Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-27@23:45:54 GMT

آشنایی با مساجد جهان-61| «مسجد صالح صنعا»

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۰۵۲۹

آشنایی با مساجد جهان-61| «مسجد صالح صنعا»

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ‌ و‌هنرخبرگزاری تقریب،مساجد از صدر اسلام به ‌عنوان عبادتگاه‌ مسلمانان وجود داشته‌اند. 

آنچه جالب توجه است این است که تا امروز، زیبایی و تاریخچه‌ی غنی این اماکن مقدس الهام بخش بازدیدکنند‌گان بی‌شماری در سراسر جهان بوده است.
 
بر همین اساس خبرگزاری تقریب قصد دارد در قالب یک بسته خبری و  به صورت هفتگی به معرفی مساجد زیبای جهان و کشورمان بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یک مسجد مدرن در صنعا است که بزرگ‌ترین مسجد یمن به شمار می‌رود. این مسجد در کنارهٔ جنوبی شهر و در جنوب بیمارستان مادران الصابئین جای دارد. این مسجد که در اصل «مسجد الصالح» نام داشت ، در نوامبر ۲۰۰۸ از سوی رئیس‌جمهور فقید یمن علی عبدالله صالح گشایش یافت.

پهناوری مسجد ۲۷۳۰۰ متر مربع و دارای یک سالن مرکزی به بزرگی ۱۳۵۹۶ متر و گنجایش ۴۴۰۰۰ تَن است.هزینهٔ ساخت این ساختمان نزدیک به ۶۰ میلیون دلار بوده است.مسجد برای غیرمسلمانان باز است ، گردشگران در آنجا رفت و آمد می‌کنند و به نوعی اسلام میانه‌رو را تبلیغ می‌کند.

بر پایهٔ برآوردهای سازمان ملل متحد در آن زمان ، صالح در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام چنین پروژهٔ بزرگی هنگامی که کشور از مشکلات اجتماعی و اقتصادی رنج می‌برد ، مورد انتقاد قرار گرفت.چندین رخداد در هنگام ساخت آن پیش امده است. گلدسته ها چندین بار فرو ریختند که به مرگ برخی انجامیده است.
 
پس از این رویدادها ، از این مکان برای ساخت دانشکده اسلامی و باغ کنار مسجد استفاده شد.همچنین ذکر شده است که یک بازرگان بومی به نام هایل سعید در صورت عدم پرداخت هزینهٔ ساختمان مسجد ، تهدید به لغو مجوزهای بازرگانی شد.

این مسجد در جریان درگیری میان حوثی‌ها و نیروهای هوادار صالح در دسامبر ۲۰۱۷ جایگاه نبرد میان دو نیرو بود.در آن زمان شایعه‌ای در صنعا پخش شد که حوثی‌ها می‌خواهند رنگ گنبد مسجد را سبز کنند.عکس این مسجد روی اسکناس ۲۵۰ ریالی شماره ۲۰۰۹ چاپ شده است.

این مسجد با بهره‌وری از گونه‌های سنگ ، مانند سنگ‌های سیاه بازالت و همچنین سنگ آهک به رنگ قرمز ، سفید و سیاه ساخته شده‌است.

مسجد صالح از دید زیبایی و معماری با مسجدالحرام در مکه سنجیده می‌شود.این سازه در آمیخته‌ای از «معماری و سبک‌های اسلامی یمن» ساخته شده‌است و آیات قرآنی فراوانی روی دیوارها کنده‌کاری شده‌است. این طرح با نام «معماری حمیری» شناخته می‌شود.

این سازه آراسته به سقف‌های چوبی و هفت گنبد است. پنج گنبد در سقف اصلی هست که گنبد اصلی آن ۲۷.۴ متر قطر و ۳۹.۶ متر بلندی دارد.پنجره‌های مجهز به شیشهٔ رنگ‌آمیزی را قامریه می‌نامند.

از پانزده در چوبی ، ده در، در گوشهٔ خاوری و باختری جای دارد و پنج درِ جنوبی به سمت دانشکدهٔ اسلامی و جایگاه‌های وضو باز است. بلندای درها ۲۲.۸۶ متر است و دربرگیرندهٔ نقوش مسی کنده‌کاری‌شده است. چهار گلدسته از شش گلدسته ۱۶۰ متر بلندی دارند. فضای درونی از کف تا سقف ۲۴ متر است. در حالی‌که فرش مخملی دارای الگوهای پیچیده است ، لوسترهای بزرگ دارای نقوش رنگارنگ و همانند گل هستند.

ساختمان سه طبقه‌ای (که دربردارنده دانشکده قرآن نیز می شود) شامل کتابخانه ها و بیش از دوجین کلاس درس فضای کافی برای پذیرش ۶۰۰ دانش‌آموز است. سه اتاق بزرگ ویژهٔ زنان است و یک سالن کوچک که می‌تواند ۲۰۰۰ زن را در خود جای دهد.

این مسجد دارای سامانهٔ هوارسانیِ خوشایند مرکزی مدرن و سامانه‌های صوتی ، و هم‌چنین تدابیر امنیتی کامل ، از جمله سگ‌های بمب‌یاب است. ساختمان تا شب روشن می‌ماند.


انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: معرفی مساجد جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۰۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح جدید اداره امور مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) با عنوان «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید، اتمام حفظ و یادآوری حفظیات قرآنی به ۶ زبان عربی، انگلیسی، اردو، اندونزیایی، مالایی و هوسایی است و پس از یادگیری کامل، گواهینامه و اجازه قرائت با سند متصل از سوی معلمان دارای مجوز در علم قرائت به قرآن‌آموزان اعطا می‌شود. این خدمت با هدف اینکه مرجع نخست در آموزش قرآن کریم باشد، راه‌اندازی شده است.

مقرأة الحرمین با هدف سهولت در آموزش کتاب خدا و یادگیری ترتیل قرآن برای کسانی که تمایل دارند در هر زمان و مکانی با استفاده از فناوری جدید و اجرای بهترین روش در آموزش قرآن کلام وحی را فرا بگیرند، اجرا می‌شود و به حجاج و عمره‌گزاران نیز فرصت آموزش قرائت صحیح قرآن کریم را می‌دهد و به آنان گواهینامه و اجازه قرائت اعطا می‌کند.

این پروژه دارای برنامه‌های متعدد آموزشی از جمله تصحیح قرائت، حفظ، یادآوری محفوظات، یادگیری تجوید، اصول قرائات، جلسات تلاوت قرآن، پیگیری آموزشی و جلسات پخش زنده است.

کد خبر 6088407 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان