Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@02:46:57 GMT

پس‌لرزه‌های اختلال در فیس‌بوک

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۵۹۰۶۶

پس‌لرزه‌های اختلال در فیس‌بوک

هفته گذشته و در پی بروز یک اختلال گسترده، دسترسی میلیون‌ها کاربر به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های واتس‌اپ، اینستاگرام، فیس بوک و مسنجر فیس بوک که همگی متعلق به شرکت فیس‌بوک هستند، قطع شد.

سرویس‌های این غول شبکه اجتماعی روز دوشنبه به مدت حدود ۶ ساعت قطع شدند و ۳ میلیارد و ۵۰۰ کاربرجهانی قادر به دسترسی به فیس بوک، واتس‌اپ، اینستاگرام و مسنجر نبودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش رویترز، گروه مونیتیورینگ اختلال وب «داون دیتکتور» قطعی روز دوشنبه را بزرگ‌ترین قطعی توصیف کرد که تاکنون رخ داده است و به افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام رسان رقیب منجر شد.در میزگرد مجازی قدس با حضور «ولادیمیر باب دیاچنکو» مدیر بخش تهدیدات سایبری شرکت Comparitech و رئیس تحقیقات امنیتی در SecurityDiscovery و دکتر «محمد قلم‌چی» متخصص در حوزه الکترونیک با گرایش امنیت دلایل بروز این اتفاق را بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اختلال در  فیس بوک را از چه منظری تحلیل می‌کنید؟

قلم چی: امنیت اطلاعات در دنیا طبق تعاریف استاندارد امنیت اطلاعات شامل سه بخش است؛ محرمانگی، در دسترس بودن و یکپارچگی که به «مثلث امنیت»(CIA) معروف هستند. وقتی عملکرد یک سیستم مختل می‌شود نخستین مسئله‌ای که به ذهن متبادر می‌شود این است که محرمانگی آن با خطر مواجه شده است؛ یعنی فردی یا افرادی آمده اند و اطلاعات محرمانه‌ای را به سرقت برده‌اند اما مشکل دیگری که ممکن است رخ بدهد این است که خود سیستم به خودی خود و به دلایلی در بخش‌های یکپارچگی و در دسترس بودنش با اختلال مواجه شود. از طرف دیگری بحث افزونگی و سیستم پشتیبان هم در استانداردها دیده شده است اما در مواقعی شرکت‌هایی نظیر فیس بوک به دلایلی از جمله هزینه، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

درواقع برای بررسی اتفاقاتی که در عرصه سایبر و فضای مجازی رخ می‌دهد نگاه به دو بخش ضروری است؛ بخش اول این است که به صورت بدخواهانه یک کشور، سازمان یا گروهی بخواهد به دیگری ضربه بزند که مباحث مربوط به امنیت ملی هم شامل این بخش می‌شود. بخش دوم این است که یک سیستم به طور ذاتی می‌تواند برای خودش مشکل ساز شود. به این نکته باید دقت کرد که حتی شرکت های بزرگ به بخش دوم ماجرا دقت لازم را نداشته‌اند و بیشتر کشورها تصور و نگرانی آن‌ها از احتمال حملاتی است که در صدد نفوذ به سیستم رخ می‌دهد.

در خصوص ایجاد زیرساخت‌های بومی در کشورها باید تأکید کرد کشور ما هم باید زیرساخت‌های خاص خودش را داشته باشد؛ چرا که همواره ارائه هر کدام از خدمات الکترونیکی نیازمند یک بستر مرکز داده شبکه و... است که ممکن است به دلیل ارتباطات فیزیکی اشکالی در عملکرد این‌ها رخ بدهد و کل مجموعه به دلیل یک مشکل فیزیکی با مشکل مواجه شود؛ مثل قطع فیبرنوری یا اصابت رعد و برق موجب تخریب یکی از تأسیسات زیرساخت شود. مسئله‌ای که امروز نه در ایران که در تمام دنیا به آن صورت مورد اهمیت قرار داده نشده است، بحث ایجاد مراکز پشتیبان است. به طور مثال امروز آمازون با ایجاد دیتاسنتر در نقاط مختلف جهان تلاش می‌کند اگر روزی ارتباطاتش قطع شد ارائه خدماتش با مشکل مواجه نشود. این‌ها مفاهیم گسترده و نوینی هستند که به آن‌ها پرداخته شده اما به صورت کامل پیاده نشده اند. مشکل شاید نبود علوم بین رشته‌ای در حوزه آی تی و فناوری اطلاعات باشد. متأسفانه صرفاً وقتی مشکلی به‌وجود می‌آید به این مسائل می‌پردازیم و این مشکلی است که تمام دنیا با آن مواجه هستند.

دیاچنکو: اتفاقی که رخ داده است از آن دست تغییرات لحظه‌ای یا روزمره فیس بوک نبوده است؛ چنانچه خود فیس بوک اعلام کرده است یک تغییر اشتباهی رخ داده است، اما نگفته این تغییر از سوی اعضای شرکت ایجاد شده است یا از بیرون به وقوع پیوسته یا هر عامل دیگری سبب آن بوده است؛ فقط تا این حد اعلام شده این تغییر سبب شده است تغییرات مخرب به صورت زنجیره‌ای رخ دهد  و تمام سرویس‌ها از دسترس خارج شوند. درواقع خود سرویس‌ها روی سرورهای شرکت موجود بودند، اما هیچ‌کس از بیرون و در بستر اینترنت دسترسی به آن‌ها نداشت. جنس این اتفاق از آن جهت که رخداد نادری بوده موجبات بهت و حیرت و نگرانی همگان را فراهم آورده است.درست است که این مشکل پس از ۶ ساعت برطرف شد، اما به احتمال زیاد فعلاً شاهد خارج شدن سرویس‌ها از دسترس به آن شکلی که اتفاق افتاد، نخواهیم بود، اما احتمالاً شاهد پس لرزه‌ها و اختلالاتی در برخی نقاط جهان خواهیم بود.

آیا استفاده همزمان از یک بستر مشترک کاهش سطح امنیتی را به همراه خواهد داشت؟

قلم چی: اتفاقی که برای فیس بوک رخ داد به این دلیل بود که یکی از DNS هایی که یکی از کاربران به اشتباه ست کرده بود، به طور کلی امکان ارائه دیتاسنترهای فیس بوک را از کار انداخته بود. استفاده از بستر مشترک نه فقط یک گپ امنیتی برای فیس بوک محسوب می‌شود که این‌ها باید حتماً به یک سیستم پشتیبان و آیتم های دیگری نیز مجهز باشند که همان‌طور که گفته شد ممکن است به دلیل کاهش هزینه یا مسائل دیگر که ایجاد بستر پشتیبان دارد آن را نادیده گرفته‌اند و همین مسئله درنظرنگرفتن ملاحظات امنیتی و نداشتن مطالعات ریسک درست با مشکل مواجه شدند. البته این نکته را هم نباید مغفول گذاشت که حتی اگر این‌ها بر یک بستر هم مستقر نبودند، احتمال رخ دادن اتفاق مشابه وجود داشت.

 فکر می‌کنم اتفاقی که برای فیس بوک رخ داد سبب ایجاد مجموعه جدیدی از محصولات به نام محصولات پایداری و دسترس پذیری خواهد شد که سال‌ها بود متفکران مقالاتی درباره آن نوشته بودند اما کسی هزینه نبود چنین محصولاتی را متصور نبود. این مشکل نه فقط در کشور ما که در تمام کشورهای دنیا وجود دارد.

