Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین ، محمود زیدآبادی معاونت مالی و اقتصادی گل گهر درگفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین به روش‌های تامین مالی در شرکت‌های تولیدی اشاره کرد و افزود: شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای پیشبرد امور جاری (تامین سرمایه در گردش) و انجام طرح‌های توسعه خود، نیاز مبرم به نقدینگی دارند که در برخی از موارد، از عهدۀ تهیۀ این مخارج برنیامده و استفاده از روش‌های مختلف تامین مالی را به کار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در یک تقسیم‌بندی کلی؛ روش‌های تامین مالی را می‌توان در دو دسته ابزارهای بدهی و ابزارهای سرمایه-ای تعریف کرد. ابزارهای بدهی قابل استفاده در بازار سرمایه و بازار پول؛ به ترتیب "انتشار انواع اوراق صٌکوک در قالب قراردادهای مصوب در بازار سرمایه" و "دریافت انواع تسهیلات بانکی در قالب عقود تعریف شده در نظام بانکی" می‌باشند. یکی از سریع‌ترین و نسبتا آسان‌ترین روش‌های تامین مالی، اخذ تسهیلات بانکی است که عمده شرکت‌ها از جمله گل‌گهر نیز از این روش استفاده می‌کنند. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از روش‌های تامین مالی، انتشار انواع اوراق بدهی است که گل‌گهر نیز طی چند مرحله از این روش بهره برده است که از جمله می‌توان به انتشار اوراق اجاره ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در سال گذشته اشاره نمود. از محاسن تامین مالی از این طریق می‌توان به تامین مالی بلندمدت در کوتاه‌ترین زمان، پایین بودن نرخ هزینه تامین مالی در مقایسه با سایر روش‌های تامین مالی، پرداخت اصل مبلغ اوراق در پایان سال چهارم  و جایگزین نمودن توثیق سهام به جای رکن ضامن (بانک‌ها) و در نتیجه کاهش نرخ هزینه تامین مالی حداقل بین ۱ تا ۱.۵ درصد سالانه اشاره نمود.

وی با اشاره به افزایش سرمایه به عنوان روش دیگر تامین مالی از طریق بازار سرمایه افزود: با توجه به پروژه‌های توسعه‌ای؛ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سالیان اخیر به صورت مکرر از این طریق تامین مالی کرده است به طوری‌که سرمایه شرکت از ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۹ هم‌اکنون به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. 

زیدآبادی تصریح کرد: با ثبت آخرین مرحله از افزایش سرمایه؛ مجدداً افزایش سرمایه ۲۰ هزار میلیارد تومانی توسط هیات مدیره در تاریخ ۱۸/۰۷/۱۴۰۰ پیشنهاد شده است که جهت اخذ مجوزهای مربوطه در جریان است.

وی افزود: من بر این باورم که اگر سود گل گهر به سرمایه تبدیل و از گل گهر خارج نشود؛ ۶ سال آینده نه تنها در شهر سیرجان و استان کرمان بلکه در استان‌های دیگر از جمله سیستان و بلوچستان هم می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم. 

معاون مالی و اقتصادی گل‌گهر با اشاره به اینکه اگر می‌خواهید ایران آباد شود کلیه شرکت‌های سودده بایستی شناسایی شوند، ادامه داد: اختصاص سود این شرکت‌ها به مدت ۶ تا ۱۰ سال برای توسعه باعث می‌شود قبل از ایجاد نقدینگی مازاد، طرح‌های توسعه‌ای اجرایی شوند و در این رابطه زمان بسیار اهمیت دارد. 

وی ادامه داد: باید در کوتاه‌ترین زمان، بهترین و پر بازده‌ترین طرح‌ها ایجاد شود که هم سود شرکت افزایش یابد و هم سهام‌دار از آن منتفع شود. این فرآیند افزایش اشتغال‌زایی را نیز به همراه خواهد داشت. 

زیدآبادی با بیان ضرورت ایجاد تناسب بین ابزارهای سرمایه‌ای و بدهی برای تامین مالی تصریح کرد: اخذ تسهیلات بانکی و انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه نیز باید مورد توجه باشد. وی عنوان کرد‌ ما تا به حال توانسته‌ایم با اخذ تسهیلات و انتشار اوراق و پیگیری افزایش سرمایه‌ها، علاوه بر پروژه‌های شرکت برای شرکت‌های زیرمجموعه نیز تامین مالی کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه از شش ماهه دوم سال ۹۹ تاکنون حدود ۱۰هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در شرکت‌های زیرمجموعه داشته‌ایم، عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه همه شرکت‌های ما سودده یا در مسیر دستیابی به سوددهی هستند؛ افزایش سرمایه، انتشار اوراق، اخذ تسهیلات و تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه در پنج سال آینده منطقه گل‌گهر را  به دو تا سه برابر فعلی توسعه داده و ایجاد اشتغال خواهد کرد. 

وی افزود: در همین راستا یکی دیگر از روش‌های تامین مالی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته است ایجاد شرکت‌های سهامی عام پروژه است که امکان اجرای چند پروژه را به صورت همزمان امکان‌پذیر می‌کند. ما در گل گهر چندین پروژه نیمه تمام یا با اجرای بیست تا سی درصدی داریم که در تفاهم با بورس و با توجه به این که گل گهر یک برند است، می‌توانیم سهم خوبی در تامین مالی به دست بیاوریم. لذا ضروریست ارگان‌های مربوطه از جمله سازمان بورس سریعا مسیر تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه را کوتاه نموده و اجازه ندهند که کاغذبازی زیاد شود. 

زیدآبادی تصریح کرد: اکثر پروژه‌های کلان شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در قالب تاسیس یک شرکت غیربورسی تعریف شده‌اند و این پروژه‌ها در دل شرکت‌های تابعه قرار دارند. بدیهی است پیش‌بینی راهکارهای مناسب برای انتقال درصدی از سهام شرکت‌های تابعه (به تناسب معیارهای تعیین شده از جانب سازمان بورس در خصوص حد مالکیت و ...) به شرکت سهامی عام پروژه ضروری است. همچنین لحاظ شرط حداقل ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای پروژه‌های کلان و ملی که نیازمند منابع مالی سنگین می‌باشد، وابسته به صرف مبالغ بسیار بالا از طرف مؤسسان و البته سپری شدن مدت زمان زیادی از شروع ساخت پروژه می‌باشد که این مهم تاسیس و راه‌اندازی پروژه‌های مذکور را با تأخیر مواجه خواهد نمود. در واقع شرط مزبور برای پروژه‌های کوچک مقیاس قابل قبول می‌باشد، اما در مورد پروژه‌های بزرگ مقیاس نیازمند تعدیلات می‌باشد.

همچنین موضوع مالکیت زمین کارخانجات شرکت‌های بزرگ کشور، یک مشکل جدی و به جا مانده از سنوات قبل می‌باشد که پیشنهاد می‌شود در خصوص شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو با دریافت تضامین کافی تسهیل شود.

در پایان وی عنوان کرد: با توجه به ضرورت موضوع از یک‌طرف و مسائل و مشکلات پیش‌روی شرکت‌ها در تشکیل شرکت سهامی عام پروژه بر اساس ابلاغیه اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه (سهامی عام) در شرف تاسیس از طرف دیگر، به عنوان یکی از شرکت‌های متقاضی تسهیل شرایط از طرف ارگان‌های ذی‌ربط را خواستاریم.

پربیننده ترین همه‌ پرسی از خریداران پوشاک در مورد انتخاب پوشاک ایرانی و خارجی / مردم چقدر کالای ایرانی را ترجیح می‌ دهند؟ دوئل تولیدکنندگان با قاچاقچیان در بازار پوشاک / سیاست‌ های اشتباه دولت چطور زمین بازی را تغیر داد؟ امیرسامان اسفندیاری با اکثریت آراء حائز رتبه دوم هیات رییسه سندیکا تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران شد واکنش‌‌ها به طرح «جرم انگاری وارد نکردن ارز حاصل از صادرات» واردات بیش از ۹۲میلیون دز واکسن کرونا به کشور

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گل گهر شرکت های سهامی عام پروژه روش های تامین مالی افزایش سرمایه انتشار اوراق بازار سرمایه اخذ تسهیلات پروژه ها شرکت ها گل گهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۱۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

هفتم آذر ماه سال گذشته بود که سرانجام پس از چندین سال بلاتکلیفی شکل برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تصویب و اعلام شد.

