Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر اصغر کهندل گفت: در حال‌حاضر تیم تحقیق و توسعه مرکز با استفاده از امکانات مناسب موجود در مرکز از قبیل آزمایشگاه مجهز کشت بافت، گلخانه های سازگاری و مزرعه که شامل زنجیره کامل تجاری سازی است، به‌دنبال بهینه‌سازی محیط‌های کشت مناسب برای تجاری‌سازی پایه رویشی GN و GF بادام، گیاهان زینتی و آپارتمانی، ارقام تجاری و گران‌قیمت انگور، در کنار بلو بری و رز بری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که محصولات تولیدی به روش کشت بافت علاوه بر اصالت، به‌علت رشد و تکثیر در محیط کاملاً کنترل شده، کمیت و کیفیت بسیار خوبی دارند، افزود این گیاهان در سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفته است و شرکت‌های بسیاری در دنیا آن‌ها را تولید می‌کنند و خوشبختانه با ورود این فناوری به ایران، تحول بسیار خوبی در تولید گیاهان با کیفیت در حال رخ دادن است.

کیفیت پایین محصولات گیاهی تولیدی به روش‌های سنتی به‌علت داشتن باکتری و ویروس

کهندل توضیح داد: تولید گیاهان عاری از باکتری و ویروس تنها از طریق کشت بافت امکان‌پذیر بوده و این بدین معناست که محصولات تولیدی به روش‌های سنتی به‌علت داشتن باکتری و ویروس تا حد بسیار زیادی از کمیت و کیفیت پایین‌تری نسبت به روش کشت بافت برخوردار هستند.

وی گفت: در حال حاضر و در اغلب موارد باغداران ما مجبور به استفاده از نهال های بی کیفیت و نامطلوب می‌شوند، که پس از سالها مراقبت و نگهداری برای پرورش گیاهان، متاسفانه محصول با کیفیت برداشت نمی‌کنند.

وی گفت: نتیجه این اتفاق پیدایش تنوع ژنتیکی بالای گیاهان در روش‌های سنتی است که در نهایت از عملکرد و کمیت محصولات تولید شده می‌کاهد. اما در صورت استفاده از نهال های تولید شده به روش کشت بافت، می توانند از کیفیت و کمیت محصول باغی خود مطمئن باشند.

استفاده از فناوری کشت بافت برای تکثیر پایه‌های رویشی درختان، گیاهان زینتی و آپارتمانی

کهندل با بیان این‌که تاکنون از فناوری کشت بافت برای تکثیر پایه‌های رویشی درختان، گیاهان زینتی، آپارتمانی، داروئی و دیگر گیاهان در معرض انقراض در جهت حفظ ذخایر ارزشمند ملی استفاده شده است، افزود: از مزیت‌های این روش می‌توان به کاهش زمان تکثیر گیاهان و امکان تکثیر گیاهان در هر فصلی از سال اشاره کرد.

وی ادامه داد: تولید گیاهان عاری از باکتری و ویروس، تولید انبوه گیاهان، امکان کشت گیاهانی که از طریق بذر قابلیت تکثیر ندارند مانند موز و در نهایت استفاده از این روش برای تولید گیاهان تراریخت، تولید متابولیت‌های ثانویه و استفاده در جهت حفظ و ازدیاد گیاهان در حال انقراض از دیگر مزیت‌های این روش است.

کد خبر 5325986 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: میوه گلابی گیلاس جهاد دانشگاهی کشت بافت حاکمیت سایبری شرکت دانش بنیان فیس بوک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پارک فناوری پردیس گوگل همراه اول فناوری فضایی جایزه مصطفی ص خودروی برقی اینستاگرام سند صیانت از کودکان در فضای مجازی اینترنت باکتری و ویروس تولید گیاهان کشت بافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۶۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیر مسئول جهاد کشاورزی دهستان میانکوه از تولید و کشت گیاهان دارویی خارشتر، انغوزه، گل محمدی و کاپاریس در ۱۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی فاقد کشت در این دهستان خبر داد.


اقبالی با اشاره به شرایط جغرافیایی آب هوایی یزد تولید گیاهان کم آبخواه را سبب تولید و فراوری این صنعت با هدف توسعه و اشتغال پایدار با درآمدزایی و سرمایه‌گذاری در تولید این محصول دانست.


 وی از ارائه نهال گل محمدی و بذر رایگان به کشاورزان خبر داد و افزود: در اجرای این طرح مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار تامین گردیده و کشاورزان جهت دریافت تسهیلات کم بهره معرفی می‌شوند.

دیگر خبرها

  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • فیلتر کوچکی که دوربین موبایل را گران می‌کند
  • افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد
  • شناسایی یک شهاب سنگ از هسته سیارک توسط محققان کشور
  • رتبه دوم هرمزگان در تولید نهال مرکبات در کشور
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • معرفی شرکت احیا استیل فولاد بافت
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد