Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: رفتار طالبان پس از قبضه قدرت و حاکمیت می‌تواند با رفتار گذشته آن متفاوت باشد و این باید در رفتار طالبان نسبت به اقوام، گروه‌ها و مذاهب مختلف افغانی سنجیده شود.

به گزارش مشرق، سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اصلی‌ترین وظیفه هر حاکمیتی تأمین حقوق مردم از جمله امنیت آن‌هاست و این در مورد حاکمیت فعلی افغانستان نیز صادق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقابله با تروریسم و جلوگیری از جنایاتی، چون کشتار انسان‌های بی‌گناه در مدارس و مساجد شیعیان توسط گروه تروریستی داعش، در درجه اول وظیفه حاکمیت فعلی است که تروریست‌ها را از صحنه افغانستان حذف کند و البته حق طبیعی شیعیان مظلوم افغانستان هم هست که از حقوق خود دفاع کنند.

بیشتر بخوانید: طالبان: تاکتیک فشار در افغانستان نتیجه نداده است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: رفتار طالبان پس از قبضه قدرت و حاکمیت می‌تواند با رفتار گذشته آن متفاوت باشد و این باید در رفتار طالبان نسبت به اقوام، گروه‌ها و مذاهب مختلف افغانی و از سوی دیگر در برقراری حسن‌همجواری با کشورهای همسایه و تامین منافع مشروع آن‌ها عینیت یابد. به همین جهت جمهوری اسلامی ایران سیاست‌ها و رفتارهای طالبان در کابل و دیگر نقاط افغانستان را به دقت و از نزدیک رصد می‌کند.

وی بیان کرد: منافع طالبان و منافع پاکستان به عنوان حامی اصلی طالبان، ایجاب می‌کند رفتار طالبان در دوران حاکمیت تغییر یابد تا صلح در داخل افغانستان و حسن همجواری آن با همسایگانش تحقق یابد. تنها در این صورت است که اولاً پاکستان از داشتن همسایه‌ای با ثبات همچون عمق استراتژیک خود، بهره‌مند خواهد شد و ثانیاً کشورهای همسایه دیگر نیز به توسعه و برقراری آرامش در افغانستان کمک خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: طالبان خواستار همکاری جامعه جهانی شد

خرازی گفت: جمهوری اسلامی ایران قصد مداخله در امور داخلی افغانستان را ندارد، ولی طبعاً منافع مشروعی در آن کشور دارد که باید تامین گردد. این منافع در زمینه امنیت مرزهای دو کشور، جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی و نفوذ تروریست‌ها به خاک جمهوری اسلامی ایران، جلوگیری از انتقال مواد مخدر به ایران، رعایت حقوق شیعیان و دیگر اقوام افغانی، حفظ و گسترش زبان فارسی به عنوان بخشی از میراث مردم افغانستان، فراهم شدن زمینه بازگشت مهاجرین افغانی مقیم ایران، تامین حقابه ایران، توسعه تجارت و بازرگانی بین ایران و افغانستان و مشارکت در بازسازی و توسعه افغانستان است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: حفظ استقلال سیاسی افغانستان نه تنها یک مصلحت ملی، بلکه یک ضرورت منطقه‌ای برای توسعه صلح و ثبات است و بر طالبان است که بر استقلال سیاسی افغانستان و جلوگیری از حضور و نفوذ هر قدرت خارجی پافشاری نماید. حضور چند دهه نیروهای خارجی از جمله نیروهای آمریکایی و ناتو در خاک افغانستان و فجایعی که آفریدند، باید درس عبرتی برای حاکمیت و مردم مظلوم افغانستان باشد که دیگر بار سرزمینشان جولانگاه قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نگردد.

وی در پایان بیان کرد: سیاست ما در افغانستان بستگی کامل به رفتار طالبان دارد و چنانچه مسیر حرکت در افغانستان به سمت یک حکومت فراگیر، حفظ حقوق و امنیت همه اقوام، مقابله با تروریسم و اتخاذ سیاست حسن همجواری باشد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی همه گونه همکاری با دولت و ملت افغانستان را دارد و تمامی تجارب و ظرفیت‌های خود را در اختیار برادران و خواهران خود در افغانستان قرار خواهد داد.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان کمال خرازی شورای راهبردی روابط خارجی افغانستان داعش گروه تروریستی داعش طالبان سید کمال خرازی جمهوری اسلامی ایران شیعیان پاکستان تروریسم ناتو رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران رفتار طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۵۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکومت افغانستان فراگیر است

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

میخاییل گالوزین معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی طالبان گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی فراگیر است.

حدود یک هفته پیش نیز سراج‌الدین حقانی وزیر کشور طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایند‌گان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است