Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلاح طلبان به گونه ای درباره دیپلماسی و تحریم ها سخن می گوید که گویا اصلا دولت روحانی وجود نداشته و در سالهای گذشته نیز دولت در اختیار رئیسی و قالیباف و...بوده است!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با    «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** تحریم‌ها را نمی توان با «دیپلماسی اخم و زور و فشار» لغو کرد

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «این واقعیت را درک کنید» نوشت: «می‌بینید که کالاهای موردنیاز مردم همچنان با سیر صعودی قیمت‌ها مواجهند و سکه و ارز هم حاضر نمی‌شوند قدری عقب‌نشینی کنند. علت اینست که بنیان اقتصادی کشور متزلزل است و تا معالجه اساسی نشود، هیچ مشکلی حل نخواهد شد... بی‌پرده و دور از بازی‌های تبلیغاتی باید بپذیریم که حل مشکلات اقتصادی کشورمان فقط دو راه دارد؛ رفع تحریم‌ها و مبارزه بی‌امان و قاطع با مافیای فساد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «تحریم‌ها را با دیپلماسی مبتنی بر اخم و زور و فشار نمی‌توان رفع کرد. معتقد به امتیاز بیجا دادن و از اصول و حقوق ملت کوتاه آمدن هم نیستیم، اما دیپلماسی راه‌های میان‌بر هم دارد که می‌توان از آن راه‌ها برای رسیدن به حقوق واقعی ملت استفاده کرد. در اثر تعلل در رفع تحریم‌ها تاکنون هزاران میلیارد دلار به کشور ضرر وارد شده و مردم دچار تنگناهای معیشتی بسیار سختی شده‌اند. مسئولان با حقوق و مزایای منظم خود زندگی راحتی را سپری می‌کنند ولی زندگی اکثریت مردم در حال فروپاشی است. این واقعیت را حضرات باید درک کنند».

نویسنده یادداشت مذکور به گونه ای درباره دیپلماسی و تحریم ها سخن می گوید که گویا اصلا دولت روحانی وجود نداشته و در سالهای گذشته نیز دولت در اختیار رئیسی و قالیباف و...بوده است!

در دولت روحانی، وزیر امور خارجه در اظهارنظری عجیب گفت «آمریکا می تواند تنها با یک بمب تمام سیستم دفاعی ایران را نابود کند»؛ آیا این اظهارنظر مبتنی بر دیپلماسی «اخم و زور و فشار» بود!؟

آیا اینکه آقای روحانی گفت «من رئیس جمهور آمریکا را فردی مودب و باهوش یافتم»! و با وی تلفنی گفت و گو کرد، مصداق دیپلماسی اخم و زور و فشار بود!؟

آیا وقتی معاون ظریف گفت «امضای وزیر خارجه آمریکا برای ما تضمین است و ما به اجرای دقیق برجام اطمینان داریم»! با دیپلماسی اخم و زور فشار با طرف غربی مواجه شد!؟

آیا وقتی معاون وزیر خارجه در دولت روحانی در توجیه عهدشکنی مستمر و گستاخانه طرف غربی گفت «آمریکا تعهدات را نقض کرده است اما هنوز با نقض فاحش برجام فاصله داریم»! از دیپلماسی اخم و زور و فشار استفاده شد!؟

وقتی ظریف در اوج مذاکرات هسته ای و در مقطعی که طبیعتا باید در پی امتیازگیری حداکثری می بود، گفت «امضای هر توافقی برای ما بهتر عدم توافق است»!، وی از دیپلماسی اخم و زور و فشار استفاده کرد!؟

دیدارهای متعدد ظریف و کری و پیاده روی وزرای خارجه ایران و آمریکا، دیدار کوتاه ظریف با رئیس جمهور امریکا در سازمان ملل و...موارد متعدد دیگر را می توان به اسن فهرست بلند بالا اضافه کرد.

نتیجه چه شد!؟ آیا به واسطه دیپلماسی لبخند و دیپلماسی انفعالی و رویکرد به اصطلاح تنش زدایی، تحریم ها بالمره لغو شد و به تاریخ پیوست و صبح بدون تحریم فرا رسید و آنچنان رونقی ایجاد شد که نگو و نپرس!؟

پاسخ منفی است. نتیجه دیپلماسی مدنظر اصلاح طلبان و نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی آن شد که عراقچی گفت «نتیجه برجام، تحریم های بیشتر بود» و تخت روانچی هم در هفته های پایانی دولت روحانی گفت «کشوری که هزینه هنگفتی برای برجام پرداخت، ایران بود...ما این اقدامات را در حالی انجام دادیم که نه در آن زمان و نه الان، از منافع مورد انتظار از برجام بهره ای نبرده ایم».

تجربه پرهزینه برجام بیش از پیش ثابت کرد که با انفعال و ارسال پالس ضعف و امتیازدهی یکطرفه، نه تحریم ها رفع می شود و نه گشایش اقتصادی ایجاد می شود؛ راه حل در دیپلماسی مقتدرانه و مدیریت جهادی است.

و اما جماعتی که تا ماههای پایانی دولت روحانی با انکار قصور و تقصیرها مدعی بود که «هنوز مشغول آواربرداری هستیم»! حالا در شرایطی که دولت جدید تازه چند ماه است که مستقر شده، انتظار دارد که خرابی های ۸ ساله به صورت معجزه آسا در دو سه ماه به صورت کامل آباد شود.

** عملکرد مجلس انقلابی، حامیان «سلفی حقارت» را نگران کرده است

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «منتقدان تازه مجلس انقلابی» نوشت: «"مجلس یازدهم برخلاف آنچه نمایندگان پیش از انتخابات مجلس شعار می‌دادند، هیچ اتفاق مثبتی در جهت رفع دغدغه‌های مردم انجام نداده است". این جمله تشریح کارنامه نه‌چندان درخشان مجلس یازدهم از زبان محمد مهاجری، فعال اصولگراست که به عملکرد مجلس اصولگرای یازدهم انتقاد کرده است. بهارستان‌نشینان که خود را انقلابی‌ترین مجلس تاریخ ایران می‌نامند، تاکنون نه‌تنها حرکتی انقلابی از خود نشان نداده‌اند که در تصمیم‌سازی‌ها جز نقض حقوق شهروندان دستاوردی نداشته‌اند؛ مجلسی که نه پاسخ‌گو است و نه انتقادات را می‌شنود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در کارنامه مجلس یازدهم طرح یا لایحه‌ای که بتواند گره از مشکلات مردم باز کند هم دیده نشده تا به بررسی طرح صیانت دل خوش کنند...انتقادات به عملکرد مجلس حتی شامل تعداد اندک نمایندگان مستقل و دغدغه‌مند هم شده و این‌گونه نیست که از داخل بهارستان منتقدی وجود نداشته باشد اما اکثریت اصولگرا که بخش مهمی از آنها هم تندروهای جریان اصولگرایی هستند، دل به شنیدن انتقادات نداده‌اند و خبری از اصلاح روند کاری بهارستان نیست».

آلودگی جریان اصلاح طلب به رفتار قبیله ای موجب می شود که این طیف با دهن کجی به مردم، چشمان خود را به روی واقعیت ببندد.

اصلاح طلبان در فراکسیون امید مجلس دهم مواردی همچون سلفی حقارت، جشن تولد صفحه اینستاگرام، کمیته رفع حصر، اروپاگردی و...را در کارنامه خود ثبت کرده و حالا با انکار اقدامات مثبت مجلس یازدهم، ژست منتقد و شاکی به خود گرفته اند.

مجلس یازدهم تنها در یک نمونه، طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» را تصویب کرد؛ طرحی که با حذف امضاهای طلایی و شکستن حلقه بسته اعطای مجوزها، رانت‌های موجود در برخی کسب و کارها را از بین خواهد برد.

«محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی چندی پیش با اشاره به این طرح در توییتر نوشت: ‌ «طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس یازدهم تا امروز خواهد بود که برخلاف میل صاحبان منافع رانتی، تولید و اشتغال را رونق می‌بخشد. حذف امضاهای طلایی، شکستن حلقۀ بسته اعطای مجوزها و بازکردن زنجیر رانت‌ها از پای تولید واشتغال نتایج اصلی تصویب این طرح است».

لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، اصلاح قانون صدور چک، طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، طرح جهش تولید و تامین مسکن، طرح مالیات بر عایدی سرمایه، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از جمله دیگر اقدامات مجلس یازدهم است.

بنابر گزارش های رسمی و مستندات منتشر شده، مجلس یازدهم عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با مجالس قبلی و بخصوص مجلس دهم داشته است؛ اما با اینحال حامیان سلفی حقارت و بانیان تشکیل کمیته رفع حصر مشغول سنگ اندازی و مانع تراشی در مسیر حیرکت مجلس یازدهم هستند.

**اصلاح طلبان باز هم مسئله رفع حصر را خواست اکثریت جامعه جا زدند

«سید محمود میرلوحی» فعال اصلاح طلب و عضو شورای شهر پنجم تهران که به شورای «اسم و فامیل» مشهور است در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «رفع حصر مطالبه همه انتخابات و مورد خواست اکثریت جامعه بود. امیدواریم رفع حصر بشود و آنها هم بتوانند بیایند و دوستدارانشان هم بتوانند با آنها تماس بگیرند».

میرلوحی در ادامه گفت: «جریان اصلاحات همراهی و همکاری خواهند داشت و آرزو می‌کنند آقای رئیسی در حل مشکلات جامعه موفق شود و بتواند تحریم‌ها را لغو کند، تورم را بردارد و سطح درآمد مردم را بالا ببرد. اگر می‌خواهیم دولت جمهوری اسلامی موفق شود به خاطر این است که مردم در فشار هستند».

مهمانی ها و دورهمی های سیاسی و حزبی و رسیدگی ویژه و VIP پزشکی تنها بخش کوچکی از شرایط  حال حاضرکروبی و میرحسین و رهنورد است.  با اینحال رسانه ها و فعالین اصلاح طلب به گونه ای وانمود می کنند که گویا این افراد در شرایط بسیار سخت و بغرنج و بدون کوچکترین امکانات لازم به سر می برند.

در مقطعی که مردم با مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی- از اجاره بهای سنگین مسکن تا رکود بازار در کرونا و گرانی مرغ و تخم مرغ و خودرو و لوازم خانگی و...- دست و پنجه نرم می کنند، رسانه های اصلاح طلب همچنان در پی کاسبی با موضوع حصر هستند.

«عبدالله نوری» وزیر کشور دولت اصلاحات پیش از این گفته بود: «برای مردمی که نان شب ندارند، دغدغه‌هایی حتی مانند رفع ‌حصر ‌کمتر مطرح ‌است، هیچ کس انتظار ندارد کسی که چند جوان بیکار در ‌خانه دارد، اولویت ‌اولش ‌رفع حصر باشد».

«عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات نیز چندی پیش گفته بود: «اگر از هزار خانواده اولویت‌هایش را بپرسیم، قطعاً بین رفع حصر و رفع بیکاری به رفع مشکل بیکاری تأکید می‌کند».

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان ویژه های مشرق سازمان ملل عبدالله رمضان زاده امریکا مجلس اصولگرای یازدهم روحانی ویژه های مشرق مجلس دهم ویژه های مشرق بهارستان خارجه ایران محمد باقر قالیباف تخت روانچی دولت اصلاحات سلفی حقارت سیدمحمود میرلوحی عبدالله نوری فراکسیون امید مجلس دهم محمد جواد ظریف مجلس یازدهم دولت روحانی قالیباف جمهوری اسلامی مجلس شورای اسلامی سید ابراهیم رئیسی آمریکا برجام عملکرد مجلس مجلس یازدهم دولت روحانی اصلاح طلبان تحریم ها سلفی حقارت اصلاح طلب رسانه ها رفع حصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۹۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، ۲ کلیدواژه «میدان» و «دیپلماسی» در چند سال اخیر به یکی از واژه‌های پرتکرار در میان افکار عمومی و نخبگان کشور تبدیل شده است، منظور از مفهوم دیپلماسی روشن است و مراد از «میدان» نیز فعالیت‌های میدانی یا میدان عملیات نظامی است و ایران نیز به دلیل واقع شدن در یک موقعیت ویژه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک باید در این ۲ حوزه حضوری فعال و موثر داشته باشد.

صیانت از سه‌گانه «کیان، حریم و منافع» از مهم‌ترین دستور کارهای دیپلماسی و میدان است و در همین چارچوب دوگانه‌سازی و دوگانه‌انگاری مفهوم «میدان» و «دیپلماسی» از پایه نادرست و رقیب دانستن این دو بلاوجه است.

براساس «نظریه میدان»، نسبت «میدان سیاست و دیپلماسی» با «میدان رزم» یک نسبت منطقی است و میان آن‌ها یک رابطه معقول وجود دارد که تکمیل‌کننده همدیگر هستند و در تأمین منافع ملی مقوم و مکمل همدیگرند. تولید قدرت و ثروت زمانی اتفاق می‌افتد که دیپلماسی و میدان به شکل همگرا عمل کنند.

دستاوردهای میدان و دیپلماسی قابل تبدیل و مبادله با یکدیگر است. هر دو میدان عرصه کسب سرمایه، مشروعیت و اعتبار هستند. تعامل و همراهی دو عنصر دیپلماسی و میدان یک اصل ثابتی است که از سوی دولتمردان و سیاستمداران پذیرفته شده است و کشورها برای تأمین و تضمین منافع حیاتی و منافع ملی ناچار به تمسک به آن هستند. در همین چارچوب می‌توان گفت تجمیع و بهره‌گیری بهینه از سرمایه‌ها در دو میدان دیپلماسی و میدان از الزامات حکمرانی خوب است و در مقابل، غفلت از این ظرفیت‌ها، از جمله موانع تأمین منافع ملی در عرصه سیاست‌ورزی است.

هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی در «وعده صادق»

در همین چارچوب به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یکی از نکات قابل تامل و توجه در عملیات وعده صادق هماهنگی کامل بین میدان و دیپلماسی بود که به وضوح شاهد انجام وظایف تفکیک شده میان آن‌ها از ابتدا تا لحظه انجام عملیات و پس از آن بودیم. عملیات وعده صادق که از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و البته در هماهنگی کامل با دستگاه دیپلماسی کشورمان انجام شد، یک اقدام هوشمندانه در راستای تقویت بازدارندگی و ارتقای جایگاه و تاثیرگذاری ایران در منطقه بود.

در این عملیات از جنبه میدانی، عقلانیت و هم افزایی حداکثری بین نیروهای جمهوری اسلامی ایران الگوی جدیدی از نبرد و این که رویارویی ایران با رژیم صهیونیستی دیگر نیابتی یا ایذایی نیست را ترسیم کرد. پیام این عملیات به دولت‌های منطقه این بود که ترتیبات امنیتی آمریکایی با حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای قابل اتکا نیست، بلکه ترتیبات امنیتی درون منطقه‌ای با حضور قدرت‌های منطقه پایدار است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که صلح و ثبات منطقه پیرامونی را لازمه امنیت ملی خود می‌داند و برای اعاده و حفظ صلح و ثبات از هیچ کوششی فروگذار نکرده و نمی‌کند.

امروز برای هر ناظر منصفی کاملاً روشن شده است که اقدامات رژیم صهیونیستی به عنوان یک موجودیت اشغالگر، تروریستی و نژادپرست – که خود را مقید به هیچ قاعده و هنجار حقوقی یا اخلاقی یا انسانی ندانسته و طی ۶ ماه گذشته کارزار نسل‌کشی فلسطینیان و ناامن‌سازی بیشتر منطقه و جهان را با حمایت همدستانه آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی به پیش برده است – تهدید فوری و مستمر علیه صلح و امنیت منطقه است و ایران با این عملیات به لات کوچه‌های خلوت این روزهای غرب آسیا این پیام را داد که دوران بزن در رو تمام شده است و او در برابر هر جنایت و شیطنتش پاسخ محکمی دریافت خواهد کرد.

«وعده صادق» دو قطبی‌سازی کاذب میان دیپلماسی و میدان را کاملا زیر سوال برد

در سال‌های گذشته بعضا دوگانه‌سازی بین وزارت امور خارجه و نهادهای عملیاتی در حوزه سیاست خارجی با کلیدواژه دیپلماسی و میدان در فضای سیاسی کشور به شکلی ناآگاهانه از سوی عده‌ای از افراد به یکی از نمودهای دوقطبی‌سازی‌های مضر در کشور بدل گشته بود ولی همان طور که اشاره شد عملیات وعده صادق و هماهنگی کامل بین دیپلماسی و میدان و هم افزایی وزارت امور خارجه و نیروهای مسلح کشورمان در جریان این عملیات، این دو قطبی‌سازی کاذب را کاملا زیر سوال برد و ثمره این اتحاد و هم‌افزایی، پیروزی توامان ایران چه در حوزه نظامی و بازدارندگی و چه در صحنه دیپلماسی و حقوق بین‌الملل در برابر دشمنان بود.

فعالیت سازنده، هوشمندانه و همچنین حداکثری وزارت امورخارجه در حوزه روشنگری و تببین جنایت اخیر اسرائیل و همچنین اشاره به حق قانونی ایران در دفاع مشروع و پاسخ به رژیم اشغالگر قدس در کنار همراه سازی دیگر کشورها این زمینه را فراهم کرد که افکار عمومی جهان پاسخ ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را در راستای اصل دفاع مشروع پذیرفته و آن را حق ایران بدانند.

اگر «مذاکره نکنیم جنگ می‌شود»؛ تمرکز صرف بر «دیپلماسی با غرب» پیش از دولت سیزدهم

بعضا در دولت‌های گذشته شاهد شیوه نامتعارف تمرکز صرف دولت به «دیپلماسی با غرب» ذیل سیاست «جنگ هراسی» بودیم و در همین چارچوب، سایه دوگانه «موافق مذاکره» و «مخالف مذاکره» بر فضای سیاسی ایران سایه انداخته بود و اصرار بر این انگاره بود که اگر «مذاکره نکنیم جنگ می‌شود».

ولی در دولت سیزدهم در قیاس با فراز و فرودهایی که بر رابطه دیپلماسی و میدان در دولت‌های گذشته حاکم بوده، این مقوله از تناسب و وحدت رویه‌ای بیش از همیشه برخوردار گشته است، این هماهنگی یقیناً یکی از عوامل اصلی و مؤثر در تغییر نوع واکنش ما به تحولات منطقه و اقدامات دشمنان‌مان بوده است.

در همین چارچوب، کارشناسان مسائل بین‌الملل معتقدند که عملیات وعده صادق مبنای ظهور تحول بنیادین در راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حفظ امنیت ملی و بازدارندگی مقابل دشمنانش بود؛ تحولی که نشان داد آنچه در سال‌های گذشته تحت عنوان دور کردن سایه جنگ از سر ایران با تمسک به راهبرد مذاکره با برخی قدرت‌های حامی رژیم صهیونیستی و صبر استراتژیک در مقابل اقدامات ایذایی این رژیم، انجام می‌شد در واقع به نوعی توجیه بی‌عملی بوده است و این عملیات نشان داد که در دولت سیزدهم راهبرد «بازدارندگی فعال» جایگزین آن رویکردی شده است که سبب می‌شد ضربات را با استدلال آسیب نزدن به منافع بلند مدت و تعاملات بین‌المللی تحمل کنیم و نادیده بگیریم.

کد خبر 848868 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • کدام دستاورد‌های دولت رئیسی را می‌توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • کدام دستاوردهای دولت رئیسی را می توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • سفر از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده است؟ | توضیح مرکز پژوهش‌ها درباره یک ادعا
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