Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@14:00:55 GMT

آخرین پرواز

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۱۶۶۳

آخرین پرواز

حمیدرضا سهیلیان ۲۸ فروردین ۱۳۳۳، در محله نارمک تهران به دنیا آمد. تحصیلاتش را تا مرحله اخذ دیپلم ادامه داد و در سال ۱۳۵۱، برای خلبانی بالگرد در هوانیروز استخدام شد.

پس از گذراندن دوره‌های نظامی، زبان انگلیسی و تخصص پرواز در تهران و پایگاه مرکز آموزش هوانیروز اصفهان در تخصص بالگرد کبری فارغ التحصیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین واحد خدمتی‌اش با درجه ستوان سومی در پایگاه هوانیروز کرمانشاه (پایگاه شهید کشوری فعلی) بود. در سال ۱۳۵۶ازدواج کرد که حاصل آن دختری به نام هانیه بود. هانیه در زمان شهادت پدر ۱۱ماهه بود.

سهیلیان در روز ۲۱ مهر ۱۳۵۹، در منطقه «کوره موش» واقع در  غرب  کشور، در درگیری با نیروهای عراقی به شهادت رسید. وی تست پایلوت بود، به این معنا که قبل از هر خلبانی این بالگردها را تست می‌کرد. البته این کار، قبل از انقلاب توسط آمریکایی‌ها انجام می‌شد.

یکی از افتخارات بزرگ شهید سهیلیان، آزاد کردن سرپل ذهاب بود. آن هم درست زمانی که از تهران، دستوری مبنی بر تخلیه پادگان سرپل ذهاب و از بین بردن مهمات داده شده بود تا مبادا انبار مهمات به دست دشمن بیفتد. حمیدرضا دستور رسیده را نادیده گرفت و اعلام کرد: «هر کس می‌خواهد از این پادگان برود، برود. اما هیچ کس حق ندارد یک بالگرد را از این جا خارج کند.»

حمیدرضا در حالی دستور را نادیده گرفت که حتی دشمن، سیم‌های خاردار پادگان را رد کرده بود. به گفته شهید شیرودی حمیدرضا آن چنان برای آزادکردن سرپل ذهاب، مصمم بود که روی چمن‌های پادگان، یکه و تنها و با اراده راسخ نشسته بود و نمی‌شد تنهایش گذاشت. به همین خاطر، من و چند تن از دوستان به طرفش رفتیم و اعلام آمادگی کردیم و در عملیات گسترده‌ای که با فرماندهی شهید سهیلیان انجام شد، به کمک خدا و همراهی دوستان، پادگان سرپل ذهاب آزاد شد.

شهید شیرودی از آن پس می‌گفت «حمید از مهارت بسیار بالایی برخوردار است. او در این عملیات، تنها خلبانی بود که هدف را به صورت منحنی می‌زد و فقط با شلیک یک تیر موفق به منهدم کردن ادوات دشمن می‌شد.»

آخرین مأموریت و پرواز حمیدرضا در غرب کشور و در ۲۰ کیلومتری پادگان سرپل ذهاب بود که او و هم پروازش سعدالله داورزاده در روز ۲۱ مهر ۱۳۵۹بعد از گذشت ۲۱ روز از جنگ در منطقه کوره موش با عراقی‌ها درگیر شدند.

آخرین مرحله پرواز این خلبان شجاع هوانیروز مصادف با اصابت گلوله توپخانه دشمن به بالگردش که منجر به شهادت ایشان و هم پروازش سعدالله داور زاده شد. یاران پروازی او حکایت می‌کنند که در موقع عملیات با خلبان شیرودی تماس می‌گیرد و از او می خواهد که به پادگان سرپل ذهاب برگردد. اما وقتی شیرودی به پادگان می‌رسد با پیکر سوخته سهیلیان رو به رو می‌شود و دیدارشان به قیامت موکول می‌شود.

ایسنا/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پادگان سرپل ذهاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۱۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمانی زودهنگام مس و تلاش قعرنشینان برای بقا در لیگ برتر هندبال مردان 

هفته نوزدهم سی و ششمین دوره لیگ برتر هندبال مردان با قهرمانی زودهنگام مس، پیروزی شهید شاملی کازرون و گیتی‌پسند و همچنین تلاش دو تیم آلومینیوم اراک و پرواز هوانیروز برای بقا در لیگ برتر به پایان رسید. 

به گزارش ایسنا، در هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال مردان ۶ دیدار برگزار شد. در این هفته تیم مس کرمان سه هفته زودتر از پایان لیگ با نوزدهمین بردش صاحب جام قهرمانی شد. 

در این هفته نفت و گاز گچساران در خانه با نتیجه ۲۷ بر ۲۷ مقابل پرواز هوانیروز و آلومینیوم اراک با حساب ۳۲ بر ۳۲ مقابل پیکان سبزوار به تساوی رسیدند. 

فولاد مبارکه سپاهان با نتیجه ۴۱ بر ۲۴ مقابل پلیمر خلیج‌فارس و نیروی زمینی کازرون با نتیجه ۳۲ بر ۲۵ مقابل فرازبام خائیز دهدشت به برتری رسیدند. نیروی زمینی با ۳۳ امتیاز در رده دوم باقی ماند. 

در آخرین دیدار این هفته و در دربی اصفهان سپاهان نوین مقابل گیتی پسند با نتیجه ۱۷ بر ۲۴ شکست خورد. 

نتایج هفته نوزدهم سی و ششمین دوره لیگ برتر هندبال مردان:

صنعت مس کرمان ۳۲ - زغال سنگ طبس ۲۴

نفت و گاز گچساران ۲۷ - پرواز هوانیروز ۲۷

آلومینیوم اراک ۳۲- پیکان سبزوار ۳۲

فولاد مبارکه سپاهان ۴۱ - پلیمر خلیج‌فارس خرم‌آباد ۲۴

نیروی زمینی شهید شاملی کازرون ۳۲ - فرازبام خائیز دهدشت ۲۵

سپاهان نوین۱۷ - گیتی پسند ۲۴

رده‌بندی تیم‌ها در پایان هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال مردان:

صنعت مس کرمان ۴۰ امتیاز

نیروی زمینی شهید شاملی کازرون ۳۳ امتیاز

گیتی پسند ۳۳ امتیاز

فولاد مبارکه سپاهان ۲۸ امتیاز

زغال‌سنگ طبس ۲۳ امتیاز

پلیمر خلیج‌فارس خرم‌آباد ۲۳ امتیاز

نفت و گاز گچساران ۲۱ امتیاز

پیکان سبزوار ۱۵ امتیاز

سپاهان نوین ۱۰ امتیاز

آلومینیوم اراک ۸ امتیاز

پرواز هوانیروز ۷ امتیاز

فرازبام خائیز دهدشت ۶ امتیاز 

هفته بیستم لیگ سی و ششم ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • غرق شدن نوجوان ۱۴ ساله در سرپل ذهاب
  • قهرمانی زود هنگام مسی‌در روز تقسیم امتیازات/ تلاش پرواز برای بقا
  • قهرمانی زودهنگام مس و تلاش قعرنشینان برای بقا در لیگ برتر هندبال مردان 
  • تشکر خانواده شهید الداغی از وحید شمسایی
  • مادرم با هدیه وحید شمسایی روحیه گرفت
  • شمسایی قهرمانی آسیا را به خانواده شهید غیرت تقدیم کرد
  • شمسایی، قهرمانی تیم ملی فوتسال در جام ملت‌های آسیا را به خانواده «حمیدرضا الداغی»، شهید غیرت تقدیم کرد + فیلم
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان