Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌ گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، به‌دنبال افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای در وین، قیمت هر دلار آمریکا در آستانه سقوط به کانال ۲۶ هزار تومان قرار گرفت. نزول قیمت دلار واکنش سریع بورس و بازار طلا را در پی داشت و به افت این دو بازار منجر شد.

تردید در ازسری‌گیری مذاکرات هسته‌ای ظرف چندماه گذشته به رشد قیمت دلار منجر شد، به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا در هفته نخست‌ ماه جاری حتی تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان هم پیشروی کرد اما از چند روز گذشته و همزمان با انتشارخبرهایی در مورد از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین، روند صعودی به روند نزولی تبدیل شده و قیمت هر دلار آمریکا به سرعت در حال نزول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرعت این نزول در مبادلات روز گذشته در شرایطی بیشتر شد که خبرهای غیررسمی نشان می‌دهد به‌زودی مذاکرات هسته‌ای در وین آغاز خواهد شد. حتی خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده است مذاکرات تا قبل از پایان‌ماه جاری میلادی آغاز خواهد شد. دیروز هم حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در دیدار با آندریاس اییب، رئیس مجلس ملی سوئیس، از نهایی‌ شدن جمع‌بندی‌های دولت سیزدهم در زمینه مذاکرات وین در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در گفت‌وگوهای آینده اقدامات ما متناسب با میزان عمل و اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود.

برخی خبرهای غیررسمی نیز حاکی از حضور دوباره عباس عراقچی، معاون پیشین وزیر خارجه در تیم مذاکره‌کننده است. این خبرها دیروز تأثیر زیادی بر بازار ارز داشت و به سرعت به افت قیمت دلار منجر شد. همگام با افت قیمت دلار، دیروز بازارهای طلا و سهام هم به نزول قیمت دلار واکنش نشان دادند و با افت مواجه شدند، به‌طوری‌که در مبادلات دیروز، شاخص بورس با افتی سنگین و کم‌سابقه مواجه شد. 

دیروز قیمت طلا هم افت کرد. انتظار می‌رود درصورت آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین سرعت نزول قیمت دلار بیشتر شود و این موضوع به سرعت اثر خود را بر سایر بازارها نمایان کند. ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته قیمت طلا، سکه و ارز با کاهش روبه‌رو شده، گفت: به‌دلیل اخبار آغاز مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار در بازار داخل با کاهش روبه‌رو شده، قیمت دلار طی چند روز گذشته از ۲۸.۵۰۰ تومان به سرعت عقب‌نشینی کرده است.
 

دلار در آستانه سقوط به کانال ۲۶ هزار تومان

با وجود افت ۱۰۰۰ تومانی قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای هفته جاری، دیروز سرعت نزول قیمت دلار بیشتر هم شد. در مبادلات روز دوشنبه قیمت هر دلارآمریکا در نرخ ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان بسته شده بود اما دیروز از همان آغاز معاملات، قیمت دلار شروع به نزول کرد و تا ظهر با ۵۰۰ تومان کاهش به محدوده ۲۷ هزار تومان رسید. با این حال در معاملات بعدازظهر قیمت هر دلار آمریکا در محدوده ۲۷ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد.

این احتمال وجود دارد که با تداوم روند نزولی، قیمت هر دلار آمریکا امروز، چهارشنبه، به کانال ۲۶ هزار تومان سقوط کند.

از نظر تکنیکی قیمت دلار یک محدوده حمایت پرقدرت را از دست داده است و این موضوع احتمال سقوط دلار به کانال ۲۶ هزار تومان را تقویت کرده است. احتمال نزول قیمت دلار در شرایطی تقویت شده است که ۱۰ روز پیش قیمت هر دلار آمریکا تحت‌تأثیر افزایش جنگ لفظی میان مقام‌های ایرانی و آمریکایی تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پیشروی کرده بود اما با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد آغاز مذاکرات هسته‌ای قیمت دلار ظرف یک هفته ۵درصد افت کرده است. از نظر تکنیکی چنانچه قیمت هر دلار آمریکا به کمتر از ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان نزول کند، احتمال افت قیمت دلار تا محدوده ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان بیشتر می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصلی‌ترین علت نزول قیمت دلار افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره آغاز مذاکرات هسته‌ای است. با این وجود نمی‌توان نقش افزایش درآمدهای نفتی با توجه به رشد صادرات و افزایش قیمت نفت را هم کتمان کرد که دست بانک مرکزی را برای تزریق ارز به بازار، پرتر کرده است. با این حال باتوجه به آنکه رئیس‌کل جدید بانک مرکزی فعالیتش را تازه آغاز کرده، هنوز به‌طور دقیق نمی‌توان برآورد کرد که بانک مرکزی چه سیاستی را در بازار ارز دنبال خواهد کرد.

