Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرامرز مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: همانگونه که برای ورود عشایر به استان زمان خاصی معین شده برای خروج عشایر نیز زمان مشخص شده که در سنوات گذشته ۱۵ شهریورماه به عنوان زمان خروج اعلام شد اما در سال جاری به علت خشکسالی در استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان و کم آب شدن استان خوزستان زمان خروج به ۳۰ شهریورماه موکول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: اکنون چند روزی از زمان خروج عشایر از استان گذشته اما تعداد کمی از عشایر به دلایل نامعلوم همچنان در استان وجود دارند که توصیه می‌کنیم زودتر از استان خارج شوند زیرا در غیر این صورت یگان حفاظت ضمن حضور در مراتع دامداران خاطی را شناسایی و طبق قانون عدم رعایت چرا با آنان برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: دامداران خاطی در درجه اول جریمه می‌شوند و سپس پرونده آن‌ها در کمیسیون ابطال چرا بررسی می‌شود که کمترین کاری که در برخورد با این افراد صورت می‌گیرد اخطاریه نوبت اول است که با دریافت اخطارهای نوبت دوم پروانه چرای آن‌ها باطل می‌شود.

ضررهای کوچ خارج از زمان مقرر برای مراتع

مرادی با بیان اینکه زمان کوچ هم از طریق پیامک و هم اخطاریه به دامداران اعلام شده، ادامه داد: در حال حاضر پوشش گیاهی در سطح استان وجود ندارد و اگر گیاه بخواهد ذخیره مواد غذایی انجام دهد در ریشه خود ذخیره می‌کند که سال بعد جوانه‌زنی کند حال اگر گوسفند چرا کند ذخیره‌سازی مواد غذایی صورت نخواهد گرفت و سال بعد گیاه رشد نمی‌کند.

وی اظهار داشت: همچنین چون پوشش گیاهی در مراتع وجود ندارد، خاک جلوی پای گوسفند جابه‌جا می‌شود و خلل و فرج خاک و بافت و ساختمان خاک خراب می‌شود و هنگام اولین بارش خاک و گیاهی وجود ندارد که بتواند جلوی آب را بگیرد لذا آب در سطح خاک جاری می‌شود و خاکی که طی ۷۰۰ تا ۳۰۰ سال ایجاد شده‌ با یک بار بارندگی از بین می‌رود و در نهایت یک خاک سفید در مراتع دیده می‌شود و گیاهی در این خاک رشد نخواهد کرد.

دو نوع جریمه حقوقی و کیفری برای دامداران خاطی

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: در جریمه دادگاهی ۲۰ درصد ارزش هر گوسفند که امسال معادل ۴۰۰ هزار تومان برآورد شده در نظر گرفته شده است و علاوه بر این جریمه دادگاهی جریمه خسارتی که به مناطق وارد شده نیز بررسی می‌شود که خسارت با حضور کارشناسان و دامداران در مراتع حساب و خسارت به صورت دادخواست به دادگاه ارسال می‌شود.

 مرادی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۵۰۰ پروانه چرا در استان صادر شده که ۸۰ درصد عشایر استان از مراتع خارج شده و تنها ۲۰ درصد باقی مانده که اکنون در حال شناسایی و دریافت اخطار هستند.

وی افزود: در سال جاری ۴۷۴ پرونده به دلایل مختلف از جمله دام مازاد برای ابطال پرونده چرا به کمیسیون ارسال شده است.

دام موجود بیش از سه برابر ظرفیت مراتع استان است

مرادی در پایان با بیان اینکه بیش از سه برابر ظرفیت مراتع دام در عرصه مرتعی وجود دارد، گفت: جمعیت دامی موجود در عرصه مرتعی استان دو و نیم میلیون واحد دامی است و این در حالی است که ظرفیت واقعی مراتع ۸۰۰ رأس واحد دامی می‌باشد.

 انتهای پیام/۶۸۰۳۶

منبع: فارس

کلیدواژه: چرای دام مرتع داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۱۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق

بررسیها نشان میدهد مجموع دو پرداختی به اقشار محروم، یعنی یارانه نقدی و مستمری نهادهای حمایتی نسبت به خط فقر کفایت نمی نمی‌کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی داده های کمیته امداد و سازمان بهزیستی نشان میدهد مجموع پرداختی به اقشار محروم شامل یارانه نقدی و مستمری نهادهای حمایتی نسبت به خط فقر شدید و مطلق کفایت نمیکند.

بر این اساس نسبت مجموع متوسط  مستمری و یارانه نقدی دو نفره به خطر فقر شدید دو نفره در سازمان بهزستی 75 درصد و در کمیته امداد 86 درصد  کفایت می‌کند.

نسبت مجموع متوسط مستمری و یارانه نقدی دو نفره به خطر فقر مطلق دو نفره در سازمان بهزستی 47 درصد و در کمیته امداد 54 درصد کفایت می‌کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق
  • جریمه نقدی یک میلیاردی برای واحد تولیدی متخلف
  • یک میلیارد و یکصد میلیون ریال جریمه نقدی برای واحد تولیدی متخلف
  • جریمه یک واحد صنفی در چهارمحال و بختیاری
  •  شمس‌آذر قزوین به جریمه نقدی محکوم شد
  • محرومیت و جریمه نقدی کمیته انضباطی برای رحمان احمدی
  • اعلام رای دیدار تیم‌های فوتبال مس رفسنجان و پیکان تهران
  • محرومیت و جریمه نقدی مربی مس رفسنجان
  • مربی مس ۳۰ میلیون تومان جریمه شد