Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@03:14:39 GMT

صنعت داروسازی سودآوری ندارد

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۲۹۴۹

صنعت داروسازی سودآوری ندارد

ایران اکونومیست-رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، گفت: در حال حاضر کسی در صنعت داروسازی سرمایه گذاری نمی کند، چون سودآوری ندارد.

محمد عبده زاده، در نشست افتتاحیه ششمین نمایشگاه دارویی ایران فارما در مصلای تهران، گفت: ۷ ماه است که از سال ۱۴۰۰ می گذرد، وزارتخانه های مختلف و مرتبط با تولید باید در خصوص اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه های عملیاتی و رویکردشان را به مجلس شورای اسلامی و نهاد های نظارتی ارائه بدهند تا مشخص شود در خصوص مانع زدایی از تولید چند بخش نامه هایی را کم کرده اند؟ چقدر پروسه ها را کوتاه کرده اند؟ چه پشتیبانی هایی در حوزه های مختلف تولید انجام داده اند؟ باید وضعیتشان را شفاف عنوان کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در حال حاضر در ۱۷۰ عضو در سندیکای تولید کنندگان دارو داریم که ۱۲۰ عضو کارخانه فعال و ۴۵ عضو وابسته هستند که تولید قرار دادی انجام می دهند. حدود ۷۵ شرکت تولید کننده ماده اولیه و بسته بندی داریم، حدود ۵۰ شرکت توزیع کننده دارو و ۱۳۵۰۰ داروخانه فعال داریم. بازار دارویی کشور در سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان بود که بیش از ۳۰ هزار میلیارد آن در اختیار تولید دارویی کشور با ارز بری ۲/۲ و ۳/۲ دهم میلیارد دلار که از این ارز بری یک میلیارد دلار آن مربوط به تولید دارویی کشور با بیش از ۹۷ درصد سهم از بازار است.

عبده زاده ادامه داد: با این حال در حال حاضر تنها بخشی از مواد مؤثره دارویی، ارز یارانه ای دریافت می کنند و سایر نهاده های صنعت تولید دارو ارز نیما دریافت می کنند.این در حالی است که خروج باقی مانده صنعت دارو از ارز حمایتی موجب واقعی شدن قیمت، جلوگیری از قاچاق معکوس و نیزتسهیل نقل و انتقالات ارزی می شود. همچنین این امر به شرکتهای دارویی فرصت می دهد تا با ورود به اقتصاد واقعی بتوانند سرمایه گذاری کنند چون بخش زیادی از اقتصاد آنها مثل سرمایه گذرای در ماشین آلات، هزینه های عمومی و اداری بر مبنای تورم عمومی جامعه و نرخ ارز بازار نیما تغییر می نمایند.

وی افزود: رویکرد قیمت گذاری در سازمان غذا و دارو با نگاه بر هزینه تمام شده شرکت ها و اضافه شدن درصد سودی ثابت به آن است. ایراد اصلی این روش در این است که هزینه بیشتر به معنی قیمت بالاتر و سودآوری بهتر است! این روش مغایر کارایی است و ارزش ایجاد شده توسط دارو در درمان بیماری نادیده گرفته می شود. در قیمت گذاری داروها بعد از نیمایی شدن نیز باید ارزش دارو بر اساس درصدی از قیمت آن در کشورهای مرجع مورد قبول سازمان غذا و دارو (قیمت گذاری رفرنس) لحاظ شود. برای کاهش تأثیر بر مصرف کنندگان، پس از افزایش قیمت به دلیل نیمایی شدن ارز مابقی داروها، ضرروی است مابالتفاوت عاید حاصله توسط دولت، به سازمان های بیمه گر پرداخت و آنها نیز نسبت به افزایش میزان پوشش بیمه داروها اقدام کنند. با افزایش نرخ ارز مواد اولیه، شرکت های دارویی برای حفظ سطح موجودی خود باید چندین برابر قبل سرمایه در گردش به کار گیرند و این موضوع وام بانکی و هزینه بهره آنها را به شدت اضافه خواهد نمود که لازم است هزینه آن در قیمتگذاری داروها لحاظ شود.

عبده زاده ادامه داد: از حدود سه ماه پیش سازمان غذا و دارو اقدام به قیمت گذاری برخی مواد اولیه دارویی کرده است. با این وجود شرکت های تولید کننده ماده اولیه این قیمت ها را اعمال نمی کنند و با قیمت بالاتری نسبت به فروش محصولات خود اقدام می کنند. با این وجود سازمان غذا و دارو با اصرار بر اینکه این مواد قیمت گذاری شده اند، قیمت داروهای مرتبط با این مواد را بر اساس قیمتهای اعلامی که مورد اجرا قرار نگرفته اند، تعیین می کند که عملاً باعث ایجاد بن بست برای شرکتهای دارویی شده است. از سوی دیگر با این استدلال که این مواد اولیه در داخل تولید می شوند عملاً راه برای واردات آنها نیز بسته شده و انحصار برای تولید کننده «گران فروش» ایجاد شده است.

وی افزود: در حال حاضر کسی در صنعت داروسازی کشور سرمایه گذاری نمی کند چون سودآوری از آن رفته است. دولت و مجلس باید به هر طریقی پشت این صنعت بایستند. اگر این صنعت به همین روش ادامه پیدا کند تا ۵ سال آینده هیچ چیزی از آن باقی نخواهد ماند. وضعیت صنعت دارو در کشور ما بسیار شکننده است. بدون شک صنعت دارو سازی یکی از ستون های نظام سلامت است و تغییر نگاه از سوی مسئولین و سیاست گذاران در خصوص آن ضرورت دارد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو حال حاضر صنعت دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی

ابراهیم شجاعت پژوهشگر و کارشناس صنعت خودروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اولین موضوع در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت این است که باید با معیار درستی حقیقت دانش‌بنیانی این شرکت‌ها سنجیده شود. طی چند سال گذشته این مورد که بسیاری از شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات ادعای دانش‌بنیانی دارند، اما حقیقت آنها متفاوت است.

وی ادامه داد: این موضوع که آیا این شرکت حقیقتا دانش‌بنیان هست را از روی محصول و نتیجه کار آنها می‌توان فهمید و بهتر است از دسته بندی بر اساس فرآیند تولید صرف‌نظر کنیم. شایان ذکر است که در هر خودرو به طور متوسط بیش از دو هزار قطعه وجود دارد؛ در تولید بسیاری از این قطعات پیچیدگی‌های فنی وجود دارد که به دست دانش‌بنیان‌ها قابل حل است.

شجاعت در ادامه گفت: گستردگی فرصت کار برای دانش‌بنیان‌ها در صنعت قطعه سازی خودرو از روش‌های فنی تولید خود قطعه تا ساخت مواد اولیه و حتی ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید قطعه است. همچنین لازم به ذکر است که خودروسازان نیز با کمی همت مضاعف می‌توانند حلقه‌های تولید تجاری خود را به دانش‌بنیان‌ها بیشتراز قبل متصل کنند تا شکاف‌های فناورانه تولید پوشش داده شود.

وی تصریح کرد: اتصال گپ‌های فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به اینکه معمولا بودجه آنچنانی نیز نیاز ندارد و به نوعی پیش خرید قطعه است، سود مناسبی به همراه دارد و به راحتی ضرایب سود رشد خواهد کرد. به همین جهت خودروسازان می‌توانند این شکاف‌ها را پر کرده و از طریق علاوه بر کسب سود و حل مشکلات تیراژ تولید، ارزبری و مشکلات کیفیت تولید داخل را نیز رفع کنند.

رابطه دانش‌بنیان ها و تولید در چیست؟

این پژوهشگر صنعت خودرو اظهار کرد: شایان ذکر است که شرکت‌های دانش بنیان بهتر است که مستقیما وارد مبحث تولید نشوند چرا که ماهیت و ذات این شرکت‌ها فناور بودن است و پس از به ثمررساندن ابداعی باید به سمت تحقیق و توسعه نوآوری دیگری حرکت کنند. به همین جهت بهتر است که تولید به مجری دیگری سپرده شود. در سالیان اخیر یک شرکت خودروسازی داخلی دوبار اقدام به انجام این کار کرده است، اما به نظر می‌رسید که این همکاری دانش‌بنیان‌ها بیشتر به جهت نمایش بوده است.

تحولات سال جاری در صنعت خودرو

شجاعت تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در فصل بهار خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اقدام کنند. همچنین با توجه به ارتباط مستقیم خودرو‌های مونتاژی و قیمت ارز به نظر می‌رسد که با توجه به عدم تغییر قیمت ارز نیمایی در این نوع خودرو شاهد تغییر قیمت چندانی نباشیم. همچنین به نظر می‌رسد که خودرو‌های چینی امسال سهم بیشتری از بازار خودرو را به خود اختصاص خواهند داد.

وی گفت: در بحث خودرو‌های وارداتی نیز به نظر می‌رسد که حجم واردات خودرو‌های برقی به رقم قابل توجه ۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید که اکثرا در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار می‌گیرند. همچنین در خصوص واردات خودروی نو نیز وارداتی در حدود ۲۰ هزار دستگاه پیش بینی می‌شود. شایان ذکر است که در مبحث واردات خودرو‌های دسته دوم به نظر می‌رسد که در سال جاری شاهد تحولی نخواهیم بود و در صورت فشار صرفا به تدوین دستورالعمل‌های آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی