Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:58:37 GMT

کانال آبرسانی ساسانی قصرشیرین مرمت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۲۶۱۲

کانال آبرسانی ساسانی قصرشیرین مرمت می‌شود

ایسنا/کرمانشاه معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از اختصاص اعتبار برای مرمت کانال آبرسانی ساسانی در شهرستان قصرشیرین خبر داد.

کیومرث اعظمی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به آسیب بخشی از کانال آبرسانی ساسانی در قصرشیرین طی سنوات گذشته، اظهار کرد: از سالهای دور کانال آبرسانی ساسانی بخش هایی از آب زمین ها و باغات حاشیه شرقی شهر قصرشیرین را تامین می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: متاسفانه بخشی از این کانال در سالهای گذشته تخریب شد، بگونه ای که آب به زمین ها و باغات بالادست شهر نمی رسید، بنابراین جهاد کشاورزی برای مرمت بخش هایی از آن اقدام کرد، اما به دلیل برخورد با اثر تاریخی مرمت بخش هایی از آن متوقف و باقی ماند.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: آسیب دیدگی این بخش از کانال طی سالهای گذشته مشکلات متعددی را بویژه برای کشاورزان این منطقه بوجود آورده بود، در این راستا از سال گذشته پیگیری هایی را انجام دادیم که آن را مرمت کنیم.

وی ادامه داد: در نهایت در ماه های اخیر  از طریق کمیته برنامه ریزی شهرستان حدود یک میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این بنای تاریخی اختصاص داد شد تا با مرمت آن مشکل مشروب کردن زمین ها و باغات این شهرستان هم رفع شود.

اعظمی با بیان اینکه فرآیندهای مقدماتی و اداری برای مرمت این کانال تاریخی در حال انجام است، گفت: پیش بینی می کنیم ظرف یک ماه آینده مرمت کانال ساسانی قصرشیرین آغاز شود و ظرف یک ماه هم پروژه به اتمام برسد.

وی در ادامه کانال آبرسانی ساسانی را از شاهکارهای معماری در حوزه مهندسی آب در ایران باستان دانست و گفت: گذشتگان ما با یک مهندسی بدون نقص و بدون داشتن هیچگونه امکاناتی تنها با نیروی ثقل مرکزی با احداث یک کانال 12 کیلومتری آب رودخانه اروند را از جنوب شهر با حداقل 15 متر اختلاف ارتفاع به شمال شهر می رسانند که البته در دوره ساخت بخشی از زمین های عراق کنونی را هم آبیاری می کرد.

به گفته این مسئول درحال حاضر تنها پنج کیلومتر از این کانال باقی مانده است.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قصر شیرین كرمانشاه مرمت آثار تاریخی برای مرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۲۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران


به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، کوچ عشایر قره داغ از قشلاق‌های دشت مغان شروع میشود و به ارتفاعات شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، سراب وکلیبر ختم می شود و به تعلیف جمعیت دامی خود می‌پردازند. هر ساله پس از ارائه درخواست عشایر، کارشناسان استانی از محل بازدید کرده و در صورتی که تعداد خانوار‌های مستقر در منطقه بیش از ۲۰ خانوار باشند راه قبل از کوچ قشلاقی عشایر، برای عبور وسائط نقلیه برطبق مشخصات استانداراد بهسازی و مرمت می‌شود. 

متن پیام شهروند خبرنگار ما:
درخواست اصلاح راه عشایران زحمت کش قره داغ اهر ارسباران
با خطر مواجه ایم. خیلی خطرناک‌ است، لطفاً پیگیری کنید.
با تشکر از مسئولین محترم شهروندخبرنگار جمهوری اسلامی ایران
اهر ییلاق روستای کقالق بطرف کمربندی اهر تبریز

دیگر خبرها

  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس
  • کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس ؛ این اشیا هنوز قیمت گذاری نشده اند
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • تایید نهایی بیش از ۵۸ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • کشف بیش از ۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد