Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:41:13 GMT

ورزش و تغذیه سالم سلاح مبارزه با سرطان

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۰۸۰۸

ورزش و تغذیه سالم سلاح مبارزه با سرطان

دکتر مرضیه ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: در بهبود آمار برخی از سرطان ها موفق بوده ایم. با افزایش آگاهی و فرهنگ سازی، مردم، شماری از غربالگری ها را آموزش دیدند که به کاهش آمار برخی از سرطان ها در کشور انجامیده است. 

متخصص ایمنی شناسی افزود: در بعضی از سرطان ها مثل سرطان پروستات، سینه و دهانه رحم در ایران به علت اتخاذ استراتژی و فرایند غربالگری آمار مرگ و میر کاهش یافته و بیماری افراد زودتر تشخیص داده و به موقع وارد فاز درمانی می شوند که نتیجه درمان نیز مثبت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما برخی از سرطان ها مثل سرطان ریه به خاطر آلودگی های مکرر هوا و سرطان دستگاه گوارش به خاطر تغذیه نامناسب افراد افزایش پیدا کرده است. 

ابراهیمی خاطرنشان کرد: بدخوری ها و درست زندگی نکردن علاوه بر اینکه باعث می شود سیستم موضعی مثل سیستم گوارشی افراد تحت تاثیر قرار بگیرد و از نظر سلولی مختل شود، از طرفی سیستم دفاعی بدن که می تواند مشکل را حل و فصل کند نیز دچار اختلال می شود.

مسوول گروه پژوهشی سلول های بنیادی سرطان پژوهشگاه رویان گفت: با اشاره به استرس بالا در مردم ایران به ویژه در میان کودکان، نوجوانان و جوانان تاکید کرد: وجود استرس در زندگی، به خاطر تغییر فعالیت سیستم ایمنی افراد سبب افزایش بیماری های خودایمنی (بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند) و افزایش نرخ استعداد به سرطان می شود.

ابراهیمی توضیح داد: در تعریفی ساده می توان گفت اگر شما سیستم ایمنی را سالم و تقویت شده نگه دارید، بروز خیلی از بیماری ها را به تاخیر می اندازید. پس زندگی و تغذیه درست و بدون استرس نقش اساسی دارد در اینکه آینده فرد چطور باشد.  

مسوول گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی سرطان پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: سلول های ایمنی همچون سربازهایی هستند که از بدن ما در برابر ورود عوامل بیگانه جلوگیری می کنند. وقتی فرد ورزش می کند مثلا نیم ساعت پیاده روی ساده که وی را به نفس نفس بیندازد و همچنین سبک زندگی سالم، باعث می شود برخی از سلول های سیستم ایمنی مجددا ساخته شوند. 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان اظهار داشت: پس ورزش کردن بدون شک باعث تجهیز سیستم دفاعی بدن می شود. از طرف دیگر مصرف غذاهای چرب، سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند. به همین دلیل افراد چاق سیستم دفاعی بدنشان به مراتب کاهش فعالیت پیدا می کند و در نتیجه اگر این افراد با یک عفونت و عامل بیرونی یا یک عاملی مثل سرطان در ارتباط باشند، با عواقب بیماری زای دیگری رو به رو خواهند بود.  

ابراهیمی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه ویروس و تومور مشابه هم هستند و هر دو از داخل سلول، فرد را مورد حمله قرار می دهند، گفت: خیلی از ویروس ها می توانند تغییرات ژنتیکی ایجاد کنند که به یک ناهنجاری سرطانی منجر شود. مثل ویروس هپاتیت ب، هپاتیت سی و ویروس لنفوسیت تی. این بیماری ها همراه با یک سرطان هستند. یعنی ابتلا به این ویروس ها فرد را مستعد به سرطان می کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان به ویروس کرونا نیز اشاره کرد و افزود: ممکن است بعد از کرونا در حوزه بیماری های قلبی، کلیوی، نازایی و حتی بیماری های سرطانی آینده ای با سوالات بسیار در پیش باشد. اما همین مسائل سبب می شود ما به الزام وجود روش های نوین در نظام سلامت کشور بیشتر توجه کرده و برای آن برنامه ریزی کنیم. هر کشوری که زودتر به این روش ها دست یابد، زودتر نیز از عوارض این مشکلات و بیماری ها رهایی می یابد.

برچسب‌ها سلامت ورزش همگانی سرطان ریه غربالگری اختصاصی ایرنا تغذیه سالم سرطان سینه بهداشت و سلامت سرطان پروستات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت ورزش همگانی سرطان ریه سلامت ورزش همگانی سرطان ریه غربالگری اختصاصی ایرنا تغذیه سالم سرطان سینه بهداشت و سلامت سرطان پروستات سیستم دفاعی بدن پژوهشگاه رویان سرطان ها بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۰۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!

رژیم غذایی شما قطعاً در سلامتی شما نقش دارد، از جمله سیستم ایمنی که بر شدت شوره سر مؤثر است.

اسید‌های چرب امگا ۳:

به گزارش جام جم، این چربی‌های سالم که در ماهی‌هایی مثل سالمون و ماکرل، بذر کتان و گردو وجود دارند به دلیل خواص ضدالتهابی معروف‌اند و می‌توانند به کنترل علائم شوره سر کمک کنند.

ویتامین B ۶ و B ۱۲:

گوشت کم‌چرب، تخم‌مرغ و غلات غنی شده می‌توانند این ویتامین‌های مهم را برای بدنتان تأمین کرده و به پیشگیری از شوره سر کمک کنند.

زینک (روی) و سلنیوم:

این دو ماده مغذی در غلات سبوس‌دار، بعضی از غذا‌های دریایی و مغز‌ها وجود دارند. دو ماده معدنی زینک و سلنیوم می‌توانند پوسته و التهاب را کاهش دهند.

پروبیوتیک‌ها:

غذا‌هایی مانند ماست، کفیر و دیگر غذا‌های تخمیری می‌توانند سلامت روده‌ها و سیستم ایمنی را قوی‌تر کرده و در نتیجه به کنترل شوره سر کمک کنند.

دیگر خبرها

  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند