Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@18:36:10 GMT

ماجرای یک شکایت؛ از تخلف تا روکم‌کنی؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۵۸۳۸۳

ماجرای یک شکایت؛ از تخلف تا روکم‌کنی؟

ناظر مجمع عمومی انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی از "شکایت به دلیل تخلف در این انجمن بعد از برگزاری مجمع عمومی در شهریورماه سال گذشته و توقف فعالیت با نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران" می‌گوید. از طرف دیگر رئیس هیئت‌مدیره "این اقدام را در راستای منافع شخصی می‌خواند و تأکید دارد این اتفاق برای روکم‌کنی است".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، حرف و حدیث‌هایی درباره تخلف در انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی از چند ماه پیش به صورت جسته و گریخته در محافل رسانه‌ای و نشر مطرح شد. براساس اسناد موجود، گویا بعد از انتخابات مجمع عمومی این انجمن در شهریورماه ۱۳۹۹، اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، طی‌ نامه‌ای به دلیل رعایت نکردن تشریفات برگزاری مجمع بر اساس مفاد اساسنامه، مجمع عمومی را غیرقانونی اعلام کرده است. طبق اعلام انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، مجمع دوم در بهمن‌ماه برگزار شده و همان ترکیب هیئت‌مدیره باقی مانده است. این‌جا شروع حرف‌ و حدیث‌هایی مبنی بر برگزار نشدن مجمعی در بهمن‌ماه و جعل امضای چند نفر از اعضای انجمن بوده است.

محمدتقی عرفان‌پور، ناشر و ناظر مجمع عمومی انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، در توضیح این اتفاق به ایسنا می‌گوید: موضوع مربوط به مجمع عمومی شهریورماه سال گذشته است. ۱۸ شهریورماه سال ۱۳۹۹ مجمع عمومی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با دستور جلسه بررسی صورت‌های مالی، تصویب بودجه، گزارش تغییرات اعضا و انتخاب اعضای جدید هیئت‌مدیره و بازرس قانونی تشکیل شد. مجمع عمومی براساس دستور جلسه اعلام‌شده برگزار و بنده به عنوان ناظر، صورت‌جلسه هیئت‌رییسه مجمع را امضا کردم. صورت‌جلسه تعیین سمت‌های قانونی و صاحبان امضای مجاز،  پس از تصویب در هیئت‌مدیره، به همراه اسناد و مدارک لازم، به اداره کل‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تحویل داده و پس از تایید، به اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ارسال شد.

 او با طرح این موضوع می‌افزاید: ثبت شرکت‌ها پس از بررسی اسناد و مدارک دریافتی و توضیح ایرادهای قانونی، صورت‌ جلسه را غیرقابل ثبت تشخیص داد و اعلام کرد، پس از برگزاری مجمع جدید، به‌شرط رعایت دقیق تشریفات برگزاری مجمع براساس مفاد اساسنامه، صورت‌جلسه جدید مجمع آگهی می‌شود. براساس قوانین و مقررات جاری، صورت‌جلسه ارائه‌شده «کان‌لم‌یکن» ‌شده بود، و اگر این اتفاق می‌افتاد، در تجدید انتخابات، بی‌تردید ترکیب هیئت‌رئیسه انجمن تغییر می‌کرد. هیئت‌مدیره در شرایط پیش‌آمده، دو راه پیش‌ رو داشت: نخست برگزاری مجدد مجمع عمومی که نتیجه روشنی برای اکثریت اعضای هیئت‌مدیره فعلی نداشت و احتمال تغییرات در ترکیب هیئت‌مدیره و به تبع آن تغییر مدیرمسئول و رئیس هیئت‌مدیره انجمن بود. راه دوم، تهیه اسناد و مدارک جعلی که تغییری در ترکیب هیئت مدیره و هیئت‌رئیسه فعلی به‌وجود نیاید که متاسفانه هیئت‌مدیره انجمن گزینه دوم، یعنی جعل امضا، جعل سند و استفاده از سند مجعول را انتخاب کرد.

