Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا: مجتبی زارع مهرجردی، مدیر طرح‌های کلان صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با ایسنا، به بیان نقش صندوق نوآوری از اجرای طرح‌های کلان شرکت‌ها پرداخت و توضیخ داد: در این فاز از همکاری دستگاه‌ها تنها انتظار داریم که دستگاه‌ها سفارشات فناورانه خود را ارائه می‌دهند و سرمایه گذاری روی طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان انجام نخواهند و برای این منظور مسیر را برای آنها تسهیل کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این بازه توضیح داد: شرکت‌های دولتی زمانی که بخواهند با شرکت‌های دانش بنیان قرار دادی را منعقد کنند، اولین درخواست آنها برگزاری مناقصه است؛بنابراین ما مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت ملی دریافت کردیم که بر اساس آن اگر دستگاهی درخواست و نیازی در زمینه دستیابی به محصول استراتژیک آن صنعت اعلام نیاز کند و آن محصول نیز جزو اقلام تحریمی باشد، این درخواست‌ها در کمیته‌ای بررسی می‌شود.

مهرجردی افزود: در صورتی که این کمیته درخواست ارسال را تایید کند، مجوز ترک تشریفات مناقصات را با امضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور به دستگاه‌ها اعطا خواهیم کرد و بر این اساس، دستگاه‌های دولتی مجاز هستند که با شرکت‌های دانش بنیان قرار داد منعقد کنند.

مدیر طرح‌های کلان ملی صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطر نشان کرد: تاکنون 22 مورد قرار داد رفع نیازها فناورانه با مجوز ترک تشریفات مناقصه میان دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های دانش بنیان منعقد شده است.

مهرجردی، به بیان نقش صندوق نوآوری در اجرای طرح‌های کلان شرکت‌ها پرداخت و توضیخ داد: در این همکاری دستگاه‌ها در این همکاری تنها سفارش محصول و خرید را ارائه می‌کنند و سرمایه گذاری روی طرح انجام نمی‌دهند و از سوی دیگر شرکت‌های دانش بنیان نیز سرمایه‌ای برای اجرای این طرح‌ها ندارند از این رو صندوق نوآوری در کنار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و تامین مالی طرح را بر عهده می‌گیرد.

وی ابزار حمایتی صندوق از این طرح‌ها را شامل اعطای تسهیلات از جنس وام کم بهره و یا در صورت اثبات تکنولوژی، وام‌هایی با نرخ ترجیحی عنوان کرد و یادآور شد: روش دیگر حمایتی ما در این زمینه "هم‌سرمایه گذاری" است و همه این روش‌های حمایتی در این زمینه به کار گرفته شده اند.

وی با تاکید بر اینکه این ابزارهای حمایتی در حوزه‌های مختلف اثر گذاری جدی داشته اند، گفت: نمونه آن را در حوزه امنیت غذایی در زمینه می‌توان به اثرگذاری این حمایت‌ها در قالب طرح‌های کلان در تولید  کنستانتره فیتاز که برای خوراک دام تا کارخانه تولید واکسن تب برفکی که تا 3 سال گذشته حدود 30 تا 40 درصد از دام‌ها را تلف می‌کرد، تولید بذرهای هیبرید سیفی جات و حوزه امنیت نرم مشاهده کرد.

این مقام مسئول به برخی از دستاوردهای این نوع حمایت‌ها در فناوری‌های مرتبط با امنیت نرم اشاره کرد و گفت: این فناوری‌ها شامل تجهیزات تکنولوژیکی است و به ایجاد نظم اجتماعی کمک کرده و از نفوذ جلوگیری می‌کند. نمونه آن پروژه ایستگاه بازرسی ایکس ری کامیونی است.

وی در باره ضرورت این پروژه توضیح داد: در گمرکات قاچاق زیاد بوده و امکان بازرسی همه کانتینرها نیز وجود نداشت ضمن آنکه کانتینرهایی که مورد بازرسی قرار می‌گرفت ظرفیت ایکس ری کامیون‌های گمرکات محدود بوده و دستگاه‌های ایکس ری بازرسی کامیونی موجود در کشور، بومی نبودند و می‌توانستند محلی برای نفوذ باشند.

مهرجردی، دستگاه‌های بازرسی ایکس ری کامیونی را همانند چشم بازرسان توصیف کرد و یادآور شد: چون برنامه نویسان این تجهیزات تاکنون بومی نبودند، امکان شناسایی همه اقلام ورودی به کشور وجود نداشت؛  ولی بومی سازی این تجهیزات از سوی شرکت‌های دانش بنیان، تاثیر زیادی در عملکرد گمرکات دارد.

مدیر طرح‌های کلان صندوق نوآوری تولید واکسن‌های کرونا بر بستر mRNA را از دیگر زمینه‌های حمایتی این صندوق نام برد و گفت: پلتفرم‌های mRNA موضوع مهمی است، به گونه‌ای که اگر در دهه 60 توسعه تجهیزات دفاعی برای ما استراتژیک بود، در سال‌های اخیر توسعه فناوری‌های مبتنی بر mRNA بسیار مهم است؛ چرا که جنگ‌های آینده از نوع حنگ‌های سخت نیستند بلکه از نوع جنگ‌های بیولوژیکی هستند و پلتفرم mRNA ابزاری برای تولید واکسن‌های کارآمد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. بر این اساس ما از چند شرکت‌ فعال در این حوزه‌ها حمایت کردیم.

منبع: الف

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان صندوق نوآوری طرح های کلان دستگاه ها ایکس ری شرکت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۰۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور

شهباز حسن پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون حرکت مثبت صنعت نفت و گاز کشور به سمت دانش بنیان شدن به خبرنگار قدس گفت: صنعت نفت و گاز محوریت اصلی تولید بار اول بوده است این صنعت یکی از موفق ترین صنایع کشور در همکاری با بخش دانش بنیان های کشور بوده است و به کمک همراهی بخش اقتصاد دانش بنیان در کاهش هدررفت انرژی در کشور، توسعه زنجیره ارزش و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی دانش بنیان حوزه نفت و گاز سهم بسیار کلیدی در رسیدن رشد اقتصادی کشور به میزان بسیار بالا و خوب ایفا کرده است و صنعت نفت و گاز ایران توانسته است قدم های خوبی را در مسیر دانش بنیان شدن این صنعت بردارد که  با بهره گیری از تداوم استفاده حداکثری از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان به مانند دو سال گذشته که در حوزه تولید بار اول بیشترین همکاری را داشته است، در سال آتی نیز به همین شکل ادامه خواهد داد تا شاهد تداوم بهره وری در این صنعت باشیم

حسن پور نماینده مجلس در رابطه با دستاوردهای کلیدی این همکاری گفت: با تکیه بر همین تجهیزات تولید بار اول شده به دست دانش بنیان های نفتی، توانستیم در داخل و خارج از کشور به توسعه زنجیره ارزش محصولات برسیم و حالا می توانیم در خارج از کشور در قالب پالایشگاه های فراسرزمینی این مهم را دنبال کنیم که قطعاً برایمان سودمند است. به کارگیری از دانش بنیان ها در صنعت نفت و گاز علاوه بر رشد اقتصادی، کاهش هدررفت و افزایش بهره وری، ارزآوری خوبی برای کشور نیز داشته است.

وی ادامه داد: ما از توان بالایی در حوزه های مختلف به لحاظ فنی و مهندسی برخوردار هستیم. صادرات این خدمات به دیگر کشورها نیز سیاست دیگری است که دولت سیزدهم به اجرا گذاشت. به ویژه سابقه ای که در این زمینه از خود به جای گذاشته ایم، مبنی بر عمل به تعهداتمان در مقابل کشورهای دیگر، زمینه خوبی برای گسترش این سیاست به وجود آورده است. خدماتی که ما به دیگران ارائه می دهیم، به لحاظ قیمت و کیفیت توان رقابتی در عرصه بین الملل دارد و این موضوع برایمان یک مزیت محسوب می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: از طریق سیاست گذاری مهم در زمینه استفاده از دانش بنیان ها در صنعت نفت و گاز توانستیم در شرایط تحریمی به رکورد جدید در فروش نفت و بازارسازی تضمینی و بسیار مهم در کشور های همسو با خود در جهت مقابله حداکثری و خنثی سازی تحریم ها اقدام کنیم. باید دیگر صنایع نیز به مانند صنعت نفت و گاز مسیر دانش بنیان شدن خود را با توسعه همکاری با دانش بنیان ها تداوم بخشند تا شاهد تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور باشیم.

دیگر خبرها

  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • بهینه‌سازی مسیرها برای شرکت‌های فعال ارسال مرسولات پستی در جایگاه نخست «ره‌آورد فناورانه»
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است
  • رفع نیاز‌های فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان