Web Analytics Made Easy - Statcounter

خودروسازان بزرگ مانند فولکس واگن، دایملر و استلانتیس برای تأمین سلول‌های باتری در اروپا با یکدیگر رقابت می‌کنند، آنها قصد افزایش تولید خودرو دارند اما با چالش کمبود مواد اولیه روبرو هستند.

ناتوانی در دسترسی به ذخایر کافی لیتیوم، نیکل، منگنز یا کبالت ممکن است فرایند گذر از تولید خودروهای بنزینی به برقی را کندتر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر آن به افزایش قیمت محصول و کاهش سودآوری خودروسازان منجر می‌شود.

دانیل هریسون یکی از تحلیلگران بازار خودرو در مؤسسه اولتیما مدیا می‌گوید: سئوالاتی جدید درباره توازن میان ذخایر و تقاضا در زنجیره تأمین باتری خودرو وجود دارد.

تا همین اواخر شرکت‌های اروپایی در رقابت با همتایان آسیایی برای تولید باتری باخته اند و شرکت‌هایی مانند CATL چین و پاناسونیک ژاپن برنده این رقابت بوده‌اند.

ایلکا فون دالویگ از مؤسسه EIT InnoEnergy در این باره می‌گوید: هیچکس تصور نمی‌کرد این موضوع یک چالش باشد. شرکت‌ها تصور می‌کردند که می‌توانند سلول باتری وارد کنند.

اما پیش بینی بانک‌های بزرگ از رشد فروش خودروهای برقی در دهه‌های آینده نهادهای سیاسی و خودروسازان را شوکه و مجبور کرد تا درباره تولید باتری عمیق‌تر فکر کنند.

پس از آن شرکت‌های خودروسازی و تهیه کنندگان تجهیزات در اتحادیه اروپا برنامه‌های سرمایه گذاری چند میلیارد یورویی و طرح ساخت کارخانه باتری را اعلام کردند. فولکس واگن تصمیم دارد ۶ واحد باتری سازی در اروپا بسازد. دایملر نیز قصد دارد ۴ واحد با شرکایش بسازد.

تخمین زده می‌شود تاکنون حداقل ۵۰ طرح برای ساخت کارخانه باتری سازی در اروپا اعلام شده است. اگر این طرح‌ها واقعاً ساخته شوند، تولید باتری در این منطقه تا ۲۰۳۰ قادر به تأمین تقاضای آن خواهد بود.

اما برای تأمین مواد اولیه مانند لیتیوم، نیکل، منگنز یا کبالت چالش‌هایی وجود دارد. کارشناسان بازار مؤسسه BMI معتقدند سرمایه گذاری‌های بزرگ زیادی در کارخانه‌های تولید باتری شده اما در حوزه استخراج مواد اولیه اقدامی انجام نشده است.

طی یک سال بهای کربنات لیتیوم ۲ برابر شده است. بزرگترین ذخایر کبالت نیز در جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد و گاهی اوقات استخراج آن در شرایط کاری بسیار نامساعدی انجام می‌شود. پیش بینی می‌شود قیمت این فلز هم افزایش یابد.

از سوی دیگر حدود ۷ سال طول می‌کشد تا معدن‌های جدید توسعه یابند./مهر

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تولید باتری مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۷۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه

تصویبنامه هیات وزیران موضوع تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۳ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ 1403/02/02 هیات وزیران درخصوص «تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال 1403» طی نامه شماره 18978 در تاریخ 1403/02/08 توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

برهمین اساس، داروهای خارجی فاقد تولید داخل، مواد اولیه دارویی، تجهیزات و ملزومات پرشکی و مواد اولیه، قطعات ساخت، قطعات یدکی آنها به جز تجهیزات  وملزومات پزشکی با مصرف خانگی، پوست، مو و زیبایی و دندانپزشکی؛ تجهیزات پزشکی، مصرفی و توانبخشی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران؛ شیرخشک رگولار/رژیمی، فراورده های متابولیک/ غذای ویژه بیمارستانی و مواد اولیه آنها؛ ملزومات دارویی شامل محلول چشمی و هیالورونیک اسید و مواد اولیه آنها در سال 1403 در فهرست اقلام سلامت محور مشمول ارز ترجیحی قرار گرفته اند.

در این بخشنامه تأکید شده است: اقلامی که تا پیش از این مصوبه، مشمول ارز ترجیحی بوده و کالای آن از گمرکات ترخیص شده و با قیمت مصوب و با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فروش رسیده‌اند، درصورتی که ارز خود را دریافت ننموده اند نیز مشمول دریافت ارز ترجیحی در سقف باقی مانده بودجه ارزی مصوب تفاهم نامه سه جابنه سال 1402 بابت تامین ارز اقلام سلامت محور می باشند.

همچنین فهرست کالاهای اساسی کشاورزی مشمول دریافت ارز ترجیحی، موضوع بند الف تبصره 4 ماده واحده قانون بودجه سال 1403 کل کشور بخش اول به شرح جدول پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است، تعیین میشود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • کمبود آمبولانس بزرگترین چالش اورژانس کشور است
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • خسارات سیل دبی/ چالش جدید ابرپروژه لاین عربستان
  • افت فروش خودرو‌های برقی فولکس واگن/ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودرو‌های بنزینی روی آوردند؟
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم