Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی فراکسیون نیرو‌های مردمی انقلاب مجلس گفت: بنا به اعلام وزیر اقتصاد دولت فعلا برنامه‌ای برای حذف یارانه نان و کالا‌های اساسی ندارد، اما برنامه‌ریزی دقیقی برای شناسایی دهک‌های مختلف جامعه و ساماندهی یارانه‌های پنهان خواهد داشت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو ولی اسماعیلی در تشریح نشست عصر امروز فراکسیون نیرو‌های مردمی انقلاب مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این جلسه با حضور اکثریت اعضای فراکسیون و با دعوت از وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اقتصاد و امور دارایی در محل صحن مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی چگونگی اجرای هر چه بهتر قانون هدفمندی یارانه‌ها و ساماندهی وضعیت یارانه‌های پنهان و آشکار برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: بنا به اعلام سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت فعلا برنامه‌ای برای حذف یارانه نان و کالا‌های اساسی ندارد، اما برنامه‌ریزی دقیقی برای شناسایی دهک‌های مختلف جامعه و ساماندهی یارانه‌های پنهان خواهد داشت.

سخنگوی فراکسیون نیرو‌های مردمی انقلاب مجلس ادامه داد: وزیر اقتصاد در خصوص برنامه‌های دولت برای نظام یارانه‌ای اعلام کرد که دولت برای ساماندهی ارز ترجیحی و ۴۲۰۰ تومانی در حال مطالعه و برنامه‌ریزی بوده، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

جلسه شورای عالی رفاه پس از ۲ سال تشکیل می‌شود

اسماعیلی بیان کرد: حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با اشاره به تشکیل بانک اطلاعاتی رفاه ایرانیان اعلام کرد که این وزارت‌خانه مسؤول شناسایی دهک‌های مختلف جامعه بوده و از این رو در چارچوب این بانک اطلاعاتی مشغول جمع‌آوری اطلاعات افراد و دهک‌های مختلف جامعه برای رساندن نظام توزیع یارانه به عدالت بیشتر است و همچنین تشکیل شورای عالی رفاه که در ۲ سال گذشته تشکیل نشده نیز در برنامه وزارت رفاه قرار دارد که با حضور رئیس جمهور به‌زودی تشکیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: وزرای اقتصادی دولت در این نشست تأکید کردند دولت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های کم‌درآمد جامعه در حال تدوین برنامه‌های مدونی است، اما برای جلوگیری از خلق پول و تزریق نقدینگی به جامعه، این حمایت‌ها را در قالب کارت‌های خرید کالا‌های اساسی یا کمک‌های معیشتی پیش‌بینی خواهد کرد تا شاهد افزایش نقدینگی و تورم در جامعه نباشیم ضمن اینکه اقشار کم‌درآمد بتوانند از کالا‌های اساسی استفاده کنند.

بی‌عدالتی در توزیع یارانه پنهان و آشکار باید جبران شود

سخنگوی فراکسیون نیرو‌های مردمی انقلاب مجلس گفت: نمایندگان نیز در این جلسه صحبت‌هایی در خصوص لزوم ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی و برنامه‌ریزی دولت برای توزیع عادلانه یارانه‌ها مطرح کردند و از آن‌جایی که در حال حاضر یارانه‌ها به‌ویژه یارانه‌های پنهان به‌صورت عادلانه در جامعه توزیع نمی‌شود و دهک‌های بالای جامعه و افراد برخوردار یارانه بیشتری دریافت می‌کنند، لازم است دولت در شرایط فعلی درآمدی خود برنامه‌ریزی کاملی برای توزیع مطلوب آن و نزدیک کردن یارانه‌ها به عدالت انجام دهد.

اسماعیلی افزود: یارانه پنهان و آشکار در حوزه انرژی و کالا‌های اساسی بیشتر به دهک‌های بالای جامعه اختصاص پیدا می‌کند و ما در حال حاضر وجود ۸۶ میلیارد دلار یارانه پنهان و نزدیک ۱۶ میلیارد دلار یارانه آشکار پرداخت می‌کنیم که بیشتر این رقم در اختیار اقشار ثروتمند قرار می‌گیرد و این بی‌عدالتی باید جبران شود و اعضای فراکسیون بر این موضوع تأکید داشتند که دولت مردمی لازم است هر چه سریع‌تر این موضوع را در برنامه‌های خود قرار دهد، همچنین ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در حال حاضر به مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و سوداگران بیشترین منافع را از توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌برند.

وی اظهار کرد: این جلسات با توجه به دغدغه مجلس و نمایندگان در خصوص ساماندهی تورم و وضع معیشتی مردم با سایر وزرای اقتصادی و ریاست سازمان برنامه و بودجه تداوم خواهد داشت و در ادامه از وزیر جهاد کشاورزی در جلسات فراکسیون دعوت به‌عمل خواهد آمد.


منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فراکسیون یارانه نان دهک های مختلف جامعه یارانه های پنهان کالا های اساسی ۴۲۰۰ تومانی برنامه ریزی یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۹۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه (جداول) سال ۱۴۰۳ که از روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفته بود در دستورکار وکلای ملت در جلسه نوبت صبح امروز، سه‌شنبه، نیز قرار دارد.

آنگونه که تسنیم روایت کرده، وکلای‌ ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۴ درباره هدفمندی یارانه‌ها از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر با ۱۵۶ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع، موافقت کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ در این جلسه علنی در توضیح جزئیات بخش درآمدی جدول ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: همان مبلغی که دولت در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق و صحن علنی آن را تأیید کردند که ۳۱۵همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد، کار مهمی که مجلس انجام داد ۱۰ درصد به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد که در لایحه ۲۰ درصد بود و به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: ۴۲همت برای کمیته امداد، ۲۳همت برای بهزیستی، ۱۴۳همت برای یارانه نان و یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی برای وزارت بهداشت ۷۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اضافه کرد: مواردی همچون هزینه سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و همچنین شرکت گاز را مصوب کردیم و مبالغی را که دولت برای بحث واردات بنزین و گازوئیل نیاز داشت، تأمین کردیم که این موارد کلیات جدول ۱۴ است که آنچه دولت در لایحه گنجانده بود در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید.

در ادامه جلسه حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح جزئیات جدول ۱۴، گفت: هدفمندی یارانه‌ها حدود ۷۵۸همت در بخش درآمدها و ۷۵۸همت نیز در بخش هزینه‌ها است به‌دلیل اینکه توازن این جدول به هم نخورد ریالی در آن کم و زیاد نشده است حتی ریالی از هزینه‌های نفت نیز کم نشده است. قرار بود دولت ۶۳همت از محل فروش مشتقات به دست آورد که حذف شده است این ۶۳همت از طریق مدیریت منابع صورت می‌پذیرد بنابراین این جدول بدون هیچ تغییری ۱۰۰درصدی نظر دولت است. هرگونه تغییر در این جدول موجب تغییرات کلی می‌شود. در بحث صیادان و ملوانان نیز باید اصلاح شود، صیادان را نیز به آن اضافه می‌کنیم.

همچنین داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جلسه علنی حضور دارد درباره جدول ۱۴ یادآور شد: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است، سعی شده است با توجه به منابع و محدودیت‌ها تنظیم شود تا هدفمندی یارانه‌ها محقق شود، ۲ موضوع در آن مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی کالابرگ‌ها که از محل سایر درآمدها باید تعیین می‌شد همچنین در خصوص عنوان صرفه‌جویی انرژی که در این جدول آورده شده است، این عنوان با نظر کمیسیون تلفیق تبدیل به درآمدها شده است که مورد قبول دولت نیست. پیشنهاد می‌شود همان سایر درآمدها عنوان شود از طرفی کالابرگ‌ها باید به‌صورت نقدی و در جدول جداگانه‌ای مطرح شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901361

دیگر خبرها

  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • رئیسی: تعلیم‌وتربیت اساسی برای ارتقا یک نسل است (فیلم)
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