Web Analytics Made Easy - Statcounter

‏به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی میرمحمدی دانشیار حقوق بین‌الملل دانشگاه مفید در همایش بین المللی«حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه»، بیان کرد: متاسفانه دولت‌ها و افراد در مورد این اصل و مبنا که «نباید در حقوق یک‌دیگر دخالت کرد» توجهی نمی‌کنند.

او با اشاره به این که مداخله بر اساس دعوت در حقوق بین‌الملل چندان محکم نیست و موافقان و مخالفان جدی دارد، افزود: کسانی که مخالفان جدی این نوع مداخله هستند، بر رضایت تاکید دارند و اذعان دارند که رضایت معیوب است، درواقع اگر دولت میزبان درخواست می‌کند که به نفع دو، بلکه همان توسل به زور است اگر چنانچه هدف شورش داخلی و سرکوب داخلی باشد مشکلات جدی به وجود می‌آید زیرا در نزاع داخلی رضایت به صورت قانونی انجام نمی‌گیرد و قانونی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشیار دانشگاه مفید بیان کرد: زمانی که توسل به زور شکل می‌گیرد و دولت تشکیل می‌شود و از آن دولت، محترمانه درخواست می‌شود که ما باید در این سرزمین بمانیم، در این موارد نشان داده شده که مداخله‌گر از ابتدا منافع خود را در نظر گرفته است و بر اساس مشکلاتی که در آن سرزمین وجود دارد، این درخواست را نداده است بنابراین همیشه منافع مداخله‌گران در اولویت بوده است نه مشکلات آن منطقه.

او افزود: در منطقه اسلامی شاهد حضور نظامیان بیگانه هستیم و پس از شهادت سردار سلیمانی سوال مهمی مطرح شد و آن اینکه آیا می‌توان از بیگانگان کمک گرفت یا خیر؟، عده‌ای معتقد هستند که اگر ضرورت ایجاد کند، حاکم اسلامی می‌تواند از بیگانگان درخواست کمک کند اما در نقطه مقابل عده‌ای معتقد بودند که استعانت از بیگانگان مشروط است به این شرط که اولا ضرورت ایجاب کند، دوما دولت دعوت‌کننده از حاکمیت موثر برخوردار باشد که بتواند دولت دعوت شده را از سرزمین بیرون کند، سوما آن دولت مداخله‌گر چنانچه پایگاه‌های دائمی و موقت ایجاد کرد، توسط حاکمیت آن سرزمین تعطیل شود.

میرمحمدی تصریح کرد: با توجه به ساختار نظام بین‌الملل پس از جنگ جهانی دوم، این ساختار اجازه نمی‌دهد که حتی اگر کشورهای اسلامی اراده کنند پایگاه‌های نظامی دولت‌های غربی را تعطیل کنند.

او بیان کرد: اتفاقی که در افغانستان افتاد اتفاق قابل توجهی است، از یک سو این اتفاق مبارک است؛ در واقع، می‌تواند نقطه عطفی در پایان دادن به دخالت‌های نظامی و خروج بیگانگان از سرزمین‌های اسلامی شود اما تردیدهای جدی وجود دارد و آن اینکه آیا این توافق در دوحه شبیه به توافق‌های پیشین است؟ بنابراین وضعیت افغانستان امروز دوگانه است، زیرا از یک طرف شروعی برای پایان دادن به استعانت از بیگانگان است و از طرف دیگر آینده نامعلوم است و باید منتظر بود تا در آینده عملکرد این گروه را مشاهده کرد.

انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه طالبان بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۰۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلوع نیوز، جانان سایق سخنگوی وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اثر وقوع بارندگی‌های سنگین و سیلاب در ۱۵ ولایت این کشور، ۱۴۰ باب خانه مسکونی تخریب شده است.

سخنگوی وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان در این خصوص ادامه داد: در ۳ روز اخیر بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در ولایت‌ های قندهار، نورستان، بادغیس، غور، ننگرهار، میدان وردک، هرات، سمنگان، پنجشیر، لغمان، کنر، بغلان، کندز، سرپل و پروان؛ ۸ نفر جان‌باخته و ۳ تن هم مجروح شده اند.

به گزارش طلوع، وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان پیشتر گفته بود که بر اثر وقوع سیلاب‌های اخیر سراسر افغانستان، ۹۰ تن جان باخته و ۵۴ نفر دیگر هم مجروح شده‌ اند.

کد خبر 6091451

دیگر خبرها

  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • دریادار تنگسیری: خلیج‌فارس جای بیگانگان نیست
  • خلیج فارس جای بیگانگان نیست
  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • تحلیلگران سیاسی درباره «وعده صادق» چه گفتند؟
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