Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست‌وزیر ارمنستان در پی اظهارنظر‌های پی در پی جمهوری آذربایجان درباره منطقه قره باغ و مناطق اطراف آن، برای گفتگو با رئیس‌جمهور روسیه وارد مسکو شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، در پی لفاظی‌های اخیر مقام‌های باکو به منظور تغییر در مرز‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان، «مانه گورگیان» سخنگوی نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که «نیکول پاشینیان» برای گفتگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره تحولات اخیر در منطقه وارد مسکو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، گورگیان در صفحه فیس‌بوک خود در این خصوص نوشت: «نیکول پاشینیان نخست‌وزیر (ارمنستان) در سفر کاری به فدراسیون روسیه است».

طبق این گزارش، دیدار بین پاشینیان و پوتین حدود ساعت ۱۷:۰۰ به وقت مسکو (۱۷:۳۰ به وقت تهران) امروز (سه‌شنبه) انجام می‌گیرد.

پیش از این، کابینه وزرای ارمنستان اعلام کرد که نخست‌وزیر ارمنستان و روسیه در خصوص اجرای بیانیه‌های قره‌باغ کوهستانی، اوضاع منطقه، برنامه‌های مشترک در روابط روسیه و ارمنستان و موضوعات دیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد.

طبق گزارش تاس، در سال جاری میلادی، پوتین و پاشینیان سه نشست دو جانبه با یکدیگر برگزار کردند و بیش از ۱۰ بار گفت‌وگوی تلفنی انجام دادند.

پیش از این خبرگزاری تاس گزارش کرده بود که ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان درباره «موضوعات مرتبط با اجرای بیانیه سه جانبه نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۲ دی ۱۳۹۹) و همچنین دیگر اقدامات برای تقویت ثبات، احیای روابط اقتصادی و تحولات اخیر در منطقه» صحبت خواهند کرد.

اشاره کرملین به بیانیه سه جانبه نهم نوامبر ۲۰۲۰، همان توافق سه جانبه‌ای است که میان پوتین، پاشینیان و الهام علی اف برای آتش‌بس جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی به امضا رسید.

طبق توافق آتش‌بس ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و همچنین توافق شد که ارتباط بین نخجوان با سایر بخش‌های جمهوری آذربایجان تسهیل شود. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیرو‌های حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

سفر پاشینیان به روسیه برای دیدار با پوتین در شرایطی انجام می‌گیرد که تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به رغم آتش‌بس همچنان خبرساز است و مقام‌های جمهوری آذربایجان بدون توجه به اصول و قواعد بین‌المللی و حسن همجواری از طریق تحریف مفاد توافق آتش‌بس قره‌باغ، به دنبال اعمال خواسته خود برای ایجاد کریدوری با هدف تغییرات ژئوپولتیک در منطقه و مرز‌ها هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ارمنستان قره باغ فتنه باکو نیکول پاشینیان جمهوری آذربایجان نخست وزیر قره باغ آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه

طبق اطلاعات رسانه‌های داخلی، دبیر شورای امنیت ارمنستان برای شرکت در نشست بین‌المللی در بالاترین سطح امنیتی در سن پترزبورگ، به روسیه سفر نخواهد کرد، البته جزییات این تصمیم فاش نشده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ارمنستان از شرکت در نشست بین‌المللی در زمینه امنیتی در روسیه خودداری کرده است.

خبرگزاری آرمن‌پرس به نقل از دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ارمنستان گزارش داده است که آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت این کشور برای نشست بین‌المللی در سطح بالاترین نمایندگان دولتی در زمینه امنیتی که قرار است در روزهای 24 تا 25 آوریل در سن پترزبورگ روسیه برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

دلیل اینکه چرا گریگوریان تصمیم به عدم شرکت در این نشست بین‌المللی را گرفته، فاش نشده است. 

چند روز قبل،  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که روسیه ارمنستان را همچنان متحد خود می‌داند و قطعاً ایروان هم اهمیت روابط با مسکو برای امنیت و توسعه خود را درک می‌کند.

لاوروف گفت: ما با ارمنستان متحد هستیم. ما این کشور را را متحد خود می‌دانیم. فکر می‌کنم هنوز  کسانی در ایروان هستند که اهمیت روسیه برای امنیت و توسعه اقتصادی ارمنستان را درک می‌کنند و این تنها از نظر حقوقی نیست.»

به عقیده او، غرب و به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا در راستای تسریع جدایی ارمنستان از روسیه تلاش می‌کنند.

پیش از آن، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ماریا زاخارووا، نیز این واقعیت را مورد توجه قرار داد که غرب تنها نقش ابزاری برای ایروان با هدف "برافروختن آتش" در منطقه قفقاز جنوبی در نظر گرفته و هدفش قطع روابط بین روسیه و ارمنستان است. 

در اواسط ماه آوریل، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در پارلمان این کشور اعتراف کرد که روابط بین ایروان و مسکو روزهای سختی را می‌گذراند، اما اهمیت این روابط را نمی توان دستکم گرفت.

چند روز قبل دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به سخنان نیکول پاشینیان، مبنی بر خروج مرزبانان روسی از منطقه تاووش در مرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان، اعلام کرد که مسکو هیچ درخواستی از سوی ایروان در خصوص خروج نیروهای مرزبانی روسی از این کشور و همچنین تعطیل شدن پایگاه نظامی 102 دریافت نکرده است. به‌گفته او، مسکو انتظار دارد که ولادیمیر پوتین و پاشینیان بتوانند در آینده نزدیک درباره این موضوع و سایر مسائل دوجانبه به‌صورت حضوری گفتگو کنند.

واکنش مسکو و باکو به نشست ارمنستان، آمریکا و اتحادیه اروپامیرزویان: ارمنستان قصد ندارد به ناتو بپیونددآیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟
  • امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه