Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از سی بی اس نیوز، چشمان شما چه چیزی می‌تواند در مورد سلامت شما نشان دهد؟ خیلی زیاد که برخی از آن‌ها را می‌توانید به سادگی با نگاه کردن به آینه ببینید؛ در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است. 

برون‌چشمی یا اگزوفتالمی

برون‌چشمی یا اگزوفتالمی یک نشانه مشترک از بیماری گور، a.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

k.A. تیروئید بیش از حد فعال است. علاوه بر نگاه اشکالات چشم، مردم با گور اغلب تجربه کاهش وزن، عصبانیت و پالس سریع یا نامنظم را تجربه می‌کنند.

حلقه خاکستری در اطراف قرنیه

خاکستری فقط برای مو نیست. بعضی از مردم یک حلقه خاکستری را در اطراف لبه قرنیه مشاهده می‌کنند. این حلقه اغلب با کلسترول بالا و تری گلیسیرید‌ها ایجاد شده و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. افراد دارای این علامت به ویژه افراد زیر ۶۰ سال، باید  برای بررسی لیپید‌های خون بالا  آزمایش خون انجام دهند.

چشم ابری

این یک آب مروارید است، یک لنز در داخل چشم. شرایطی که می‌تواند با جراحی اصلاح شود، در افراد مسن رایج است. آب مروارید که در افراد جوان به وجود می‌آید می‌تواند علل مختلفی از جمله تومور‌ها و دیابت و همچنین عوارض جانبی از دارو‌های خاص داشته باشد.

سرطان چشم

کارسینوم‌های سلول‌های پایه می‌توانند در برخی از مکان‌های بسیار عجیب و غریب، از جمله پلک که اغلب باعث درد و رنج مژه و ریزش آن‌ها شود، دیده شوند؛ و این چیزی نیست که نادیده گرفته شود. اگر چه سرطان‌های پوست سلول پایه معمولا کشنده نیستند، اما اگر آن‌ها از طریق سوکت چشم به مغز برسند، می‌توانند باعث اختلال شدید، کوری و حتی مرگ شوند.

پوست چرب

اگرچه این ممکن است مانند یک تومور زیر پوست باشد، این چیزی نیست که بیش از یک غده نفت مسدود شده باشد. این به عنوان یک چالین شناخته می‌شود، این جرم سخت و بدون درد به طور معمول به سرعت بیش از چند روز افزایش می‌یابد. این بیشتر در افراد مبتلا به پوست روغنی رایج است.

میاستنی گراویس

پلک‌های Droopy در هر دو طرف (پتوز) می‌تواند شواهدی از میاستنی گراویس باشد، یک بیماری اتوایمیون که با ضعف عضلانی مشخص می‌شود. درمان خوب پزشکی برای بیماری بالقوه مرگبار در دسترس است اما تشخیص آن در وضعیت و فرم‌های خفیف‌تر می‌تواند دشوار باشد.

ایدز

پزشکان چشم می‌توانند تمام انواع بیماری‌ها و شرایط پزشکی را با نگاه کردن به شبکیه، بافت حساس نور در پشت چشم تشخیص دهند. یک شرط که چشم پزشکان گاهی اوقات آن را نقطه اچ آی وی / ایدز می‌نامند که باعث التهاب شدید و بالقوه خیره کننده شبکیه در اینجا می‌شود.

سندرم هورنر

این چشم‌ها یک ترکیب بالقوه خطرناک را نشان می‌دهند: پلک‌های Droopy (که پزشکان به Ptosis تماس می‌دهند) و اگر شما این وضعیت را در آینه مشاهده کردید، سریع به پزشک مراجعه کنید. شرایطی که پزشکان سندرم هورنر را می‌خوانند، گاهی اوقات با آنوریسم‌ها و تومور‌ها در گردن ارتباط دارد.

فشار خون بالا

پزشکان چشم می‌توانند شواهد فشار خون بالا را با نگاه کردن به شبکیه تشخیص دهند. فشار باعث ایجاد رگ‌های خونی کوچک در شبکیه تا کیک و پیچ و تاب می‌شود، که توسط یک فلش اشاره شده است. فلش دیگر به دندان در رگ‌های شبکیه اشاره می‌کند، شرایطی شناخته شده به عنوان A-V Nicking. این شخص در معرض خطر بالای سکته مغزی است.

سندرم مارفان

سندرم مارفان یک اختلال ژنتیکی است که بر بافت همبند بدن تاثیر می‌گذارد. ارتفاع شدید و نازک شدن و انگشتان دست و پا ناخوشایند، نشانگر‌های رایج مارفان هستند، اما این بیماری گاهی اوقات توسط پزشکان چشم تشخیص داده می‌شود که تغییرات مشخصی در بافت رشته‌ای را مشاهده می‌کنند. این حیاتی است که مارفان در اسرع وقت تشخیص داده می‌شود، زیرا شرایط معمولا با ضعف دیوار آئورت ارتباط دارد. پارگی آئورت احتمالا کشنده است.

سرطان متاستاتیک

گاهی اوقات سرطان که در جا‌های دیگر بدن به وجود می‌آید، ابتدا در چشم‌ها ظاهر می‌شود. دو سرطان رایج که به چشم گسترش یافته است، سرطان ریه در مردان و سرطان سینه در زنان است.

دیابت

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت هستند و آن را نمی‌دانند. اما این بیماری اغلب باعث تغییرات تلخ در شبکیه می‌شود که می‌تواند توسط چشم پزشک برداشته شود. در این چشم، دیابت باعث خونریزی‌های کوچک در شبکیه‌ و زرد شدن چربی خون (لیپیدها) شده است. این وضعیت به عنوان رتینوپاتی دیابتی شناخته می‌شود.

این چشم شواهدی از رتینوپاتی شدید دیابتی را نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی چشم انداز ضعیف و نابینایی است. این بیماران نیاز به درمان لیزر برای رفع مشکل دارند.

بیشتر بخوانید 

علائمی که نشان دهنده ابتلا به سرطان چشم هستند

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری چشم کاهش وزن گاهی اوقات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۰۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌

 شیوا شبدینی   بیان کرد: آخرین روز سلامت «خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» عنوان یکی از روزهای «هفته سلامت» است، در این نام‌گذاری به طور ویژه اهمیت خانواده به‌عنوان اولین پایگاه آموزشی در زمینه‌های تغذیه سالم و ورزش همگانی پیش از ورود به جامعه موردتوجه قرار گرفته است.

وی افزود: یک خانواده سالم، با ایجاد فرهنگی از آگاهی درباره سلامت، این امکان را به اعضایش می‌دهد که بهترین تصمیم‌ها را در خصوص سلامتی خودشان بگیرند، آموزش‌های مرتبط با تغذیه سالم، مراقبت از بدن و روح و تدابیر پیشگیری از بیماری‌ها، بخشی از این فرهنگ سلامت در خانواده هستند که به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کنند.

پزشک مرکز سلامت تصریح کرد: باتوجه‌به افزایش چندبرابری چاقی در چند دهه اخیر و به‌تبع آن افزایش کم‌سابقه موارد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آن نظیر کبد چرب و دیابت، تغذیه سالم و ورزش همگانی که از عوامل اصلی پیشگیری از چاقی هستند بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته و بر نقش و اهمیت خانواده و به طور ویژه مادر خانواده به‌عنوان اولین مروج این سبک زندگی سالم تأکید شده است.

وی یادآور شد: تهیه غذای سالم یکی از ارکان اصلی سلامت هر فرد به شمار می‌رود و تصور من بر این است که بانوان نقش اصلی را در این زمینه عهده‌دار هستند. اگر بتوانیم مادران و خانم‌های خانه‌دار را در زمینه تغذیه سالم آموزش دهیم شاید گام بزرگی در این زمینه برداریم، در درجه اول آموزش به خانواده اهمیت دارد و محل دیگری که فرد به آن وارد می‌شود مهدهای کودک و مدارس هستند، پس در مرحله بعد تمرکز اصلی باید روی آموزش در مهدهای کودک و مدارس باشد.

شیوا شبدینی در ادامه تشریح کرد: دیگر مراکزی که می‌توانیم آموزش‌ها را در آن‌ها آغاز کنیم، محل‌های کار و ادارات هستند، بارها دیده شده که غذاهایی که برای کارمندان تهیه و طبخ می‌شود از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، اکنون اکثر افراد ناگزیرند غذا را یا در محل کار بخورند یا از طریق رستوران‌های اطراف محل کار خود تهیه کنند. اگر غذاهایی که ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند غذای سلامتی باشد، سلامت کارمندان نیز تضمین می‌شود.

وی اظهار کرد: خیلی‌ها بر این باورند که پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و سلامت هزینه‌های زیادی دارد، اما اگر واقعاً کلاه‌خود را قاضی کنیم متوجه می‌شویم که بدن ما در طول هفته‌ها و ماه‌ها چقدر مواد غذایی ناسالم مانند انواع شیرینی‌ها، تنقلات، چیپس و پفک و انواع نوشابه‌های شیرین و آب‌میوه‌های صنعتی دریافت می‌کند، اگر از مصرف این غذاها و تنقلات ناسالم پرهیز کنیم می‌توانیم هزینه‌ای را که پیش‌تر صرف این غذاها می‌کردیم، به تهیه مواد غذایی سالم اختصاص دهیم.

شبدینی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که دیده می‌شود کم‌تحرکی است، ساعات خیلی طولانی حضور در ترافیک سنگین شهری باعث می‌شود افراد تحرک کمی داشته باشند، کم‌تحرکی عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب، بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات اسکلتی (استخوانی) است.

وی افزود: اگر بتوانیم در کنار تغذیه سالم حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان به فعالیت ورزشی اختصاص دهیم و در آخر هفته‌ها به همراه خانواده ورزش‌های خیلی ساده مانند رفتن به پارک‌ها، کوهستان و بازی‌های گروهی را مدنظر قرار دهیم تا حد زیادی از بیماری‌های کبد چرب و دیابت که روند ابتلا به آن‌ها آن با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است، می‌توانیم پیشگیری کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم