Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@17:24:55 GMT

در مصاف با جریان تحریم و تحریف

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۰۶۸۵

پرویز سروری در یادداشتی نوشت: راه مقابله با تحریف بازخوانی صحیح واقعیت‌هاست تا به این ترتیب، زمینه تحریم از بین برود.

خبرگزاری میزان _ پرویز سروی در روزنامه حمایت نوشت: در هر مقطعی که موضوع تحریم‌ها و علل و عوامل پدیدارکننده آن مطرح‌شده و به جریان رسانه‌ای و خبری مبدل گردیده، برخی به‌جای بحث درباره ریشه‌ها، به حواشی گمراه‌کننده پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول مذاکرات هسته‌ای که گروهی اصل این جریان را رافع همه محدودیت‌های جمهوری اسلامی می‌دانستند، حتی ارزش‌های انقلابی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های ایجادکننده تحریم مطرح شد و این‌گونه وانمود گردید که مبارزه با استکبار به‌خودی‌خود، هزینه‌زاست. بعضی نیز صرف مذاکره را سنتی برگرفته از سیره اهل‌بیت (ع) دانستند!

بنابراین اگر بخواهیم نسبت تحریف با تحریم را مشخص کنیم باید بگوییم که گاهی مقدمه تحریم، تحریف است. به این مفهوم که برای اثربخش بودن و مؤثر افتادن تحریم، ابتدا نیاز است که تحریف در لایه‌های مختلف ایجاد شود. این سناریو در گذشته یک‌بار اتفاق افتاد و اکنون‌که دولت در حال جمع‌بندی و ارزیابی‌های نهایی در خصوص مذاکرات است دوباره به جریان افتاده است.

جریان رسانه‌های هوادار غرب را که تحلیل کنیم، کلیدواژه همه آن‌ها یک چیز است. اصرار بر عقب‌گرد از حق‌طلبی، مبارزه و مقاومت و اینکه تاوان ایستادگی، تحریم است. برای خروج از این وضعیت و رفع تحریم باید همرنگ جماعت شویم و دست از مواضع انقلابی و حق‌طلبانه! برداریم. جریان تحریف در عقیده و گفتار معتقد است که مقاومت و مخالفت با استعمارگران عصر حاضر، باعث پیشرفت و موفقیت نمی‌شود بلکه فقر و فلاکت را به بار می‌آورد. حامیان این تفکر عقیدهراسخ دارند که اصل و اساس انقلاب اشتباه بوده و بر این مبنا، همه ناکارآمدی‌ها و مشکلات کشور را برای جریان انقلابی فاکتور می‌کنند!

در سال‌های گذشته، این روایت را تبلیغ می‌کردند که، چون راه‌حل‌های بکار گرفته شده تاکنون جواب نداده و از طرفی، کسانی مسئولیت دیپلماسی کشور را بر عهده داشتند که زبان دنیا را بلد نبودند، بنابراین لازم است که متواضعانه و بدون هیچ ادعایی با قدرت‌های بزرگ گفتگو کنیم و برای خارج شدن از این وضعیت، همه شرایط آن‌ها را بپذیریم!

در واقع شالوده این تحریف بزرگ، عبارت است از اینکه همه گرفتاری‌های کشور، محصول ندانستن زبان دنیا بوده و، چون رابطه با کدخدا نادیده گرفته شده، باید شرایط مطابق میل کشور‌های بزرگ جهان، متحول شود. علی‌رغم اینکه این اتفاق در برخی موارد افتاد و در جریان مذاکرات گذشته، بعضاً خطوط قرمز تعیین‌شده از سوی نظام، نادیده گرفته شد، اما وضعیت تحریم‌ها حتی شدیدتر از زمانی شد که اساساً توافقی به نام برجام وجود نداشت. بهانه تحریف‌کنندگان با این حال، این بود که دیگران مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات شدند و اگر می‌گذاشتند، همه تحریم‌ها رفع می‌شدند!

از طرفی، یک خروجی مهم از قِبَل تحریم‌ها، غربالگری و تسویه برخی از مسئولان بود که خود را همراه انقلاب نشان می‌دادند، اما وقتی فشار‌ها تشدید شد، به این جهت که موافق سازش و کرنش بودند، ادعا کردند که تأمین اساسی‌ترین و بدیهی‌ترین نیاز‌های کشور نیز محتاج مذاکره و توافق است.

این تحریف‌ها امروز هم به اشکال مختلف در جریان است و حامیان توافق با غرب توصیه می‌کنند که به هر نحو ممکن، فرصت مذاکرات آینده از دست نرود چراکه آمریکا از قدرت اجماع سازی برخوردار شده و اگر ایران شرایط قدرت‌های جهان را نپذیرد تحریم‌هایی به‌مراتب سخت‌تر در انتظار کشور است.

راه مقابله با تحریف بازخوانی صحیح واقعیت‌هاست تا به این ترتیب، زمینه تحریم از بین برود. به‌عنوان نمونه، بزرگنمایی در قدرت آمریکا توجیه معماران تحریف بود. آمریکا بر اساس اعداد و ارقام، یک کشور قدرتمند است، اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ایران نسبت به ۴۰ سال پیش خیلی قوی‌تر شده و آمریکا نسبت به گذشته خود، ضعیف‌تر.

آمار‌ها نشان می‌دهد آمریکا با چالش‌های بزرگ اقتصادی روبروست بطوریکه بدهی‌های واشنگتن، بیش از میزان رشد اقتصاد این کشور بوده و به ۲۸ تریلیون دلار رسیده است؛ بنابراین واشنگتن از منظر اقتصادی در پله پایین‌تری ایستاده و ضعیف‌تر شده است.

از لحاظ اثربخشی بر معادلات جهانی نیز آمریکا امروز با آمریکای دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بسیار تفاوت کرده است. در آن زمان اگر کاخ سفید می‌خواست حاکمیت یک کشور را تغییر دهد، به هر نحو ممکن این اتفاق می‌افتاد. اما در دوره جدید، چنین تصمیماتی خارج از اراده کاخ سفید است. به‌عنوان نمونه، دولتمردان این کشور قصد داشتند ۷ کشور را در غرب آسیا اشغال و تجزیه کنند. عراق، افغانستان، ایران، سوریه و یمن کشور‌هایی بودند که آمریکا برای آن‌ها خواب‌ها دیده بود، اما درنهایت، ترامپ در یک اذعان تاریخی اعلام کرد که کشورش ۷ تریلیون دلار در این منطقه به هدر داده است. از منظر دیپلماتیک نیز آمریکا بار‌ها مضحکه خاص و عام شده. به‌عنوان نمونه، در جریان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، حتی هم‌پیمانانش از همراهی با کاخ سفید امتناع کردند و پیوستن یک کشور بسیار کوچک و گمنام (دومینیکن) باعث شد به‌اصطلاح ابتکارات دیپلماتیک واشنگتن نیز کارایی خود را از دست بدهد؛ بنابراین آمریکا آن‌گونه که برخی برای بزرگ کردن آن تلاش می‌کنند از قدرت و وجاهت سابق برخوردار نیست.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی در تراز کشور‌های قدرتمند علمی جهان قرارگرفته است. رتبه چهارم نانوتکنولوژی، هشتم هوافضا، دهم بیوتکنولوژی پانزدهم پیشرفت علمی در جهان و دستیابی به فناوری‌های پیچیده برای ایجاد یک شبکه گسترده و قدرتمند دفاعی به‌نحوی‌که پهپاد‌ها و هواپیما‌های راهبردی آمریکا از نزدیک شدن به مرز‌های ایران واهمه دارند، گویای وسعت جغرافیای عظیم قدرت جمهوری اسلامی است.

این در حالی است که علت عمده اثربخشی تحریم‌ها، معطل نگه‌داشتن سرمایه‌های کشور و عدم فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی بود. گره زدن امور به نتیجه مذاکرات با طرف‌های بدعهد، به‌تدریج اقتصاد را شرطی کرد و این واقعیتی است که در ماجرای افزایش فشار‌های وحشیانه بر مردم عادی، باید مورد بازخوانی دقیق قرار گیرد. وقتی چنین شد و حباب‌های تحریف از میان رفت، حقایق آن‌چنان‌که باید رخ نموده و با هویدا شدن علل واقعی خصومت دشمن، تحریم‌ها نیز رنگ می‌بازند.

بیشتر بخوانید: شکست‌های آمریکا در منطقه

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تحریم آمریکا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تحریم آمریکا تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۰۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • اقدامات آمریکا در دهه‌های اخیر نمایشگاهی از جنایات جنگی است
  • مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا