یَدِ القائِمِ مِنّا، وکانوا لا یَشُکّونَ أنَّهُم مِنَ الجَبابِرَةِ وَالظَّلَمَةِ، فَسَعَوا فی قَتلِ أهلِ بَیتِ رَسولِ اللّه و إبادَةِ نَسلِهِ طَمَعًا مِنهُم فِی الوُصولِ إلى مَنعِ تَوَلُّدِ القائِمِ عَجَّلَ اللّه ُ فَرَجَهُ أو قَتلِهِ فَأَبَى اللّه ُ أن یَکشِفَ أمرَهُ لِواحِدٍ مِنهُم إلاّ أن یُتِمَّ نورَهُ و لَو کَرِهَ الکافِرونَ. (توبه 32) بر این اساس در می‌یابیم برنامه خدا، اتمام نور الله در پهنه عالم است که این امر با تحقق ظهور امام عصر (عج) صورت می‌گیرد.

آیات المهدی (عج)‌ |زمانی که ابراهیم (ع) با "کلمات" عترت به مقام امامت رسیدآیات المهدی (عج) | مهم‌ترین شاخصه‌های رفتاری در دوران غیبت

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام زمان عج امام حسن عسکری ع امام زمان عج امام حسن عسکری ع آیات المهدی امام عصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۶۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات شرکت گاز ‌تهران درباره قطع گاز مسجد المهدی پردیس

شرکت گاز استان تهران در واکنش به گزارش "تعطیلی مسجد المهدی در پردیس به دنبال قطع گاز جوابیه‌ای ارسال کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پردیس، شرکت گاز استان تهران در واکنش به گزارش "تعطیلی مسجد المهدی در پردیس به دنبال قطع گاز" و گلایه اهالی و امام جماعت مسجد فاز 5 جنوبی پردیس جوابیه‌ای را برای خبرگزاری تسنیم ارسال کرده است.

متن این جوابیه بدین شرح است: مسجد المهدی واقع در فاز 5 جنوبی شهر پردیس در سال 98 احداث و بنا به درخواست شرکت عمران یک کنتور G4 موقت کارگاهی با تأییدیه نظام‌مهندسی واگذار شد.

انشعاب موقت کارگاهی یک‌ساله بوده و جهت گرمایش کارگران ساختمان‌های در حال احداث تا زمان تکمیل سازه و قابل تمدید فقط تا دو دوره است و بعدازآن فسخ می‌شود، لذا پس از دو مرحله تمدید بدون تأییدیه و پایان مهلت مقرر، با دریافت سه نوبت اخطار جهت اخذ انشعاب دائم با ظرفیت مناسب و تعرفه مساجد طی سه مرحله هر بار با یک نماینده به سازمان نظام‌مهندسی معرفی که به علت عدم ارائه تأییدیه در مورخه 11 / 11 / 1400 رگلاتور جمع‌آوری و گاز قطع شد، لیکن به‌صورت خودسرانه اقدام به وصل آن کرده‌اند و مجدداً در مورخ 28 / 1 / 1401 از روی شبکه شهری جریان قطع شد.

این بار هم توسط فرد یا افرادی گاز به‌صورت ناایمن وصل و در حال استفاده بوده که طی مراجعه مجدد برای جمع‌آوری انشعاب از روی شبکه از سوی امام جماعت مسجد از این اقدام جلوگیری به عمل آمد که به‌ناچار شیر علمک پلمب شد.

تعطیلی مسجد المهدی در پردیس به دنبال قطع گاز + فیلم

لازم به توضیح است، علاوه بر مسجد و خانه عالم، واحدهای تجاری آن نیز که فاقد مجوز شهرداری هستند (تهیه غذا، فست فود، مهد کودک، سوپر مارکت و ...) به‌صورت غیرمجاز و ناایمن در حال استفاده از همین انشعاب هستند که مبلغ بدهی آن‌ها تا تاریخ 2 / 2 / 1403 362٫423٫000 ریال برآورد شده است.

لازم به ذکر است قطع انشعاب مذکور به علت توسعه غیرمجاز و ناایمن بودن لوله‌کشی‌های داخلی است که جهت وصل مجدد می‌بایست کلیه واحدهای تجاری و مسجد با اخذ مجوزهای لازم جهت اشتراک‌پذیری اقدام کنند.

علی‌اصغر نوایی سخنگو و رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان تهران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • توضیحات شرکت گاز ‌تهران درباره قطع گاز مسجد المهدی پردیس
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • گزیده از سخنان ائمه جمعه شهرهای استان قم
  • تجهیز اتاق عمل بیمارستان زرقان به میکروسکوپ چشم پزشکی
  • حمله به اسرائیل عظمت ایران را نشان داد
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد