Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@17:37:20 GMT

حفظ محیط‌زیست با کاهش اثرات بلایای طبیعی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۰۴۲۴

حفظ محیط‌زیست با کاهش اثرات بلایای طبیعی

در سال های اخیر زیاد شنیده اید که فلان شهر سیل آمد، زلزله قسمتی از کشور را لرزاند، احتمال وقوع سونامی در آبهای کشور، تندباد،  تگرگ و رعد و برق خساراتی به بار آورد، اینها در واقع بخشی از طبیعت هستند که از گذشته های دور هم بوده و هر چند وقت یکبار در طبیعت رخ می داده است اما سوال اینجاست که چرا چند سالی است این حوادث به طور مداوم رخ می دهد و به ویژه در نقاطی شاهد بروز آن هستیم که هیچ سابقه تاریخی ندارد؟ ‌ که کارشناسان معتقدند علت آن تغییر اقلیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منظور از بلایای طبیعی حوادثی است که به طور طبیعی و بدون دخالت انسان اتفاق می‌افتد که سیل، زلزله، توفان، آتشفشان،  گردباد، سونامی، تگرگ و رعد و برق را در بر می گیرد، بر اساس تعریف، هر کدام از این اتفاقات زمانی که به زندگی موجودات زنده آسیب وارد می‌کنند بلا خوانده می‌شوند، مثلا زمانی که رعد و برقی در آسمان رخ می دهد بلا نیست اما زمانی که به زمین می خورد و موجب بروز خسارت می شود دیگر بلای طبیعی محسوب می شود.

هرچند منشاء بلایای طبیعی، انسانی نیست اما دخالت انسان در چرخه‌ طبیعت می‌تواند خسارت‌های ناشی از این بلایا را افزایش دهد که در سال های اخیر شاهد آن بودیم، می توان سیل هایی که در چند سال گذشته در بخش های مختلف کشور رخ داده اشاره کرد، به عنوان مثال پنجم فروردین سال ۱۳۹۸ بود که بر اثر بارندگی‌های شدید در شهر شیراز،  سیل ناگهانی رخ داد و تا ششم فروردین ادامه داشت تا اینکه ریتم باران تند شد و به ناگاه سیل شهر را فرا گرفت، همان زمان یکی از دلایل اعلام شده برای این سیل، طغیان رودخانه آب زنگی و ریزش آب از ارتفاعات بود، تا سالها پیش در کنار دروازه قرآن همواره خندق یا دره ای وجود داشت که مسیر سیلاب های فصلی بود اما سال ها پیش مسوولان وقت شهرداری شیراز بدون توجه به روند طبیعی جریان آب در آن منطقه، دره را پر و روی آنرا آسفالت کردند که به این ترتیب دیگر آب مسیر طبیعی خود را از دست داده بود.

می دانیم که طبیعت همیشه کار خود را می کند و به اصطلاح آب مسیر خود را می رود از این رو زمانی که باران تند و به صورت سیل در دروازه قرآن شیراز جاری شود طبق غریزه طبیعت همان مسیر طبیعی خود را در پیش گرفت که البته دیگر وجود نداشت از این رو سر راهش هر چیزی که مانع عبورش می شد را با خود برد که در نهایت فاجعه به بار آمد؛  بر اساس آمار رسمی از اورژانس کشور ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند، همچنین بر اساس اعلام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، سیل بیش از ۲۰۰ خودرو را با خود برد و در شیراز و دیگر شهرهای استان فارس به ۳ هزار و ۸۵۰ واحد شهری خسارت جزئی و به ۲۸۹ واحد خسارت کلی وارد کرد، اینها خساراتی فیزیکی است در حالی که باید خسارات روحی روانی افرادی که در این حادثه دچار آسیب شدند را هم در نظر گرفت که قطعا در برخی موارد به هیچ عنوان قابل جبران نیست.

این خسارات به محیط زیست هم بر می گردد، زمانی که جنگلی دچار آتش سوزی می شود همه گونه های گیاهی و جانوری موجود در آن در خطر قرار می گیرند، زمانی که چندی پیش جنگل های زاگرس دچار حریق شد گونه های جانوری زیادی به خطر افتادند و گیاهان بی شماری سوختند و از بین رفتند، اینها خساراتی است که معمولا محاسبه نمی شود در حالی که جزو سرمایه های ملی محسوب می شوند و باید در حفاظت از آنها کوشا بود.

این شرایط فقط مختص ایران نیست بلکه همه دنیا با این پدیده دست به گریبان است، چندی پیش بود که سیل بخشی از کشور آلمان را ویران کرد، آمارها نشان می دهد که سیل موجب مرگ حدود ۲۰۰ نفر و بروز حدود هفت میلیارد یورو خسارت شد، با نگاهی اجمالی می توان ردپای انسان را در این خرابی ها دید چون بروز سیل و توفان همیشه بوده اما هیچ گاه چنین خساراتی به بار نمی آوردند اما از زمانی که شهرنشینی توسعه یافت و در پی آن جنگل ها نابود شدند، منابع آبی از بین رفتند، مسیرهای طبیعی جریان آب مسدود و به خیابان و برج تبدیل شدند، دمای زمین افزایش یافت و روبه گرم شدن نهاد، یخچال های طبیعی و قطبی با سرعت بیشتری ذوب شدند و آبها دریاها و اقیانوس ها بالا آمد، با هر باران و بادی باید منتظر بروز خسارات های شدیدی باشیم، ‌ یا زمانی که جنگل های ترکیه یا اسپانیا اتش گرفت قطعا گونه های جانوری و گیاهی زیادی از بین رفتند.

بر این اساس دنیا به این نتیجه رسید که باید دخالت های خود را در طبیعت کاهش دهد تا از اثرات مخرب بلایای طبیعی بکاهد که بعد از آن برای اولین‌بار در سال ۱۹۸۹ سازمان ملل متحد ۱۳ اکتبر را روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی وارد تقویم جهانی کرد، هدف از تعیین چنین روزی، ارتقای فرهنگ همه‌ مردم جهان درباره‌ بلایای طبیعی و افزایش آگاهی آن‌ها بود، این روز امسال در ایران برابر با ۲۱ مهرماه است.

درست است که این روز یک روز جهانی است اما کشور ما به علت موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد از ۴۳ مورد حوادث غیر مترقبه در جهان حدود ۳۲ مورد را تجربه کرده است که شایع‌ترین این حوادث عبارت‌اند از زلزله، سیل، خشکسالی، فرونشست زمین، آفات محصولات کشاورزی- دامی و آتش‌سوزی جنگل‌ها، ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز، ششمین کشور زلزله‌خیز و چهارمین کشور سیل‌خیز در جهان است، در حالی ۶ درصد تلفات بلایای طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است که فقط یک درصد جمعیت جهان را دارد، همچنین طبق آمار سه درصد از مجموع شهرهای ایران در نواحی کم خطر قرار دارند.

در مدت ۵۰ سال گذشته در جهان، بیش از ۱۱ هزار بلای طبیعی رخ داد و حدود دو میلیون نفر جانشان را از دست دادند، همچنین در جهان طی سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۰۸ میلیون نفر بر اثر توفان، سیل، خشکسالی و آتش سوزی های جنگلی، از نهادهای بین المللی تقاضای کمک کردند،  سازمان ملل پیش بینی کرد که تا سال ۲۰۳۰، این رقم با هزینه ای به میزان ۲۰ میلیارد دلار در سال، تا ۵۰ درصد افزایش یابد، همچنین بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۹ حدود ۷ هزار و ۳۴۸ بلای طبیعی رخ داده است که قطعا خسارات زیادی و گاها جبران ناپذیری به همراه داشته اند.  

درست است که بلایای طبیعی به طور طبیعی وجود دارند اما زمانی که تشدید شوند رویدادهای خطرناک و فاجعه آمیزی می شوند که زیان‌های گاها جبران ناپذیری بر جای می گذارند از این رو بهتر است که ما انسان ها زیاده خواهی خود را از طبیعت کاهش دهیم و بگذاریم طبیعت بر مدار طبیعی خودش بچرخد تا کمتر مورد غضب آن قرار بگیریم چون قطعا قدرت انسان در مقابل قدرت طبیعت بسیار ناچیز است که وقوع سیل ها و توفان های رخ داده در چند سال اخیر گواه این ادعا است که انسان هیچ قدرتی برای کنترل آن نداشته است.

۹۰۱۴

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست بلایای طبیعی روز جهانی کاهش بلایای طبیعی آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست بلایای طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بلایای طبیعی آهنگ حیات بلایای طبیعی جنگل ها بر اساس سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۰۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود

کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار قدس گفت: سیاست جدید مربوط به اعطای سهمیه بنزین به نفر می‌تواند به ایجاد یک مکانیزم بازار محور برای توزیع منابع انرژی کمک کند که در آن هر فرد بر اساس تصمیمات شخصی خود در مورد مصرف، فروش یا صادرات، می‌تواند به بهره‌وری اقتصادی خود کمک کند.

اعیانی افزود: این رویکرد نه تنها می‌تواند به استقلال اقتصادی شهروندان کمک کند، بلکه در درازمدت می‌تواند به ایجاد یک بازار داخلی پویا و مقاوم در برابر تحریم‌ها و نوسانات ارزی منجر شود. از طرفی با تغییر سیاست‌های انرژی و اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، ایران شاهد تحولات قابل توجهی در صنعت حمل‌ونقل خواهد بود.

وی گفت: این سیاست، که بر پایه‌ی توزیع عادلانه‌تر منابع و افزایش کارایی انرژی استوار است، می‌تواند به نظر نگران‌کننده باشد اما با توجه به منابع وسیع گاز طبیعی و امکان توسعه زیرساخت‌های سی‌ان‌جی (CNG)، مشکلات احتمالی در صنعت حمل‌ونقل به حداقل خواهد رسید.

کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های CNG به عنوان بخشی از استراتژی کاهش وابستگی به بنزین، نه تنها به تثبیت قیمت حمل‌ونقل کمک خواهد کرد بلکه فرصت‌های جدیدی برای بهبود کارایی انرژی و کاهش هزینه‌های عملیاتی در این صنعت ایجاد می‌نماید. CNG به عنوان جایگزینی برای بنزین، دارای هزینه‌های تولید و توزیع کمتری است و از این رو، می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در کنترل هزینه‌های حمل‌ونقل عمل کند.

وی افزود: علاوه بر این، استفاده از CNG به عنوان سوخت خودروهای حمل‌ونقل عمومی و تجاری، مزایای زیست‌محیطی قابل توجهی دارد. گاز طبیعی متان به عنوان اصلی‌ترین جزء CNG، نسبت به بنزین و دیزل، انتشار آلاینده‌های کمتری دارد.

کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی بیان کرد: این امر منجر به کاهش انتشار دی‌اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای می‌شود و می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و مبارزه با آلودگی شهری کمک کند. از منظر اقتصادی، استفاده گسترده از CNG می‌تواند به کاهش واردات بنزین کمک کرده و منابع مالی صرفه‌جویی شده را به سایر بخش‌های نیازمند اقتصاد اختصاص دهد. این امر به نوبه خود، می‌تواند به استقلال انرژی کشور کمک کرده و آن را در برابر نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی مقاوم‌تر سازد.بنابراین، با اجرای این سیاست‌ها، نه تنها صنعت حمل‌ونقل متأثر نخواهد شد، بلکه شاهد بهبودهای قابل ملاحظه‌ای در کارایی، هزینه‌ها و محیط زیست خواهیم بود. این تغییرات، زمینه‌ساز محیطی پایدارتر و اقتصادی مقاوم‌تر در برابر چالش‌های آینده خواهد بود.

وی گفت: هدف از تغییرات در حوزه سهمیه بندی بنزین به نفر، کاهش وابستگی کشور به واردات بنزین و بهبود کارآمدی اقتصادی است. با این سیاست، ایران می‌تواند به تدریج به سمت خودکفایی در انرژی حرکت کند و در عین حال، به شهروندان خود امکان دهد که به طور فعال در اقتصاد مشارکت کنند. این استراتژی نه تنها به افزایش استقلال اقتصادی کمک می‌کند، بلکه به عنوان یک راهکار بلندمدت برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی در کشور عمل می‌کند.

به گفته وی، این رویکرد نوآورانه می‌تواند نقطه عطفی در مدیریت منابع انرژی ایران باشد، که نه تنها به کاهش بار اقتصادی ناشی از واردات بنزین کمک می‌کند، بلکه در درازمدت، به ایجاد یک جامعه پایدارتر و مقاوم‌تر در برابر نوسانات اقتصادی منجر خواهد شد. در گذشته نیز، ایران با افزایش قیمت بنزین و ارائه یارانه نقدی به مردم سعی کرد تا از قاچاق سوخت جلوگیری کرده و مصرف بی‌رویه را کاهش دهد. این سیاست با هدف همگام‌سازی قیمت داخلی با قیمت‌های جهانی اجرا شد تا انگیزه‌های قاچاق کاهش یابد. با این حال، به دلیل نوسانات شدید اقتصادی و افزایش تورم، ارزش یارانه‌های نقدی پرداختی پس از مدتی کاهش یافت و نتوانست اثربخشی لازم را در جبران هزینه‌های افزایش یافته داشته باشد.

وی بیان کرد: اما در این رویکرد جدید قیمت گذاری دستوری و یا پرداخت یارانه نقدی ثابت دیگر مطرح نخواهد بود و به جای پرداخت یارانه نقدی، به هر شهروند یک سهمیه مشخص بنزین تعلق خواهد گرفت. این سیاست نه تنها به شهروندان امکان می‌دهد که بنزین خود را بر اساس نیازهای شخصی مصرف کنند، بلکه فرصتی برای فروش یا حتی صادرات سهمیه خود را در صورت تمایل فراهم می‌آورد. این امر می‌تواند به یک بازار داخلی برای تجارت بنزین منجر شود و از این طریق، شهروندان مستقیماً در مزایای تجارت جهانی بنزین شریک شوند.

کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی تاکید کرد: این تغییر سیاست، در صورت اجرا، می‌تواند تأثیرات مثبتی بر اقتصاد داشته باشد. از یک طرف، با کاهش وابستگی به یارانه‌های نقدی، دولت می‌تواند در برابر نوسانات تورمی مقاوم‌تر باشد. از طرف دیگر، شهروندان نیز با دریافت بنزین به عنوان یارانه، نه تنها در مصرف انرژی اختیار بیشتری خواهند داشت، بلکه می‌توانند به صورت فعال در بازار انرژی مشارکت کنند و از آسیب‌های نوسانات قیمتی در امان باشند.

وی گفت: این سیاست همچنین می‌تواند به کاهش قاچاق سوخت کمک کند، زیرا شهروندان دیگر تمایلی به فروش غیرقانونی سهمیه خود نخواهند داشت، زیرا  قیمت بنزین در بازار داخلی به قیمت‌های جهانی نزدیک خواهد بود و تک تک افراد قادر خواهند بود هر میزان از سهمیه خود را در صورت تمایل از طریق کارگزاری های مجاز به بازارهای بین المللی عرضه کند.

اعیانی افزود: در این طرح، هر فردی که سهمیه بنزین دریافت می‌کند، می‌تواند آن را بر اساس قیمت‌های جاری بازار جهانی به فروش برساند. درآمدهای حاصل از این فروش بر پایه دلار محاسبه و پرداخت می‌شود، بنابراین این درآمدها ارزی به شمار می‌آیند.این مدل مستقیم اقتصادی یک مزیت بزرگ دارد: از آنجایی که این درآمد؛ ارزی است، این درآمد تحت تأثیر کاهش ارزش پول ملی - ریال - قرار نمی‌گیرد. در واقع، با افزایش تورم و کاهش ارزش ریال، این نوع درآمدها نه تنها از ارزش خود نمی‌کاهند، بلکه می‌توانند به افزایش قدرت خرید فرد کمک کنند.

به گفته وی، این امر به ویژه در شرایط اقتصادی ناپایدار که در آن نرخ تورم بالا است، اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، توزیع مستقیم بنزین و امکان فروش آن در بازارهای بین‌المللی، به ایجاد یک بازار داخلی رقابتی و شفاف کمک می‌کند که در آن قیمت‌ها به طور مستقیم تحت تأثیر عوامل بازار جهانی قرار دارند. بنابراین نه تنها باعث کاهش وابستگی به واردات بنزین می‌شود، بلکه امکان استفاده بهینه از منابع داخلی را فراهم آورده و به کاهش فشار بر بودجه دولتی کمک می‌کند. این رویکرد می‌تواند به عنوان یک استراتژی بلندمدت برای بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش درآمد مردم در نظر گرفته شود، که نه تنها تاثیرات فوری دارد بلکه پتانسیل تاثیرگذاری بلندمدت در سطح ملی را نیز داراست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه اصفهان
  • گام ستاد اقلیم و محیط زیست برای رسیدن به الگوی کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد