شبکه نمایش خانگی سر سهراهی «ارشاد»، «ساترا» و «الماس»/ باشه آهنگر: نمایش خانگی به خانه تکانی اساسی نیاز دارد
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۶۶۸۰
خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: در حالی که این روزها و با آمدن رئیس جدید صداوسیما و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشمکش میان وزارت ارشاد و ساترا بر سر صدور مجوز آثار نمایش خانگی وارد فاز جدیدی شده، سامانه «الماس» تبدیل به تازهترین مسیر برای دریافت مجوز سریالهای خانگی شده است.
این مجوز از طریق شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفهای انجام میشود و بر این اساس ابتدا طرحهای ارائه شده بررسی اولیه و سپس مورد ارزیابی قرار میگیرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
**«الماس» از کی وارد بازی شد؟
آن گونه که غلامرضا میرحسینی دبیر شورای محتوایی تولیدات حرفه ای گفته، آثاری که به سامانه «الماس» ارائه میشوند در صورت صحت و نداشتن نقص بلافاصله به کارگروههای تخصصی ارسال میشود که در چند حوزه کودک، حادثهای و اکشن، طنز و ملودرام فعالیت دارند. حداقل سه نفر در هر کارگروه باید طرح را بخوانند و نظرات کارشناسی خود را ارائه کنند. از این پس مجوز محتوایی آثار نمایشی صرفاً با شورای محتوایی است و هیچ مجوزی نه ارشاد و نه نهاد دیگر نخواهد داد و اگر بدهد قانونی نیست.
این در حالی است که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت و گو با فارس خبر از برگزاری جلساتی فشرده با صداوسیما و شورای عالی فضای مجازی داده بود تا مجوز ساخت فیلم و سریال برای نمایش خانگی به وزارت ارشاد بازگردانده شود. او اعلام کرد در یک ماهه اخیر گفتوگوهای خوب و فشردهای داشتیم و تقریبا در حال جمعبندی است تا در مراکز قانونی تصمیمگیری این کار اتفاق بیفتد. ما معتقدیم جایگاه نظارتی و شأن وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و امر نظارت و مباحث مربوطه قطعاً در مسیری که تا به حال بوده باید ادامه پیدا کند و اگر ابهامی هست و مسائل جدیدی پیش آمده که امروز نیازمند تصمیم گیری جدید است باید با رعایت همه قوانین موجود درباره آن تصمیم گیری شود.
**موازی کاری در صداوسیما
حالا که سامانه الماس آغاز به کار کرده است، این ابهام به وجود آمده که با حضور ساترا چه لزومی به ایجاد سازمانی جدید در مورد مجوز نمایش خانگی وجود داشت؟ در حقیقت ساترا با این طراحی فعالیت خود را آغاز کرده که به تولیدات شبکه نمایش خانگی مجوز ساخت و توزیع بدهد و اگر ساترا کار خود را به خوبی انجام نمی دهد، چرا دچار تغییر ساختار نشده و در ادامه نهاد موازی با ساترا راه اندازی شده است؟ این در حالی است که هنوز نقل و انتقال مجوزها به ساترا نهایی نشده است.
نکته دیگر این است که مجلس چندی پیش طرحی را آماده کرد که در آن گرفتن مجوز برای تولید تسهیل شود و در این رابطه مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی اعلام کرده است که «با صداوسیما، وزارت فرهنگ و مدیران پلتفرمها در مورد مسائل و مشکلات بوجود آمده جلسه خواهیم داشت و مسائل فیما بین این مجموعهها را مورد برررسی قرار خواهیم داد. یکی از مسائل مطرح در این جلسه بحث مجوز خواهیم داشت.»
حالا باید دید نتیجه جلسات صداوسیما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کجا خواهد رسید و تکلیف ساترا و الماس چه می شود. اما در رابطه با این موضوع و آنچه در شبکه نمایش خانگی می گذرد نیز گفت وگویی با «حمدعلی باشه آهنگر» کارگردان سینما و تلویزیون داشته ایم.
باشه
**باشه آهنگر: شبکه نمایش خانگی نیاز به خانه تکانی اساسی دارد
«محمدعلی باشه آهنگر» نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار فارس درباره این بلاتکلیفی گفت: اگر قرار باشد جریانی که تصمیم می گیرد نگاه کهنه و سنتی داشته باشد، در اصل ماجرا هیچ فرقی نمی کند. چه ساترا و چه ارشاد فرقی ندارد و ماجرای شبکه نمایش خانگی نیاز به خانه تکانی جدی دارد، باید هم در انتخاب موضوع و هم در نوع روایت مدرن تر به نفع جذب مخاطب و به نفع ارتقای مفهومی و کیفی سریال ها باشد و البته بحث تکنیک های فیلم برداری و صحنه پردازی و جلوه های ویژه هم وجود دارد.
این کارگردان ادامه داد: بالاخره قرار نیست که ما در جا بزنیم و پیشرفتی نداشته باشیم. الان به نظرم خیلی فرق نمی کند که سریال های شبکه خانگی تحت نظر کجا باشد. چون اگر با همین شیوه قبلی قرار باشد در ساترا و وزارت ارشاد ادامه بدهیم، رشدی هم نداشته باشیم این صنعت و هنر محکوم به شکست می شود. اما من چون تا به حال در شبکه خانگی سریال نساختم، از کم و کیف و تصویب این نوع متن ها و این نوع کارها کاملا بی اطلاعم و به همین خاطر نمی دانم چه برخوردی در ساترا با فیلم نامه می کنند و در ارشاد چه برخوردی می شود؟ اما در کل شبکه نمایش خانگی نیاز به بازنگری جدی دارد برای اینکه ارتقای رشد کیفی فیلم نامه و رشد کیفی که باید از ساده پسندی به مفهوم پسندی نزدیک شود. وگرنه ما بازی را اول به داخل خواهیم باخت و همین الان هم کمی افت مخاطب در بسیاری از سریال ها وجود دارد و باید آسیب شناسی شود. بالاخره هزینه ای که برای ساخت این سریال ها می شود برای این کشور است و حالا اینکه از کجا تامین می شود را نمی دانم.
**ساترا بهتر است یا ارشاد؟
وی ادامه داد: این را نمی دانم که ارشاد در این بخش چه امتیازهایی نسبت به ساترا دارد که خیلی ها می گویند سریال های شبکه نمایش خانگی باید زیر نظر وزارت ارشاد باشد. فقط می دانم اگر ساترا از سمت تلویزیون انتخاب شود به نظر می رسد که رقیب اصلی رسانه خانگی است و آن موقع ممکن است جهت گیری و سوء گیری هایی بوجود آید که دوستانی که می خواهند متنی را تصویب کنند دچار مشکلاتی شوند.
باشه آهنگر در ادامه بیان داشت: در کل فکر می کنم مهم نیست چه سازمانی بر سریال های خانگی نظارت می کند بلکه مهم این است که این سریال ها ارتقای کیفی داشته باشند. به طور معمول فیلم نامه خوب روی زمین نمی ماند و اگر ما ارتقای کیفی در این سریال ها داشته باشیم حالا چه ساترا روی آن نظارت کند و چه در ارشاد، می توانیم رشد کیفی صنعت سریال سازی مان را حتی از ترکیه و کشورهای مشابه جلوتر ببریم.
وی ادامه داد: اگر هم قرار باشد به ارشاد برگردیم باید ببینیم الان چه اتفاقی در محتوا و کیفیت این سریال ها افتاده که برخی دوستان معتقدند باید نظارت ها به ارشاد برگردد و قبلا ارشاد چه کاری می کرده که الان تغییر کرده است؟ باید متوجه شویم که در گذشته شبکه خانگی چه دوره ای را گذرانده و چه آسیب شناسی می توان کرد که به نفع کیفیت سریال پیش برود و بعد از آن می توانیم تصمیم بگیریم.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: وزارت ارشاد ساترا الماس مهران مدیری نوید محمدزاده شهاب حسینی محمدعلی باشه آهنگر شبکه نمایش خانگی سریال ها وزارت ارشاد باشه آهنگر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۶۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشهای است؟!
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانهها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه میشود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درستتر سلبریتیها میشود.
به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن میشود.
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرمهای داخلی است، میتوان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر میتوان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشهای هستند؟!
۱-هر چند برخی سریالها در سالهای اخیر مروج زندگیهای تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایهها و تعریضات غیرمنصفانهای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.
۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و میدهند.
واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریالها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی میکنند.
۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنامهای متعدد از ویژگیهای غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم میگذارد.
۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال میتوان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگیهای لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.