Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، یکی از راه‌هایی که برای کنترل آلودگی هوا در کلان‌شهرها پیشنهاد می‌شود، ترویج استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه است و به همین واسطه سراغ کارشناسان آشنا به موضوع رفتیم تا ببینیم آیا این کار که در دنیا انجام شده است، قابلیت اجرا در ایران را دارد و چالش‌های پیش روی آن چیست؟

 جمشید جعفری؛ مدیرتوسعه حمل و نقل انسان محور در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این باره توضیح داد: یکی از منشاهای آلودگی هوا در کلان شهرها منابع متحرک است که شامل خودروها و موتورسیکلت‌ها می‌شود و متاسفانه به دلیل اینکه آمار وجود وسایل حمل و نقل فرسوده  در کشور ما بالاست و استفاده از تجهیزات کنترل آلودگی هوا در وسایل نقلیه بسیار کم است، آلودگی هوا بیشتر است و یکی از راه‌های کنترل جایگزینی حمل و نقل سبز و انسان محور است که تردد با دوچرخه بخشی از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه کرونا تمایل مردم به استفاده از دوچرخه به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر کرده است، عنوان کرد: در کلانشهرها به دلیل موقعیت جغرافیایی متفاوت، فرهنگ استفاده از دوچرخه هم متفاوت است و برای مثال در شمال تهران به دلیل وجود سطح‌های شیب‌دار بیشتر، تمایل به استفاده از دوچرخه کمتر است یا در شهری مانند مشهد به دلیل وجود خیابان‌های مسطح استفاده از دوچرخه هم می‌تواند بیشتر شود.

نقش مسائل اقتصادی در استفاده از دوچرخه به جای خودروی شخصی

جعرفی ادامه داد: یکی از عوامل مهمی که مردم به سمت دوچرخه تمایل پیدا می‌کنند، مسئله اقتصادی است. هزینه آماده سازی و تامین سوخت خودروهای شخصی بسیار زیاد است و با توجه به هزینه خودروهای شخصی مردم می‌توانند برای جابه‌جایی خود به انتخاب‌های دیگر هم فکر کنند. بیشتر افراد به دلیل وابستگی که به خودرو دارند اولین چیزی که برای تردد داخل شه به ذهنشان می‌رسد، استفاده از خودروی شخصی است اما این فرهنگ باید به تدریج با افزایش آگاهی، بیشتر کردن محدودیت برای خودروهای شخصی و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای تردد دوچرخه گسترش یابد. باید شرایط را طوری فراهم کنیم که مردم به گزینه‌های دیگر هم فکر کنند.

او درخصوص موانع و چالش‌های پیش روی گسترش فرهنگ تردد با دوچرخه اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین موانع عدم آگاهی مردم است و تنها شهرداری مسئول فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب نیست و ما متولیان دیگری مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما و رسانه‌ها را داریم که می‌توانند در آگاه‌سازی مردم موثر باشند. بعد از آگاه‌سازی مردم به گزینه‌های دیگری برای ترد فکر می‌کنند و اینجا نقش مدیریت شهری پررنگ می‌شود.

 مدیرتوسعه حمل و نقل انسان محور افزود: برای کسانی که دوچرخه شخصی دارند، یکی از مهم‌ترین موارد نبود پارکینگ‌های مناسب دوچرخه است. نقش دوچرخه‌های اشتراکی هم زمانی مشخص می‌شود که گاهی شهروندان خود دوچرخه شخصی  ندارند یا فقط می‌توانند بخشی از مسیر را با دوچرخه تردد کنند. این زیرساخت‌هایی که مدیریت شهری باید فراهم کند.

ارگان‌های دولتی به کارمندان دوچرخه‌سوار تشویقی پرداخت کنند

جعفری با انتقاد از اینکه بسیاری از ارگان‌های دولتی با بودجه عمومی برای کارکنان خود پارکینگ شخصی درست می‌کنند، گفت: این دعوتنامه‌ای برای کارمندان است که به دلیل وجود پارکینگ اختصاصی از خودرو شخصی استفاده کنند. اگر به همان تناسب پارکینگ مسقف و ایمن برای دوچرخه هم فراهم کنند، قطعا کارمندان به این انتخاب هم فکر می‌کنند. یا می‌توان از سیاست‌هایی تشویقی مانند اینکه ادارات به کارمندانی که با دوچرخه تردد می‌کنند، مبلغی بدهد هم استفاده کرد.

او عنوان کرد: بسیاری از بیماری‌هایی که مردم امروز با آن‌ها درگیر هستند ناشی از سبک زندگی غلط و کم تحرک ما است و با ترویج تردد دوچرخه می‌توان هزینه‌های سنگین تامین دارو و درمان را کاهش داد و به طبع آلودگی هوا هم کاهش پیدا می‌کند. امکانت شهر و توسعه آن تا جایی می‌تواند ادامه پیدا کند و امروز هم شاهد آن هستیم که مدام تقاطع‌های غیرهمسطح ساخته می‌شوند اما همچنان ترافیک وجود دارد.

جعفری بیان کرد: خودرو در کشور ما کالای سرمایه‌ای است اما در کشورهای دیگر کالایی مصرفی است و صرف داشتن آن یرایشان به عنوان سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود؛ از طرفی ممکن است که هزینه تهیه خودرو کم باشد اما هزینه نگهداری و رسیدگی به آن سنگین است و تردد مدام با خوردو برایشان به صرفه نیست. ما سرانه مالکیت خودرو کمتری داریم اما در مقابل استفاده بیشتری دارد. استفاده بی‌رویه ما باعث مشکلات زیست محیطی شده است. افرادی که با دوچرخه تردد می‌کنند دیگرخواه‌تر و مسئولیت‌پذیرتر هستند و خوشبختانه نگاه جنسیتی به این مقوله هم روز به روز کمتر می‌شود، شهر به همه تعلقداد.

انتهای پیام/

پرستو خلعتبری کد خبر: 1114614 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز استفاده از دوچرخه آلودگی هوا حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۱۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند

به گزارش «نماینده»، سید جعفر تشکری هاشمی در دویست و سی و دومین جلسه شورای شهر تهران و پس از ارائه گزارش محله گردی توسط امانی و با اشاره به وضعیت دوچرخه های رها شده در محله جوادیه، گفت: اینکه شهروندان به چه شکل و به چه نحوه‌ای از دوچرخه‌ها استفاده ‌کنند به انتخاب مردم خواهد بود، مهم این است که دوچرخه‌هایی که سرمایه این شهر بودند و اکنون بدون هیچ دلیل منطقی محو شده‌اند و صدها و هزاران میلیارد تومان از اموال این شهر درحال از بین رفتن است را احیاء کنیم.

وی تأکید کرد: مدیریت شهری باید شانس گرفته شده از مردم را دوباره به آنها برگرداند ، به راحتی می‌توان از این دوچرخه‌ها در خیابان‌ها یا حد فاصل مراکز آموزشی و تجاری تا ایستگاههای حمل و نقل عمومی استفاده کرد؛ اما متاسفانه در حالی که این امکانات وجود دارد مردم را محروم کرده‌ایم و حقشان را از آنها سلب کرده‌ایم.

تشکری هاشمی با اشاره به برگزاری مناقصه برای ساماندهی وضعیت دوچرخه ها گفت: گویا چندین مرتبه مناقصه برگزار و برنده نیز مشخص شده؛ اما با گرفتاری در یک سیکل معیوب اداری کار متوقف شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تقاضای من این است که اجازه دهند مردم شهر از امکان دوچرخه سواری استفاده کنند و بارها انجمن‌هایی که مرتبط با دوچرخه هستند به کمیسیون مراجعه کرده‌ و از ما خواستند که مانع استفاده از دوچرخه نباشیم.

وی افزود اخیرا با مدیرعامل محترم سازمان ترافیک جلسه ای در همین خصوص داشتیم که قول دادند در اسرع وقت موانع را مرتفع نمایند.

وی با اشاره به پروژه در حال تکمیل اتصال بزرگراه شهید نواب به بزرگراه شهید تندگویان گفت: آنطور که متوجه شده‌ایم این پروژه مانع دسترسی به محله جوادیه خواهد شد و مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد می‌کند باید هرچه سریعتر جلساتی برگزار شود تا مشکلی برای ساکنین ایجاد نشود و اگر قرار است کاری برای مردم انجام دهیم مشکلی برای آنها ایجاد نکنیم و با افتتاح این پروژه زحمتی برای مردم ایجاد نکنیم.

دیگر خبرها

  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا : ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا: ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آنها بازگردانیم
  • یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شده‌اند
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آن‌ها بازگردانیم
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • زخم عمیقی به دوچرخه سواری زدند که به راحتی درست نمی‌شود