دیاچنکو: اینکه فیس‌بوک بر اساس ادعایی که این روزها مطرح شده سایر کمپانی‌های مرتبط با خود از جمله اینستاگرام و واتس اپ را روی یک بستر مشترک استفاده کرده است، مسئله قطعی و محرزی نیست؛ بنابراین برای رسیدن به یک قطعیت باید چند صباحی صبر کنیم و منتظر انتشار اطلاعات بیشتر از داخل شرکت باشیم تا ببینیم ادعای استفاده مشترک از یک بستر تا چه میزان به واقعیت نزدیک است. اما خب نمی‌توانیم منکر این مسئله هم بشویم که این اتفاق موجب تشدید پوشش خبری این مسئله شد و تمام رسانه‌ها روی این موضوع مانور دادند. سرویسی مثل فیس‌بوک که بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیاست و همین طور واتس اپ که بزرگ‌ترین مسنجر دنیا محسوب می‌شود و اینستاگرام سرویس‌هایی هستند که سرویس‌های بسیار دیگری به این‌ها وابسته هستند و شبکه های مالی و اقتصادی و بیزینس های کوچک و بزرگ از این اتفاق آسیب دیدند و همچنین بسیاری سرویس‌های دیگر هستند که از لایه‌های فیس بوک برای دسترسی برای شبکه‌های دیگر استفاده می‌کنند و جهت لاگین کردن از اطلاعات اکانت فیس بوک شما بهره می‌برند؛ بنابراین تأمین امنیت این سرویس‌ها و سرویس‌های مشابه یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های مدیران این شرکت‌ها باید باشد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شبکه های اجتماعی فیس بوک سرویس ها یک بستر فیس بوک واتس اپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۹۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب تهران به همراه مدیران و معاونان سازمان صمت استان، تعزیرات حکومتی تهران و سازمان غذا و دارو با حضور در دو شرکت‌های داروسازی از خطوط تولید و آزمایشگاه‌های مختلف این دو مجموعه بازدید کرد و گفت: مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، علی صالحی در حاشیه این بازدید ضمن تبریک و تهنیت روز کارگر و معلم اظهار کرد: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری که سال جاری را با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گذاری کردند و حسب دستور رئیس قوه قضائیه به منظور حمایت از تولید، از دو شرکت داروسازی توفیق دارو و خوارزمی که از جهات مختلف برای نظام جمهوری اسلامی ایران ارزشمند هستند، بازدید به عمل آوردیم.

وی افزود: در قوه قضائیه دبیرخانه اقتصاد مقاومتی در دادگستری‌های تمام استان‌های کشور فعال است تا از واحدهای تولیدی و صنعت گران حمایت شود.

دادستان تهران ادامه داد: در جلسه امروز با مسئولان و مدیران این شرکت‌های دارویی اعلام کردیم که مطالبات، مسائل و مشکلات موجود را به صورت مکتوب به دبیرخانه واحد اقتصاد مقاومتی دادسرای تهران ارائه دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای پیگیری و رفع آن‌ها اقدام کنیم.

صالحی درباره مشکل اعلامی طولانی شدن ترخیص مواد اولیه گفت: فرایند اداری ترخیص مواد اولیه را با قید فوریت بررسی و مرتفع می‌کنیم، همچنین برای رفع مشکل فرسودگی ماشین‌آلات شرکت‌ها از طریق برگزاری جلسه با بانک‌های عامل موضوع اعطای تسهیلات مصوب را پیگیری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: بیشتر مشکلاتی که دو شرکت داروسازی بیان کردند مربوط به تأمین نشدن نقدینگی، پرداخت نشدن مطالبات، فرسوده شدن ماشین آلات، کیفیت قیمت گذاری در صنعت دارو، تخصیص نیافتن به موقع ارز و مشکلات تأمین مواد اولیه بود که مقرر شد شرکت‌های داروسازی مسائل مربوط به هر دستگاه را به صورت مجزا اعلام کنند تا پیگیری و جلسات لازم از طریق واحد اقتصاد مقاومتی دادسرای تهران صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: مصوبات حمایتی که در جلسه امروز تصویب شد، در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی دادسرای تهران پیگیری خواهد شد، همچنین جلساتی به منظور پیگیری اجرای مصوبات با مسئولان امر که می‌توانند مشکلات این واحدهای تولیدی را رفع کنند در دادسرای تهران برگزار خواهیم کرد و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، موانع پیش روی این واحدهای تولیدی را در خصوص چالش‌هایی که مطرح کردند به حداقل می‌رسانیم.

کد خبر 750026

دیگر خبرها

  • دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند
  • مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود
  • رفع مشکل تامین خوراک شرکت روی بندرعباس در دستور کار قوه قضائیه
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی تبریز به تماشاگران تراکتور – استقلال
  • سرویس‌دهی در خط ۵ مترو به حالت عادی بازگشت
  • سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک
  • علت اختلال خط ۵ متروی تهران مشخص شد
  • سرویس‌دهی اتوبوسرانی تبریز برای تماشاگران بازی تراکتور و استقلال