Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پایان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق اکنون زمان تعیین رهبران سه گانه این کشور یعنی رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان است؛ روندی که طبق قانون اساسی عراق باید پس از اعلام رسمی و تایید نتایج نهایی کلید بخورد.

 انتخابات برگزار شد و در این دوره پارلمان عراق برای تشکیل فراکسیون اکثریت با مشکل خاصی مواجه نخواهد شد چرا که بر اساس قانون جدید انتخابات موصوب سال 2020 فراکسیونی که اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورده باشد مامور تشکیل دولت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قانون قبلی انتخابات بعد از تشکیل پارلمان و با رایزنی جریان‌های سیاسی برای تشکیل ائتلاف، فراکسیون اکثریت تعیین می‌شد که این امر باعث ایجاد اختلافات بسیاری در جامعه سیاسی عراق می‌شد و چه بسا جریانی که بیشترین کرسی پارلمان را هم در اختیار داشت به دلیل عدم موفقیت در ائتلاف با دیگر گروه‌های سیاسی، مامور تشکیل دولت نمی‌شد.

"طارق حرب"، کارشناس حقوقی عراقی در مطلبی برای پایگاه خبری ناس با اشاره به مسیر پیش روی عراق برای تشکیل دولت جدید و تعیین رهبران سه گانه این کشور، درباره روند تعیین فراکسیون اکثریت و به تبع آن رهبران سه گانه عراق آنگونه که قانون انتخابات جدید عراق پیش‌بینی کرده، می‌نویسد:

- پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات توسط کمیساریای عالی انتخابات، معترضان به نتایج سه روز فرصت دارند تا نسبت به آن اعتراض و رسما شکایت کنند.

- قانون اساسی به هیات قضایی انتخابات هفت روز فرصت داده است تا حکم خود درباره شکایت‌ها علام کند و این حکم قطعی و نهایی خواهد بود.

- پس از تکمیل این مراحل، کمیساریای انتخابات نتایج انتخابات را به صورت اصلاح شده و مطابق نظر مقام قضایی به دادگاه عالی فدرال ارائه می‌کند که مسئولیت تایید نهایی نتیجه انتخابات را برعهده دارد. به طور معمول این روند تایید سه روز طول خواهد کشید.

- ظرف پانزده روز پس از تایید نهایی نتایج، رئیس جمهور خواستار برگزاری جلسه پارلمان می‌شود و جلسه نخست پارلمان به ریاست مسن‌ترین نماینده برگزار خواهد شد. این جلسه به تعیین رئیس پارلمان و دو معاون وی با رای بیش از نیمی از نمایندگان اختصاص خواهد یافت و از آنجایی که تعداد نمایندگان ۳۲۹ نفر است موافقت ۱۶۵ نماینده برای تعیین رئیس پارلمان و معاونانش کفایت می‌کند.

- اولین دستورکار پارلمان پس از تعیین رئیس و معاونانش فراهم کردن زمینه تعیین نامزد برای پست ریاست جمهوری است. برای تعیین رئیس جمهور موافقت دو سوم نمایندگان یعنی 210 رای لازم است و اگر هیچ یک از نامزدها حد نصاب لازم را کسب نکنند _کما اینکه در چهار دور قبلی برای جلال طالبانی، فواد معصوم و برهم صالح هم این امر محقق نشد_ رقابت میان دو نفر نخست خواهد بود و در دور دوم رای گیری نمایندگان پارلمان، نامزدی که آرای بیشتری را کسب کند صرف نظر از شمار آرا رئیس جمهور خواهد شد.

- پس از تعیین رئیس جمهور، او ظرف ۱۵ روز نامزد فراکسیون اکثریت را مکلف به تشکیل دولت خواهد کرد و اکثریت مورد نیاز برای دادن رای اعتماد و تایید کابینه جدید، اکثریت مطلق تعداد نمایندگان حاضر در جلسه است. به عنوان مثال اگر تعداد نمایندگان حاضر در جلسه ۳۰۰ نفر باشد، موافقت ۱۵۱ نماینده برای تعیین نخست‌وزیر و وزیران کابینه‌اش کافی خواهد بود.

انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق روز یکشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی و یک سال زودتر از موعد طبیعی خود برگزار شد.

طبق نتایج اولیه این انتخابات جریان صدر با کسب ۷۳ کرسی در رتبه اول قرار دارد و بالاترین کرسی‌ها را در بین فراکسیون‌های حاضر در انتخابات به دست آورده است و فراکسیون دولت قانون به ریاست نوری مالکی در مرتبه بعد با ۳۷ کرسی قرار دارد اگرچه ائتلاف احزاب شیعی به این نتایج اعتراض کرده و تاکید کرده که نتایج انتخابات را نخواهد پذیرفت./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فراکسیون اکثریت رئیس پارلمان رئیس جمهور تشکیل دولت تعیین رئیس خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۳۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات 11 اسفند 1402 تاکید کرد.

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از 18 سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده 400 متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهرهای آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کودهای مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات 250 هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت 100 هزار تن راه‌اندازی شده که تا 200 هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا 37 میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس جمهور بر فعال شدن پروژه منوریل قم
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • تاکید رئیس‌جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هرچه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس‌جمهور خبر داد
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور خبر داد
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به مازندران سریعتر تکمیل شود