Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که باید علیه ایران فشار اعمال کرد نه اینکه با آنها مذاکره کنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا که در دوران وزارت خود به صورت روزانه به اتخاذ مواضع ضد ایران می‌پرداخت، پس از اتمام دورانش همچنان به اتخاذ مواضع ضد ایران ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی که برای حضور در سالگرد توافق آبراهام به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است در مصاحبه با ILTV اسرائیل گفت: «ما ایران را به گونه‌ای که تا کنون سابقه نداشته منزوی کردیم و آمریکا و اسرائیل با یکدیگر در زمینه جلوگیری از حرکت ایران به سوی برنامه هسته‌ای تسلیحاتی همکاری کردند  و ایران دارای سلاح هسته‌ای برای جهان بسیار خطرناک خواهد بود».
پامپئو در ادامه این مصاحبه گفت: «ما مانع از دسترسی ایران به منابع مالی‌شان شده و تحریم‌های واقعی علیه آنها اعمال کردیم و این تحریم‌ها بر روی آنها تاثیر گذار بود».
وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: «به صراحت بگویم که دولت کنونی آمریکا مسیر (مقابله با ایران) را تغییر داده و با آنها در وین مذاکره می‌کند. ایران نه تنها تهدیدی برای اسرائیل بلکه برای آمریکا نیز تهدید به شمار می‌آید. دوست داران صلح در سرتاسر جهان، باید فشار واقعی علیه ایران اعمال کنند نه اینکه با آنها مذاکره کنند».
جمهوری اسلامی ایران  در سال 2015 به توافقی با کشورهای موسوم به گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین + آلمان) برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. پس از این توافق، علاوه بر محدودیت‌هایی که برای برنامه هسته‌ای ایران اعمال شد، تاسیسات هسته‌ای ایران نیز تحت نظارت شدید و گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.
اما اندکی بعد و در اردیبهشت سال 1397، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا با زیر پا گذاشتن این توافق بین‌المللی که به تایید سازمان ملل نیز رسیده بود، از برجام خارج شده و شدیدترین نظام تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.
ترامپ معتقد بود با در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، می‌تواند تهران را به پای میز مذاکره کشانده و توافق بهتری با ایران حاصل کند. دولت ترامپ در حالی سیاست تحریم همه جانبه را علیه ایران اعمال کرده بود که همه‌گیری کرونا بسیار از کشورهای جهان از جمله ایران را در نوردیده بود و محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران، تامین بسیاری از داروها و مواد ضروری برای ایران را با دشواری مواجه کرده بود.
سرانجام دولت ترامپ در 20 بهمن 1399 به پایان رسید و دولت وی در رسیدن به هدف خود در به زانو در آوردن ایران و به پای میز مذاکره کشاندن تهران و رسیدن به توافق دلخواه واشنگتن شکست خورد.
وزیر امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ در کنفرانسی در فلسطین اشغالی، به تکرار ادعاهایش علیه برنامه هسته ای ایران پرداخته و اظهاراتی جنگ طلبانه را علیه کشورمان مطرح کرد.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ رئیس که در کنفراس دیپلمات سالانه اورشلیم پست در فلسطین اشغالی شرکت کرده بود، با مطرح کردن اظهاراتی جنگ طلبانه علیه ایران، گفت حمله نظامی دقیقه نودی اسرائیل به ایران خشنود نگه داشتن آمریکا را به خطر می اندازد و دل جویی از آن است و موجب جسورتر شدن ایران می شود.
به گفته او، اقدام نظامی  «به نفع همه است».
او با دفاع از رویکرد دولت دونالد ترامپ نسبت به توافق هسته ای که به خروج یک جانبه از این توافق در سال 2018 و اعمال تحریم های متعدد علیه ایران انجامید، گفت: ما جلوی منابع مالی آن ها را گرفتیم.
پمپئو با دفاع از اقدام تروریستی رئیس جمهور این کشور علیه شهید سردار قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران در دی ماه سال 98، در مورد حمله پهپادی به خودروی حامل او در نزدیکی فرودگاه بغداد که به شهادت او منجر شد، گفت: حمله به قاسم سلیمانی آمادگی ما را در دفاع از منافع آمریکا در جهان نشان داد. کاری که ما انجام می دادیم، مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای می شد.
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا همچنین از سیاست دولت جو بایدن نسبت به توافق هسته ای انتقاد کرده و گفت: دولت فعلی می خواهد به توافق وارد شود، توافقی طولانی تر، بهتر و مستحکم تر. خوب پس من می خواهم این توافق طولانی تر باشد، بهتر باشد و می خواهم بسیار بسیار مستحکم تر باشد.
او مدعی شد، اگر دولت ترامپ یک یا دو سال دیگر در قدرت باقی می ماند، همکاری میان آن و اسرائیل قادر به جلوگیری از توسعه های هسته ای ایران می بود.
پمپئو گفت: ما هیچ وقت نمی گذاشتیم ایران تحت نظارت ما به سلاح هسته ای دست پیدا کند.
بر اساس این گزارش، تکرار ادعاهای مقامات آمریکای مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران در حالی این مطرح می شود که رهبر انقلاب در فتوایی تولید، نگهداری و به کارگیری تسلیحات هسته ای را حرام اعلام کرده اند. مقامات ایرانی هم بر اساس این فتوا تاکید کرده اند ساخت و استفاده از تسلیحات اتمی در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد و فعالیت های هسته ای ایران صرفا صلح آمیز بوده و اهداف نظامی را دنبال نمی کند.
توافق هسته‌ای در سال 2015 میان ایران و قدرت‌های جهانی(آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) منعقد شد اما پس از خروج یک‌جانبه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از این توافق و در پی آن، با فاصله گرفتن تدریجی ایران از عمل کردن به تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق که در نتیجه متحمل‌ شدن تحریم‌های آمریکا و عدم بهره‌مندی از منافع تعیین شده در برجام رخ داد، تا کنون به مرحله اجرایی شدن کامل نرسیده است.
پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2021  آمریکا و تشکیل دولت جدید در کاخ سفید، موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، طبق وعده انتخاباتی او در دستورکار سیاست خارجی دولت بایدن قرار گرفت. قدرت های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مذاکره ترامپ ایران برنامه هسته ای هسته ای ایران توافق هسته ای دونالد ترامپ ایران اعمال سابق آمریکا علیه ایران دولت ترامپ تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۲۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند

به گزارش جماران؛ محمود مرداوی از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی گفت که رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته است تصمیم لازم برای رسیدن به توافق آتش‌بس را اتخاذ کند.

ایرنا به نقل از خبرگزاری سما فلسطین نوشت: مرداوی افزود: موضع (رژیم) اسرائیل در صورت جدی بودن در مسیری که به توافق منتهی می‌شود، روز شنبه آزمایش خواهد شد.

این عضو ارشد حماس همچنین درباره نقش آمریکا برای فشار آوردن به رژیم صهیونیستی برای پذیرش آتش بس نیز گفت: نیاز است که آمریکا بنیامین نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق شود، چرا که توپ در زمین آمریکا است و تقاضا ساده است؛ اعمال فشار بیشتر.

مرداوی افزود: بدون فشار آمریکا بر رژیم صهیونیستی این دور از مذاکرات نیز بدون نتیجه خواهد بود و در همه موارد دلیل شکست، لجاجت نتانیاهو بوده است.

پیش تر شبکه الحدث عربستان سعودی به نقل از منابعی مدعی شده بود که حماس با دو مرحله پیشنهادی مصر برای توافق آتش بس موافقت کرده و کار روی مرحله سوم برای پایان دادن به جنگ متمرکز است.

از سوی دیگر یک منبع مسئول در جنبش حماس در گفت وگو با تارنمای العربی الجدید اعلام کرد که قاهره توانسته به شکل قابل قبول و رضایت‌بخشی در مورد طرح آتش‌بس در غزه دست‌ یابد و آن را به حماس و رژیم صهیونیستی ارائه داده است.

منبع مذکور اشاره کرد که حماس موافقت اولیه خود را با این طرح اعلام کرده و خواستار ضمانت‌های واضح آمریکا در مورد آن شده است.

جنبش حماس اعلام کرد که هیات این جنبش در قاهره متشکل از خلیل الحیه، زاهر جبارین و محمد نصر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟ /دست به دست شدن یک سوژه میان منافقین، موساد و انگلیسی‌ها
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند