Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، منصور حقیقت‌پور، نماینده مجلس نهم و مشاور علی لاریجانی در مورد استعفای علی لاریجانی برای مدیریت و اجرای توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین گفت: «آقای لاریجانی به نوعی از سمتش استعفا نکرده‌است. آقای لاریجانی خواسته تا دست دولت را باز بگذارد. او خواسته تا هر کس با رییس‌جمهوری نزدیک‌تر و هماهنگ‌تر است این کار را ادامه بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر هم باید آقای رییسی تصمیم بگیرد که چه کسی جایگزین شود. در واقع لاریجانی دست رییسی را باز گذاشته‌است.»

او ادامه داد: «طرف چینی چون بعد از برجام لطمه جدی از عدم همکاری دولت روحانی خورده ‌بود، دیگر تمایل نداشت که با دولت روحانی همکاری کند. بنابراین مقام معظم رهبری تدبیر کردند تا این کار انجام شود. ایشان آقای لاریجانی را مسوول کار گذاشتند. حالا دولت عوض شده و آقای لاریجانی به دولت گفته است که اگر می‌خواهید این کار را خودتان ادامه دهید. احتمالا معاون اول آقای رییسی این کار را ادامه خواهد داد. مهم این است که این ارتباط و این کار ادامه پیدا کند اما منزلت و جایگاه آقای لاریجانی برای کارهای بزرگ با چین خوب بود.»

حقیقت‌پور در پاسخ به سوالی در مورد موافقت دفتر رهبری با این استعفا پاسخ داد: «در ابتدای امر شخص مقام معظم رهبری به آقای لاریجانی پیشنهاد دادند که این مسوولیت را برعهده بگیرد. من فکر می‌کنم که پیش از این که آقای لاریجانی این موضوع را به اطلاع دولت برساند حتما هماهنگی‌های لازم را با دفتر رهبری انجام داده‌است تا فرمان رهبری روی زمین نماند.»

چینی‌ها از رهبری خواستند تا یک شخص نزدیک به حاکمیت را معرفی کنند

این چهره نزدیک به لاریجانی در پاسخ به سوالی در مورد اختلافات میان لاریجانی با روحانی و ظریف بر سر این قرارداد نیز توضیح داد: «در دولت آقای روحانی و بعد از امضای برجام، گرایش دولت به سمت کار با غرب بود. دوستان قدیمی همچون چین که در دوران تحریم به ما کمک کرده‌بودند، مورد نظر دولت برای ادامه همکاری نبودند. لذا سرخورده شدند. به همین دلیل چینی‌ها پیشنهاد داده‌بودند تا با کسی یا نهادی کار کنند که بیشتر به حاکمیت نزدیک باشد تا حاکمیت بتواند این رابطه را مدیریت کند. پس از آن هم با توجه به ویژگی‌های حکومت در جمهوری اسلامی رهبری تدبیر کردند تا آقای لاریجانی این مسوولیت را برعهده بگیرد.»

او در مورد دلخوری ظریف از این تصمیم نیز گفت: «هیچ دلخوری از سوی وزیر امور خارجه اتفاق نیفتاد. آقای ظریف هم در آن زمان می‌دانستند که شان آقای لاریجانی چیست. مشکل خاصی نبود و دولت هم از این موضوع استقبال می‌کرد.»

احتمالا مخبر جایگزین لاریجانی شود

حقیقت‌پور در پایان گفت: «من جزییات پذیرش این استعفا را ندارم اما حتما رضایت مقامات دفتر رهبری فراهم شده‌است. اما دولت پیش از این اعتراضی به حضور لاریجانی در این سمت نکرده ‌بود. دولت که دو سه ماه است روی کار آمده و هنوز ۳۰ تا ۴۰ درصد از مدیرانش مستقر نشده‌اند برای چه اعتراض کند؟ لاریجانی مگر جز خدمت کار دیگری هم می‌کرده‌است؟ فکر می‌کنم این مسوولیت در نهایت برعهده آقای مخبر گذاشته شود تا بخش اقتصادی وزارتخارجه، وزارت اقتصاد وهمه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا این پروژه انجام شود.»

منبع: مدارا

انتهای پیام/

کد خبر: 1114748 برچسب‌ها علی لاریجانی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: علی لاریجانی آقای لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۳۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، درباره اولویت کاری مجلس دوازدهم، گفت: پیگیری برنامه هفتم توسعه مهمترین اولویت مجلس آینده است و مقام معظم رهبری هم سیاست‌های کلی آن را ابلاغ کردند.

وی در گفتگو با ایرنا افزود: ناگفته نماند که مجلس یازدهم برای اتمام برنامه هفتم توسعه تلاش کرد و تقریبا آماده است تا مجلس دوازدهم آن را پیگیری کند. از طرفی برنامه هفتم توسعه برای رسیدن به اهدافش نیاز به حکمرانی خردمندانه دارد. برنامه‌ای که سه محور دارد. نخست رشد اقتصادی که متوسط باید ۸ درصد شود و دوم: تک رقمی شدن تورم. حداکثر بعد از ۵ سال باید به عدد تک رقمی دست یابیم و سوم: در ضریب جیینی ما، تفاوت در آمد دهک اول با دهم باید کاهش پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر مجلس دوازدهم این سه نکته را ساماندهی کند، در واقع به اصلی ترین وظیفه خود عمل کرده است.

باهنر درباره آرایش سیاسی در مجلس آینده نیز گفت: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد. فراکسیون اکثریت هم باید زمینه را برای رقابت فراکسیون اقلیت فراهم کند.

همچنین تصمیمات مجلس بالای ۸۰ دردصد غیر جناحی است و ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد؛ اختلاف و رقابت‌های جناحی سرجای خود اما هدف باید در جهت کمک به دولت مستقر باشد تا کارها پیش برود.

وی تصریح کرد: متاسفانه بعضی مواقع، مجلس رقابت‌های جناحی خود را در همه بخش‌ها توسعه می‌دهد در حالی که این رقابت‌ها اصلا ضرورت ندارد. مجالس مستقر باید از دولت مستقر حمایت کنند و دولت هم باید با مجلس همراهی کند و قرار نیست قوا برعلیه همدیگر باشند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: این تعامل است که کشور را در مسیر توسعه قرار می‌دهد و اگر قرار باشد رقابت‌های غیر ضرور و تخریبی وارد میدان شود، کار متوقف و زیان‌ها زیاد می‌شود. به همین جهت تعامل باید جزو برنامه‌های اصلی دولت و مجلس باشد و بعد از پایان رقابت‌ها باید رفاقت و همگرایی حاکم باشد.

به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان کاندیداهای حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

طبق اعلام وزارت کشور تعداد رأی صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه تهران ۱ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی بود از بین نامزدها تعداد ۱۴ نفر به طور مستقیم وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که برای تصدی ۱۶ کرسی باقی مانده بهارستان در ۲۱ اردیبهشت به رقابت خواهند پرداخت.

آخرین جلسه مجلس یازدهم ۲ خرداد تشکیل و مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم، ۷ خرداد ماه با حضور مسئولان کشوری و لشکری و با پیام مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900146

دیگر خبرها

  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • لزوم جبران تأخیر ایجاد شده در اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس پیگیری می‌شود
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • دومینوی کناره گیری‌ها در ارتش رژیم صهیونیستی
  • نخست وزیر اسپانیا در فکر کناره گیری از قدرت