Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@22:07:14 GMT

بهره‌برداری از باغ‌موزه مشاهیر در سال آینده

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۸۳۳۹۴

بهره‌برداری از باغ‌موزه مشاهیر در سال آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عزت الله ضرغامی پیش از ظهر امروز در بازدید از باغ موزه مشاهیر جهان در فارس گفت: مشکل اعتبار ساخت این مجموعه با اختصاص تسهیلات به زودی برطرف می‌شود و امیدواریم تا سال آینده به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۵ درصد این مجموعه گردشگری ساخته شده است افزود: باغ موزه مشاهیر به سبب در بر گرفتن تندیس مشاهیر جهان، بیش از هر مجموعه‌ای می‌تواند پیام آور صلح و دوستی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: همه دنیا در تلاش برای ایران هراسی هستند و این در حالی است که هر گردشگر پس از سفر به ایران متوجه روحیه دوستی و مودت ایرانیان می‌شود.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: باغ موزه مشاهیر افتتاح وزیر میراث فرهنگی عزت الله ضرغامی گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۳۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در بزرگداشت روز میمند خاستگاه گل و گلاب جهان چه گذشت؟

همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند، خاستگاه گل محمدی جهان با حضور مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمد فرخ زاده معاون گردشگری و زیارتی استاندار فارس، محمد مهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین و محمد مهدی برومند معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی مسئولان ارشد مدیریت شهری میمند و فعالان عرصه عرقیات گل محمدی در سالن کانون فرهنگی برگزار شد.

فرهاد محمد رضازاده شهردار میمند در این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 152 شهید بخش میمند، اظهار داشت: همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند طی دو سال متوالی در این دیار برگزار می‌شود، تا با حضور مدیران ملی و ارشد استانی مشکلات از نزدیک پیگیری شود.

وی شهر میمند را خاستگاه گل و گلاب جهان عنوان کرد و گفت: روز 8 اردیبهشت ماه در تقویم گردشگری کشور روز ملی میمند ثبت شده که به همین مناسبت طی یک هفته برنامه‌های متنوع برگزار می‌شود.

محمد رضازاده ظرفیت‌های سرشار شهر میمند را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: شهر میمند دارای جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات باغی و زراعی است که تنها تولیدات آن به سالی 25 میلیون لیتر انواع عرقیات می‌رسد که 13 میلیون لیتر از این مقدار مربوط به گلاب محمدی است.

شهردار میمند تصریح کرد: بیش از 110 کارگاه فعال گلابگیری ثبت شده و شرکت عرقیات و اسانس‌گیری مشغول به فعالیت هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت شیشه‌گری در منطقه میمند با وجود دو کارگاه فعال دارای پیشینه قدیمی است، ادامه داد: دو پروژه کلان شهرداری میمند در راستای تقویت گردشگری و هویت شهر میمند در دستور کار است که پروژه 100 هکتاری پردیس توسط شهرداری برای استفاده بهینه از ظرفیت گل محمدی و گلاب گیری خواهد بود. همچنین کارخانه بزرگ اسانس و عرقیات گیاهان دارویی سال گذشته توسط شورای اسلامی شهر میمند مصوب شد که امسال کلنگ زنی آن صورت خواهد گرفت.

وی احیای میدان تاریخی و بافت قدیم شهر میمند را از دیگر پروژه‌های سال 1403 شهرداری عنوان کرد و افزود: میدان تاریخی شهر با تلفیقی از سبک مدرن و سنتی احیا می‌شود و راه اندازی خط تولید کرم‌های گیاهی و تولید عطر از اسانس گل محمدی نیز انجام خواهد شد تا شاهد توسعه منطقه باشیم.

مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه گیاهان دارویی میمند در کشور بی نظیر است، گفت: همکاری مجموعه شهرداری و شورای شهر میمند برای توسعه این خطه جای تقدیر دارد.

محمد مهدی فروردین تصریح کرد: انتظار داریم که حق از دست رفته مردم میمند به همت مسئولان بر گردد چراکه میمند در صنایع دستی حرف برای گفتن دارد و شهرستان فیروز آباد دارای 6 اثر ثبت شده جهانی است. 

وی با بیان اینکه شهرستان فیروزآباد با توجه به دارا بودن آثار باستانی از موزه محروم است، اظهار کرد: مردم از مسئولان انتظار پیگیری حق خود دارند و با توجه به اینکه سال گذشته که میمند ثبت ملی شد، اثرات ثبت ملی میمند را مردم باید لمس کنند و باید زیرساخت مورد نیاز برای رونق گردشگری تقویت شود.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسئولان حاضر در این همایش صدای مردم میمند در دولت و حاکمیت درخصوص موقوفه میمند باشند.

فروردین با اشاره به اینکه ظرفیت تولیدی میمند می‌تواند استان فارس را در قله قرار دهد، اضافه کرد: تولیدات بزرگ‌ترین میدان گازی جنوب کشور از جاده شهرستان فیروز آباد می‌گذرد و روزانه شاهد تلفات جاده‌ای هستند که باید این موضوع در اولویت رسیدگی قرار گیرد.

مشکلات منطقه میمند در دست بررسی قرار می‌گیرد

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه مشکلات منطقه میمند در دست بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: طی جلسات آتی مشکلات این منطقه بررسی می‌شود.

محمد مهدی برومندی افزود: بخش کشاورزی امروز در نوک جنگ اقتصادی قرار دارد و اهداف دشمن سفر‌ها های مردم است همچنین کشاورزان سخت کوش ما غذای سالانه کشور را تامین می‌کنند همچنین بیش از 6 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات است.

برومندی با بیان اینکه استان فارس از لحاظ کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و در این بخش بهای سنگینی را داده است، ادامه داد: 12 درصد غذای کشور توسط استان فارس تامین می‌شود و 360 هزار هکتار باغ و 3 میلیون و 200 هزار تن محصول باغبانی، فارس را در رتبه اول باغبانی ایران قرار داده است که فرصت‌های بسیاری را به همراه دارد.

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکخ همه باید با تعامل در حل مشکلات سهیم باشند، خاطرنشان کرد: در حوزه باغبانی 26 میلیون تن محصول تولید می‌شود و سهم گیاهان دارویی نیز قابل توجه است. 

بنابه گفته این مقام مسئول، 500 هزار تن گیاهان دارویی سالیانه از مزارع کشورمان برداشت می‌شود و 30 هزار هکتار زیر کشت گل محمدی بوده که 8 هزار و 500 هکتار آن در فارس است و در میمند 2 هزار هکتار گل محمدی داریم که محصول بسیار ارزشمندی است.

وی تاکید کرد: امروز گردش مالی دنیا 150 میلیارد دلار در زمینه گیاهان دارویی است که سهم کشور ما در این گردش مالی کمتر از 1 میلیارد دلار است که نشان می‌دهد باید به یک کشاورزی مدرن برسیم.

برومندی با بیان اینکه گیاهان دارویی پایه مواد غذایی، دارویی و بهداشتی قرار می‌گیرد، گفت: 2 هزار و 300 گونه گیاه دارویی در ایران وجود دارد که فرصتی بسیار مغتنم است و 360 گونه گیاه دارویی منطقه میمند دارد که می‌تواند هر کدام پایه دارو باشد.

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های این وزارت خانه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در وزارت خانه جهاد کشاورزی به سمتی می‌رویم که از مدرن‌ترین روش‌ها در اسانس گیری استفاده کنیم و ابر پروژه‌ای تعریف کردیم که عصاره بل کیفیت لازم را برای عطر تولید کنیم.

مقدمات شهر ملی شیشه گری برای میمند فراهم خواهد شد

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با بیان اینکه توسعه به همت خانواده‌ها میسر می‌شود و از عزم مردم منطقه میمند برای ایجاد پیشرفت قدردانیم، گفت: فضای فعالیت خانواده محوری در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده، قیمتی است همچنین صنایع دستی هوش و استعداد تاریخی ما بوده که پیوسته از گذشته تا امروز به یادگار مانده است.

مریم جلالی افزود: باید سوار بر اقتصاد هویت بنیان حرکت کنیم که امیدواریم با کمک نمایندگان مردم و مسئولان بتوانیم گامی مهم در تقویت صنایع دستی و موضوعات گردشگری برداریم.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه همکاری و هم افزایی خانواده محور منجر به ایجاد معیشت عزت آفرین خواهد شد، تاکید کرد: صنعت شیشه گری میمند در کنار کشاورزی و گلاب گیری آن بوده و غیرت تولید در خانه‌ها وجود دارد که ستودنی است.

بنابه گفته این مقلم مسئول، مقدمات شهر ملی شیشه گری برای میمند فراهم خواهد شد که امیدواریم اصالت این هنر با این کار حفظ شود.

وی تاکید کرد: میمند دارای روایت‌هایی است که در دنیا امروز خریدار دارد، بنابراین باید بتوانیم آن را روایت کنیم. امروزه جهان آرایی قدرت است و به همین دلیل ایران می‌تواند حرفی داشته باشد چراکه می‌تواند روایت‌هایی از جنس میمند به جهانیان عرضه کند.

آمادگی برای پیگیری مشکلات منطقه میمند نظیر وقف و موقوفات

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش با اشاره به مشکلات شهر میمند، خاطرنشان کرد: جهش تولید امسال باید در راستای تسهیل مقررات و تامین مالی طرح‌های دست‌های اجرا باشد همچنین مشکل کهنه منطقه میمند را در استانداری فارس طرح موضوع کردیم و بنا شد کارگروه تخصصی بررسی تشکیل شود.

سید علی یزدی خواه افزود: آمادگی داریم که مشکلات منطقه میمند نظیر وقف و موقوفات را پیگیری کنیم.

میمند در مسیر پیشرفت قرار گرفته است

معاون گردشگری و زیارتی استاندار فارس نیز با بیان اینکه شهر میمند امروز با اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته در مسیر پیشرفت قرار گرفته است، اظهار داشت: کار‌های انجام شده در شهر میمند نشان از نتیجه گرفتن هم افزایی میان مسئولان، مدیران و مردم بوده و اهتمام و کوشش جمعی که بر گرفته از عزم و خرد مردم است در تاریخ ثبت خواهد شد.

محمد فرخ زاده با اشاره به اینکه پروژه‌ها در شهر میمند باید در 3 بخش توجه ویژه داشت، خاطرنشان کرد: پروژه‌های ایجادی باید ادامه داشته باشد و پروژه‌های نوع سرمایه گذاری از کار‌های ارزشمند پیش رو خواهد بود.

فرخ زاده افزود: استان فارس قطب سلامت کشور است که یکی از قطب بودن آن پیشگیری نظیر خوراک و نوشیدنی‌های سالم است و شهرستان فیروز آباد و میمند در این بخش نقش آفرین هستند همچنین باید رویداد‌هایی برای معرفی شهر میمند در کشور داشته باشیم از این رو از وزارت میراث فرهنگی میخواهیم جشنواره ملی سردنوش و دمنوش‌ها در شهر میمند برگزار شود.

بنا به گفته معاون استاندار فارس، شهر میمند برای معرفی خود نیازمند المان است چراکه این المان‌ها می‌تواند در شبانه روز گویای روایت و هویت این دیار باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه جشنواره حجاران و دست ساخته‌ها در میمند با بهره گیری از فرهنگ میمند برگزار شود، تاکید کرد: صنعت شیشه گری موضوع مهمی است که می‌توان باتوجه به سبقه تاریخی این شهر، رویداد ملی شیشه‌گران در میمند برگزار شود همچنین میتوان ناحیه صنعتی شیشه‌گری را در این خطه ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: تاسیسات گردشگری نیازمند تقویت در شهر میمند است و میهمانان زیادی به این دیار سفر می‌کنند، از این رو باید در خصوص اقامتگاه‌ها اقدامات جدی شکل گیرد.

معاون استاندار فارس ظرفیت‌های بیشمار استان فارس را مورد توجه قرار داد و افزود: در حوزه باغات، استان فارس رتبه اول را در کشور دارد و شهر میمند خاستگاه چند محصول مهم است که می‌تواند در حوزه گردشگری کشاورزی نقش آفرینی کند بنابراین پیشنهاد داریم که وزارت جهاد کشاورزی اراضی متعددی که می‌تواند را به صورت سهامی به عنوان یک مزرعه کشت و زر در اختیار مردم قرار دهد تا آورده اقتصادی داشته باشد و مردم هم کار سرآمدی کشت را انجام دهند تا منجر به تولید شود. همچنین امسال اجرای بیش از 20 عنوان پروژه محوری برای شهر میمند پیش بینی شده است.

میمند همچون نگینی در فیروزآباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد

فرماندار فیروزآباد نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه میمند همچون نگینی در شهرستان فیروز آباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد، گفت: امیدواریم با هم افزایی مسئولین و همراهی متولیان و بکارگیری توانمندی‌ها در آینده توسعه خوبی را برای این منطقه شاهد باشیم.

حبیب اله جمشیدی ادامه داد: تقاضا داریم سرمایه در گردش گلاب گیران به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه واقع شود و تسهیلات سرمایه گذاران بوم گردی و گردشگری می‌تواند باعث رونق در این منطقه شود. 

تسهیل در امر صادرات محصولات گل و گلاب، تشویق و حمایت از صنعت شیشه گری در جهت پویایی صنعت گردشگری پویا و مکمل از دیگر موضوعات مطرح شده توسط فرماندار فیروز آباد بود.

جمشیدی در پایان سخنان خود بر افزایش اعتبار در حوزه زیرساختی شهرداری‌های این شهرستان به خصوص شهر میمند و اختصاص ردیف‌های اعتباری توسط وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد.

باید در این برهه از زمان به میمند توجه ویژه کرد

امام جمعه میمند در این همایش با بیان اینکه میمند دارای قدمت تاریخی و شهری کهن و مزین به گل محمدی است، گفت: زمانی شهر میمند جایگاه ویژه‌ای در میان شهر‌های استان و کشور داشت، اما با نگاه عده‌ای از مسئولان در برهه ای، شهر‌های دیگر دوشادوش این شهر حرکت کردند، اما پس از مدتی باعث تضعیف جایگاه میمند شد.

حجت الاسلام و المسلمین عباس بهزادی با اشاره به جایگاه شهر میمند، خواستار نگاه ویژه به این شهر شد و اضافه کرد: کم توجهی برخی از مسئولان، میمند را به قهقرا برده است از این رو باید در این برهه از زمان به آن توجه ویژه کرد.

امام جمعه شهر میمند نام گذاری سال 1403 به نام جهش تولید با مشارکت مردم توسط رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: مردم پای کار هستند، اما متاسفانه میمند دچار تنش تولید است و کارخانه‌ای که میخواهد در این منطقه جهش تولید داشته باشد با موانع روبرو می‌شوند بنابراین باید همفکری باید انجام شود تا ظرفیت بیشمار میمند به جایگاه حقیقی خود برسد.

دعوت رئیس شورای شهر از سرمایه گذاران برای حضور در میمند

رئیس شورای اسلامی شهر میمند نیز به شرح برنامه‌های هفته بزرگداشت گردشگری میمند پرداخت و گفت: افتتاحیه برنامه‌های هفته میمند از 6 اردیبهشت با راه اندازی ایستگاه استقبال و نمایشگاه آغاز شد و تا 16 اردیبهشت ادامه دارد.

بهنام صیادنژاد افزود: همایش پیاده روی خانوادگی جمعه 7 اردیبهشت ماه برگزار شد و در ادامه گلباران قبور مطهر شهدا، تجلیل از خانواده معظم شهدا و تکریم از خانواده اولین شهید مدافع حرم جهانپور شریفی از برنامه‌های نهم دی ماه است.

صیادنژاد ادامه داد: آیین گلاب‌گیری به شکرانه برداشت گل محمدی جهت هدیه به عتبات عالیات در 10 اردیبهشت، برگزاری شب شعر گل سرخ و رونمایی از کتاب میمند در 11 اردیبهشت ماه، پیاده روی و طبیعت‌گردی در دامنه کوه پادنا در روز 12 اردیبهشت از دیگر برنامه‌های هفته میمند است.

این مقام مسئول از برگزاری نخستین جشنواره عکس موبایلی با محوریت گل محمدی و گلاب میمند از سوی شورای اسلامی شهر میمند خبر داد و تاکید کرد: در پایان برنامه‌های روز میمند، جوایزی به برترین آثار این جشنواره، اهدا خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی میمند در پایان سخنان خود از سرمایه گذاران برای حضور در این منطقه در راستای انجام فعالیت‌های اقتصادی به دلیل وجود ظرفیت‌های بیشمار میمند دعوت کرد.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • اتمام پروژه دوخطه قزوین-زنجان تا یک سال آینده به شرط تزریق نقدینگی
  • زیرگذر طرح بزرگراه شهید تندگویان به بهره برداری می رسد
  • در بزرگداشت روز میمند خاستگاه گل و گلاب جهان چه گذشت؟
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • ‌ بهره‌برداری از ۳۶ پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس