Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:50:30 GMT

۲۰ درصد اراضی استان قزوین موقوفه است

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۸۱۳۰۰

۲۰ درصد اراضی استان قزوین موقوفه است

به گزارش ایرنا، فرا رسیدن دهه وقف فرصت مناسبی است که بار دیگر موضوعات و امور وقف و اراضی موقوفه با دقت و حساسیت بیشتری مورد پیگیری قرار گیرد.

در این رابطه، قزوین یکی از استان های با سابقه کشور در حوزه وقف به شمار می رود و نخستین وقف نامه کشوری نیز در این استان به ثبت رسیده، موضوعی که نشان دهنده قدمت و تاریخچه بالای استان در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درصد بالای موقوفات در این استان، وظایف دست اندرکاران این حوزه را هم افزایش داده تا جایی که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین باید به صورت روزانه و در راستای اجرای نیت واقفان موضوعات اجتماعی، درمانی، معیشتی و بسیاری از موضوعات دیگر را دنبال کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا (استان قزوین) برای بررسی موضوعات وقف در استان، گفت و گویی را با حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ترتیب داده که متن آن به شرح ذیل است.

ایرنا. وقف چیست و چه شرایطی دارد؟

وقف حبس عین مال و استفاده بردن از منافع اصل مال است، به این معنی که سازمان اوقاف ملکی که عینیت و دوام بقا دارد را حبس کرده و از سود و منافع آن در طول ماه ها و سال ها بهره برده و اجرای نیت وقف را انجام می دهد.

چیزی می تواند وقف شود که عینیت داشته باشد و باقی بماند، به طور مثال زمین، باغ، زمین تجاری و صنعتی و یا حتی درختی که قدمت طولانی دارد، شرایط وقف را برخوردار است.

به تازگی مقام معظم رهبری براساس فقه شیعی، پول را هم دارای عینیت و اصل دانسته و براساس استفتاء از ایشان، پول هم قابلیت وقف دارد، یعنی پولی که در یک حساب مشخص بانکی گذاشته می شود اصل پول حفظ، سود پول به صورت سالانه و به اندازه درصد تورم از آن کسر و بر اصل پول اضافه می شود، مازاد آن نیز اجرای نیت خواهد شد.

امروز قابلیت وقف برای همگان وجود دارد تا جایی که اشخاص می توانند از یک هزار تومان تا بی نهایت پول واریز کنند و اصل، پول و سود سالانه به اندازه تورم از آن کسر و باقیمانده آن نیز نیت می شود.

ایرنا. برنامه اوقاف برای آگاه سازی مردم برای وقف در موضوعات جدید اجتماعی و علمی چیست؟

اگر تاریخچه وقف را از گذشته تا امروز بررسی کنید به این نتیجه می رسید که وقف به عنوان یک ساختار و نهاد پویا و زنده به حساب می آید و وقف ها براساس نیاز روز شکل گرفته است.

امروز بالغ بر ۸۱۰ نیت وقف در کشور وجود دارد، در صورتیکه همه مردم وقف را تنها در زمینه امام حسین (ع) می شناسند ولی هنگامی که تاریخ را بررسی می کنید متوجه می شویم که در برخی از ایام دوران صفویه و قاجار مردم نیاز دیدند که مجالس اهل بیت را زنده نگه دارند و به همین دلیل اموال خود را وقف امام حسین (ع) کردند.

امروز آنچه که در شکل گیری موقوفات نیاز داریم پرداختن به موضوعات روز مانند محیط زیست، فناوری های نوین، مشکلات معیشتی، زوج های جوان و آزادی زندانیان است و اوقاف در این زمینه حضوری مستمر داشته و اجرای نیت می کند.

به طور مثال، در موضوع سلامت یکی از عمده ترین موقوفات در کشور و استان بعد از امام حسین (ع) مساله درمانی بوده و در استان قزوین نیز تعدادی از موقوفات برای درمان بیماران صعب العلاج و کم بضاعت در نظر گرفته شده است.

ایرنا. بیشتر وقف های موجود استان قزوین در چه زمینه ای است؟

در تمامی کشور، به ویژه قزوین، وقف امام حسین (ع) یک موقوفه خیلی پررنگ است اما موقوفات عدیده دیگری هم در حوزه آموزش و پرورش، خیرات، مبرات و سایر حوزه ها نیز وجود دارد.

موقوفات در ۲ نوع انتفاعی و منفعتی تقسیم بندی شده اند و مسجد، مدرسه و سایر بناهایی این چنینی انتفاعی بوده و سایر موقوفاتی که دارای درآمد هستند، منتفعی به حساب می آیند.

براین اساس، ۸۱۴ وقف منتفعی در استان قزوین ثبت شده که شامل ۳۰ هزار رقبه بوده و می تواند یک ملک تجاری چهار و یا یک ملک چهار هزار متر مربعی باشد.

به طور کلی، ۲۰ درصد از اراضی استان قزوین موقوفه هستند.

ایرنا. برخی شهرها در زمینه موقوفات مشکلاتی دارند، برای برطرف کردن این مشکل چه تدابیری اتخاذ شده است؟

برخی موارد در ذهن مخاطب و متصرفان وقف وجود دارد که به عنوان مشکل از آن یاد می کنند، در صورتیکه این مهم به معنای نداشتن آگاهی از مقررات است.

در جمهوری اسلامی در حوزه وقف مشکل لاینحلی وجود ندارد که نتوان آن را برطرف کرد.

افرادی که در اراضی موقوفه صاحب حق هستند قابلیت نقل و انتقال دارند و در این جا به جایی باید حقوق موقوفه پرداخت شود و براین اساس، در خرید و فروش یک درصد بسیار ناچیزی به اوقاف پرداخت می کنند و هیچ منعی برای نقل و انتقال وجود ندارد.

ایرنا. درباره تبدیل به احسن یا افراز زیر یک دانگ نیز توضیح دهید؟ 

تبدیل به احسن، یک موضوع مشخصی است و جایی اتفاق می افتد که ملکی را از یک به مرتبه بالاتر برسانیم، تبدیل به احسن به این راحتی نیست و باید ما به ازای این ملک، بلکه بهتر از آن را خریداری کرد و آنچه که امروز در جامعه اتفاق می افتد تبدیل به احسن است.

بر همین اساس اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین این نوید را می دهد که اراضی مشاع زیر یک و نیم دانگ را تبدیل به احسن کند.

ایرنا. یکی از مهمترین موضوعات وقفی استان قزوین، شهر الوند است، در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

شهر الوند موضوعی است که بارها و بارها نسبت به آن اشاره شده و اعتقاد داریم که کار وقف با رسانه، سخنرانی و مطرح کردن موضوع قابل حل نیست.

در برخی از اراضی، موقوفات سهم کمی دارند که در این زمینه اداره اوقاف اعلام آمادگی می کند که حاضر است آن را تبدیل به احسن کند، مانند برخی از اراضی کوهین که این اتفاق افتاد و با افراز شدن اراضی آن، تا پایان مهر ماه اسناد آن نیز به ثبت می رسند.

در شهر الوند اما، ۴.۵ دانگ آن موقوفه بوده و قابلیت تبدیل به احسن را ندارد اما برخی در رسانه ها مطرح می کنند که چه کسی گفته وقف است؟ که این مساله استناد قانونی نداشته و اداره اوقاف نیز در این زمینه از قانون تبعیت می کند.

اینکه کسی در استدلال و تصورات خود می گوید که وقف نیست، نمی توانیم کاری کنیم و قانون باید در این زمینه پاسخگو باشد.

با این وجود در شهر الوند همراهی با مردم، تسهیل گری، تخفیف و تقسیط انجام شده و اجرای نیت نیز به وفور صورت گرفته که این اجرای نیات شامل خدمات درمانی، احداث مصلی نماز جمعه، خدمات به زوج های جوان، توزیع بسته های معیشتی، آزاد سازی زندانیان و بسیاری از موضوعات دیگر می شود.

در این زمینه تقاضا داریم آنچه را که در واقع اتفاق می افتد را باور کنیم و آنچه که در فضای مجازی اطلاع رسانی می شود را باور نکنیم و هر روزی که دستگاه قضا و مراجع قانونی اعلام کنند که این ملک وقف نیست را با تمام توان اجرای قانون را دنبال می کنیم و هیچ گونه ایستادگی در مقابل حق مردم را نخواهیم کرد.

ایرنا. گفته می شود قدیمی ترین وقف کشور مربوط به یک بانوی قزوینی است، آیا این موضوع صحت دارد؟

در اینکه قزوین یک استان تاریخی و کهن شهر است و فرهنگ و تمدن بالایی دارد، شکی نیست و اینکه یکی از قدیمی ترین وقف ها نیز در این استان وجود دارد، اما نمی توان گفت قدیمی ترین وقف مربوط به این منطقه از کشور است، بلکه یکی از قدیمی ترین وقف نامه های موجود در کشور متعلق به استان قزوین می باشد.

شاید وقف هایی هم با تاریخ های کهن باشد اما قدیمی ترین وقف نامه موجود، مربوط به یک قنات در استان قزوین است.

ایرنا. در زمینه ساماندهی بقاع متبرکه، به ویژه امامزاده حسین (ع) با تاخیر و وضعیت نامطلوب مواجه هستیم، مشکل چیست؟

در رابطه با مساله امامزاده حسین (ع) قزوین یک موضوع مرمت و بازسازی خود بقعه است که به تاریخ و شناسنامه این شهر بازمی گردد که این مساله با همت مجموعه اداره کل اوقاف و با همراهی میراث فرهنگی بسیار خوب آغاز شده و مراحل پایانی خود را می گذراند.

در بحث طرح توسعه، اهالی قزوین مستحضر هستند که یک طرح کلان ملی بوده که دستگاه‌های اجرایی زیادی را نیز شامل می شود که در این زمینه ۲۳۰ پلاک مسکونی و تجاری باید تملک می شد که تا به امروز ۱۷۳ پلاک تملک و ۵۷ پلاک نیز باقیمانده است.

در پلاک های باقیمانده نیز به جهت تامین اعتبار با مشکلاتی مواجه بودیم که با سفر معاون وزیر راه و شهرسازی، اعتبار خوبی در اختیار طرح قرار داده شده که امیدواریم این مساله منجر به افزایش سرعت تملک ها باشد.

هم اکنون شهرداری قزوین به دلیل آسایش بیشتر اهالی، فضای سبزی را تدارک دیده تا منجر به آرامش بیشتر شهروندان منطقه شود و در ادامه نیز شاهد طرح توسعه این مکام مقدس باشیم.

ایرنا. در زمینه محرومیت زدایی در دوران کرونا چه اقداماتی از سوی این اداره کل انجام شده است؟

بعد از فرمان مقام معظم رهبری در زمینه رزمایش کمک مومنانه، اداره اوقاف و امور خیریه این رزمایش ها را علنی دنبال کرد، البته در گذشته موردی نیز این موضوع انجام می شد ولی پس از آن، به صورت اعلام رسمی این کار را دنبال کردیم.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا، ۱۵ مرحله رزمایش مواسات و همدلی در سطح استان برگزار شده که براین اساس، ۳۰ هزار بسته بهداشتی و معیشتی با ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

برچسب‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه استان قزوین قزوین وقف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین قزوین وقف اوقاف و امور خیریه قدیمی ترین وقف تبدیل به احسن استان قزوین کل اوقاف شهر الوند اجرای نیت امام حسین اداره کل وقف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۱۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسینی ظهر آدینه در جمع مردم سمنان در مصلای این شهر ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر، تاکید کرد: تحقق شعار امسال نیازمند همراهی کارگر، کارفرما و سرمایه‌گذار است.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه رفع چالش‌های اقتصادی کشور، تلاش دارد، افزود: دولت یکی از راهکارهای جدی جهش تولید و رفع مشکلات اقتصادی کشور را توجه جدی به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌داند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه یکی دیگر از راهکارهای تحقق شعار سال و جهش تولید دوری از التهاب بازار و نوسان‌های ارزی است، تاکید کرد: دولت تلاش دارد راهکار رفع مشکلات اقتصادی را عملی سازد.

حسینی از فعالیت ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور خبر داد و گفت: دولت سیزدهم به دنبال به کارگیری ظرفیت این نوع شرکت‌ها در زمینه جهش تولید و کاهش هزینه تولید است از سوی دیگر حضور دانش بنیان‌ها در رویدادهای مختلف ملی و فراملی می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی را برای کشورمان فراهم سازد.

وی از افزایش ۵۷ درصدی حقوق و ارتقای رفاه کارگران به عنوان دستاورد دولت سیزدهم یاد کرد و افزود: دولت سیزدهم به دنبال کاهش مشکلات قشر کارگر است و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت: یکی دیگر از راهبردهای دولت سیزدهم ارتقای کیفیت تولید داخلی برای به دست آوردن بازارهای صادراتی است که در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

کد خبر 6089149

دیگر خبرها

  • دستگیری کلاهبردار اینترنتی در شهرستان فریدن
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • ظرفیت های مردمی در اجرای طرح نماد بکارگیری شود
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است