Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@04:36:37 GMT

دستگیری ۵ باند اسکیمر در البرز

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۹۲۶۴

دستگیری ۵ باند اسکیمر در البرز

به گزارش خبرنگار مهر، رسول جلیلیان بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته ناجا برگزار شد، با بیان اینکه شعار امسال هفته پلیس؛ "پلیس هوشمند، امنیت پایدار" است اظهار کرد: پلیس فتا پیشرو در امر هوشمندسازی بوده و با توجه به منویات مقام معظم رهبری در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: پلیس فتا اقدامات تخصصی خوبی در این باره انجام داده و مسیر خوبی را در حال طی کردن است و باید اذعان کرد که هوشمندترین پلیس در این عرصه پلیس فتا است، چرا که مجهز به تجهیزات هوشمند و سامانه‌هایی است که در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پلیس فتا استان البرز افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی از طریق وبینار برای سازمان‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد در زمینه چالش‌های فضای مجازی از جمله فعالیت‌های تأثیرگذار در این عرصه بوده است.

وی بیان کرد: در زمینه جرایم جلسات زیادی با دادگستری برگزار شده است و مرکز فن آوری اطلاعات البرز به عنوان پایلوت انتخاب شده و هم اکنون پرونده‌ها به صورت الکترونیک به ما ارجاع می‌شود.

جلیلیان با اظهار این مهم که هم اکنون پرونده‌ها دارای قابلیت دریافت الکترونیک هستند، گفت: به عنوان پلیس تخصصی پرونده‌ها در آینده نزدیک به صورت الکترونیک از سوی ما نیز برای دادرسی ارسال خواهد شد که انجام این امر مزایای بسیاری خواهد داشت و سبب کاهش آسیب‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه سامانه‌های بسیاری به پلیس فتا اضافه شده اعلام کرد: مرکز فوریت‌های سایبری راه اندازی شده که به صورت شبانه روزی پاسخگوی شهروندان بوده و شهروندان در بحث پیشگیری و مشاوره و هر گونه کلاهبرداری می‌توانند با این مرکز تماس داشته باشند تا اقدامات لازم صورت پذیرد مخصوصاً برای حساب‌هایی که مورد فیشینگ قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در این گونه موارد حساب تحت ۲۴ ساعت کنترل و یا مسدود می‌شود.

وی از این نشست خبر داد: کلاهبرداری‌های اینترنتی در صدر جرایم اینترنتی و بعد از آن برداشت‌ها قرار دارد.
وی در این زمینه از دستگیری ۵ باند اسکیمر به عنوان فروشنده دوره گرد و یا گاهی فروشگاه‌های ثابت خبر داده و اظهار کرد: اعضای این باندها در صنف‌های مختلف به فعالیت می‌پرداختند و از سخت افزار الکترونیک استفاده و در کپی کردن کارت شهروندان اقدام به برداشت می‌کردند.

این مسئول انتظامی گفت: در این زمینه ۱۸ نفر دستگیر و ۱۵۸ نفر از شکات شناسایی شده‌اند و ۲ هزار و ۱۲۳ فقره کارت را این افراد کپی کرده بودند و فعالیت‌های مجرمانه این افراد در سطح کل کشور بوده است.
رئیس پلیس فتا استان البرز در ادامه با طرح این موضوع که متأسفانه مجرمان فضاهای مجازی به تازه گی در شبکه اجتماعی واتس اپ با طرح عنوان برنده شدن شیوه جدیدی کلاهبرداری دیگری را مورد انجام قرار می‌دهند بیان کرد: در این موارد با افراد در فضای واتس اپ تماس گرفته می‌شود که شما برنده مسابقه تلویزیونی شده‌اید و طرف را ترغیب می‌کنند که اطلاعات کارتشان و یا همراه بانک شأن را در اختیار آنها قرار دهد که با تلاش نیروهای خدوم پلیس فتا در این زمینه به تازگی ۴ باند دستگیر شده‌اند و مجرمان از حساب شهروندان حدود ۳۰ میلیارد ریال برداشت کرده بودند و ۲۱۸ عدد کارت بانکی را مورد استفاده قرار داده بودند.

این مقام انتظامی همچنین هشدار داد: این افراد به فراخور موضوعات جامعه شیوه و شگردشان را عوض می‌کنند از پرونده‌ای دیگر خبر داد که به تازه گی مجرمان فضای مجازی از طریق ارسال پیامک به شهروندان و با استفاده از نام سامانه ثنا و با طراحی یک بدافزار به شکل این سامانه، به کاربران پیام می‌دهند که در این سامانه از شما شکایت ثبت شده است.

وی گفت: متأسفانه شهروندان نیز به آن آدرس اعلامی که لینک یک بدافزار شبیه سامانه ثنا است رفته و فریب می‌خورند.

سرهنگ جلیلیان افزود: افراد به محض وارد شدن به این لینک اول اختیار گوشی را در اختیار شخص کلاهبردار قرار می‌دهد و شخص به راحتی به تمام کاربران و مخاطبین آن گوشی دسترسی پیدا می‌کند.
وی افزود: در این زمینه افراد ۳ باند را دستگیر کرده‌ایم و بالغ بر ۱۰ هزار کارت بانکی کپی شده بود و نزدیک به ۱۲۰ نفر از شکات شناسایی شدند.

راهکارهای حفظ امنیت در فضای اجتماعی از دیگر موضوعاتی بود که رئیس پلیس فتا استان بدان اشاره کرد و گفت: شهروندان می‌توانند با فعال سازی ابراز هویت و تأیید دو مرحله‌ای را در شبکه‌های اجتماعی راه‌های سو استفاده این افراد را بسته و کاهش دهند.

رئیس پلیس فتا استان البرز در پایان بیان کرد: به شهروندان توصیه می‌شود که هر تصویر شخصی را در فضای مجازی به اشتراک نگذارند وبه هر پیام و تماسی که از این فضا گرفته می‌شود اعتماد نکنند، هر از چندگاهی تنظیمات حریم خصوصی را بررسی کنند و مراقب مجوزهای دسترسی که برخی اپلیکیشن‌ها می‌خواهند باشند و از منابع نامشخص نرم افزارها را دانلود نکنند و پیامک‌های فعال سازی بانک‌ها را به کسی ندهند‎.‎

کد خبر 5327127

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری هفته ناجا پلیس فتا شهرستان کرج ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا واکسن کرونا هفته ناجا کرمانشاه نیروی انتظامی گرگان شیوع کرونا ایلام شیراز هفته نیروی انتظامی قزوین عکس استانها رئیس پلیس فتا استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۹۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سرهنگ "حسن ابوالحسینی" اظ‌ها داشت: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به این پلیس مبنی بر سرمایه گذاری در کانال تلگرامی اکسیر فارابی و کلاهبرداری از آنها، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا یزد قرار گرفت. 
رئیس پلیس فتا استان یزد افزود: شاکیان در اظهارات خود عنوان داشتند درشبکه اجتماعی تلگرام با شخصی که مدعی بود در زمینه سرمایه گذاری اکسیر فارابی فعالیت می‌کند و سود‌های کلانی در ازای سرمایه گذاری در این زمینه پرداخت می‌کند، آشنا شدیم ومدت کوتاهی با وی درارتباط بودیم و پس ازجلب اعتماد جمعآ مبلغ ۱۵ میلیارد ریال جهت سرمایه گذاری در زمینه این بازار برای وی واریز کردیم و بعد از واریز وجوه و عدم پاسخ از وی متوجه شدیم مورد کلاهبرداری قرار گرفته ایم. 
ابوالحسینی ادامه داد: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکیان و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی صورت گرفته، مشخص شد متهم ساکن یکی از استان‌های غرب کشور بوده، در این خصوص با هماهنگی مقام قضائی نامبرده دستگیر و به پلیس فتا استان یزد منتقل شد. 
وی بیان داشت: متهم پس از دستگیری به کلاهبرداری ازحساب ۲۰ نفر از هموطنان سراسر کشور تا این لحظه اعتراف کرد. 
وی توصیه کرد: هنگام سرمایه‌گذاری توجه کنید که شما نباید به افراد حقیقی اعتماد کنید. یک شرکت سرمایه‌گذاری باید توسط نهاد‌های نظارتی، تایید شده باشد تا امکان اعتماد به آن وجود داشته باشد و به هیچ عنوان دارایی خود را به دست افرادی که با وعده سود‌های غیرواقعی و وسوسه برانگیز، از شما درخواست وجه می‌کنند، نسپارید. 
رئیس پلیس فتای استان یزد، خاطرنشان کرد: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.gov.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و همچنین کاربران گرامی می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویداد‌های سایبری را از این سایت دریافت کنند وشماره تماس ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر استان است.

دیگر خبرها

  • پایان یک دهه قتل و تجاوز توسط 11 مرد خشن | این افراد خشن چه کسانی هستند؟
  • انهدام باند پنجه طلا در همدان! / توصیه مهم پلیس به شهروندان
  • دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد
  • دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی
  • دستگیری عامل کلاهبرداری ۲۰۰ میلیاردی در گرگان
  • جزییات دستگیری اعضای باند جعل مدرک تحصیلی در ٣ شهرستان کرمان
  • دستگیری سارقان محتویات خودرو و کشف ۲۰ پرونده سرقت
  • دستگيري عامل کلاهبرداري 200 ميلياردي در گرگان
  • دستگیری ۷۴ زورگیر عنف در قالب ۲۱ باند
  • انهدام ۲۱ باند زورگیر و قاپ زن در تهران