Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقاضای بالای ترکیه برای گاز طبیعی در سال جاری این کشور را در شرایطی که قراردادهای بلندمدت رو به انقضا در زمستان امسال را تمدید نکرده است به افزایش خرید در بازار محموله تک واداشته است.

به گزارش رویترز، ترکیه که یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز در اروپاست، به واردات گاز از طریق خط لوله از روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران و همچنین واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از نیجریه، الجزایر و بازارهای محموله‌های تک متکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشور چهار قرارداد بلندمدت واردات گاز به میزان مجموعا ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال دارد که امسال منقضی می شوند.

به گفته دو منبع آگاه، ترکیه یکی از این قراردادها را با جمهوری آذربایجان تمدید کرده و با یک قرارداد سه ساله برای واردات حداکثر ۶.۶ میلیارد متر مکعب در سال موافقت کرده است.

قرارداد کوتاه‌تر جدید برای واردات محموله‌های تک گاز خواهد بود که بر اساس قیمت هاب PSV ایتالیا قیمت گذاری می شوند در حالی که قراردادهای بلندمدت بر اساس قیمت نفت قیمت گذاری می شوند که آنکارا خواهان حذف آن است.

ترکیه سه قرارداد دیگر دارد که مهلت آنها در حال اتمام است و شامل دو قرارداد واردات دولتی و خصوصی از طریق خط لوله از گازپروم روسیه – هر کدام به میزان چهار میلیارد متر مکعب – که تا پایان سال منقضی می شود و قرارداد LNG نیجریه به میزان ۱.۳ میلیارد متر مکعب که ماه جاری مهلت آن پایان می گیرد.

با مهلت کوتاهی که وجود دارد، دیدار دو هفته پیش بین روسای جمهور روسیه و ترکیه بدون توافق گازی پایان گرفت. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تلاش کرد به آنکارا اطمینان دهد و اعلام کرد ترکیه با دریافت گاز روسیه از طریق خط لوله، از بحران گاز اروپا در امان خواهد ماند. اما ترکیه گاز اندکی در ذخایرش دارد تا در صورت طولانی شدن مذاکرات از آن استفاده کند.

یک منبع صنعتی آگاه ترکیه گفت: کل گاز قراردادی که از طریق خط لوله از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان موجود بوده، تا اواسط سپتامبر دریافت و استفاده شده است.

ترکیه در گذشته علاوه بر واردات خط لوله ای گران قیمت‌تر، به خرید LNG پرداخته بود تا نیازهایش را به طور کامل پوشش دهد. این کشور سهم LNG در واردات گاز را در دو سال گذشته به یک سوم افزایش داد تا به صادرکنندگان گاز خط لوله ای نشان دهد قراردادهای بلندمدت قیمت گذاری شده بر اساس نفت باید رقابتی تر شوند.

برنامه ها برای پوشش یک چهارم از مصرف گاز از محل یک اکتشاف گازی جدید در دریای سیاه از سال ۲۰۲۷، انتظار می رود قدرت چانه زنی ترکیه را در مذاکرات گازی تقویت کند.

با این حال خشکسالی امسال نیروی برق آبی را محدود کرده و باعث بازگشت نیروگاههای گاز سوز به مدار فعالیت شده و مصرف گاز ترکیه را به رکورد ۶۰ میلیارد متر مکعب می رساند آن هم درست در زمانی که قیمتهای گاز در اروپا به شدت افزایش پیدا کرده است.

به گفته عارف آتاتورک مشاور صنعتی، انتظار می رود مصرف روزانه گاز زمستان امسال به ۳۰۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند از این رو ترکیه باید همه قراردادهایی که مدت آنها به سر می رسد را حداقل با حجم مشابه تمدید کند.

ترکیه حدود ۴۸ میلیارد متر مکعب در سال قرارداد واردات دارد. یعنی باید حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب LNG از بازارهای محموله‌های تک خریداری کند که در حال حاضر قیمتهایش افزایش سرسام آوری پیدا کرده است. طبق آمار رسمی، واردات LNG محموله‌های تک ترکیه از ابتدای امسال تاکنون به دو میلیارد متر مکعب رسیده است.

سوهبت کاربوز، مدیر اندیشکده OME در پاریس در این باره گفت: ترکیه می تواند از واردات محموله‌های تک LNG یا گاز خط لوله ای جمهوری آذربایجان برای تامین این کمبود استفاده کند. تنها عیبی که دارد، هزینه بیشتری است که در بازار محموله‌های تک متحمل می شود اما ترکیه احتمالا با مشکل موجود بودن گاز روبرو نخواهد بود.

استفاده از گاز برای گرمایش و تولید در ابعاد کوچک در ترکیه یارانه ای است و خانوارها ۱۷۰ دلار برای هر هزار متر مکعب گاز پرداخت می کنند. همین حجم گاز هفته گذشته در هاب گاز تی تی اف هلند به بیش از هزار دلار صعود کرد. به گفته منابع صنعتی، با قیمت فعلی بازار در سه ماهه آخر سال، ترکیه برای یارانه واردات محموله‌های تک LNG متحمل پنج میلیارد دلار هزینه می شود.

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه تاکید کرده است هزینه هر میزان که باشد، ترکیه امنیت تامین انرژی را تضمین خواهد کرد.

برچسب هاال ان جی (LNG) ترکیه تک محموله روسیه

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ال ان جی LNG ترکیه تک محموله روسیه آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو جمهوری آذربایجان میلیارد متر مکعب طریق خط لوله محموله های تک واردات گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی مالک جدید استقلال برای قهرمانی در آسیا

اولین مصاحبه از سوی یکی از مدیران هلدینگ خلیج فارس نشان داد این شرکت راضی به کسب مقام چهاردهمی در لیگ برتر نمی‌شود. در ابتدای فصل وقتی باشگاه به خاطر مشکلات مالی نتوانست بازیکنان مد نظر جواد نکونام را جذب کند، عنوان کرد درصورت کسب عنوان چهاردهمی در لیگ برتر هم از جواد نکونام حمایت خواهد کرد، اما سرمربی تیم استقلال گفت: این تیم به واسطه قدمت و هوادارانی که دارد، نمی‌تواند در لیگ برتر به دنبال کسب عنوان چهاردهمی باشد.

هلدینگ خیلج فارس مالک باشگاه استقلال به کسب عنوان چهاردهمی در لیگ برتر راضی نیست. این شرکت در کنار قهرمانی در لیگ برتر می‌خواهد برای کسب ستاره سوم در آسیا تلاش کند. این را مصاحبه مهدی سالم مدیر روابط عموم خلیج فارس به وضوح نشان می‌دهد.

او در اینباره گفت: «نکته اصلی این است که هلدینگ خلیج فارس وقتی در موضوعی ورود می‌کند، باید حتما آن مجموعه را به بالاترین سطح برساند. دیدگاه علی‌عسکری همین است. یا کاری را شروع نمی‌کند یا اگر شروع کرد به کمتر از اولی رضایت نمی‌دهد. چه در حوزه صنعت چه در حوزه ورزش باشد. همیشه خواستند بهترین شرایط را ایجاد کنند. تمام تلاشمان برای همین هدف است. کاری که ما باید انجام می‌دادیم، انجام شد. بقیه کار به بازیکنان، کادرفنی و بقیه اعضای استقلال مربوط می‌شود.»

به نظر بلند پروازی خصصیه اصلی جواد نکونام است. او این را به خوبی در استقلال این فصل نشان داد. تیمی‌که در ابتدای فصل حتی باشگاه هم برای آن شانس قهرمانی در نظر نمی‌گرفت، اکنون در صدر جدول است و شانس زیادی برای قهرمانی در لیگ برتر دارد.

بدون شک اولین شرط تحقق این مهم جذب بازیکنانی است که کیفیت فنی تیم استقلال را بالا ببرند. همان بازیکنانی که در ابتدای فصل و در تعطیلات زمستانی در لیست خرید آبی‌ها قرار گرفتند. بازیکنانی، چون محمد محبی، مهدی قایدی، علیرضا جهانبخش، سعید عزت الهی، فرشاد احمد زاده و...

منبع: خبر ورزشی

tags # استقلال سایر اخبار اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ شهاب سنگی که دایناسورها را منقرض کرد به کجای زمین خورد و آن روز چه اتفاقی رخ داد؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • فوری/ خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • حمل محصولات کشاورزی گلستان، برنامه ریزی های لازم را می خواهد
  • اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • برنامه‌ریزی مالک جدید استقلال برای قهرمانی در آسیا