Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوه پرداخت شهر گربه‌ها برای انتقال پیام خود به بچه‌ها کمی کمرنگ و در لایه‌های زیرین خود مخفی شده است. البته بچه‌ها در نهایت دریافت خود را از مضمون فیلم خواهند داشت خصوصاً آنکه والدین همراه بچه‌ها این مهم را توضیح می‌دهند. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم-محمدباقر صنیعی منش: شهر گربه‌ها برآمده از یک حس و دغدغه مهم است که "سید جواد هاشمی" از سر احساس مسئولیت آن را ساخته است و آن عبارت است از هشدار درباره ماهیت دروغین پروپاگانداهای ماهواره‌ای برای جذب جوانان در زمینه‌هایی مانند مدلینگ، خوانندگی، بازیگری و ترغیب آنها به مهاجرت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیتی که در سال‌های قبل نه تنها برخی از جوانان بلکه چهره‌های مطرحی مانند بازیگران را هم تحت تأثیر خود قرار داده‌است.

ناگفته نماند که این موضوع خاصیت نظام ستاره‌سازی در دنیای امروز است. نظام سرمایه‌داری بجای آنکه هنرمند خلق کند، ستاره‌‌های شهرت تولید می‌کند که چند صباحی نان ماشین سرمایه‌داری را در روغن می‌گذارند و بعد از گذران دوران همه چیز تمام می‌شود.

شهر گربه‌ها روایت همین ماجرا است منتها ماهیت و حقیقت آن را نشان می‌دهد. دغدغه کارگردان فیلم برای بازنمایی چنین مضمونی قابل ستایش است. هاشمی در ادامه فیلم‌های قبلی‌اش می‌خواهد مضامینی که شاید نسل امروز به آن توجه ندارد را بیان کند و به آنان اینبار با نگاه اقتضایی و نه ایجابی هشدار دهد. فیلم "شهر گربه‌ها" ماندن در کنار مادر یعنی کشور را ترجیحی بر رفتن آن هم در چنگال نظام سلطه می‌داند. حاکم شهر گربه‌ها هوشمندانه ترامپ انتخاب شده است که ذات خودخواه و طماع آن را نشان می‌دهد.

اما نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد اینکه پرداخت به داستان و سبک و در نهایت فرمی که از آن بجا مانده است، نشان می‌دهد که مخاطبان بسیار زیاد فیلم که کارگردان آن معتقد است با اکران در سینما (البته به شرط بازگشایی کامل) برای تماشای آن صف می‌بندند، آن را برای موسیقی و شادی تماشا می‌کنند. داستان فیلم نیز جذاب است اما همه اینها نمی‌تواند پیام فیلم را برای کودکان به خوبی منتقل کند خصوصاً آنکه قهرمان فیلم با بازی یوسف تیموری بیشتر از آنکه رفتاری قهرمانانه داشته باشد و مصمم در جایگاه یک قهرمان حاضر شود، بیشتر رفتاری منفعلانه دارد که در نهایت با اقدامات "گرفسور" با بازی "فرهاد آئیش" داستان ختم به خیر می‌شود. اینگونه کودکی که قرار است تا با همراهی قهرمان با بدمن‌های داستان روبرو شده و با باور به نیت‌های شوم و پلید شخصیت‌های منفی داستان را نابود کرده و پیام آنها را بفهمد، بیشتر در کناری می‌نشیدند و نظاره‌گر صرف اتفاقات هستند. در نهایت قهرمانی در کار نیست تا جایی که حتی می‌میرد و این بار دیگر "گرفسور" است که با کمک بقیه جان حاکم شهر گربه‌ها را گرفته و جان گربه‌های گربستان را به آنها برمی‌گرداند.

جادهی و گذاشتن پیام در فیلم و یا در داستان کار ساده‌ای نیست و از معدود کارهای ظریف و نازک‌بینانه‌ای است که البته هاشمی در پیشانی سفید خصوصاً در قسمت اول، آن را به خوبی انجام داده بود. اما در شهر گربه‌ها این بزرگ‌ترها و نوجوانان‌‌اند که پیام فیلم را درک می‌کنند که بعید است پیام فیلم برای آنان باشد زیرا بزرگ‌ترهایی که با بچه‌ها فیلم را تماشا می‌کنند با فرض اینکه قصد مهاجرت هم داشته باشند، بوسیله تماشای شهر گربه‌ها نظرشان تغییر نمی‌کند. نوجوانان نیز این فیلم را تماشا نمی‌کنند که از اثرگذاری پیام فیلم روی آنان خوشحال باشیم. زیرا فیلم با فضا و لحنی که برای نوجوانان مناسب باشد هماهنگ نیست.

تکیه و ابزار شهر گربه‌ها، موسیقی و رقص و آواز است آن هم به تعبیر کارگردان فیلم از نوع غربی و مدرن؛ تنها چیزی که بچه‌ها بخاطر آن فیلم را تماشا می‌کنند. کارگردان بر اینکه باید با موسیقی غربی و سبک و فضای خارجی و فانتزی روز برای بچه‌ها فیلم ساخت، تأکید دارد حال آنکه فیلم‌های پیشونی سفید او که عامل شهرت وی در میان بچه‌ها و سینمای کودک شد، بسیار ایرانی و ملهم و متأثر از قصه‌ها و اشعار کودکانه ایرانی است. حال اصرار وی بر اینکه باید به صورت غربی ساخت بیشتر تعارض با فکر و عمل خود او دارد.

تأییدیه اسکار بر جشنواره فیلم کوتاه تهران / حضور فیلمسازان جهان در جشنواره پررنگ‌تر می‌شود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سید جواد هاشمی جشنواره فیلم کودک سینمای ایران سید جواد هاشمی جشنواره فیلم کودک سینمای ایران شهر گربه ها پیام فیلم بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۶۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) رنج حیوانات خانگی و خیابانی در پی گرمای بی‌سابقه در آسیا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

فرارو- موج گرما در هند فعالیت‌های مختلف را در بخش بزرگی از کلکته، پایتخت ایالت بنگال غربی تضعیف کرده است، اما یک دامپزشک از افزایش تقاضای بی‌سابقه برای خدمات وی در این دوره خوشحال است.

به گزارش فرارو، کلینیک دامپزشکی او مملو از صاحبان حیوانات خانگی است که نگران خونریزی از بینی حیوانات، بثورات پوستی شدید یا سایر علائم ناشی از گرمای سوزانی هستند که بیش از یک هفته است که بخش زیادی از جنوب آسیا را فرا گرفته است.

این دامپزشک ۵۷ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: تعداد زیادی از حیوانات به مدت سه یا چهار روز در بیمارستان بستری هستند و زمان زیادی طول می‌کشد تا آن‌ها به وضعیت طبیعی خود بازگردند.

وی افزود: روزانه موارد زیادی از گرمازدگی حیوانات دریافت می‌کنیم که بی سابقه است. وی افزود: گرما باعث افزایش بیماری‌های مرتبط با کم آبی در حیوانات خانگی می‌شود.

حتی گربه‌ها و سگ‌هایی که به اندازه کافی خوش شانس هستند که صاحب دارند، مستعد ابتلا به گرمازدگی و بیماری هستند.

موج گرما از روز‌ها قبل کلکته را فراگرفته است، زیرا دمای هوا اخیراً به ۴۳ درجه سانتیگراد رسیده است، در روزی که به گفته اداره هواشناسی این شهر به عنوان گرمترین روز برای این دوره از سال از سال ۱۹۵۴ طبقه بندی شده است.

خیابان‌های معمولاً شلوغ پایتخت سابق دوران استعمار در بعدازظهر تقریباً خالی از سکنه می‌شوند و ۱۵ میلیون ساکن آن سعی می‌کنند تا حد امکان از نور خورشید دور بمانند.

یک معلم می‌گوید که قبلاً گربه‌هایش را این‌قدر عبوس و گوشه‌گیر ندیده بود. او با ناراحتی می‌گوید: آن‌ها از خوردن غذا خودداری می‌کنند و در گوشه‌های تاریک و سرد اتاق پنهان می‌شوند و هرگز بیرون نمی‌آیند.

بر اساس برآورد‌های مقامات شهرداری ۷۰۰۰۰ سگ ولگرد در شهر وجود دارد که در خیابان‌های شهر زندگی می‌کنند و تنها توسط ساکنان محله تغذیه و مراقبت می‌شوند.

بسیاری از این حیوانات در زیر اتومبیل‌های پارک شده پناه می‌گیرند، در حالی که برخی از آن‌ها خوش شانس هستند که عابران با روی آن‌ها آب می‌پاشند تا خنک شوند.

یک موسسه خیریه محلی حیوانات ولگرد گفته که گرمای بیش از حد هوا باعث شده تا حیوانات خیابانی به سختی روی پا‌های خود بایستند، زیرا خیابان‌ها بسیار گرم است.

به گفته این موسسه، تعداد زیادی سگ و گربه برای درمان به کلینیک‌های دامپزشکی منتقل شدند، اما تعداد زیادی از آن‌ها جان باختند.

این موج گرمای استثنایی در حال حاضر جنوب و جنوب شرق آسیا را تحت تاثیر قرار داده است.

یک پناهگاه حیوانات در نزدیکی بانکوک، پایتخت تایلند، جایی که دمای هوا از ۴۰ درجه سانتیگراد نیز فراتر رفته است، می‌گوید که حیوانات خانگی اکنون غذای کمتری می‌خورند و در حرکت کردن مشکل دارند.

ماه‌های منتهی به باران‌های موسمی یا فصل بارانی در منطقه معمولاً گرم است، اما امسال دمای هوا در این کشور‌ها بسیار بالاتر از میانگین است. کارشناسان می‌گویند تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود امواج گرما بیشتر، شدیدتر و طولانی‌تر شوند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، آسیا بیشترین آسیب را در سال ۲۰۲۳ تحت تأثیر رویداد‌های شدید آب و هوایی دیده است، زیرا سیل و طوفان باعث خسارات جانی و اقتصادی زیادی در این قاره شد.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی، آسیا همچنین شاهد افزایش سریع‌تر دما از میانگین جهانی است.

دیگر خبرها

  • میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شوند؟
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • تغییر در قانون پیش فروش مسکن، سرمایه‌های انبوه سازان را جذب می‌کند
  • (ویدئو) رنج حیوانات خانگی و خیابانی در پی گرمای بی‌سابقه در آسیا
  • سگ ها به خاطر گربه یک ماشین را نابود کردند‌ (فیلم)
  • پاسخ محسن چاوشی به انتقادات از جهان لاغر
  • اولین موزیک‌ ویدئوی رسمی با هوش مصنوعی ساخته شد
  • واحدهای خودساز و انبوه‌ساز نهضت ملی مسکن در سمنان ۶۵ درصد پیشرفت دارد