او می‌افزاید: ابتدای آگهی جدید دعوت به مجمع، تاریخ ۰۸/ ۱۱/ ۱۳۹۹ در روزنامه کثیرالانتشار منتشر شد. رسید پستی مجمع قبلی، دست‌کاری و همچنین فهرست حاضران در جلسه مجمع قبلی، با تغییر تاریخ، کپی شد. صورت‌جلسه هیئت رئیسه مجمع نیز با جعل امضای آنان تهیه و کپی شد. صورت‌جلسه هیئت‌مدیره برای تعیین سمت‌های قانونی و معرفی صاحبان امضای مجاز،  با جعل امضای پنج نفر از هفت نفر امضا شد. (فقط آقای تورانیان و حسینی نیک امضای اصلی داشتند.)

مدیر انتشارات علوم دانشگاهی می‌گوید: با توجه تأخیر در ثبت مجمع عمومی و عدم انتشار آگهی روزنامه رسمی، پیگیری‌ها را آغاز کردم. در تاریخ دهم اسفندماه شکوائیه‌ای را تنظیم کردم و به دفتر آقای مهدی محمدی، مشاور وزیر، عضو و دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی دادم. او در تاریخ ۲۳ اسفندماه سال ۱۳۹۹ به شکایت من پاسخ داد؛ اما برخوردی با متخلفان نداشتند که چرا صورت‌جلسه ۱۸ شهریورماه تاکنون ثبت نشده است. ۲۹ فروردین‌ماه سال جاری، آگهی تغییرات انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به استناد اسناد جعلی در روزنامه رسمی منتشر می‌شود.  پس از انتشار آگهی روزنامه رسمی، اعضای هیئت مدیره متوجه ثبت مجمعی می‌شوند که وجود خارجی نداشته است.  سه عضو هیئت مدیره - آقایان حمیدرضا آمحمد شیرازی، احمدحسین اوزار، روبن شاهوردیان - در اعتراض به تخلفات صورت‌گرفته و جعل امضای خودشان، در تاریخ ۸ و ۹ خردادماه استعفا کردند. آقای علی‌اکبرزاده بازرس منتخب مجمع عمومی شهریورماه ضمن اظهار بی‌اطلاعی از برگزاری مجمع عمومی آگهی‌شده،  در تاریخ دهم خردادماه در مکاتبه با مدیرمسئول و رئیس هیات‌مدیره انجمن، می‌خواهد تا گزارشی درباره این مسائل تهیه شود و در اختیار  او قرار گیرد. ۳۰ خردادماه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران طی نامه‌ای خطاب به مدیرمسئول انجمن اعلام شکایت به اصالت صورت‌جلسه مجمع عمومی ابلاغ  می‌شود تا مدیرمسئول برای ارائه توضیحات به اداره کل ارشاد استان تهران مراجعه کند.

عرفان‌پور مکاتبه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با ثبت شرکت‌ها را به‌معنای توقف فعالیت انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی دانسته، می‌گوید: در نامه از «کان‌لم‌یکن‌شدن صورت‌جلسه» صحبت شده است. به‌عبارت دیگر، نتیجه برگزاری مجمع که تعیین رئیس هیئت‌مدیره، مدیرمسئول و خزانه‌دار، دیگر اعتبار ندارد و بی‌اثر شده است. ۳۱ خردادماه، آقای جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، خطاب به آقای محمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، براساس مستندات درخواست ابطال آگهی روزنامه رسمی ۲۷ اسفندماه، برای پیگیری در کمیته تخلفات، و اعلام حصول نتیجه را می‌کند. استفاده از واژه «تخلفات» به معنای اطمینان از تخلف ثابت‌شده است. اول تیرماه از سوی آقای محمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی با من مکاتبه و اعلام می‌کند که ادعای بی‌اعتباری صورت‌جلسه ۱۸ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی پذیرفته شده، و اقدامات لازم صورت گرفته و این صورت‌جلسه «کان‌لم‌یکن» است. همچنین توصیه می‌کند برای پیگیری حقوقی جعل امضا و بی‌توجهی در رعایت تشریفات قانونی، اقدامات حقوقی انجام شود.

عرفان‌پور همچنین با اشاره اولین دیدار معاون فرهنگی وزارت ارشاد با هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، این نشست را هدایت‌شده می‌خواند و معتقد است، هیئت مدیره متخلف به دنبال کسب وجاهت قانونی هستند.

