«پل طبیعت» مستند شد/ مجموعهای درباره مراکز تفریحی پس از انقلاب
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۰۱۲۷
حمزه علیرضایی تهیهکننده و کارگردان مجموعه «ماندگار» با اشاره به ظرفیتهای گردشگری در کشور به خبرنگار مهر گفت: ما در این مجموعه به دنبال این هستیم تا ابتکار به کار رفته در فضاها و سازههای بعد از انقلاب را برای مخاطب نشان دهیم. در این مجموعه، مراکزی را که دارای ایده جالبی هستند و یا فضاهای چشمگیری دارند، از زوایای مختلف مورد بررسی قرار میدهیم و ابعاد مختلف آن فضا را برای مخاطب نمایش میدهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره اولین قسمت از این مجموعه که به پل طبیعت پرداخته است، بیان کرد: ما در اولین گام سعی کردیم «پل طبیعت» را از جنبههای مختلف نشان دهیم. مثلاً عنوان میشود که در طراحی «پل طبیعت» از معماری اسلامی ایرانی مثل سیوسه پل یا پل خواجوی اصفهان الهام گرفته شده و این تفکر سنتی به شکل مدرن درآمده است. بخش دیگر مستند هم درباره ظرفیتها، دسترسی مردم و موقعیت جغرافیایی آن است. ما سعی کردیم در عین مفرح بودن و مخاطبپسند بودن مستند، اطلاعات مفیدی را درباره شکل طراحی و کیفیت فضا به مخاطب ارائه دهیم.
کارگردان مجموعه مستند «ماندگار» افزود: ما فعلاً از جاذبههای تهران شروع میکنیم و سپس به مراکز زیبای استانهای مختلف میرویم. هر قسمت از این مجموعه، ۳۰ دقیقه است و ما به شکلی مخاطبپسند سعی میکنیم که فضاهای مناسب برای بازدید مردم را معرفی کنیم. ترجیح مستند، معرفی بوستانها و مراکز تفریحی ساخته شده در سالهای پس از انقلاب است و سعی میکنیم از طریق متن نریشن و نیز حجم گرافیک بالایی که در مستند وجود دارد، اطلاعات مفیدی را برای مخاطب ارائه کنیم.
این مستندساز در پایان درباره فرم به کار رفته در قسمت «پل طبیعت» گفت: پلانهای هوایی زیادی در مستند استفاده میشود و سعی میکنیم ضمن نشان دادن زندهبودن فضای مورد اشاره با حضور مردم، به شکل حرفهای ابعاد مختلف آن منطقه را نمایان کنیم. تلاش ما این بوده که اثری سطحی و شتابزده تولید نشود و بر اساس تحقیقات و جاذبههای تصویری، به جوهره فضا برسیم و با نگاهی تحلیلی و جذاب، کار دلنشینی برای مخاطبان بسازیم.
مجموعه «ماندگار» با نگاهی به جاذبههای گردشگری، ظرفیتهای توریستی و قابلیتهای طراحی و ساخت مراکز تفریحی و خدماتی به تولید میرسد و برای پخش از تلویزیون آماده میشود. این مجموعه که محصول موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است، در هر قسمت تصاویری نادیده از زیباییهای نقش بسته در مراکز تفریحی بنا شده در سالهای پس از انقلاب را نمایش میدهد و در اولین قسمت به سراغ «پل طبیعت» در اراضی عباسآباد تهران رفته است.
کد خبر 5324490 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: پل طبیعت مستندساز سی و سه پل فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی عزت الله مهرآوران فیلم کوتاه پیمان جبلی تئاتر ایران حضور هنر ایران در جهان سی و چهارمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان سازمان صداوسیما اصغر کفشچیان مقدم شبکه مستند سیما کارگردان تئاتر جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان نقاشی مراکز تفریحی برای مخاطب پل طبیعت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۰۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای 20 سالگی درگذشت گل آقا
به گزارش صدای ایران از ایسنا، روزنامه خراسان به مناسبت ۱۱ اردیبهشت سالروز درگذشت زندهیاد کیومرث صابری فومنی ضمن بازخوانی جریان سازیهای کم نظیر او، با محمد حسن یادگاری، سازنده مستند «روزگارگل آقایی» گفتگویی کرده که در ادامه میخوانید: دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، مخاطبان «گلآقا» هفته به هفته برای خریدن شماره جدید هفتهنامه انتظار میکشیدند؛ یک انتظار شیرین و شاد برای خواندنِ طنزهایی که به مسائل و مشکلات جامعه کنایه میزد و برای دقایقی آنها را میخنداند.
امروز، ۱۱ اردیبهشتماه، بیستمین سالروز درگذشت زندهیاد کیومرث صابری فومنی، همان «گلآقا»ی آشناست؛ مردی که تأثیری انکارنشدنی بر جریان طنز و طنزپردازی پس از انقلاب داشت.
«گلآقا» در سالهایی که تصویرسازی و کاریکاتور خیلی رواج نداشت، در هر شماره کاریکاتور یکی از مسئولان را روی جلد میبرد. این یک نوع خطشکنی بود که بعدها دیگر نشریات هم در همین مسیر حرکت کردند. «گلآقا» با شناختی که از جامعه داشت بدون اینکه حریمشکنی کند، در چهارچوب حرکت و نقد میکرد. از این رو مخاطبان این نشریه طیف گستردهای داشتند و محتوای آن مطالب عامپسند و نخبهپسند را دربر میگرفت. «گلآقا» در شناسایی نیروهای جوان هم نقش زیادی داشت. این نیروها بعدها وارد فضای رسمی طنز و رسانه شدند.
آخرین شماره هفتهنامه گلآقا» در دوازدهمین سال انتشارش در دوم آبان ۱۳۸۱ منتشر شد. زندهیاد صابری فومنی در سال ۱۳۷۰ پس از انتشار اولین شمارههای هفتهنامه «گلآقا»، تعدادی از آنها را برای رهبر انقلاب فرستاد تا نظر ایشان را که زمانی با یکدیگر همکار بودند، جویا شود. رهبر انقلاب هم در پیامی به تاریخ ۲۷ تیر ماه ۱۳۷۰ برای گلآقا نوشتند: «ادعا نمیکنم که کار شما کامل و بیعیب است؛ اما با ملاحظه اجمالی شمارههای «گلآقا»، امید هرچه بهتر شدن و کاملتر شدن آن را دارم.
طنز صادق و دلسوزانه باید همه نقاط معیوب، بهخصوص آنها را که کمتر به چشم میآیند و آنها که بیشتر به علم و اطلاع همگان از آن نیاز هست، هنرمندانه ببیند و بنمایاند. امروز جامعه و نظام انقلابی ما با دشمنانی روبهروست که همه ابزارهای محسوس و نامحسوس را برای ضربه زدن و جریحهدار کردن مردم و نظام و انقلاب به کار میبرند. برای آگاه کردن ذهن مردم از خدعه دشمن، چه وسیلهای از طنز هنرمندانه و شیرین و زیرکانه، بهتر و کاریتر؟ انشاءالله شما و همکارانتان موفق باشید».
اردیبهشت ماه دو سال پیش مستندی از شبکه مستند سیما به نام «روزگار گلآقایی» ساخته محمدحسن یادگاری پخش شد؛ مستندی که پس از آن چندبار دیگر هم بازپخش شد. «روزگار گلآقایی» پرترهای از یک شخصیت محبوب و تأثیرگذار است که مردم هنوز هم طنزها و کاریکاتورهای خاطرهانگیز نشریهاش را به یاد دارند.
در ادامه گفتوگوی ما را با محمدحسن یادگاری، کارگردان این مستند میخوانید.
لطفا درباره این که چه اتفاقی باعث شد به سراغ ساخت مستند «گلآقایی» بروید توضیح دهید؟در دوران کودکی مخاطب پر و پاقرص «بچهها گلآقا» بودم و همین موضوع باعث شد به سراغ ساخت این مستند بروم. یکی دونفر از استادان من در حوزه ارتباطات که با مرحوم صابری آشنایی داشتند، به من کمک کردند تا با گروهی از کاریکاتوریستها و نویسندههای قدیمی طنز ارتباط پیدا کنیم. بعد از آن با آقای ناصر فیض دراین باره مشورت کردم و ایشان که شبکه همکاران «گلآقا» را میشناختند و با استاد صابری مراوده داشتند، به ما کمک کردند. بهتدریج با تعداد زیادی از دوستان و همکاران ایشان آشنا شدیم و حمایتی که افراد از ما میکردند، باعث میشد نفرات بعدی هم به جمع ما اضافه شوند. در نهایت با حدود ۲۵نفر از یاران «گلآقا» گفتگو کردیم که نامشان هم در فیلم هست.
در خلال گفتگوها و دیدارهایتان با این افراد، نکتهای بود که شما را تحت تأثیر قرار بدهد؟درزمان ساخت این مستند و با شنیدن گفتگوها لحظه به لحظه بیشتر شیفته شخصیت آقای صابری فومنی شدم. استاد صابری دانش و تجربه زیادی داشتند و توانایی تعامل با همه جناحها و سلیقهها را داشتند؛ چیزی که امروز کم داریم؛ یعنی افراد بابینشی که بتوانند با چنین دید وسیعی با همه در ارتباط باشند و همه را به تعامل وادار کنند، این شخصیتها خیلی کم هستند. این ویژگی آقای صابری بود و ما سعی کردیم در مستند هم این ویژگی را برجسته کنیم. از آن طرف وقتی فیلم پخش شد همه جناحها و گروههای سیاسی به آن واکنش مثبت نشان دادند و این برای ما اتقاق خوبی بود.
جالبترین بازخورد چه بود؟
روز اکران فیلم، هم هادی حیدری، کاریکاتوریست اصلاحطلب آمده بود و هم دکتر حدادعادل. هر دو هم راضی از سالن بیرون آمدند.
پژوهش فیلم حدود دو سه ماه و فیلمبرداری و تدوین هم تقریباً ۵، ۶ماه زمان برد؛ یعنی یک فرآیند ۸، ۹ماهه شد. ما ساخت مستند را در سال ۱۳۹۹ شروع کردیم که سال ۱۴۰۰ به پایان رسید و اردیبهشت ۱۴۰۱ به پخش رسید.