مجامعی که روند برگزاری آن از سال ۹۹ متوقف شده بود و در این خصوص رئیس سازمان بورس مجید عشقی گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشکالاتی در ساماندهی برگزاری مجامع شرکت‌ها اتفاق افتاد که باعث شد روند برگزاری مجامع این شرکت‌ها متوقف شود. از سال ۹۹ هیئت مدیره این شرکت‌ها تجدید نشده و همان هیئت مدیره که مدت ماموریت‌شان تمام شده در این شرکت‌ها حضور دارند. بعد از آن‌که مردم در سال ۹۹ روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کردند در انتخاب اعضای هیئت مدیره هیچ نقشی نداشته‌اند. سال ۱۴۰۰ تصمیماتی توسط شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد اتخاذ شد که از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آنها توسط دولت تعیین می‌شود جلوگیری شد و به درستی جلوی این کار گرفته شد و مجامع اینها برگزار نشد.

در نهایت هم گره برگزاری مجامع سهام عدالت سال گذشته باز شد و اولین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ برای استان خراسان شمالی برگزار و بنابر اعلام سازمان بورس با حضور ۵۲.۱ درصد از سهامداران همراه شد دومین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد و در این مجمع نیز ۶۳.۲ درصد از سهامداران مشارکت داشتند. مجامع سهام عدالتی که مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص شکل برگزاری آن هم مطرح کرده بود: مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم حضوری و هم الکترونیکی و از طریق سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خواهد بود، اما رای‌گیری کاملا الکترونیکی است.

در ادامه هم حمید رضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: طبق مصوبه شورای عالی بورس تا ابتدای شهریور سال ۱۴۰۳ کل مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید برگزار شود.

اما اهمیت مشارکت و حضور سهامداران در مجامع سهام عدالت چیست؟ موضوعی که مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امیدواریم سهامداران مشارکت خوبی را در این انتخاب داشته باشند چرا که انتخاب آنها سبب می‌شود هیات مدیره خوب و قوی انتخاب شود که این موضوع می‌تواند بر سودآوری سهام آنها اثرگذار باشد.

مهدی حاجی‌وند افزود: هر چقدر هیات مدیره کاربلدتر و توانمندتر باشد قطعا شرکت بهتر مدیریت می‌شود و با عملکرد مطلوب‌تر سودآوری سهامدار هم افزایش پیدا می‌کند. در کل مشارکت در تصمیم گیری از جمله مواردی است که افراد با حضور در انتخابات سهام عدالت می‌توانند در آن نقش داشته باشند.

همانطور که پیش‌تر اعلام شد بر اساس مصوبه شورای عالی بورس باید مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تا ابتدای شهریور امسال برگزار شود بر این اساس باید چراغ برگزاری مجامع سهام عدالت یکی پس از دیگری روشن شود در همین راستا هم، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت سرمایه‌گذاری استانی گیلان سهامداران خود را برای ۱۶ فروردین جهت شرکت در مجمع دعوت کرده است بنا است استان خراسان جنوبی هم از سهامداران خود برای مجمع دعوت کند. نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تغییری نکرده و مشابه دو مجمع دیگر برگزار خواهد شد.

جعفری در پاسخ به این پرسش که مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها تا شهریور ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید؟ می‌گوید: حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم و جلسات توجیهی را با استان‌ها برگزار کردیم جلسه توجیهی با حدود ۱۰ استان در سال ۱۴۰۲ داشتیم در نهایت حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم که در چارچوب مصوبه شورای عالی بورس مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شود.

در نهایت گفتنی است، مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالتی، برای سهامدارانی است که روش غیر مستقیم را برگزیده‌اند و بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان بورس در حال حاضر بالغ بر ۵۰ میلیون نفر، سهامدار سهام عدالت هستند که حدود ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام عدالت خود را مدیریت می‌کنند و حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شهریورماه امسال به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید؟

tags # سهام عدالت سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند
  • مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس
  • دو کارگزاری جدید بورس مجوز فعالیت گرفتند
  • ‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود