Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@10:59:34 GMT

بین بیماری آلزایمر و شدت کووید-۱۹ ارتباط وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۸۲۰۲۸

بین بیماری آلزایمر و شدت کووید-۱۹ ارتباط وجود دارد

در یک مطالعه جدید، دانشمندان به ارتباط ژنتیکی بین ابتلاء به آلزایمر و عوارض شدید کووید ۱۹ پی بردند. بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است، سندرمی که در آن عملکرد شناختی به تدریج در طول زمان کاهش می‌یابد.

به گزارش ایمنا، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند و پزشکان سالانه ۱۰ میلیون مورد جدید را تشخیص می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از این موارد آلزایمر هستند.

درویس صالح، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالج لندن، در این باره اظهار کرد: در حالی که آلزایمر در درجه اول با تجمع مضر پروتئین آمیلوئید و گره خوردگی در مغز مشخص می‌شود، اما التهاب گسترده‌ای هم در مغز وجود دارد که اهمیت سیستم ایمنی بدن در آلزایمر را برجسته می‌کند.

مطالعات ژنتیکی قبلی نشان داد که ژن‌های مختلف می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را تغییر دهد. این "ژن‌های پرخطر" نحوه واکنش میکروگلیا یا سلول‌های ایمنی مغز به پروتئین آمیلوئید و درهم پیچیدگی را تغییر می‌دهد.

در این مطالعه، دانشمندان بر زیرگروهی از سلول‌های میکروگلیا معروف به «میکروگلیای پاسخ اینترفرون» (IRM) متمرکز شدند که با افزایش سن و در پاسخ به پروتئین‌های آمیلوئید افزایش می‌یابد.

سلول‌های IRM به پروتئین‌های اینترفرون که بدن برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی مانند کروناویروس آزاد می‌کند، پاسخ می‌دهد.

محققان در این مطالعه، گونه‌ای از ژن اولیگوآدنیلات سنتتاز یک (OAS1) تحریک شده توسط اینترفرون را شناسایی کردند که می‌تواند خطر ابتلاء به آلزایمر را ۱۱ تا ۲۲ درصد افزایش دهد.

دانشمندان همچنین نشان داده اند OAS1 که پروتئین‌های التهابی را تنظیم می‌کند، با ریسک ژنتیکی مرتبط با عوارض شدید کووید -۱۹ مرتبط است.

این تحقیق نشان می‌دهد که بدن برای کاهش میزان پروتئین‌های ایجاد کننده التهاب به OAS1 نیاز دارد. این یافته‌ها همچنین اهمیت التهاب را در ابتلاء به بیماری آلزایمر و شدت کووید -۱۹ نشان می‌دهد.

منبع: مهر

کد خبر 528705

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های علمی تازه های علمی 2021 تازه های پزشکی آلزایمر علل ابتلا به آلزایمر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بیماری آلزایمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۲۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟

ایتنا - تخم‌مرغ که در بسیاری از یخچال‌های خانگی جز اصلی تغذیه روزانه محسوب می‌شود، چیزی فراتر از یک گزینه همه‌کاره و خوشمزه است. تحقیقات اخیر دلایل متعددی را برای گنجاندن دو تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه نشان می‌دهد.
تخم مرغ بسیار فراتر از یک غذا است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. تحقیقات دانشمندان از مزایای مصرف روزانه دو تخم‌مرغ می‌گوید.

سلامت چشم
تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای حفظ سلامت چشم بسیار حیاتی هستند. این آنتی اکسیدان‌ها در ماکولا، بخشی از چشم که مسئول بینایی مرکزی است، متمرکز شده‌اند.

دانشمندان در تحقیقی که در یک مجله علمی آمریکایی به نام «بایگانی‌های چشم‌پزشکی» منتشر شد، مقدار مناسب تخم مرغ مورد نیاز برای محافظت از چشمان را بررسی کردند.

در این مطالعه بررسی شد که آیا مصرف تخم مرغ کافی می تواند از بیماری «تباهی لکه‌زرد» که منجر به کوری یا انحطاط چشم می‌شود، جلوگیری کند.

در نهایت این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به این عارضه در بین افرادی که به مدت دو سال و به صورت روزانه دو عدد تخم مرغ مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر است.

 

سوپر غذای تقویت کننده مغز
یکی از مزایای برجسته مصرف دو عدد تخم مرغ در روز، تاثیر مثبت آن بر سلامت مغز است. تخم مرغ منبعی غنی از کولین است که یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و عملکرد مغز است.

در مطالعه ای که در مجله «عصب‌زیست‌شناسی یادگیری و حافظه» منتشر شد، شرکت کنندگانی که روزانه دو عدد تخم مرغ در طول چهار هفته خوردند، بهبود قابل توجهی در سطح حافظه و تمرکزخود نشان دادند.

مدیریت طبیعی وزن
تخم مرغ همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است.

مطالعات نشان می دهد که شروع روز با تخم مرغ می تواند منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز در مقایسه با جایگزین‌های غنی از کربوهیدرات مانند غلات صبحانه شود. این موضوع می تواند یک استراتژی مفید برای کسانی باشد که به دنبال مدیریت موثر وزن خود هستند.

علاوه بر این، تخم مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

بنابراین بهتر است که در هر صبحانه جا را برای خوردن دو تخم مرغ باز کنید تا بهتر ببینید و بهتر فکر کنید و از چاقی و بیماری‌ها در امان بمانید.

دیگر خبرها

  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