Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، فروزان افسرده معاون توسعه پیشگیری بهزیستی ایلام  گفت: سلامت روان همتراز با سلامت جسم و شاید بیشتر از آن در حفظ تندرستی عمومی افراد نقش دارد چراکه فرد دارای سلامت روانی می‌تواند توانایی‌های خود را تشخیص دهد و با استرس‌های طبیعی زندگی تطابق یافته و به صورت مولد و مثبت کار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او یکی از مولفه‌های مهم در بهداشت و سلامت روان را امنیت روانی اعلام کرد و ادامه داد: اگر امنیت روانی برای فرد وجود نداشته باشد، زندگی برای او بی معنا بوده و سلامت روان برایش برقرار نخواهد شد.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی ایلام با ذکر اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است، گفت: هدف اصلی توسعه خلق محیطی خلاق و پر نشاط برای افراد جامعه است و برای ایجاد چنین محیطی مردم باید از کیفیت زندگی خود راضی باشند چراکه یکی از شاخص‌های کیفیت زندگی مقوله سلامت است.

راهکار حفظ سلامت روان در دوران کرونا

او با اشاره به شیوع ویروس کرونا که سلامت روانی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، تاکید کرد: کرونا و مشکلات جسمی، ترس از عواقب ابتلا به این بیماری، عدم ارتباط با اقوام و نگرانی و ترس از ابتلای خانواده از جمله عواملی هستند که فرد را دچار افسردگی خواهد کرد.

به گفته افسرده، مبتلایان به کرونا به طور معمول بیشتر از سایر افراد پس از بهبودی دچار آسیب‌های روانی متاثر از این بیماری می‌شوند.

او اظهار کرد: در چنین شرایطی حفظ وضعیت سلامت روان افراد به ویژه بهبودیافتگان کرونا ضروری بوده و در وضعیت پر مخاطره فعلی شناسایی افراد مستعد اختلالات روان شناختی و بهبود یافتگان در سطوح مختلف جامعه که سلامت روان آن‌ها ممکن است به خطر بیافتد، ضروری است.

افسرده با ذکر اینکه در چنین شرایطی فعالیت بدنی و تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد، افزود: تقویت رفتار‌های مثبت و مدیریت رفتار‌های منفی نیز در کنار توجه به سلامت جسمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی ایلام بیان کرد: در این زمینه مراکز مشاوره این اداره کل آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای‌های مختلف برای ارتقا سطح سلامت روان مردم هستند.

او به فعالیت مراکز مشاوره این اداره کل در استان اشاره کرد و گفت: این مراکز با هدف ارتقا سطح سلامت روان مردم در زمینه‌های مختلف افسردگی، اختلافات خانوادگی، تربیت فرزند، اختلالات روح، روانی و ازدواج به مردم خدمات مشاوره‌ای ارایه می‌کنند.

افسرده همچنین به خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ این اداره کل اشاره کرد و یادآور شد: از زمان شیوع کرونا و با توجه به افزایش استرس بین مردم زمان فعالیت این مرکز از ۲ شیفت به سه شیفت افزایش یافته و عموم مردم از ساعت هشت صبح تا ۲۴ می‌توانند با تماس با شماره گیری این مرکز خدمات مشاوره‌ای لازم دریافت کنند.

او اظهار کرد: اکنون ۳۵ مرکز مشاوره حضوری غیر دولتی و یک مرکز مشاوره حضوری دولتی و همچنین خط تلفنی مشاوره ۱۴۸۰ در استان زیر نظر این اداره کل فعال هستند.

مراجعه بیش از هشت هزار ایلامی به مراکز مشاوره بهزیستی

افسرده تعداد مراجعان به مراکز مشاوره در نیمه نخست امسال را حدود هشت هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار سه هزار و ۶۶۹ نفر به مراکز حضوری مشاوره غیر دولتی، یک هزار و ۶۳۲ نفر به مرکز مشاوره حضوری دولتی و مابقی به تعداد ۲ هزار و ۹۸۷ نفر از طریق تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی خدمات مشاوره‌ای دریافت کرده‌اند.

او عمده‌ترین و بیشترین علت تماس با خط ۱۴۸۰ در این استان را به ترتیب اختلالات روانی، خلقی و افسردگی، اضطرابی، وسواس فکری، مشکلات بین فردی با همسر، تظاهرات بدرفتاری عاطفی و مشکلات تربیتی کودک عنوان کرد.

افسرده با اشاره به اینکه مشاوره تلفنی نسبت به مشاوره حضوری از سهولت دسترسی بیشتری برخوردار است، گمنامی مراجع و تماس گیرنده، گمنامی مشاور، کم هزینه بودن، فوریت دسترسی و ارایه خدمات به افراد و نواحی خارج از دسترسی جغرافیایی را از جمله مزایای مشاوره تلفنی برشمرد.

معاون اداره کل بهزیستی ایلام ضمن تبریک هفته سلامت روان به عموم مشاوران اظهار کرد: مجتمع خدمات مشاوره این اداره کل در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش سطح رضایتمندی از زندگی و گسترش فرهنگ مشاوره در زمینه‌های مختلف مشاوره خانواده، کودک، پیش از ازدواج، زوج درمانی، فردی و روان درمانی، شغلی و تحصیلی به عموم مردم ارایه خدمت می‌کند.

او با ذکر اینکه فرهنگ مشاوره برای ارتقا سلامت روان افراد هنوز در بین مردم بصورت مطلوب نهادینه نشده افزود: برای ارتقا سطح سلامت روان افراد به عنوان یکی از نیاز‌های ضروری زندگی همه مردم باید نیاز به مشاوره را در زندگی جدی بگیرند.

انتهای پیام/ د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهداشت و سلامت مراکز مشاوره خدمات مشاوره ای بهزیستی ایلام مراکز مشاوره مشاوره حضوری اداره کل سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۹۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران

ایسنا/مازندران مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: سال گذشته بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی استان بهره‌مند شدند.

نقش روانشناسان در تمامی مراحل زندگی انسان‌ها کاملا مشهود است. بحران‌ها و حوادث سبب افزایش اختلالات روانی مختلفی مانند افسردگی، خشونت، اختلالات اضطرابی، اختلالات وسواسی و غیره در جامعه می‌شود که روانشناسان با ارائه مشاوره تخصصی در جهت حفظ و ارتقاء سلامت روانی جامعه گام‌های اساسی و ارزشمند برمی‌دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر فریبا بریمانی امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن روز «روانشناس و مشاوره» با بیان اینکه روانشناسان در ایجاد یک جامعه سالم از نظر جسمانی و روانی نقش بسزایی دارند، گفت: روانشناسان به افراد جامعه کمک می کنند تا بتوانند احساسات و رفتارهای خود را بهتر درک کرده و آنها را مدیریت کنند تا زندگی با کیفیت‌تری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی مازندران یکی از اهداف سازمان بهزیستی کشور را برنامه‌ریزی و تلاش در جهت ارتقاء سلامت روان آحاد جامعه دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۲۱۲ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر استان در راستای ارائه مشاوره تخصصی در زمینه‌های فردی و خانوادگی، ازدواج، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تحصیلی، ارتقاء توانمندی‌های معنوی، اخلاقی و فکری و غیره به شهروندان فعالیت دارند.

بریمانی به ارائه خدمات مشاوره حضوری اشاره و عنوان کرد: ۱۶۶ هزار و ۳۰۱ نفر در سال گذشته با مراجعه به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی از متخصصین امر خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه خدمات روانشناختی و ارتقای سلامت روان به صورت تلفنی نیز صورت می‌گیرد، افزود: طی یک سال اخیر  ۱۹۴هزار و ۵۶۸ نفر طی تماس با خط ۱۴۸۰ «صدای مشاور»، جهت برطرف کردن مشکلات روانشناختی در زمینه‌های فردی و خانودگی، کودک و نوجوان، تحصیلی، شغلی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره طلاق، توانایی تصمیم گیری صحیح و مناسب و همچنین تقویت مهارت‌های زندگی و مهارت‌های بین فردی مشاوره تلفنی دریافت و از مزایای این خط بهره‌مند شدند.

این مسئول از ارائه آموزش به بیش از هشت هزار و ۳۰۰ نفر از جوانان در آستانه ازدواج در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: بی‌شک، یکی از راهکارهای موثر پیشگیری از جدایی و طلاق زوجین، آموزش پیش از ازدواج است که به ارتقای توانمندی فردی در انتخاب همسر مناسب و تشکیل خانواده موفق کمک می‌کند که این افراد جهت تقویت و ثبات خانواده در کارگاه‌ها و جلسات آموزشی پیش از ازدواج شرکت کردند.

وی اعلام کرد: سال گذشته، ۱۴ هزار و۹۹ زوج مازندرانی جهت افزایش استحکام روابط زوجین در کلاس‌های آموزشی و مشاوره حین ازدواج شرکت کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی مازندران ارتقای سلامت و توانمندسازی روانشناختی زوجین، افزایش رضایتمندی زندگی زناشویی و تحکیم بنیان خانواده را از جمله اهداف برنامه‌های پیشگیرانه و ارتقایی سازمان بهزیستی در حوزه خانواده برشمرد و گفت: در این راستا در سالی که گذشت ۱۵هزار و ۴۱۱ نفر از آموزش زندگی خانواده و ۴۴ هزار و ۹۹ نفر از آموزش‌های مهارت‌های زندگی بهره‌مند شدند.

وی انتخاب همسر و ازدواج را هم از بعد اجتماعی و هم از بعد فردی برای افراد جامعه، مرحله مهم و حساسی دانست و ادامه داد: ۹۶۸۰ نفر در سال گذشته از مراکز مشاوره سراسر استان جهت ازدواج و انتخاب همسر خدمات مشاوره‌ای دریافت کرده‌اند. چرا که انتخاب درست و مناسب هم فرد را به آرامش می‌رساند و هم جامعه را از بحران مسائل اجتماعی آسیب‌زا مانند طلاق و پیامدهای آن حفظ می‌کند.

مدیرکل بهزیستی مازندران به مشاوره طلاق در مراکز بهزیستی نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تعداد، ۴۶  هزار و ۳۶۱زوج در مراکز مشاوره، خدمات مشاوره‌ای دریافت کردند و از این تعداد پرونده بیش از ۲۳ درصد منجر به سازش شده است که عمده‌ترین دلایل طلاق عدم مسئولیت پذیری، بی توجهی، کمبود مهارت‌های زندگی، اعتیاد، خیانت و سؤظن، خشونت و دخالت اطرافیان بوده است.‌

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • چرا باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی
  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری