Web Analytics Made Easy - Statcounter

با سپری شدن یک سال از نبرد ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنوی قره‌باغ که به الحاق دوباره بخشی از این ناحیه به خاک جمهوری آذربایجان انجامید، ضرورت ایجاد ترتیبات امنیتی جدید در قفقاز جنوبی بر اساس واقعیت‌های میدانی جدید بیش از پیش احساس می‌شود. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال گذشته همواره بر عملیاتی شدن ابتکار ۳+۳ به عنوان مبنایی در ایجاد صلح منطقه‌ای تأکید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آخرین مورد هم سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزیر خارجه بار دیگر اجماع ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان  و همچنین ایران، روسیه، ترکیه به عنوان سه کشور اثرگذار در این حوزه را در قالب این فرمت مهم ارزیابی کرد. اما این فرمت چگونه می‌تواند منافع تهران و دیگر دولت‌های این حوزه را تأمین کند؟

در ابتدا نباید از یاد برد ایران با کشورهای این منطقه دارای اشتراک تاریخی و فرهنگی بسیاری است. با این وجود در مقاطعی برخی سوء تفاهمات موجب بروز اختلافاتی شده که به نظر می‌رسد دیپلماسی مهم‌ترین معبر عبور از مشکلات است. درباره وقایع یکی دو هفته اخیر هر کدام از کشورها بر اساس تغییرات ایجاد شده ملاحظات خاص خود را دارند. از جمله برای جمهوری اسلامی همان‌گونه که بارها اعلام شده تغییر ژئوپلتیک منطقه و مرزها و همچنین حضور عناصر صهیونیست غیر قابل قبول است.  تنش‌های موجود تحت تأثیر اقدامات احساسی جمهوری آذربایجان هم هرچند بیشتر از گذشته است اما می‌توان آن را مدیریت و اختلافات را به فاز همکاری تبدیل کرد. در همین راستا فرمت ۳+ ۳ قالب تعریف است. برای کشورهای قفقاز جنوبی و کشورهای دارای منافع در این حوزه همکاری به‌مراتب بهتر از رقابت است و این مسیر بیشتر از رقابت می‌تواند منافع آنان را تأمین کند. در کوتاه‌مدت اقدام باکو در انجام رزمایش مشترک با کشورهای خارج از این حوزه و همچنین همکاری نظامی با رژیم صهیونیستی مخل امنیت است و این ابتکار را زیر سؤال برده است. از سوی دیگر، انجام مانور نظامی در خاک هر کشوری حق آن دولت است. در عین حال همه باید مراقب باشند که از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند. در بلندمدت نیز وجود اختلافات ریشه‌ای و تاریخی دوجانبه میان ترکیه و جمهوری آذربایجان با ارمنستان و از سوی دیگر اختلاف میان روسیه و گرجستان وجود دارد. اگر این اختلافات در سایه گفت‌وگوهای منطقه‌ای حل شود، رهاورد آن ایجاد امنیت خواهد بود و همکاری اقتصادی را توسعه خواهد داد.

در نهایت نشستن این کشورها در قالب ابتکار ۳+۳ به دور از دخالت عناصر خارجی دور میز مذاکره می‌تواند بسیاری از سوء تفاهمات را برطرف کند و به استقرار صلح بینجامد. زمانی که این اتفاق بیفتد، به‌طور طبیعی نفوذ رژیم صهیونیستی هم در منطقه کاهش خواهد یافت. حیات رژیم منحوس صهیونیست به ایجاد اختلاف میان ملت‌ها وابسته است. وقتی تنش در منطقه مدیریت شود، این به معنای مرگ نفوذ غربی – صهیونیستی است و به نفع کل منطقه تمام خواهد شد. اینکه جمهوری اسلامی می‌گوید مرزها نباید تغییر کند هم به علت همین دوراندیشی است؛ چراکه تغییر مرزها خود ایجاد کننده تنش‌های بعدی خواهد بود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۸۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف نسل کشی در غزه جدی‌تر شده است


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسین امیرعبداللهیان در صفحه ایکس خود نوشت: در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا با آقای سامح شکری، همتایم از مصر در خصوص آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای به خصوص اوضاع غزه و تلاش‌های جاری جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان رایزنی و تبادل نظر کردیم.

وی افزود: در ادامه به تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت کشورمان در دمشق و واکنش نیرو‌های مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع پرداختم.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی تشکر کردم. تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل کشی در غزه جدی‌تر شده است.

دیگر خبرها

  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • سرطان اسرائیل در روز‌های پایانی
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • سرطان اسرائیل در روزهای پایانی
  • تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف نسل کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است
  • تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف نسل ‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • اسرائیل در روند کمک‌های بشردوستانه اخلال ایجاد می‌کند
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • آیا نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی کاهش یافته است؟