او در پایان مطرح می‌کند: موضوع تخلف صورت‌گرفته از طریق هیئت رسیدگی به تخلفات پیگیری و درخواست اعمال ماده ۱۵ شده است، و همزمان پرونده کیفری علیه متخلفان تشکیل شده و تا حصول نتیجه و ابطال آگهی روزنامه رسمی مجمعی که با تخلف همراه بوده ادامه دارد.

اما علی‌اکبر تورانیان - ربیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، تشکل بسیار فعالی است و طی ۲۰ سالی که از  عمر آن می‌گذرد، در اکثر دوره‌هایش من مسئولیت هیئت‌مدیره را داشته‌ام. همیشه در یک جو صمیمی و دوستانه همه‌ کارها انجام شده و پیش می‌رفته است. الان هم در این دوره انتخابات به خاطر اختلاف نظر یا سلیقه بین یکی از اعضای هیئت‌مدیره ما و یکی از دوستان دیگر که بیرون از هیئت‌مدیره و  مدعی است، این اتفاقات به وجود آمده است. انتخابات با استقبال اعضا و در محلی آزادانه و با شرایط مناسبی انجام شد. دوستانی که امروز به عنوان مدعی هستند، نتوانستند رأی اکثریت را بیاورند، طبعا از همان روز اول بنای ناسازگاری را با هیئت‌مدیره گذاشتند. من به این بحث‌ها اعتقادی نداشتم و معتقد بودم ما باید کار انجام دهیم و امین همکاران هستیم و کارمان را پیش می‌بریم.

 او با بیان این‌که شرایط کار هیئت‌مدیره این دوره با اوج کرونا مواجه بود، می‌افزاید: متأسفانه صورت‌جلسه‌ای که باید ثبت می‌شد، به دلیل شرایط سختی که اداره ثبت به خاطر کرونا در پیش  گرفته بود، به تعویق خورد و مشکلاتی هم داشت؛ ایرادهای جزئی مانند ثبت آگهی در روزنامه. فرایند ثبت صورت‌جلسه به دلیل کرونا زمان برد و این زمان بردن منجر به این شد که کارها مقداری با تعویق پیش برود. در نهایت دبیر اجرایی انجمن که کارهای ثبت را دنبال می‌کرد، به خاطر تاریخ ثبت که ایراد گرفته بودند و باید به‌روز می‌شد، تاریخ را اصلاح کرده بود و بعد هم از آن‌جایی که ایشان امین همه ماست و همه او را به پاکدستی و عملکرد خوب می‌شناسند، برای ثبت سریع‌تر صورت‌جلسه، امضای دوستان را از طرف آن‌ها می‌زند. او برای رفع اشکال ظاهری، این عمل را انجام داده بود. از طرف من هم امضا می‌کرد، مشکلی نداشتم؛ زیرا محتوای نامه کاملا به قوت خود باقی است و حتی یک نقطه یا یک  «و» در این متن کم و زیاد نشده است. اما به دلیل بحث اختلاف و خصومت شخصی که دوستان با هم داشتند منجر به این شد که اعتراض کنند. کار به ارشاد رسید، با ارشاد صحبت کردیم و آن‌ها هم متقاعد شدند که مشکلی نیست. این کاری است که در خیلی از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای ثبت انجام می‌شود.

به گفته تورانیان، هیئت‌مدیره برای حل این قضیه، با هیئت‌موسس انجمن جلسه‌ای گذاشته و صحبت کرد، اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که بحث تخلف، آن‌چنان که دوستان می‌گویند،  صورت نگرفته است.

او ادامه می‌دهد: زمانی که می‌گویند تخلف، همه فکر می‌کنند کسی رانت خورده، یا حسابی را کم و زیاد کرده، در حالی که برای تسریع در روند کار اداری و ثبت صورت‌جلسه این اتفاق افتاده اما دوستان ماجرا را بزرگ‌ کردند. این موضوع نه در شأن آن‌هاست و نه در شأن انجمن ما؛  انجمنی که در سخت‌ترین شرایط جامعه، یک لحظه آرام و قرار نداشته و در عرض یک‌سال حدود ۵۰ جلسه داشته است. کتاب سال دانشگاهی را برگزار کردند و امسال دوره دوم این جایزه را برگزار می‌کنند، نمایشگاه مجازی کتاب را برگزار کرده و تقدیر از  پیشکسوت صنف را داشتیم و  همایش‌های علمی و آموزشی برگزار کرده‌ایم. انجمن فعال است و کار انجام می‌دهد. این موضوع قابل بحث است که دوستان با نیت این کارها را کرده‌اند. چرا؟ چون آقایی می‌خواهد روی  مدیرمسئول انجمن را کم کند و از کاه، کوه ساختند و خودشان می‌دانند چنین مطلبی وجود ندارد. وزارت ارشاد و ارشاد تهران هم به همین نتیجه رسیدند.

 او با تأکید بر این‌که دعواهای شخصی باعث به وجود آمدن این مسئله شده است، درباره این‌که چرا اعضای این انجمن از جمله بازرس انجمن، در جریان تغییر زمان به صورت صوری و برای ثبت صورت جلسه نبوده‌اند، می‌گوید: بازرس هم مشکلی با این ماجرا ندارد. گاه کاری با نیت سوء انجام می‌شود و محتوای انتخابات انجام‌شده به اندازه‌ای تغییر کرده که نتیجه اولیه را زیر سوال می‌برد، این‌جا یک حرفی است اما زمانی که تغییری در مصوبه نیست و به خاطر شرایط کرونا، اداره ثبت سخت‌گیری داشته، عمدتا شرکت‌ها با این مشکل مواجه هستند، چه چیزی عوض می‌شود؟  اگر من امضا کرده بودم، چه چیزی عوض می‌شد؟ مدیر اجرایی که برای ثبت رفته و بعد از کلی دوندگی در شرایط کرونا، خواسته کارها سریع‌تر انجام شود امضا کرده است. اگر محتوا تغییر کرده بود، همه‌مان قبول می‌کنیم اما زمانی که محتوا عین امانت وجود دارد، تعداد رأی‌ها دست‌کاری نشده و عین صورت صورت‌جلسه بوده، این چیزها بهانه‌گیری است و جریان انتقام‌کشی و رو کم‌کنی به وجود آمده که در شأن صنف و انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و کسانی که در این ماجرا مدعی هستند که کار فرهنگی انجام می‌دهند، نیست.

تورانیان خاطرنشان می‌کند: ما خودمان شرکت داریم، این‌ها بحث صوری و برای ثبت کردن است.  این فرد امین ماست و او در امانت خیانت نکرده و در نامه دست نبرده ‌است، بلکه خواسته کار  اداری سریع‌تر انجام شود. این بحث‌ها به‌گونه‌ای است که اصلا رغبت ندارم درباره این موضوع صحبت کنم، زیرا بهانه‌گیری است و حالا دوستان می‌توانند، هر طور که می‌خواهند رفتار کنند اما هر کسی که این ماجرا را شنیده، از ارشاد استان تهران و وزارت‌خانه ارشاد متوجه شدند که این بحث خاصی ندارد. اختلاسی نشده هیاهو راه بیندازیم، متن نامه هم کم و زیاد نشده است. نشر در بدترین شرایط خود به سر می‌برد، بسیاری از همکاران ما مجبور شدند که تعطیل کنند، بسیاری از همکاران  کار نمی‌کنند و بسیاری قدرت تولید کتاب‌های‌شان را از دست داده‌اند  و ما به جای این‌که دست به دست هم بدهیم و به همکاران‌مان کمک کنیم تا از شرایط بحرانی و سخت عبور کنند، دنبال ایرادهای شکلی هستند و چیزی را نمی‌توانند ثابت کنند. بارها نصیحت کرده و باز هم می‌گویم این‌ها در شأن دوستان نیست و از آن‌ها می‌خواهم بر نفس خود مسلط باشند و دنبال انجام کار و رفع نیاز امروز نشر دانشگاهی  بروند. دغدغه ما این است که همکارمان نشر ۴۰ ساله خود را تعطیل کرده و همکاری که دفترش باز است اما قدرت تولید تجدید چاپش را ندارد. باید دنبال این‌ها باشیم نه این‌که تمام انرژی و وقت‌مان را صرف این قصه‌ها کنیم. چه چیزی را می‌خواهیم ثابت کنیم؟ فرض کنید روی آقای ایکس را هم کم کردید،  چه چیزی را ثابت می‌کند؟ نشر در جایگاهی نیست که افرادی دنبال بحث‌های این‌چنینی باشند و بخواهند با هوای نفس، دنبال رو کم‌کنی و تسویه حساب شخصی و سیاسی باشند. این‌ها جایگاهی ندارند.

 او در پایان از فعالیت همکاران خود در انجمن برای طراحی و راه‌اندازی پرتال فروش کتاب می‌گوید: باید قدردان این مسائل باشیم نه این‌که  ایراد بگیریم. هرکسی می‌تواند ایراد بگیرد اما این در شأن دوستان ما نیست. جز هوای نفس چیز دیگری  نمی‌تواند باشد. هیچ‌کس این قصه را از شما نمی‌پذیرد. هیئت موسس تشکیل جلسه داد، اتفاقی که افتاده، کار اشتباهی است اما تخلف به معنای آن‌چه فکر می‌کنید نیست، کار صوری و برای تسریع روند اداری انجام شده تا ثبت تمام شود، زیرا حساب‌های انجمن در بانک دچار مشکل شده بود و انجمن هم تعهد داشت. این‌که برخی بخواهند در این شرایط بحرانی، انجمن بخوابد و صنف دچار تنش و حاشیه‌ بشود، از نظر اخلاقی قابل قبول نیست.

تلاش‌های ایسنا برای دریافت پاسخ دیگر اعضای هیئت‌مدیره بی‌نتیجه ماند؛ برخی ترجیح دادند در این‌باره صحبت نکنند و برخی هم پاسخ خود را به بعد موکول کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آگهی روزنامه رسمی هیئت مدیره انجمن برگزاری مجمع هیئت مدیره اداره کل ثبت شرکت ها مجمع عمومی ترکیب هیئت جعل امضای صورت جلسه انجام شد برای ثبت جعل امضا ماه سال چه چیزی کم کنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۸۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درحالی که محرم نویدکیا با باشگاه مس رفسنجان قرارداد دارد اما  از حالا شایعاتی مبنی بر اینکه برای فصل آینده محرم نویدکیا گزینه اصلی فصل آتی سپاهان است مطرح شده است. 

با وجود مطرح شدن این شایعه در حال حاضر وضعیت مدیریتی باشگاه سپاهان هنوز مشخص نیست و بعد از استعفای منوچهر نیک فر از مدیریت این باشگاه هنوز هیئت مدیره سپاهان مدیر جایگزینی انتخاب نکرده و فعلا وظایف مدیریتی در هیئت مدیره این باشگاه تقسیم شده تا امور باشگاه بگذرد.

در ماه های گذشته هم برخی اسامی مثل یاسر معاصر برای حضور در مدیریت سپاهان مطرح شده اما پیگیری های خبرنگار آنا نشان می دهد هنوز مجموعه کارخانه فولاد مبارکه و هیئت مدیره سپاهان برای انتخاب نفر مورد نظر خود به جمع بندی نرسیده اند.

با توجه به اینکه هنوز باشگاه سپاهان مدیرعامل ندارد اولویت اول مجموعه مدیریتی در این باشگاه انتخاب یک مدیرعامل است و بعد از آن در خصوص انتخاب مربی فصل آینده این باشگاه تصمیم گیری خواهد ضد ضمن آنکه مورایس  روز دوم تیرماه سال 1401 قراردادی سه ساله با باشگاه سپاهان امضا کرد و به این ترتیب او برای فصل آینده هم با این باشگاه قرارداد دارد.

مورایس رسماً سرمربی سپاهان شد

با این شرایط باشگاه سپاهان اگر قصد همکاری با مربی پرتغالی را ندارد باید ابتدا تکلیف مورایس را برای فصل آینده مشخص کند و سپس در تدارک انتخاب مربی جدید باشد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تیم دوم استقلال زنده می‌شود
  • استقلالی‌ها پولدار می‌شوند
  • نماینده مالک جدید در استقلال معرفی شد
  • بازگشت احمد شهریاری به استقلال
  • اولین جلسه هیات مدیره استقلال با مالکان جدید
  • اولین جلسه هیئت مدیره استقلال با هلدینگ خلیج فارس
  • برگزاری اولین جلسه مدیران استقلال و هلدینگ خلیج فارس/ خبری از آقا محمدی نبود، ۲ نفر به هیئت مدیره اضافه می‌شوند
  • مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • هفته گرافیک افتتاح شد/ دفاع تمام قد کلهرنیا از سیاست جدید انجمن