سحر بشیری، کارشناس اقتصادی پیش از این درباره قیمت ارز در سال‌جاری گفته بود: امسال عواملی چون صادرات نفت، رشد اقتصادی، کسری بودجه و نرخ بهره ‌بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارد. او با بیان اینکه کسری بودجه دولت از عوامل مهم اثرگذار بر نرخ ارز است گفته بود: احتمال دارد دولت با احیای مذاکرات هسته‌ای با فروش نفت، کسری بودجه را کنترل کند که نرخ ارز از این طریق با کاهش مواجه می‌شود. وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی هم به همشهری گفته بود: امسال به‌دلیل رشد درآمدهای نفتی و غیرنفتی قیمت ارز کاهش خواهد یافت. با این حال مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران برآورد کرده بود که قیمت ارز در سال‌جاری تحت‌تأثیر نااطمینانی از وضعیت اقتصادی با افزایش مواجه شود.
 

نزول کم‌سابقه بورس

همزمان با نزول قیمت دلار و احتمال سقوط به کانال ۲۶ هزار تومان، دیروز شاخص کل بورس تهران هم با یک افت سنگین مواجه شد و با ۲.۷ درصد کاهش به مرز یک‌میلیون‌و۴۰۰هزار واحد رسید. این یکی از کم‌سابقه‌ترین نزول‌های شاخص از ابتدای سال‌جاری تاکنون بود. 

شاخص کل بورس تهران با قیمت دلار همبستگی دارد و هر نوع نوسان قیمت دلار شاخص‌های بورس را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل دیروز با افزایش شتاب نزول دلار، بسیاری از سهامداران حقیقی اقدام به فروش سهام خود کردند و این موضوع موجب شد ۱۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شود. همزمان با خارج‌شدن نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام، حجم سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بدهی هم افزایش یافته و نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار اوراق بدهی شد. ظرف ۴ روز گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران راهی بازار اوراق بدهی شده است. سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند با سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت از ریسک نزول شاخص بورس در امان بمانند. سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بدهی با توجه به نرخ سود ثابت این اوراق ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاران دارد و در زمان‌های نزول، سهامداران به این بازار پناه می‌برند.

نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل نزول بورس در مبادلات دیروز گفت: اصلی‌ترین عامل روند اصلاحی در معاملات بورس، وجود نوسان در بازار ارز بود. او با بیان این که اصلی‌ترین محرک بازار سهام در ۴‌ ماه گذشته قیمت ارز بوده است، گفت: درصورت افت قیمت دلار، حرکت رو به صعود بازار سهام با مشکل مواجه خواهد شد و بازار با روند نوسانی همراه با حجم معاملات کم و رکود روبه‌رو می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که اگر دلار تغییر مسیر ندهد هیچ‌یک از بازارهای سرمایه‌گذاری مانند ارز، مسکن، طلا و سکه به غیر از سپرده بانکی نمی‌توانند بازده معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهند، گفت: قیمت ارز، اصلی‌ترین محرک برای رشد سایر بازارها است. اگر قیمت ارز افزایش نیابد، سایر بازارها نمی‌توانند چندان رشد کنند. در بازار سرمایه هم همین قاعده حاکم است، مگر آنکه سهام متاثر از دیگر عوامل شناسایی شوند و روی آنها سرمایه‌گذاری انجام شود تا بتوان بازده معقولی را از بازار سهم به‌دست آورد. 

قدوسی تأکید کرد: درصورت تغییر در قیمت دلار و افزایش آن، بورس و دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری با رشد همراه خواهند شد اما این موضوع باید مدنظر باشد که بورس در مقایسه با دیگر بازارها می‌تواند بیشترین بازده را در اختیار سهامداران قرار دهد.

 

نزول طلا

به‌دنبال افت قیمت دلار و شاخص بورس، قیمت طلا هم دیروز با افت مواجه شد، به‌طوری که قیمت هر مثقال طلا با نیم‌درصد کاهش به ۴ میلیون‌ و ۸۷۰ و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم به یک میلیون و ۱۲۶ هزار تومان رسید. قیمت هر سکه بهار آزادی هم ۱۵۳ هزار تومان کاهش یافت و به ۱۰ میلیون‌ و ۱۰۹ هزار تومان رسید. قیمت ربع سکه و نیم سکه هم بین یک تا ۱.۳ درصد افت کرد.

از نظر اقتصادی قیمت طلا از نرخ دلار و قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی تأثیر می‌پذیرد و هر نوع نوسان در این بازارها به رشد یا کاهش قیمت در بازار طلای داخلی منجر می‌شود. با این حال به‌نظر می‌رسد که این روزها بازار طلا بیش از هر عاملی، تحت‌تأثیر نوسان‌های قیمت دلار است و به هر نوع نوسانی در بازار ارز به‌سرعت واکنش نشان می‌دهد.

کد خبر 631819 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی بورس تهران دلار آمريكا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ارز بازار داخلی بورس تهران دلار آمريكا مذاکرات هسته ای در وین کانال ۲۶ هزار تومان آغاز مذاکرات هسته ای قیمت هر دلار آمریکا بازار اوراق بدهی نزول قیمت دلار افت قیمت دلار سرمایه گذاری قیمت دلار بازار سهام اصلی ترین روز گذشته بازار ارز ۵۰۰ تومان تحت تأثیر قیمت ارز مواجه شد قیمت طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۰۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، معطوف به خبر منتشره به نقل از معاون صنایع عمومی وزارت صمت مبنی بر مهندسی سود تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در بورس کالا، به رغم کاهش عرضه، توضیحات ذیل در راستای شفاف سازی اذهان عمومی در خصوص مشکلات کنونی صنایع پایین دستی، قابل ذکر است؛

در حال حاضر عمده مواد اولیه برخی از صنایع پایین دستی از بورس کالا و از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی تامین می گردد و مطابق دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی مصوب ستاد تنظیم بازار، نحوه تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی جهت عرضه در بورس کالا که بصورت هفتگی توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی محاسبه و اعلام می گردد، می بایست مبتنی بر ۹۵ درصد قیمت فوب با تسعیر نرخ ارز تالار دوم یا نیمایی انجام پذیرد و حتی در مواردی نیز قیمت پایه محاسبه شده بر اساس قیمت محصولات صادراتی شرکت های پتروشیمی قابل اصلاح و بازنگری خواهد بود، به عبارتی تولیدکنندگان صنایع پایین دستی، مواد اولیه مورد نیاز خود را برای تولید کالای نهایی، جهت عرضه در بازار داخل، به قیمت جهانی و یا صادراتی تهیه می نمایند و به تبع آن تغییرات قیمت های جهانی و یا حتی ارز نیمایی نیز بصورت مستقیم بر قیمت محصولات پتروشیمی محور که همگی تولید داخل هستند، تاثیر گذار بوده و نهایتاً اثرات این سیاست صرفاً متوجه مردم است.

مضافاً اینکه به دلیل عدم تناسب میزان عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا، بعضاً با ایجاد رقابت، قیمت ها در بورس حتی بالاتر از قیمت های جهانی در برخی محصولات عرضه می گردد که نتیجه ان، افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی صنایع پایین دستی، رشد قیمت ها در بازار و زیان مصرف کنندگان داخلی می باشد. علت عدم تناسب میزان عرضه و تقاضا در بورس، صرفاً، عملکرد وزارت صمت و بویژه معاونت صنایع عمومی است.

صدور پروانه های بهره برداری جدید بدون انجام بررسی های کارشناسی شاخص هایی از جمله نیاز کشور، وضعیت انحصار یا رقابت در بازار هر کالا و عدم توجه به پتانسیل های تولید مواد اولیه مورد نیاز آنها از سوی واحدهای پتروشیمی در بورس کالا به موازات وجود سهمیه مواد غیر واقعی برخی صنایع پایین دستی و عدم تناسب آن با میزان تولید واقعی انها به دلیل عدم انجام ظرفیت سنجی میزان تولیداظهاری از سوی تولیدکنندگان صنایع پایین دستی، از جمله دلایل افزایش تقاضا در بورس کالا محسوب می شوند. ضمن آنکه به دلیل تعیین نرخ ارز نیمایی برای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و تفاوت قابل توجه آن با ارز بازار ازاد، صرفه اقتصادی صادرات برخی محصولات بویژه محصولات نیمه خام افزایش یافته که این تقاضای صادراتی نیز موجب افزایش میزان تقاضا در بورس کالا شده که با وجود تذکر کارشناسان به ضرورت تفکیک تقاضای صادراتی و نیاز داخلی به محصولات پتروشیمی در بورس، به دلایل نامعلومی این امر تاکنون محقق نگردیده است.

پر واضح است نتیجه این موارد، صرفنظر از افزایش قیمت کالاهای نهایی در بازار داخل و تورم، منتج به سود قابل توجه برخی واحدهای پتروشیمی حتی پس از کسر درآمدهای صادراتی آنها، در قیاس با سود صنایع پایین دستی که بعضاً مشمول سیاست های تثبیتی قیمت و یا قیمت گذاری دستوری هستند، شده که بررسی اطلاعات سامانه کودال نیز گواه این ادعا است.

حال سوال اساسی و قابل تامل این است که هدف معاون صنایع عمومی از بیان اینگونه موضوعات بدیهی که سال هاست، صنایع پایین دستی با ان مواجه هستند چیست و چرا در شرایطی که انجمن ها و تشکل های متعددی نسبت به بیان مشکل و راهکارهای پیشنهادی اصلاحی اقدام نمودند و به راحتی امکان پیگیری و حل مشکل با اتخاذ سیاست های مدبرانه و با اخذ نظرات کارشناسان با تجربه جهت تغییر دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و همچنین شیوه نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها و بورس کالا و مدیریت عرضه و تقاضا به نفع ثبات قیمت ها در بازار داخل وجود دارد، هیچگونه پیگیری از سوی معاونت صنایع عمومی صورت نپذیرفته است! قطعاً این قبیل مصاحبه ها و صرفاً بیان مشکلات بدیهی از سوی یک مسئول و متولی صنایع پایین دستی که وظیفه سیاست گذاری و پیگیری حل مشکلات را دارد، نشان از آن دارد که هدف صرفاً سیاست های نمایشی و شعار گونه و بدون ارائه هیچگونه راهکاری است و انتظار می رفت معاون صنایع عمومی به موازات بیان مشکل، طرح خود را نیز برای حل معضلات فوق الاشاره با هدف کمک به صنایع پایین دستی و مدیریت قیمت ها در بازار ارائه می نمود.

نمونه دیگری از مصاحبه های صورت گرفته از سوی برادران، می توان به اعلام خودکفایی در صنعت شوینده در زمان مسئولیت ایشان اشاره نمود و این در حالیست که بررسی آمار واردات محصولات شوینده در سال های گذشته نشان می دهد که بیش از ۱۰ سال است که صنعت شوینده خودکفا و واردات محصولات شوینده به صفر رسیده است. این موارد همگی نشان از نااگاهی ایشان از وضعیت حاکم بر صنایع مختلف دارد و ارائه اطلاعات غیر واقعی و صرفاً پوپولیستی، بدون انجام اقدامات اثر بخش و واقعی جهت حل مشکلات تولیدکنندگان، صرفاً دلسردی تولیدکنندگان بویژه صنایع پایین دستی را به دنبال داشته و نهایتاً اثرات مخرب آن متوجه مردم، دولت محترم و کشور خواهد بود و لذا بکارگیری مدیران با تجربه، صاحب فکر و اندیشه و عمل گرا در وزارت صمت برای کمک به وزیر صمت و دولت محترم در شرایط کنونی با پرهیز از رویکردهای سیاسی و سفارشی بیش از بیش ضروری است.

کد خبر 6093186

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی