Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید حدادی‌اول در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به اهمیت استفاده از سمعک جهت توانبخشی‌ شنوایی برای افرادی که با کاهش شنوایی روبه‌رو شدند، گفت: کودکان کم‌شنوا در صورت استفاده نکردن از سمعک دچار تاخیر در رشد گفتار و زبان و در مراحل بعد مشکلات یادگیری آموزشی می‌شوند، همچنین کاهش شنوایی یکی از مشکلات عمده سالمندان است و ناتوانی در شنیدن گفتار اطرافیان، باعث ایجاد اختلال در ارتباط فرد سالمند با خانواده و دوستان شده و درصورت استفاده نکردن از سمعک، فرد منزوی شده و از سایرین کناره‌گیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی شعبه خراسان رضوی در ادامه عنوان کرد: با در نظر گرفتن این موارد و با توجه به اینکه کل روند تجویز، فیتینگ و تنظیم سمعک یک فعالیت کاملا علمی و تخصصی بوده و مطابق آیین‌نامه وزارت بهداشت به انحصار توسط شنوایی‌شناسان انجام می‌شود، پوشش بیمه‌ای بسته خدماتی سمعک و تامین ارز مورد نیاز شرکتهای وارد کننده سمعک برای تامین سمعک‌های باکیفیت مورد نیاز توانخواهان از اصلی‌ترین مطالبه‌های شنوایی‌‌شناسان است.

سختگیری بیمه سلامت در برخورد با ناشنوایان

وی تصریح کرد: متاسفانه تامین نامناسب سمعک در ۲ سال اخیر مشکلات بسیار زیادی را برای دفاتر شنوایی‌شناسی و جامعه هدف ما ایجاد کرده است و از طرف دیگر برخی از سازمان‌های بیمه‌گر به خصوص بیمه سلامت برای ارائه کمک هزینه خرید سمعک، شرایط بسیار سخت و غیرقابل‌قبولی دارند که باعث شده همکاران ما امکان ارائه خدمات به توان‌خواهان تحت پوشش این بیمه را نداشته باشند و بیماران نتوانند در عمل از حقوق خود بهره‌مند بشوند.

حدادی‌اول با بیان اینکه رشته شنوایی‌شناسی نزدیک به چهل سال است که در ایران یک رشته دانشگاهی بوده و در حال حاضر در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی فارغ‌التحصیل دارد، تکمیل کرد: شنوایی‌شناسی در حوزه‌های پیشگیری، تشخیص و توانبخشی اختلالات شنیداری و تعادل به طیف وسیعی از مراجعین از بدو تولد تا سنین سالمندی خدمات ارائه می‌کند.

رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی شعبه خراسان رضوی ابراز کرد: متاسفانه هر سال تعداد بسیار زیادی دانشجوی شنوایی‌شناسی در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند و با توجه به استخدام ناچیز مراکز دولتی، فارغ التحصیلان ناچارند جهت کار در بخش خصوصی اقدام کنند؛ از طرف دیگر با توجه به تکنولوژی بالا و وارداتی بودن تجهیزات ارزیابی شنوایی و تعادل و با توجه به مشکلات اقتصادی اخیرکشور و کمبود ارز، این دستگاه‌ها افزایش قیمت بسیار بی‌سابقه‌ای داشته‌اند. به طوری که تجهیز یک دفتر ارزیابی شنوایی با حداقل امکانات استاندارد هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد ریال نیاز دارد و این مسئله برای اکثر فارغ‌التحصیلان امکانپذیر نیست، در نتیجه هر سال تعداد زیادی از فارغ التحصیلان نمی‌توانند وارد بازار کار شوند.

وی اضافه کرد: در حوزه کار خصوصی، مشکل عمده شنوایی‌شناسان، نبودن تعرفه برای عمده فعالیت‌های تخصصی این رشته است به طوری‌که از حدود ۳۰۰ خدمت تخصصی که در حال حاضر به بیماران و مراجعین ارائه می‌شود، تنها حدود ۳۰ خدمت در کتاب ارزش‌های نسبی خدمات ثبت شده است و این مساله مشکلات زیادی را برای همکاران ما ایجاد کرده است.

حدادی‌اول با بیان اینکه با توجه به  نیاز روزافزون جامعه به رشته‌های توانبخشی و  خدمات ارزشمند  شنوایی‌شناسی در زمینه پیشگیری و همچنین ارزیابی و درمان کاهش شنوایی، وزوز، سرگیجه و عدم تعادل ، متاسفانه اهمیت این رشته  آن‌طور که باید مورد توجه سیستم بهداشت و درمان کشور قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: جا دارد مسئولان در این خصوص و اهمیت دادن به این رشته بازنگری داشته باشند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: بیمه خدمات شنوایی شناسی شنوایی شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۱۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها

پس از رایگان شدن پوشش بیمه‌ای پنج دهک ابتدایی جامعه و اقدامات دولت و وزارت بهداشت جهت دسترسی به خدمات درمانی با قیمت ارزان، «درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال» نیز از اواخر سال گذشته نهایتا هم اجرایی شد و بر اساس این مصوبه تمام اقدامات تشخیصی و درمانی و بستری و جراحی در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی برای سنین زیر هفت سال دارای پوشش بیمه، رایگان انجام می‌شود؛ در این گزارش چگونگی اجرای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان کودکان مفید به تصویر کشیده شده است.

دریافت 71 MB

خبرنگار: زهرا روزبروزی/ تصویربردار و تدوینگر: احمدرضا زنگنه

دیگر خبرها

  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • جذب ۱۱۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب العلاج در کرمانشاه
  • ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها
  • «خدمات رایگان درمانی» برای تمام کودکان/ مشوق‌های طرح جوانی جمعیت
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت
  • ۱۲۵ هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند