Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد نوروزبیگی با حمایت از پیشنهاد اتحادیه تهیه‌کنندگان برای حذف پروانه ساخت تأکید کرد سریال «میدان سرخ» به تهیه‌کنندگی او بدون پروانه ساخت تولید شد و تجربه موفقی برای حذف این مجوز به حساب می‌آید.

جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من»، «تابستان داغ» و «کشتارگاه»، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سال‌هاست ما تهیه‌کنندگان در آغاز به کار همه دولت‌ها و در زمان‌های مختلف این درخواست را مطرح کرده‌ایم که پروانه ساخت حذف شود و تهیه‌کنندگان سابقه‌دار و موسسات فرهنگی هنری بتوانند بدون دریافت این مجوز فیلم بسازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بدانند در صورت حذف پروانه ساخت قطعاً حاصل تولیدات سینمایی به همان شکلی خواهد بود که امروز از شورای پروانه ساخت حاصل می‌شود.

نوروزبیگی خاطرنشان کرد: حذف پروانه ساخت قطعاً اتفاق مثبتی برای سینمای ایران است. این اتفاق مسئولیت بیشتری بر عهده تهیه‌کنندگان سینما قرار می‌دهد و به نوعی تهیه‌کنندگان با تجربه که به قواعد و قوانین کشور آشنا هستند تلاش می‌کنند با دقت بیشتر در انتخاب فیلمنامه اثرشان را تولید کنند. مثال بارز این اتفاق ساخت سریال «میدان سرخ» است که ما آن را بدون پروانه ساخت ساختیم و خیلی از سریال‌ها و آثار متعدد طی روزهای اخیر با همین شرایط ساخته شدند و این تجربه‌ای شد که ببینیم اینگونه هم می‌توان اثر تولید کرد که دچار هیچ مشکلی نیز نشویم.

او افزود: سابقه کار ما آنقدر زیاد هست که خط قرمزها و ممیزی را بشناسیم. در شرایط حاضر که فیلم‌ها با پروانه ساخت به مرحله تولید می‌روند ممکن است یک تهیه‌کننده با یک بار خواندن فیلمنامه با این خیال که شورای پروانه ساخت با دقت اثرش را می‌خواند، به طور کل از فیلمنامه استقبال کرده و آن را به شورای پروانه ساخت می‌سپارد اما در شرایطی که این شورا وجود نداشته باشد تهیه‌کننده مجبور است فیلمنامه را چند بار با دقت بخواند و وسواس بیشتری برای اثر به کار می‌برد تا در زمان درخواست پروانه نمایش با مشکل مواجه نشود.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: حذف پروانه ساخت برای اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان به هیچ‌عنوان منجر به ایجاد رانت نمی‌شود. هر کسی که قصد ساخت فیلم دارد می‌تواند فیلم بسازد و افراد کم تجربه می‌توانند همچنان پروانه ساخت دریافت کنند و پس از به دست آوردن رزومه و شرایط لازم برای عضویت در اتحادیه تهیه‌کنندگان مثل دیگر اعضا نیازی به دریافت پروانه ساخت نداشته باشند. رانت در شرایطی ایجاد می‌شود که پولی در میان باشد و ورود به اتحادیه تهیه‌کنندگان هزینه داشته باشد در حالیکه اینگونه نیست و هر کس که شرایط لازم را داشته به راحتی می‌تواند عضو شود و فیلم بسازد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خون شد» درباره درخواست اتحادیه تهیه‌کنندگان برای بازگشت نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگردد. ما سال‌هاست که برای ساخت فیلم‌هایمان از این وزارتخانه مجوز گرفته‌ایم و با ساز و کار آن آشنا هستیم و تغییر این رویه کار را برای ما سخت‌تر می‌کند. در حال حاضر برای بسیاری از سریال‌ها نیز مشکل ایجاد شده و برخی از این آثار که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند امروز برای پخش دچار مشکل شده‌اند. امیدوارم مسئولان جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازگشت نظارت بر شبکه نمایش خانگی به وزارت ارشاد تصمیم بگیرند و در رایزنی با سازمان صداوسیما این مشکل را حل کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد سینمای ایران ساخت فیلم فیلم سینمایی وزارت فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد وزارتخانه وزارت ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی ذهن فیلم سینمایی فیلم های سینمایی وزارت ارشاد وزارتخانه سازمان سینمایی شبکه نمایش خانگی جواد نوروزبیگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شبکه نمایش خانگی به وزارت اتحادیه تهیه کنندگان حذف پروانه ساخت تهیه کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۸۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!

بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.

سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانه‌ها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درست‌تر سلبریتی‌ها می‌شود.

به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن می‌شود.

بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.

با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرم‌های داخلی است، می‌توان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر می‌توان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشه‌ای هستند؟!

۱-هر چند برخی سریال‌ها در سال‌های اخیر مروج زندگی‌های تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایه‌ها و تعریضات غیرمنصفانه‌ای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.

۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریال‌های شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و می‌دهند.

واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریال‌ها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی می‌کنند.

۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنام‌های متعدد از ویژگی‌های غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم می‌گذارد.

۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال می‌توان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگی‌های لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • گزارشی از سریال‌های در حال ساخت نمایش خانگی/ کدام کارگردانان این روزها مشغول کارند؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال‌ هستند؟
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • بدمستی در برابر مست عشق