Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، لاوروف امروز (سه شنبه) در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه همکاری و تدابیر اعتماد در آسیا در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان به اهمیت جلوگیری از استفاده از تسلیحات و تجهیزات و ادوات نظامی برجای مانده از نیروهای ناتو در افغانستان برای اهداف مخرب اشاره کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: خروج شتاب زده نیروهای عضو ناتو از افغانستان، گره مسائل این کشور را پیچیده تر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: تسلیحات و ادوات نظامی بسیار زیاد در افغانستان بجا مانده است. جلوگیری از استفاده از این تسلیحات برای اهداف مخرب مهم است. 

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، نیروهای آمریکایی که تا ۳۱ اوت افغانستان را ترک کردند بخش قابل توجهی از تسلیحات و جنگ افزارهای خود از جمله تعداد زیادی بالگردهای نظامی را برجای گذاشتند.

برخی منابع ارزش این تسلیحات را تا ۸۵ میلیارد دلار براورد کرده اند. 

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که گروه طالبان اعلام کرده است که مصمم به مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم است و قصد ندارد اقداماتی انجام دهد که کشورهای همسایه را بی ثبات کند. 

وی با بیان اینکه طالبان وعده داده است که دولت فراگیر ایجاد کند، اظهار داشت: نکته اصلی این است که طالبان به وعده های خود عمل کند.

لاوروف گفت: پیمان اتلانتیک شمالی با طفره رفتن از مساله مسولیت برای بیست سال حضور در افغانستان، به کشورهای همسایه افغانستان پیشنهاد می دهد در حل مسائل آنها شرکت کنند.

 وی افزود: در این رابطه می توان به تلاش ناتو برای استقرار بخشی از نیروهای خود که از افغانستان خارج کرده است به کشورهای آسیای مرکزی و جنوب شرقی و جنوب آسیا اشاره کرد که می خواهد به همراه آن سیل مهاجران افغان را به این مناطق روانه کند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که ناتو نمی خواهد مسوولیت ۲۰ سال حضور نظامی خود در افغانستان را بپذیرد و پیشنهاد می دهد جامعه جهانی و در وهله اول کشورهای همسایه افغانستان به این مساله بپردازند.

بلوک بندی نظامی و سیاسی اوضاع خاورمیانه را بی ثبات می کند

لاوروف گفت که برخی بلوک ها و تشکیلات نظامی و سیاسی کوچک تلاش می کنند تا اوضاع منطقه آسیا را بی ثبات کنند و مانع همکاری بین کشورها در منطقه می شوند. 

 وی با بیان اینکه متاسفانه اوضاع ژئوپلیتیکی منطقه (آسیا) تسهیل نمی شود ، اضافه کرد: تلاش هایی مانع از هماهنگی اقدامات و همکاری کشورهای منطقه می شود. 

هرچند که وزیر خارجه روسیه، در این رابطه از هیچ کشوری نام نبرد، اما مسکو در هفته های اخیر بارها از تشکیل پیمان آکوس بین آمریکا، استرالیا و انگلیس انتقاد کرده است.

به گفته مقام های روس، آمریکا فناوری هسته ای برای ساخت زیردریایی های هسته ای را دراختیار استرالیا که قدرت هسته ای نیست واگذار می کند و این اقدام نقض پیمان ان.پی.تی است. 

اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه همکاری و تدابیر اعتماد در آسیا امروز در نورسلطان آغاز بکار کرد .این اجلاس به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس گروه همکاری و تدابیر اعتماد در آسیا برگزار می شود. 

برچسب‌ها سرگئی لاوروف افغانستان ناتو طالبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرگئی لاوروف افغانستان ناتو سرگئی لاوروف افغانستان ناتو طالبان وزیر خارجه روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۰۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با بیان اینکه کشورهای عضو این سازمان در ماه‌های گذشته به وعده‌های خود برای کمک نظامی به اوکراین عمل نکرده‌اند، گفت که جریان ارسال تسلیحات و مهمات به اوکراین به زودی افزایش خواهد یافت.

دبیرکل ناتو روز دوشنبه ۲۹ آوریل در سفری اعلام نشده به کی‌یف با زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد.

سفر روز دوشنبه استولتنبرگ به اوکراین، سومین سفر او به این کشور از زمان حمله نظامی روسیه در فوریه ۲۰۲۲ میلادی است. این سفر در زمانی انجام شده که اوکراین در میدان نبرد با دشواری مواجه است.

استولتنبرگ در قطاری که او را به کی‌یف می‌برد، گفت که در ماه‌های گذشته، متحدان ناتو آنچه را که وعده داده شده بود، انجام ندادند.

او گفت: «آمریکا ۶ ماه وقت صرف کرد تا بسته کمکی خود به اوکراین را تصویب کند و متحدان اروپایی مهماتی را که ما وعده داده بودیم، تحویل نداده‌اند. اما اکنون مطمئن هستم که همه چیز تغییر خواهد کرد.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو تخلیه شد
  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • تخلیه بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو در پی تهدید به بمب‌گذاری
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد