Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از princeton، ناسا و وزارت علوم و آموزش عالی جمهوری لهستان توافق کردند که در ماموریت هلیوفیزیک این سازمان، کاوش، نقشه برداری و شتاب بین ستاره‌ای (IMAP) که توسط دیوید مک کوماس، استاد علوم اخترفیزیکی پرینستون هدایت می‌شود، همکاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این توافقنامه به مرکز تحقیقات فضایی آکادمی علوم لهستان اجازه می‌دهد تا یکی از ۱۰ ابزار IMAP و سازه بادی خورشیدی جهانی (GLOWS) را طراحی کرده و بسازد. همچنین باید پشتیبانی زمینی از این برنامه و پرسنل لازم برای حمایت از این ابزار و IMAP را ارائه دهد.

مک کوماس، محقق اصلی IMAP و معاون رئیس آزمایشگاه فیزیک پلاسما در پرینستون می‌گوید: "من و همکارانم در لهستان تقریبا دو دهه در این زمینه فعالیت کرده ایم. خوشحالم که آن‌ها این ابزار را به عنوان بخشی از ماموریت IMAP می‌سازند. مشارکت آن‌ها در تیم ارزشمند است و من از این رابطه استقبال می‌کنم."

علی کسام رمتولا، معاون دانشگاه در امور بین الملل و عملیات گفت: " کشف و نوآوری مرز نمی‌شناسد. این توافق هم ماهیت بین المللی تحقیقات فضایی مدرن و هم تعهد عمیق پرینستون برای ایجاد روابط با مردم و ملت‌های سراسر جهان را برجسته می‌کند." IMAP قرار است زودتر از فوریه ۲۰۲۵ راه اندازی شود و قصد دارد هلیوسفر خورشید یا همان حجم فضایی که توسط باد خورشیدی پر می‌شود و ذرات به طور مداوم از خورشید بیرون می‌آیند را مشاهده و نقشه برداری و نحوه تعامل آن با سایر مناطق کهکشان را مطالعه کند.

کاربرد‌های هلیوسفر

هلیوسفر به طور موثر با استفاده از باد خورشیدی که از خورشید و سیارات تا فاصله سه برابر پلوتو قبل از برخورد با محیط بین ستاره‌ای عبور می‌کند یک حباب غول پیکر را در اطراف خورشید و سیارات آن تشکیل می‌دهد. منطقه مرزی در لبه هلیوسفر از تابش شدیدتر فضای بین ستاره‌ای محافظت می‌کند. ممکن است این منطقه در ایجاد یک منظومه شمسی قابل سکونت نقش داشته باشد و در برنامه‌های ناسا برای اکتشاف در ماه و مریخ بسیار مهم است.

برنامه GLOWS چیست؟

برنامه GLOWS نور را در حال پرتاب شدن از هیدروژن در فضای بین سیاره‌ای مشاهده می‌کند تا تغییرات در باد خورشیدی غنی از هیدروژن که از خورشید سرازیر می‌شود را تشخیص داده و هیدروژن وارد شده از فضای بین ستاره‌ای را شناسایی کند. GLOWS و ۹ ابزار دیگر IMAP به دانشمندان در درک بهتر فیزیک بنیادی هلیوسفر که به نوبه خود اطلاعات مربوط به فضا در سراسر جهان را ارائه می‌دهد، کمک می‌کند. این اولین باری است که لهستان یک دستگاه کامل برای ناسا می‌سازد و قرار است طولانی مدت همکاری مشترکی داشته باشند. استیو یورچیک یکی از مدیران ناسا، می‌گوید: " سابقه همکاری با لهستان به سال ۱۹۶۲ برمی گردد. ما از حمایت لهستان از IMAP قدردانی می‌کنیم و با هم تلاش می‌کنیم تا محیط فضایی خود را بهتر از گذشته کشف و درک کنیم."

این توافق نامه همکاری ناسا با لهستان را در زمینه دو فعالیت علمی خود از جمله مطالعه هلیوفیزیک، خورشید و چگونگی حرکت آن در محیط فضایی پویا که می‌تواند بر فضانوردان و فناوری در فضا تأثیر بگذارد، گسترش می‌دهد. IMAP علاوه بر مطالعه ماهیت اساسی منظومه شمسی، روش‌های جدیدی را برای پیش بینی آب و هوای فضا از طریق مشاهدات واقعی از محیط فضایی به اپراتور‌های روی زمین ارسال می‌کند.

یرجی دوشینسکی، رئیس آکادمی علوم لهستان می‌گوید: " مرکز تحقیقات فضایی آکادمی علوم لهستان سال هاست که در مورد هلیوسفر تحقیق می‌کند و دارای بالاترین استاندارد تحقیقات فضایی است." آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز در لورل مریلند، فضاپیمای IMAP را ساخته و ماموریت ناسا را انجام می‌دهد. IMAP پنجمین ماموریت در مجموعه برنامه‌های کاوشگر زمینی ناسا (STP) است. دفتر برنامه هلیوفیزیک در مرکز پرواز‌های فضایی گودارد ناسا در گرینبلت مریلند، برنامه STP را برای بخش هلیوفیزیک اداره ماموریت علمی ناسا مدیریت می‌کند.

بیشتر بخوانید

باد خورشیدی دست در دست مگنتوسفر زمین

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منظومه شمسی دانشمندان ناسا ماموریت فضایی تحقیقات فضایی بین ستاره ای باد خورشیدی فضای بین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۰۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال

استاندار کردستان در شورای برنامه‌ریزی استان در سنندج اظهار کرد:  جهش تولید با استفاده از ظرفیت و مشارکت مردمی تکلیفی است که مقام معظم رهبری در سال‌جاری از ما مطالبه کرده‌ان و این مهم بدون مشارکت مردم در حوزه اقتصاد و رفع مشکلات محقق نمی شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: در کنار جهش تولید موضوع مشارکت مردم بسیار مهم است و باید در این حوزه برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه مسئولان باید زمینه را برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال فراهم سازند، بیان کرد: جامعه دانشگاهی و جوانان متخصص در هر حوزه باید دسترسی لازم را به برنامه‌هایی که دستگاه‌های دولتی ارائه می‌کنند داشته باشند تا در مورد آن نظر دهند.

کردستان ظرفیت ایجاد بندر خشک را دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: استقبال از افتتاح راه آهن نشان می‌دهد این ظرفیت در قالب بندر خشک در این استان وجود دارد که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه خیلی از محصولات که در کردستان تولید و یا از کشور عراق وارد می‌شود از طریق بندر خشک به سایر نقاط دور و نزدیک کشور ارسال می‌شود، گفت: از کردستان به سمت دورترین نقاط ایران زاهدان و از آنجا به پاکستان و ... محصولاتی که تولید می‌شود صادر خواهد شد.

 وی بیان کرد: قرارداد ۷ هزار تن غلات و ۴۰۰ هزار تن سیمان با کشور عراق بسته شده و از طریق سیستم راه آهن در حال انتقال به مرز شلمچه است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات