Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین بزرگداشت دکتر علی محمد حاضری، توسط گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس، در دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، کامران ربیعی، مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس در ابتدای این مراسم، گفت: دانشگاه تربیت مدرس بعد از پیروزی انقلاب شکل گرفت و هدفش پر کردن خلأ هیأت علمی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حاضری هم حیات و جهد علمی اش در این حوزه بوده و شاگردان بسیار زیادی تربیت کرده اند.

وی یادآور شد: آقای دکتر حاضری زمستان سال گذشته بازنشسته شدند و قطعا این بازنشستگی یک امر اداری است و اثری روی فعالیت علمی ایشان نمی گذارد و ایشان همیشه فعال و پویا خواهند بود.

تقی آزاد ارمکی نیز در این مراسم گفت: شرایط خوبی است که به بهانه بزرگداشت دکتر حاضری در مورد جامعه شناسی حرف بزنیم. سال 60 که وارد دانشگاه شدیم، کلاس ما دو نفر غریبه داشت که یکی دکتر ناطق پور و دیگری دکتر حاضری بود. دکتر حاضری شخصیت خاصی داشت و به همین دلیل کمی دیرتر خودی شد. البته علاقه اش به شهید بهشتی بود و رفرنس هایش کمی با ما فرق داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آن موقع تمام سرمایه جامعه شناسی کشور در دانشگاه تربیت مدرس جمع شده بود، افزود: دکتر حاضری در تأسیس دکترای جامعه شناسی تربیت مدرس نقش اساسی داشت و ما هم کارگزار آن بودیم. دغدغه دکتر همیشه جامعه شناسی ایرانی و مسائل جامعه ایران بوده است و ارتقاء جامعه ایران از این جامعه شناسی بر می آید.

وی تأکید کرد: نگاه دکتر حاضری به جامعه و جامعه شناسی ایران مشفقانه بوده و نشان می دهد مسأله اساسی آقای دکتر، جامعه شناسی ایران است. ایده بسیار مهمی داشت مبنی بر اینکه به جای فرستادن دانشجویان به خارج از کشور، اساتید را به کشور بیاوریم. حساسیتش به جامعه و جامعه شناسی ایران خیلی مهم است.

به گزارش جماران، غلامحسین غلامحسین زاده، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، نیز در این مراسم گفت: آقای دکتر حاضری در تأسیس دانشگاه تربیت مدرس و شکل گیری و قوام یافتن اینجا نقش اساسی دارد و نقش هیچ کدام از دوستان را به اندازه دکتر حاضری قوی و پررنگ نمی بینم. با چنگ و دندان و دل و جان از تربیت مدرس دفاع کردند تا جان پیدا کند و پیشاهنگ ما برای حل مشکلات ایشان بودند.

وی افزود: از چیزهای مورد علاقه ایشان این بود که در داخل کشور بتوانیم تولید علمی و تربیت نیروی انسانی داشته باشیم و تربیت استاد در داخل کشور یکی از اهدافی بود که دنبال می کردند تا ما به خودکفایی علمی برسیم. آقای دکتر حاضری شب و روز زندگی شان را در این راه گذاشتند و به همین دلیل از اینکه ایشان بازنشسته می شود خوشحال نیستیم.

سعید معیدفر، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، نیز در این مراسم گفت: به نظر من آقای دکتر حاضری جهات مختلفی دارند که یکی ابعاد اندیشه و آثار ارزشمند ایشان است. جهت دوم خدمات علمی، اجتماعی و سیاسی ایشان است و بدون اینکه هیچ گاه متوقع جایگاهی برای خودشان باشند، همیشه تلاش می کردند جامعه را تقویت کنند.

وی یادآور شد: متأسفانه «فردگرایی» در حوزه های علمی و اجتماعی ما زیاد است ولی نمی توان این فردگرایی را در ایشان دید. فراموش نمی کنیم با اینکه جایگاه رفیعی داشتند، همیشه دیگران را برای مسئولیت کاندیدا می کردند. اگر بگویند فردی را کاندیدا کنید که جمیع خصلت های اخلاقی در او باشد، بدون تردید آقای دکتر حاضری را کاندیدا می کنیم و همیشه به جهات اخلاقی ایشان غبطه می خورم.

به گزارش جماران، علیرضا شجاعی زند، استادیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس، نیز در این مراسم گفت: جمع کردن افراد همفکر و همسو کار آسانی است اما آقای دکتر حاضری همیشه عامل جمع کردن افراد به رغم تفاوت ها، بودند.

وی ادامه داد: دکتر حاضری از السابقون جامعه شناسی بعد از انقلاب هستند ولی فراتر از این، صاحب «فضل تقدم» هستند. در تأسیس دانشگاه تربیت مدرس، گروه جامعه شناسی، انجمن جامعه شناسی و حتی پژوهشکده امام خمینی(س) از افراد مؤثر بودند. یعنی شأن آقای دکتر «مؤسس» است.

شجاعی زند اظهار داشت: به اعتقاد بنده دوره بازنشستگی دوره ای ویژه و تجربه اندوخته شده و پختگی همراه با فراغت، فرصت بسیار خوبی است که آقای دکتر به اکمال و اتمام کارهای علمی خود بپردازند. باید ایده ها و افکاری که هیچ وقت فرصت تنظیم آن را نداشته اند، انجام بدهند. ایشان از فهول جامعه شناسی انقلاب هستند و اینها از عناصری هستند که حیف است از دست بروند.

نجفقلی حبیبی، رئیس اسبق دانشگاه تربیت مدرس، نیز در این مراسم گفت: یادم هست آقای دکتر حاضری گفتند می خواهیم از دکتر صدیقی بخواهیم گروه جامعه شناسی را راه بیاندازیم. خیلی تلاش کردند که این دانشگاه شکل گرفت. حتی وقتی سه سال از عمر دانشگاه گذشته بود عده ای گفتند باید منحل شود و ایشان به واسطه آقای انصاری وقت ملاقاتی از امام گرفتند و خدمت امام گفتم یک جریان فکری می خواهند این دانشگاه منحل شود و امام دستور ابقاء دادند.

وی افزود: مسأله دیگر تأسیس انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها است که امروز یکی از نهادهای اثرگذار در حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور است و دکتر حاضری سهم عمده ای دارد. همیشه نماینده انجمن اسلامی بودند و با گفت و گو نگذاشتند جمع های سیاسی از هم بپاشد.

حبیبی تأکید کرد: خواهش می کنم تاریخچه این فعالیت ها نوشته شود و هیچ وقت نباید این را نادیده گرفت که دکتر حاضری در خیرات تمام کارهای تربیت استاد سهم دارند.

سیدحسین سراج زاده، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، نیز در این مراسم گفت: سال 1370 اولین سمینار بزرگ جامعه شناسی بعد از انقلاب به عنوان «جامعه شناسی و توسعه» برگزار شد و آقای دکتر حاضری در آن سمینار نقش مهم داشتند و در آن سمینار تأسیس انجمن جامعه شناسی مطرح شد و اسم ایشان به عنوان عضو هیأت مؤسس این انجمن ثبت شده است.

وی در خصوص نقش دکتر حاضری در شکل گیری انجمن جامعه شناسی ایران نیز اظهار داشت: یک ویژگی شخصیتی ایشان سعه صدر و رواداری علمی بود. این روحیه رواداری و به رسمیت شناختن تفاوت ها باعث شد انجمن جامعه شناسی به نحوی شکل بگیرد که در بر دارنده همه جریان های فکری بود. جامعه شناسی را علم تغییر جامعه می دانستند. این نگاه باعث می شود که کنشگر علمی فعالیت های خود را برای بهبود شرایط جامعه به کار بگیرد و برای این موضوع مسئولیت اجتماعی هم قائل است.

امیر عظیمی، عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، نیز در این مراسم گفت: آقای دکتر حاضری جامعه شناسی را خوب فهمیدند و خوب منتقل کردند و جدیّت در کار استاد دیده می شد. ویژگی دیگر فروتنی و تواضع آقای دکتر است. شاگردپروری خصلت بارز آقای دکتر است و امیدوارم از خدمات علمی ایشان بیشتر بهره ببریم.

علی محمد حاضری نیز در پایان این مراسم، ضمن تشکر از سخنرانان و شرکت کنندگان، گفت: امیدوارم رگه هایی از آنچه درباره من گفته شد در من وجود داشته باشد. اما دریغم می آید از این جلسه برای واگویی بخشی از چیزی که از خودم انتظار دارم استفاده نکنم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: من فکر می کنم راجع به انقلاب ها، به خصوص انقلاب اسلامی، دیدگاه های مختلفی وجود دارد اما یکی از ویژگی های انقلاب ایجاد فرصت برای طبقه های محو شده اجتماعی است و بنده از این نظر شکرگزار خون هایی هستم که این فرصت را برای امثال من فراهم کردند؛ همت ها و سلیمانی ها که ناب ترین کنشگران عرصه خودشان بودند.

وی تأکید کرد: پیوند من با دنیای علم و اندیشه به جز دغدغه های علمی و آرمانی، از فرصتی است که من بعد از انقلاب پیدا کردم. من فهمیدم چیزی برای کشور مهمتر از «استقلال علمی» نیست و اگر استقلال علمی داشته باشیم و مسئولان از جامعه خودشان شناخت داشته باشند می توانند ارتباط برقرار کنند؛ هرچه ضعف داریم به دلیل عدم شناخت است.

حاضری اظهار داشت: باید امکانی ایجاد کنیم که فرصت برابر برای همه استعدادها فراهم شود؛ نه فقط کسانی که به مدد فرصت ها، از امکانات بهره گرفته اند. لذا عدالت، به خصوص عدالت تحصیلی، یکی از دغدغه های من بوده و این حرکت را دنبال کرده ام. «حق انحصاری» از ایده های ما نیست. این امر هیچ گاه به مدد انرژی های فردی به جایی نمی رسد.

وی در پایان گفت: باید راه ها را حال رفتن بسازیم. اگر منتظر باشیم راه ها ساخته شود و بعد برویم، بخشی از انرژی ها را هدر می دهیم؛ راه را باید ساخت.

در ادامه بخشی از تصاویر این مراسم را می بینید:

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا علی محمد حاضری افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا نیز در این مراسم گفت دانشگاه تربیت مدرس انجمن جامعه شناسی جامعه شناسی ایران گروه جامعه شناسی عضو هیأت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۴۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری چهل و پنجمین سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری با حضور رشید جعفرپور دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد آیت الله مرتضی مطهری امروز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری برگزار شد.

جعفرپور در ابتدای این نشست با اشاره به جنبش دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکایی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، این اقدام قابل توجه را تقدیر کرد با محکوم کردن برخورد پلیس آمریکا نسبت به این اعتراض مدنی اظهار کرد: اعتراضات صورت گرفته در دانشگاه‌های آمریکا اتفاق نادری است و از سویی نوعی استاندارد دوگانه است که در کشورهای دیگر حضور پلیس را در دانشگاه‌ها با آزادی بیان مغایر می‌دانند ولی در کشورهای خود این اتفاق صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروز نیز کلاس‌های دانشگاه‌های سراسر کشور از ساعت ۱۲ تا ۱۴ برای شرکت در تجمعات حمایت از دانشجویان آمریکایی تعطیل است، خاطرنشان کرد: ظلم زیادی در غزه علیه کودکان و زنان اتفاق می‌افتد و ما هر چقدر می‌توانیم باید در حمایت از مردم مظلوم غزه تلاش کنیم.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته معلم به همه استادان و معلمان عزیز که در پرورش نسل جوان و آینده ساز کشور نقش بسزایی ایفا می‌کنند، گفت: نزدیک به ۹۰۰ هزار معلم در کشور داریم که زحمت علم آموزی و پرورش نسل کشور را عهده دار هستند و برای این معلمان عزیز که تلاش می‌کنند بتوانند آینده سازان خوبی برای کشور تربیت کنند، آرزوی موفقیت داریم.

جعفرپور با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و علمی استاد شهید مطهری گفت: ایشان دارای ابعاد و ویژگی‌های متعددی است و شهید مطهری دارای مکتب است. همانطور که شهید قاسم سلیمانی دارای مکتب است، شهید مطهری هم به عنوان شهیدی است که صاحب اندیشه و مکتب است که در پرورش و ساختن نیروهای انقلاب تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: نسل‌های اول انقلاب تاکنون با آثار شهید مطهری مأنوس بوده و از آن استفاده کرده‌اند و اندیشه‌های ایشان در ساختن فکر و آینده بسیاری مؤثر بوده است و برای نسل‌های آینده نیز می‌تواند مؤثر باشد.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری با بیان اینکه شهید مطهری یک شهید جامع الاطراف بوده است که در حوزه‌های مختلف مانند فلسفه بسیار اثرگذار و دقیق و فنی ورود کرده است، اضافه کرد: شهید مطهری یک فیلسوف مطرح و مقتدر و توانمند در حوزه فقه، کلام و تفسیر و … است.

جعفرپور، استاد مطهری را انسانی بسیار مهذب دانست و گفت: در زمان تحصیل در حوزه علمیه قم بسیار دقیق و مهذب همه عبادات را انجام می داده است و الگو و نمونه‌ای برای طلاب بوده است.

وی افزود: شهید مطهری در سطح تراز یک انسان مسلمان و متقی و در عین حال یک عالم و شخصیت دانشمند بوده است. شهید مطهری دارای نظریه و تئوری برای نظام سازی نظام اسلامی بوده است. ایشان در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی هم در حوزه نظام سازی صاحب حرف بوده است.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری گفت: شهید مطهری در سال ۱۳۴۸ علیه اسرائیل صحبت کرده است و هنوز هم اگر سخنرانی ایشان درباره اسرائیل را بشنوید مثل اینکه سخنران امروزی است. همین ویژگی‌ها در این شخصیت بوده که مخالفان نظام اسلامی وجود ایشان را نمی‌پذیرفتند. آنها حذف فیزیکی را تنها راه برای ضربه زدن و محروم کردن نظام اسلامی از وجود آیت الله مطهری در پیش گرفتند و سرانجام ایشان را به فیض شهادت رساندند و نظام اسلامی از وجود ایشان محروم شد. اما آثار و برکات ایشان در نظام اسلامی و هم برای نسل‌هایی که تاکنون بوده و برای آیندگان مؤثر است.

جعفرپور در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری اظهار داشت: ۲۵ دستگاه اجرایی و فرهنگی در ستاد شهید مطهری ازجمله وزارت کشور، آموزش و پرورش، وزارت علوم و دستگاه‌های نظامی در این ستاد تعریف شده است.

وی گفت: در هفته معلم و بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری برنامه‌های تبلیغی و ترویجی که ماهیت آن فضاسازی محیطی است توسط شهرداری‌های سراسر کشور اجرا می‌شود و سطح شهرها به تصاویر شهید مطهری و جملاتی درباره ایشان مزین می‌شود.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری، برگزاری برنامه‌های تبیینی در مدارس و دانشگاه‌ها که ماهیت آن به اندیشه‌های شهید مطهری پرداخته می‌شود و همچنین تقدیر از معلمان و اساتید دانشگاه‌ها را از دیگر اقدامات ستاد بزرگداشت سالگرد شهید مطهری عنوان کرد.

جعفرپور با بیان اینکه در سالگرد شهادت استاد مطهری پنج همایش ملی در سطح کشور انجام می‌شود، اضافه کرد: در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ همایش مطهر توسط سازمان بسیج مستعضفین، روز ۱۱ اردیبهشت ماه همایش حکمت مطهر در دانشگاه صداوسیما، روز ۱۲ اردیبهشت ماه همایشی به صورت وبیناری با عنوان گفتمان مقاومت و رسالت دانشگاهیان و نخبگان امت اسلامی در اندیشه استاد مطهری با محوریت فلسطین و غزه، روز ۱۰ اردیبهشت همایشی در دانشگاه الهیات دانشگاه تهران و نشست علمی نقش عفاف در نظام خانوادگی اسلام در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری، پنج کتاب جدید درباره اندیشه شهید مطهری رونمایی خواهد شد. کتاب مطهری و قرآن نوشته دکتر معارف از اساتید دانشگاه تهران، کتاب مطهری و ادراکات اعتباری نوشته دکتر هوشنگی از اساتید دانشگاه امام صادق و کتاب مطهری و عرفان توسط دکتر رودگر. دو کتاب دیگر توسط انتشارات صدرا به نام مقدمه‌ای بر تاریخ فلسفه جدید و خطابه‌های اخلاقی در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب در سرای اهل قلم رونمایی خواهد شد.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری عنوان کرد: در شبکه آموزش سیما به مناسبت گرامیداشت مقام معلم پویش معلم خوب من راه اندازی شده است. همچنین به این مناسبت مستند مرتضای امت بازپخش خواهد شد. این مستند جز برنامه‌های پرمخاطب صدا و سیما بود که روایت خوبی از زندگی شهید مطهری است. در صدا و سیما به مناسبت هفته معلم در شبکه‌های مختلف برنامه‌های متعددی درباره زندگی، شخصیت و اندیشه شهید مطهری پخش خواهد شد.

جعفرپور اظهار کرد: در مجموعه دانشگاه‌های کشور برنامه‌های متعددی ازجمله کرسی‌های آزاد اندیشی با محوریت اندیشه شهید مطهری که بیشتر دانشجویان برگزار خواهند کرد. کرسی‌های نقد و نظریه پردازی هم که در سطح اساتید برگزار می‌شود در این هفته با محوریت اندیشه‌های شهید مطهری برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سالگرد شهادت استاد مطهری در محل شهادت و تدفین و محل تولد استاد مراسماتی برگزار خواهد شد و این مکان‌ها گلباران خواهد شد، ابراز کرد: در شهر فریمان که زادگاه استاد مطهری است مراسمی برگزار خواهد شد و با برگزاری نشستی یاد و نام شهید مطهری گرامی داشته می‌شود. ضمن اینکه مراسمی با عنوان شهید مطهری در مطبوعات در منزل استاد در تهران که به موزه تبدیل شده برگزار می‌شود. خانه موزه استاد مطهری محیط بسیار جذابی است که افرادی که از آن بازدید می‌کنند علقه پیدا می‌کنند.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری اظهار داشت: پنجشنبه شب (۱۳ اردیبهشت) بعد از نماز مغرب و عشا با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد. امام جماعت مسجد یک شخصیتی است که با شهید مطهری ارتباط داشته است و شهید مطهری در مسجد نارمک سخنرانی داشته است. شهید مطهری فقط با نخبگان صحبت نمی کرده و بخشی از سخنرانی ایشان با توده مردم بوده است.

جعفرپور گفت: در پایگاه‌های بسیج اعم از شهری و روستایی و حوزه مقاومت بسیج به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری هفته عقیدتی سیاسی بسیج نامگذاری شده است و در ۴۵ هزار پایگاه بسیج مراسمی برای شهید مطهری برگزار خواهد شد.

کد خبر 6090829 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • قیام علیه جنایات اسرائیل برگرفته از وجدان بیدار جهانیان
  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • آیین بزرگداشت ورزش پهلوانی در بندرعباس
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • مقوله حجاب اولویت دانشگاه است