Web Analytics Made Easy - Statcounter

مروری بر زندگی حضرت سکینه سلام‌الله علیها نشان می‌دهد که آن بانوی بزرگوار در عرصه تفسیر قرآن و همچنین عرصه‌های فقهی، ‌تاریخی و ادبی توانمند بوده‌اند.

به گزارش قدس آنلاین، نام حضرت سکینه سلام‌الله علیها عمدتاً همراه با واقعه کربلا همراه است؛ بانویی اهل فضل و دانش که استاد قرآن و اخلاق بسیاری از زنان مسلمان در دوران خود بود و در طول تاریخ درس ادب و وقار را باید در مکتب او آموخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که در میان مطالب امروزی نام آن حضرت را بیشتر در رابطه با واقعه عاشورا می‌شنویم اما باید دانست که آن بانوی بزرگوار و دانشمند نقش مهمی در تاریخ اسلام و شیعه داشته‌اند.

در گفتگو با حجت الاسلام سید کاظم ارفع، ‌ سخنران و نویسنده تاریخ اسلامی، به بررسی بخش‌هایی از زندگی پر برکت حضرت سکینه سلام الله علیها پرداخته ایم. آن طور که این کارشناس تاریخ اسلام توضیح می‌دهد، ایشان در عرصه تفسیر قرآن و همچنین عرصه فقهی و تاریخی توانمند بوده‌اند.

شخصیت‌شناسی دختر امام حسین علیه‌السلام

در بسیاری از مواقع نام حضرت سکینه سلام‌الله علیها همراه با حضرت زینب سلام‌الله علیها همراه می‌شود. آیا این بانوی بزرگوار شخصیتی مشابه حضرت زینب علیهاالسلام داشتند؟

بله. حضرت سکینه سلام الله علیها را به عنوان یکی از راویان حدیث و ناقلان اخبار می‌شناسیم که در تفسیر و درس قرآن بسیار توانمند بودند. چنانکه یک روایت مشهور از آن بانوی بزرگوار نقل شده که آن حضرت از امام حسین علیه السلام و ایشان از پیغمبر اکرم سلام‌الله علیها نقل کرده‌اند که فرمودند: «حاملان قرآن در روز قیامت، سرور اهل بهشت هستند.»

قریحه ادبی حضرت سکینه سلام‌الله علیها

در بعضی از منابع می‌خوانیم که حضرت سکینه سلام‌الله علیها در کربلا به صورت شعرگونه صحبت می‌کردند. آیا این مطلب حقیقت دارد؟

در بعضی از منابع این موضوع ذکر شده که آن حضرت بسیار اهل شعر و ادب بودند به طوری که در سخنان خود هم شعرگونه صحبت می‌کردند، چراکه ذوق ادبی داشتند. البته از آن حضرت در زمینه‌های فقهی و تاریخی هم شعرهایی نقل شده نشان می‌دهد ایشان در زمینه ادبیات بسیار توانمند و صاحب قریحه بودند.

حتی در بعضی منابع عنوان شده که شاعران بزرگ برای ارزش‌گزاری در اشعار خود به خدمت آن حضرت می‌رفتند و از ایشان نظرخواهی می‌کردند. این نکته را باید در نظر داشت که در میان عرب آن دوران، توجه به ادبیات و شعر بسیار مهم بود و هر اندازه فرد توان سخنوری و درک شعر داشت، ‌نشان می‌داد که از استعداد بالایی برخوردار است.

 

در این مورد عنوان شده که شاعران بزرگی مانند فرزدق و نصیب حضور داشتند که به خدمت حضرت سکینه سلام الله علیها آمده بودند تا ایشان بر شعر آنان ارزش‌گزاری کنند. آنها در جایی نشسته بودند که وجود مبارک حضرت سکینه سلام الله علیها را نمی‌دیدند ولی آن بانوی بزرگوار از مهمانان خود خبر داشته و صدای آنها را می‌شنیدند. بعد از خواندن اشعار، ایشان نظر و نقدهای خود را اعلام کردند و کنیز آن حضرت مطالب ایشان را با صدای بلند به اطلاع مهمان‌ها رساند.

این ماجرا از یک سو نشان‌دهنده درایت و هوش سرشار حضرت سکینه سلام الله علیها در زمینه ادبیات است که شاعران بزرگ به خدمت ایشان می‌رفتند و از طرف دیگر نشانگر حجب و حیای آن حضرت در عین حضور اجتماعی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حضرت سکینه س تفسیر قرآن مسائل فقهی آن بانوی بزرگوار آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۲۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، و به نقل از نشریه شماره ۴۴۱ خط حزب‌الله برنامه تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان نوجوان که با حضور بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز از مدارس متوسطه اول شهر مقدس قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) ضبط شده و هر روز ساعت ۱۳ از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود در روز‌های اخیر مورد عنایت و قدردانی مقام معظم رهبری قرار گرفت.

ایشان ضمن تقدیر از برگزارکننده این جلسه قرآنی، آستان مقدس حضرت معصومه (س) و شبکه قرآن سیما و با تحسین تلاوت‌های تجویدی و کامل این نوجوانان فرمودند: «مکررا این برنامه را از رسانه ملی دیده‌ام. برگزاری آن، اقدامی عالی است. من جداً از این جلسه قرآنی لذت می‌برم و خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم.»

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب
  • فال حافظ امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات