Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، عارف خدرلو عصر روز سه شنبه در جریان بازدید مدیران کل حفاظت محیط زیست و سازمان آب منطقه ای آذربایجان غربی از این تالاب در نشستی اظهار داشت: متاسفانه تنش آبی که در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی بوجود آمده است موجب شده تا حقابه تالاب ها کاهش و یا حتی حذف شود.

وی با بیان اینکه تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر هزار هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود افزود: امیدواریم با درنظر گرفتن یک حقابه ثابت برای آن ، این تالاب همواره میزبان انواع پرندگان مهاجر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

فرماندار ویژه مهاباد اضافه کرد: این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد هم اینک نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی و یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

خدرلو افزود: به دلیل اختصاص نیافتن حقابه به موقع، خشکسالی، کاهش بارندگی و خشک شدن چشمه های محلی تامین کننده آب اطراف این تالاب میزان آب در آن به یک سوم کاهش یافته و ۷۰ درصد آن خشک شده بود که با اختصاص ۲.۵ میلیون متر مکعب حقابه آن دوباره این تالاب احیا شد.

شهروندان مهابادی نسبت به مسایل زیست محیطی بسیار مسوولانه رفتار می کنند

امام جمعه مهاباد نیز در این نشست گفت: مردم این شهرستان نسبت به مسایل زیست محیطی بسیار حساس بوده و رفتار بسیار مسوولانه ای در قبال آن دارند.

ماموستا عبدالسلام امامی اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد و تشکل های زیست محیطی نیز با تلاش فراوان مسایل مختلف زیست محیطی را رصد کرده و همکاری بسیار خوبی با مسوولان دارند که باید قدردان آنها باشیم.

وی افزود: با وجود تنش های آبی فراوان و در مضیقه بودن بیشتر مردم و به ویژه روستاییان، ولی آنها هیچگونه تعرضی به محیط زیست و منابع طبیعی نداشته اند.

وی تاکید کرد: ایجاد مسوولیت اجتماعی به عنوان مهمترین راهبرد برون رفت از مشکلات زیست محیطی باید مورد توجه مسوولان باشد زیرا تبیین درست  این موضوع، بسیاری از مشکلات زیست محیطی را کاهش و برطرف می‌کند.

به گزارش ایرنا، تالاب کانی برازان به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی از تالاب های زیبا و مهم این استان به شمار می رود که در جنوب دریاچه ارومیه و ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

تالاب کانی برازان همچون یک نگین فیروزه‌ای در آذربایجان غربی در فصول مختلف سال از جمله بهار میزبان هزاران بال پرنده مهاجری است که این تالاب را به یکی از زیباترین مناطق گردشگری کشور تبدیل کرده اند.

این تالاب که از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران نیز معرفی شده است به عنوان با ارزش ترین زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور محسوب می شود.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" و "قوپی‌باباعلی، تالاب‌ دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی "گروس"، "داشخانه" و "قره‌قشلاق" نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

به گزارش هواشناسی مهاباد، میزان بارندگی این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون با کاهش ۷۶ درصدی به ۶۴ میلی متر رسید؛ طی سال زراعی جاری نیز ۲۵۷.۹ میلی متر بارندگی در مهاباد ثبت شده که این میزان بیش از ۲۰۸ ملی متر کمتر از سال زراعی گذشته است.

میزان بارش سال زراعی جاری نسبت به میانگین نرمال در مهاباد ۳۶ درصد کاهش یافته و میانگین دمای شهرستان به ۱۴.۹ درجه سانتی گراد رسیده که نسبت به سال زراعی قبل ۱.۲ و نسبت به میانگین نرمال ۱.۷ درجه افزایش داشته است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی تالاب ها شرکت آب منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی تالاب ها شرکت آب منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان غربی دریاچه ارومیه کانی برازان زیست محیطی سال زراعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۸۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های اخیر به تالاب کجی نمکزار نهبندان جانی دوباره داد و با ۸۰ درصد آبگیری زنده شد.  

تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت ۵۷۷ هکتار محدوده آبگیر که در داخل پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان واقع شده، از سوی حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

این تالاب در فصل زمستان و پاییز همه ساله پذیرای صد‌ها قطعه پرنده مهاجر از نوع آبزی، کنار آبزی و همچنین میزبان برخی پرندگان خشکزی که قسمتی از سال حیاتشان وابسته به شرایط زیستی تالاب است، می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • حمایت از کارگران رونق تولید و بهره‌روری را ارتقا می‌دهد
  • لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • شورا‌ها نتیجه انقلاب‌اسلامی برای خدمت به مردم هستند
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر