Web Analytics Made Easy - Statcounter

دقت و مراقبت مدیران و مسئولان عرصه فرهنگی اعم از تئوریسین‌ها و استراتژیست‌ها و مجریان نیز بسیار ضروری می‌نمایاند. باید تمامی مسئولان با رصد به هنگام مسائل و رویدادهای روز به حفظ و مراقبت از عرصه فرهنگی بپردازند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، محسن رایجی یکی از فعالان رسانه‌ای در یادداشتی درباره وضعیت فرهنگی جامعه نوشت: شکل‌گیری و استمرار نگاه آسیب شناسانه یکی از ضروریات امروز حوزه و عرصه فرهنگی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته  نمی‌توان نافی تلاش‌ها و مجاهدت‌های صورت گرفته در این عرصه بود اما تعریف، تبیین و تدوین یک نقشه راه و استراتژی راهبردی برای این عرصه از جمله ضروریات است.

رهبر معظم انقلاب تعابیر هشدارگونه‌ای درباره ضرورت توجه مضاعف به عرصه فرهنگی داشته‌اند از جمله این که فرهنگ را به مثابه اکسیژن یک جامعه قلمداد کرده‌اند. بنابراین علاوه بر ضرورت وجود یک نقشه راه و استراتژی راهبردی، اعتقاد، انگیزه، توانمندی و پشتکار و سخت‌کوشی نیز لازم است تا طرح‌ها و برنامه‌ها به منصه ظهور بیانجامند. 

اما علاوه بر این اولویت‌های مهم، دقت و مراقبت مدیران و مسئولان عرصه فرهنگی اعم از تئوریسین‌ها و استراتژیست‌ها و مجریان نیز بسیار ضروری می‌نمایاند. باید تمامی مسئولان با رصد به هنگام مسائل و رویدادهای روز به حفظ و مراقبت از عرصه فرهنگی بپردازند.

به عبارتی در عرصه فرهنگی مانند عرصه‌های دیگر، هرگونه بی‌توجهی و غفلت آثار زیان‌باری را به همراه دارد. این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که رویکرد نظام سلطه بیش از عرصه‌های سیاسی - اقتصادی به عرصه فرهنگی و اجتماعی است. میدان و صحنه جنگ - البته تغییر جنگ سخت به جنگ نرم- عرصه فرهنگی است. حال این سئوال اساسی مطرح می‌شود که دستگاه‌های متولی امور فرهنگی و متولیان این امور چه راهبرد و چه استراتژی‌ را برای حضور در این میدان پیدا و پنهان اندیشیده‌اند؟

امروزه نظام سلطه بیش و پیش از این‌که بر دامنه تجهیزات و دستگاه‌های نظامی خود بیافزاید دامنه حضور و نفوذ در عرصه فرهنگی جوامع هدف را مدنظر دارد و با ابزار نوینی مانند ماهواره‌، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای نفوذ در سطوح مختلف یک جامعه به تکاپو افتاده است. هزاران شبکه‌ تلویزیونی به زبان‌های مختلف طراحی و راه‌اندازی شده‌اند و به عنوان یک ابزار اثرگذار در اختیار نظام سلطه قرار گرفته تا شاید فراتر از مرزهای جغرافیایی،‌ اندیشه‌، تفکر و قلوب مردم را در اقصی نقاط جهان در خدمت سیاست‌های مزورانه خود قرار دهند.

کلام آخر این که باید با بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی در عرصه فرهنگی - اجتماعی، استراتژی‌های نوینی برای حفظ و تقویت فرهنگ اصیل ایرانی  -اسلامی در مواجهه با تهاجم همه سویه فرهنگی دشمن طراحی و عملیاتی کرد. حال با این نگاه باید پرسید که هریک از دستگاه‌های فرهنگی کشور در این میدان و صحنه به کارنامه عملکرد خود چه نمره‌ای می‌دهند؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عرصه فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۵۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت گری جزء اولویت‌ های مسئولان باشد

                                                                 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ سپهر خلجی در نشست شورای اداری استان ایلام با اشاره به اینکه روایت اقدامات انجام گرفته در دولت برای مردم لازم و ضروری است اظهار داشت: تبیین، رفع شبه و روایت گری جزو اولویت‌های مسؤولان باید باشد، و مسئولان مقایسه‌ای از آمار عملکرد دولت را به مردم ارائه دهند.

وی عنوان کرد: آرایش رسانه‌ای دشمن آفندی شده است، یعنی علاوه بر برجسته کردن نقاط ضعف، حتی به نقاط قوت کشور هم حمله رسانه‌ای می‌کنند.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: درگیر جنگ رسانه‌ای و روایت‌ها هستیم، الان حوزه جنگ رسانه‌ای دشمن بیشتر در بخش اقتصادی است .

خلجی با اشاره به اینکه وظیفه ما امیدآفرینی و اعتماد سازی است، عنوان کرد: ما رشد بالای ۶ درصد در کشور را تجربه کردیم و این میزان به هشت درصد خواهد رسید.

وی در ادامه مطرح کرد: پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف مثل فضایی، ارتباط با کشور‌های خارجی، قابل توجه است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اینکه هر مدیر مسئول اصلی اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی خود است عنوان کرد: باید طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان ایلام پیوست اطلاع رسانی تعریف شود.

خلجی با عنوان اینکه باید حوزه اطلاع رسانی اولویت شناخته شود یادآورشد: دستگاه‌های اجرایی از افراد توانند برای روابط عمومی استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • مسئولان قانون را در اولویت امور خود قرار دهند
  • عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت
  • سردار شکارچی: مسئولان و فعالان رسانه‌ای کشور باید آرایش تهاجمی بگیرند
  • پیش‌نویس نقشه راه فرهنگی شاهرود تدوین شود
  • روایتگری جزء اولویت‌های مسئولان باشد
  • درخواست جدید سردار شکارچی از مسئولان
  • برگزاری جلسه کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات
  • مسئولان و فعالان رسانه‌ای کشور باید آرایش تهاجمی بگیرند
  • روایت گری جزء اولویت‌ های مسئولان باشد
  • روایت گری جزء اولویت‌های مسئولان باشد